مقامات ژاپن نسبت به سوءاستفاده هوش مصنوعی Sora از گنجینه‌های هنری این کشور، از جمله انیمه و مانگا اعتراض کرده است. به تازگی موتور مولد ویدیو Sora 2 شرکت OpenAI منتشر، و قابلیت تولید تصاویر شبیه به آثار استودیو جیبیلی (Ghibli) جنجال‌آفرین شده است. با بازار در ادامه این خبر همراه باشید.

نگرانی از تهدید حق کپی‌رایت یکی از مهم‌ترین صادرات فرهنگی ژاپن توسط هوش مصنوعی، باعث شد دولت این کشور رسماً از شرکت آمریکایی OpenAI بخواهد این فعالیت را متوقف کند. مینورو کیوچی (Minoru Kiuchi)، وزیر استراتژی مالکیت فکری ژاپن، اعلام کرده که هفته گذشته پیام رسمی خود را از طریق دبیرخانه دفتر کابینه برای OpenAI فرستاده و خواستار توقف اقدامات نقض‌کننده کپی‌رایت شده است. کیوچی گفت:

انیمه و مانگا، گنجینه‌های غیرقابل جایگزینی هستند که می‌توانیم به آن‌ها در سطح جهانی افتخار کنیم. ما از OpenAI خواسته‌ایم از هر اقدامی که می‌تواند مصداق نقض حق کپی‌رایت باشد، خودداری کند.

اگر هنوز با مشکلات حقوقی Sora 2 آشنا نیستید، باید گفت که OpenAI آخرین موتور تولید ویدیو و تصویر خود را در پایان ماه گذشته عرضه و بسیاری از استودیوهای فیلم و انیمیشن را نگران کرده است. بلافاصله پس از انتشار این مدل، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شد که در آن شخصیت‌های متعلق به غول‌های ژاپنی مانند نینتندو در حال انجام رفتارهای غیرمعمول نشان داده می‌شدند؛ مثلا در یکی از این ویدیوها شاهد شخصیت پیکاچو بودیم که به ساحل نرماندی حمله کرده است! یک ویدیو دیگر هم شخصیت ماریو را به تصویر می‌کشید که  به شکلی ترسناک مشغول برگذاری یک مسابقه کارتینگ در شهر بود. نینتندو یکی از شرکت‌هایی بود که بلافاصله پس از انتشار این ویدیوها، نارضایتی خود را اعلام کرد.

گزارش‌ها حاکی است که OpenAI به دارندگان حقوق مالکیت محصولات فرهنگی گفته بود که اگر نمی‌خواهند محتوایشان توسط Sora 2 پردازش و بازتولید شود، باید خود اقدام کرده و جلوی استفاده از آثارشان را بگیرند. با این حال، اعتراض شدید صاحبان حقوق باعث شد «سم آلتمن»، مدیرعامل شرکت، به سرعت عقب‌نشینی کرده و وعده کنترل بیشتری به صاحبان این آثار داد تا از محتوای خود محافظت کنند. آلتمن طی یادداشتی در وبلاگ خود در تاریخ ۳ اکتبر به‌طور ویژه به ژاپن اشاره کرد و گفت که OpenAI قصد دارد «خلاقیت شگفت‌انگیز ژاپنی‌ها را به رسمیت شناخته» و به «عمق ارتباط کاربران با محتوای ژاپنی» احترام بگذرد. به گفته سیاستمدار ژاپنی آکیه‌یاسو شیوزاکی (Shiozaki Akihisa)، تحقق این تاییدیه نیازمند فشار سیاسی و دولت بوده است.

شیوزاکی در وبلاگی نوشت:

وقتی برای اولین بار طرحی را از Sora 2 درخواست کردم، یک سری تصاویر با کیفیت بسیار بالا از شخصیت‌های محبوب انیمه تولید شد که قابل تمایز از نسخه اصلی نبود. با این حال، برای برخی از شخصیت‌هایی که حقوق آن‌ها متعلق به شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند میکی ماوس یا سوپرمن است، هیچ تصویری تولید نشد.

او تفاوت رفتار Sora با حقوق مالکیت فکری ژاپن و آمریکا را «یک مشکل جدی طبق قانون کپی‌رایت» خواند و به «قانون ترویج هوش مصنوعی» مصوب اوایل سال جاری اشاره کرد. در واقع ماده ۱۶ این قانون به دولت اجازه می‌دهد علیه شرکت‌هایی که به‌علت استفاده نادرست از هوش مصنوعی، حقوق و منافع شهروندان ژاپنی را نقض کنند، اقدامات قانونی انجام دهد. شیوزاکی ادعا کرد که پس از ابراز نگرانی درباره برخورد Sora 2 با آثار ژاپنی، مستقیما با مدیران OpenAI گفتگو کرده و بیانیه آلتمن اندکی پس از این گفتگو منتشر شده است.

شیوزاکی ادامه داد:

همان‌طور که وعده داده شده بود، بلافاصله پس از اعلام درخواستمان، تولید غیرمجاز شخصیت‌های انیمه‌ای و ژاپنی یکی پس از دیگری مسدود شد و این نشان‌دهنده تقویت قابل‌توجه فیلترینگ است. مشخص است که تغییر سیاست شرکت بر پایه نگرانی‌های جدی ژاپن بوده است.

با این حال، اظهارات وزیر کیوچی که دفتر کابینه ژاپن مستقیماً با OpenAI تماس گرفته، نشان می‌دهد که دولت هنوز از وضعیت کنترل کپی‌رایت Sora 2 راضی نیست. در زمان نگارش این گزارش، تلاش‌ها برای تولید ویدیوهایی از شخصیت‌های خاص ژاپنی مثل کلاود از بازی Final Fantasy VII با هشدار کپی‌رایت مواجه می‌شود. با این وجود درخواست تصاویر مختلف به سبک انیمیشن استودیوهای مشهور ژاپنی همچون جیبیلی هنوز پاسخ داده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که ژاپن هنوز کار بیشتری برای محدود کردن سرویس‌های هوش مصنوعی دارد.

منبع: The Register


اعترافات جنجالی یوتیوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ

Loading

source

توسط techkhabari.ir