در این مطلب قرار است به ۵ بازی برتر شوتر اول شخصی که بزودی منتشر میشوند بپردازیم و آنها را کنار یکدیگر بررسی کنیم؛ آیا این آثار میتوانند رقیب مناسبی برای Battlefield 6 بهحساب آیند؟ در ادامه همراه مجله بازار باشید.
ژانر شوتر اول شخص (FPS) جایگاه خود را بهعنوان یکی از محبوبترین سبکهای بازی در سراسر جهان تثبیت کرده است. این ژانر با گسترهی وسیع خود، از میدانهای نبرد رقابتی و پرتنش گرفته تا حماسههای جهان-باز، گزینههای بیشماری را پیشِ روی بازیکنان قرار میدهد. اکنون که به آثار FPS پیش رو و در آستانهی انتشار نگاه میکنیم، هیجان طرفداران برای تجربههای جدیدِ مبتنیبر اسلحه، بیش از هر زمان دیگری اوج میگیرد.

همانطور که احتمالا میدانید و یا حتی نمیدانید، سلیقهی بازیکنان اهمیتی ندارد؛ چه آنهایی که یک داستان عمیق و آهستهسوز را به تنشهای یک رقابت PvP ترجیح میدهند و چه آنهایی که شیفتهی هرجومرج و مبارزات چند نفرهاند؛ در هر صورت در آینده با بازیهای FPS فوقالعادهای روبرو خواهیم شد. از دنبالههای مورد انتظار فرنچایزهای قدیمی که به دنبال حفظ میراث خود هستند، تا آثار (IP) کاملاً جدیدی که میخواهند جای خود را در این فضای بهشدت رقابتی باز کنند و حتی بازیهای خلاقانهای که برداشت منحصربهفرد خود را از این ژانر ارائه میدهند؛ همهی اینها نویدبخش آیندهای بسیار جذابتر برای دنیای بازی هستند.
Call Of Duty: Black Ops 7

پرچمدار اکشن اول شخص
بازی Call of Duty: Black Ops 7 بهعنوان جدیدترین فصل از مجموعهی طولانی COD از راه میرسد و اینبار به نظر میرسد که سطح جنونش را از همیشه فراتر برده است. بخش داستانی (Campaign) ماجراهای Black Ops را به آیندهای دورتر سوق میدهد؛ جایی که بازیکنان وظیفه دارند تا از سازوکار داخلی شهر «آوالون» (Avalon) پرده بردارند و همزمان در این فرآیند، به دنیاهای موازی و گذشتهی خودشان کشیده میشوند. بخش چندنفره (Multiplayer) یک جهش بزرگ نسبت بهعنوان قبلی را نشان میدهد و با بازگرداندن سیستم محبوب «حرکت همهجانبه» (omni-movement)، حس و حالی کنترل شده و ملموستر را ارائه میدهد، حتی با وجود آنکه داستان در سالهای دوری از آینده جریان دارد.
در بخش زامبی (Zombies) هم شاهد بازگشت گیمپلی «راند-محور» (round-based) هستیم. بازیکنان باید با چشماندازی دائماً در حال تغییر از وحشت دستوپنجهنرم کنند و همزمان به رازهای بیشتری پرداخت کرده و گرههای این اسرار شِکفته را بهبهترین شکل ممکن کشف نمایند. در مجموع، Black Ops 7 تجربهای فوقالعاده سرگرم کننده را نوید میدهد. گانپلی (Gunplay) بازی به همان اندازهی همیشگی، رضایتبخش و دقیق طراحی شده و تنها چند افزودنی آیندهنگرانه به آن اضافه شده تا تفاوت خود را با نسخهی سال گذشته به خوبی نشان دهد.
The Outer Worlds 2

تلاقی نقشآفرینی علمی-تخیلی و هیجان شوتر
بازی The Outer Worlds 2 بازگشت ماجراجویی شوتر علمی-تخیلیِ پرچمدار استودیوی Obsidian را رقم میزند؛ ماجرایی در جهانی که ابرشرکتها سیارات را میگردانند و هر تصمیم، هزینهای گزاف در پی دارد. اینبار، داستان به یک منظومهی ستارهای جدید با شخصیتهایی تازه نقل مکان میکند و بازیکنان با جناحهای سیاسی، توطئهها و خیانتهای به مراتب بیشتری دستوپنجهنرم خواهند کرد؛ آن هم در مجموعهای از مکانهایی که طراحی بصری جسورانهتری از همیشه دارند. لحن کنایهآمیز و طعنهآلود بازی نیز همچنان حفظ شده اما این دنباله میکوشد تا در زیر لایههای کمدی، یک هستهی دراماتیک قدرتمندتر را جای دهد تا اثر نهایی، همزمان هم سرگرمکننده و هم عمیقاً تاملبرانگیز جلوه کند.
در بخش گیمپلی نیز استودیوی ابسیدین دست به یک بازنگری بنیادی زده است. گانپلی (Gunplay) بازی و تنوع دشمنان به شکل چشمگیری گسترش یافته تا جنبههای شوتر بازی، حس رضایتبخشتر و درگیرکنندهتری برای بازیکن خلق کند. این پیشرفت، هنگامی که با سیستمهای عمیق نقشآفرینی (RPG) که برای تکتک انتخابهای بازیکن اهمیت قائلاند ترکیب میشود، جهانی را میسازد که زنده و پویا واکنش نشان میدهد. بهجای آنکه صرفاً مجموعهای از کاتسینهای از پیش تعیینشده بهتصویر کشیده شوند، سازندگان تضمین میکنند که تجربهی هر بازیکن از ابتدا تا انتها، منحصربهفرد و لذتبخش باقی میماند.
MOUSE: P.I. For Hire

انفجاری پر سر و صدا از گذشته
بازی MOUSE: P.I. For Hire حاصل ملاقات کارتونهای کلاسیک قدیمی با هرجومرج دیوانهوار سبک «Boomer Shooter» است. این بازی قصد دارد تا گیمپلی سرعتی یک شوتر اول شخص را با جذابیت بصری و کمدیِ کافی در هم آمیزد تا در یکی از اشباعشدهترین ژانرهای بازار، هویتی کاملاً متمایز برای خود دستوپا کند. بازیکنان در نقش «جک پپر» (Jack Pepper) ظاهر میشوند تا با فساد و جنایت در شهری مبارزه نمایند که نیمهی تاریک پنهانی در زیر پوست خود دارد؛ نیمهای که انتظار میکشد تا کشف شود.
در بخش تیراندازی هم به نظر میرسد هر سلاح، قدرت و کارکرد منحصربهفرد خود را به نمایش میگذارد؛ از مسلسلهای آتشین و سریع گرفته تا اشعههای منجمد کننده که همگی با دست طراحی شدهاند و سرشار از جذابیت و هویت بصری هستند. از منظر فنی، عشق و وسواس زیادی در ساخت این بازی به کار رفته است. جلوههای بصری و موسیقی متن با استفاده از روشهای قدیمی خلق شدهاند تا حسی کاملاً اصیل را به مخاطب منتقل کنند و همزمان، این اصالت بصری مانع از آن نشده که گیمپلی، مدرن، روان و پُر زد و خورد باقی بماند.
Active Matter

ترکیبی از رئالیسم و ابعاد در هم شکسته
بازی Active Matter یک شوتر مدرن و واقعگرایانه را به نمایش میگذارد که رویکردی ملموس و زمینی به محیطها و سلاحهایش اتخاذ کرده اما با معرفی مادهای که به معنای واقعی کلمه فضا و زمان را خم میکند، همهچیز را دگرگون میسازد. این بازی همهچیز را در خود جای داده است؛ از برخوردهای PvP نفسگیر گرفته تا مبارزه با انبوهی از موجوداتِ بیگانهمانند، آن هم در میدان نبردی که پیوسته بازیکنان را به یافتن راههای خلاقانه برای جابجایی وامیدارد. بازیکنان خود را در حالی مییابند که به سوی دستهای از دشمنان پرنده شلیک میکنند، سپس از دیواری عمودی بالا میدوند تا به مکانی کاملاً جدید دست یابند و تمام این مدت زیر فشار بیوقفهی تهدیدات مختلف جهان قرار دارند. طبق ادعای سازندگان، محور اصلی بازی بر گانپلی (Gunplay) استوار است که بازیکنان چگونه میتوانند تواناییهای سلاحهای خود را به حد نهایی برسانند. وجود انواع بیشمار سلاح و گزینههای شخصیسازی، تمام ابزار مورد نیاز را در اختیارشان میگذارد تا هر تهدیدی که بیش از حد نزدیک شود را در هم بکوبند.
Sand

هدایت ماشینهای غولپیکر برای بقاء در برهوت
بازی Sand یک شوتر اول شخص چند-ژانره محسوب میشود که بازیکنان را به قلب دنیایی متروکه پرتاب میکند؛ دنیایی آکنده از تباهی، مرگ و غنائم بسیار. بازیکنان این قابلیت را دارند که پایگاههای متحرک غولپیکری برپا کنند که با سرعتی چشمگیر در صحرا رژه میروند. این ویژگی به آنها امکان میدهد تا پایگاه اصلی خود را همیشه به صورت سیار همراه داشته باشند اما در عینحال، آنها را به هدفی آشکار برای حملهی سایر بازیکنانی بدل میکند که چشم به غارت منابعشان دوختهاند. عامل هیجان در بازی Sand، از ترکیب هوشمندانهی نبردهای سنگینِ میان پایگاهها و درگیریهای مستقیم تنبهتن نشأت میگیرد. بازیکنان میتوانند حملات خود را با استفاده از برجکهای تعبیهشده روی «واکرهایشان» (Walkers) آغاز کنند و بلافاصله پس از آن، از ماشین غولپیکر خود پایین پریده تا نبرد را به شکلی نزدیک و رودررو دنبال نمایند. بازیکنانی که عمیقاً به شوترهای آمیخته با المانهای بقاء و ساختوساز (Crafting) علاقهمندند، بدون شک باید چشمانتظار این اثر باشند که به زودی منتشر خواهد شد.
این پایان ماجرا نیست
این فهرست کوتاه، بهوضوح نشان میدهد که ژانر شوتر اول شخص تا چه حد در حال گسترش و شکستن مرزهای سنتی خود است. آیندهی این سبک، دیگر تنها در دستان حماسههای نظامی پرهزینهای مانند Call of Duty خلاصه نمیشود، اگرچه آن آثار همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه میدهند اما اکنون، این ژانر به بوم نقاشیِ خلاقانهای برای تجربههای کاملاً متفاوتی تبدیل شده است. از ترکیب عمیق نقشآفرینی و طنزِ تلخِ اجتماعی در The Outer Worlds 2 گرفته تا زیباییشناسی نوآر و کارتونی MOUSE، میبینیم که «شوتر» دیگر یک تعریف ثابت ندارد، بلکه یک دیدگاه و یک مکانیک اصلی شمرده میشود که میتواند میزبان هر نوع داستانی باشد.
این تنوع با ورود ایدههای جاهطلبانهای مانند نبردهای فضا-زمانمحور در Active Matter و بقای آخرالزمانی مبتنیبر پایگاههای متحرک غولپیکر در Sand به اوج خود میرسد. آیندهی ژانر شوتر اول شخص یک اتوبان یکطرفه نیست، بلکه یک چهارراه شلوغ و پر خلاقیت محسوب میشود که قرار است جایگاه ویژهای خلق نماید. فرقی نمیکند که به دنبال تجربهای رقابتی و پولیشخورده باشید یا یک ماجراجویی بقای تاکتیکی؛ این محصولات ثابت میکنند که هنوز داستانهای ناگفتهی بسیاری برای روایت از پشت لولهی تفنگ باقی مانده است.
نظر شما چیست؟ بهنظر شما این بازیها میتوانند رقیب مناسبی برای بتلفیلد ۶ باشند؟ نظراتتان را با ما و دیگر کاربران مجله بازار به اشتراک بگذارید.
منبع: gamerant
اعترافات جنجالی یوتوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ

![]()
source