انتشار مانگا وان پیس (One Piece) نزدیک به سه دهه است که ادامه دارد و قالببندی آن همچنان بازتابی از سبک سنتی ایچیرو اودا (Eiichiro Oda) در طراحی فصلها به شمار میرود. به همین دلیل، این امکان وجود دارد که طرفداران امروزی، مانگا را به روشی اشتباه مطالعه کنند.
در مجله هفتهنامه شونن جامپ (Weekly Shonen Jump) متعلق به انتشارات شوئیشا (Shueisha)، وان پیس، درست مانند بسیاری دیگر از سریهای شونن که به صورت هفتگی منتشر میشوند، از یک فرمت خاص پیروی میکند. در این فرمت، تقریباً هر فصل (با چند استثنای گهگاه) حداقل شامل یک «صفحه دوتایی» (double spread) است. اگرچه مانگاهای شونن جدیدتر، تا حد زیادی به دلیل تغییر به سمت کتابهای الکترونیکی با چیدمانهای عمودیتر، از این رویکرد فاصله گرفتهاند، اما وان پیس همچنان با قدرت، تعداد بیشتری از صفحات دوتایی را در خود جای میدهد.

این نگرانی دقیقاً همان چیزی بود که طرفداران در بخش پرسش و پاسخ (SBS) ۱۱۳ مطرح کردند؛ بخشی که قرار است در جلد ۱۱۳ مانگا وان پیس گنجانده شود. یک حساب کاربری طرفداران در شبکه اجتماعی ایکس (X) (با شناسه @pewpiece)، نسخه ترجمه شدهای از جدیدترین اسبیاس را به اشتراک گذاشت و از پاسخ اودا به این مسئله پرده برداشت.
یکی از خوانندگان پرسیده بود که آیا اودا عمداً پنلهایی پهنتر از سایر مانگاها طراحی میکند، چون دنبال کردن آنها در دستگاههای دیجیتال با فرمت عمودی (مانند گوشیهای هوشمند) دشوار است. اودا در پاسخ، ضمن تأیید این مشکل، خوانندگان را تشویق کرد تا برای درک بهتر داستانسرایی، وان پیس را به صورت افقی تجربه کنند.
ایچیرو اودا طرفداران را به خواندن افقی وان پیس تشویق میکند
اودا در پاسخ خود میگوید که درک میکند هر فردی از این آزادی برخوردار است که هر طور مایل است بخواند، اما توضیح میدهد که هنگام طراحی، او همواره دو صفحه را به عنوان «یک صفحه گسترده» (one spread) واحد در نظر میگیرد.
اودا در ادامه و برای تأکید بیشتر بر پاسخ خود، تصریح میکند که خواندن [مانگا] روی دستگاهی با قابلیت نمایش افقی، مانند یک آیپد (iPad) یا رایانه شخصی (PC)، بهترین راه برای تجربه کامل مانگا است. او با ارائه جزئیات بیشتر، از تکنیک خود برای این قالببندی پرده برمیدارد و توضیح میدهد که «پانچلاینها» یا بخشهای کلیدی و تأثیرگذار در سمت راست صفحه دوتایی قرار میگیرند، در حالی که دیالوگهای کوچکتر و با تأثیر کمتر، در سمت چپ جای داده میشوند.

اودا در پایان پاسخ خود اضافه میکند که برای طرفدارانی که [مانگا را] روی صفحه نمایش گوشی هوشمند با جهتگیری عمودی میخوانند، کاری از دست او ساخته نیست و بابت این موضوع عذرخواهی میکند. پاسخ اودا تأیید میکند که رویکرد او در طراحی مانگا، اصولاً برای نسخههای چاپی و جلدهای فیزیکی در نظر گرفته شده است. مانگاهای شونن جدیدتر به استفاده از پنلهای عمودی با تعداد صفحات دوتایی کمتر گرایش پیدا کردهاند؛ امری که باعث میشود وان پیس اودا متمایز و برجسته باشد.
برای یک مانگا با سابقه انتشار تقریباً ۳۰ ساله، این سری به طرز شگفتانگیزی اصیل باقی مانده است؛ کیفیتی که مانگاهای مدرن به ندرت میتوانند آن را تکرار کنند، چرا که خوانندگان امروزی به اسکرول عمودی روی گوشیهای هوشمند عادت کردهاند. دقیقاً به همین دلیل است که وان پیس باید در فرمتی افقی و با استفاده از دستگاهی به جز گوشی هوشمند خوانده شود تا بتوان مانگا را به طور کامل تجربه کرد. واضح است که وان پیس شاید آخرین سری بزرگ و مهمی باشد که این فرمت سنتی را حفظ میکند؛ میراثی که طرفداران باید تا زمانی که برقرار است، قدردان آن باشند.
نظر شما چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و به این گفتگو بپیوندید.
منبع: Comicbook
بهترین بازی های ترسناک با امید لنون؛ میزگیم ویژه هالووین

![]()
source