در دوران مدرن خیلی عجیب به نظر می‌رسد اگر یک استودیو آی‌پی جدیدی روانه بازار کند و به موفقیت چشم‌گیری (چه از لحاظ تجاری و چه از لحاظ فنی) دست یابد، اما در عین حال دیگر سراغ دنباله‌های آن برای کسب درآمد بیشتر و بیشتر نرود. بله، ما شاهد این موارد هستیم؛ ولی در هر صورت امری نادر و شگفت‌آور است، مخصوصا زمانی که طرفداران سال‌های سال از توسعه‌دهندگان بخواهند سراغ ساخت قسمت دوم بروند و استودیو همچنان از این کار سر باز بزند. این داستان، داستان استودیو راکستار و بازی پرطرفدار بولی (Bully) است. هم اکنون نزدیک به دو دهه از انتشار بازی نخست بولی می‌گذرد و راکستار همچنان قصدی مبنی بر ساخت دنباله آن ندارند، در حالی که می‌دانیم این استودیو اصلا با ساخت بازی‌های بیشتر در فرنچایزهایش (از جمله Grand Theft Auto/GTA) بیگانه نیست.

بولی یکی از بهترین بازی‌های راکستار به حساب می‌آید

بازی Bully 2

راکستار با عملکرد درخشان و کم‌نظیر خود در چند دهه اخیر توانسته خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین و بهترین استودیوهای بازی‌سازی معرفی کند. این توسعه‌دهنده آمریکایی مدام بازی‌هایی می‌سازد که نه تنها بسیار موفق و پرفروش هستند، بلکه حسابی میان طرفداران به محبوبیت می‌رسند. همان‌طور که احتمالا در جریان هستید GTA V یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ است و بازی Dead Redemption 2 هم توانسته ده‌ها جایزه «برترین بازی سال» را از آن خود کند. این‌ها موفقیت‌هایی است که حتی بخش کوچکی از آن‌ها آرزو و رویای هر استودیو به شمار می‌رود.

بازی Bully برای کنسول‌های نسل جدید و پی‌سی رده‌بندی شد

بازی Bully هم که سال ۲۰۰۶ میلادی روانه بازار شد، شاید حالا آنچنان چشم‌گیر نباشد و نتوانیم آن را با بازی‌های مدرن مقایسه کنیم؛ اما بدون شک این اثر یکی از بهترین کارهای راکستار گیمز محسوب می‌شود که بازیکنان را در نقش جیمی هاپکینز، دانش آموز آکادمی بول‌ورث (Bullworth) قرار می‌دهد. اگر این بازی را تجربه نکرده‌اید، می‌توان به صورت خیلی خلاصه آن را اینگونه توصیف کرد: ترکیب جانانه‌ای از جی تی ای و Hogwarts Legacy که در زمان خود واقعا منحصر به فرد و شگفت‌انگیز بود.

بولی حتی نمرات بسیار خوبی هم دریافت کرد (۸۷ از ۱۰۰ در سایت متاکریتیک) و ۱.۵ میلیون نسخه فروش داشت. شاید این رقم در مقایسه با آمار دیوانه‌وار جی تی ای وی خیلی خاص به نظر نرسد، اما نباید شرایط و زمان انتشار Bully را فراموش کنیم. این بازی در زمانی منتشر شد که فروش بالای یک میلیون برای یک آی‌پی کاملا جدید عملکرد فوق‌العاده محسوب می‌گردید. از سوی دیگر جنجال‌های زیادی نیز حول محور بولی ایجاد شد، چراکه عده‌ای فکر می‌کردند این بازی محتوای نامناسبی در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد و در همین راستا می‌خواستند از موفقیت آن جلوگیری کنند.

دنباله کنسل‌شده Bully

بازی Bully 2

با اینکه راکستار هیچ‌گونه Bully 2 را به طرفداران هدیه نکرده، اما این بدان معنا نیست که توسعه‌دهندگان قبلا تلاش خود را نکرده باشند. در واقع، پس از موفقیت نسخه اول مدیران راکستار به ساخت دنباله آن چراغ سبز نشان دادند و ظاهرا چیزی حدود ۵۰ تا ۸۰ توسعه‌دهنده مشغول کار روی بازی بودند. نقشه بازی تقریبا مشابه Grand Theft Auto: Vice City بود و حتی گزارشاتی مبنی بر طراحی یک سیستم برای پررنگ‌تر کردن عناصر نقش‌آفرینی و تاثیر عمیق‌تر تصمیمات بازیکن روی داستان و جهان اطراف به گوش رسید.

گفته می‌شود استودیو راکستار (شعبه نیو انگلند) یک نسخه اولیه با حدود ۸ ساعت محتوا از Bully 2 را در اختیار داشت. انتظار می‌رفت تکمیل بازی و انطباق آن با دیدگاه جاه‌طلبانه استودیو تقریبا سه سال دیگر زمان ببرد، اما متاسفانه در همین سال چندین نیروی تاثیرگذار در راکستار نیو انگلند تعدیل شدند و توسعه بازی به مشکل برخورد.

احتمال عرضه بازی Bully 2 بعد از GTA VI

پس از آن در سال ۲۰۱۱، دن هاوزر (مدیر راکستار گیمز) طی مصاحبه‌ای اعلام کرد استودیو همچنان بازی دوم بولی را در نظر دارد. وی بار دیگر طی یک مصاحبه در سال ۲۰۱۳ همین موضوع را تکرار نمود و از برنامه‌های استودیو برای ساخت Bully 2‌ گفت، اما خب هیچ‌ چیز به صورت رسمی معرفی نشد. پس از آن در سال ۲۰۱۷ شاهد لیک شدن یک کانسپت آرت از بازی بودیم، اما باز هم خبری از رونمایی و تایید رسمی نبود. و خب این آخرین چیزی بود که از بولی ۲ دریافت کردیم.

از آن زمان تاکنون راکستار هیچ اشاره‌ای به قسمت دوم بولی نکرده و به نظر می‌رسد وجود پروژه‌های عظیم و مهمی مثل GTA 5 و Red Dead Redemption 2 عملا فرصت را از پروژه‌های کوچک‌تری مثل Bully 2 گرفته است. اکنون نیز باتوجه به اینکه شخص دن هاوزر (یکی از دو نویسنده اصلی بازی اول بولی) استودیو را ترک کرده، مشخص نیست آیا دنباله بازی هیچ‌گاه ساخته خواهد شد یا خیر. مشخصا خیلی از توسعه‌دهندگان دیگر در ساخت Bully همکاری داشته‌اند و گره زدن سرنوشت بازی دوم به دن هاوزر کار منصفانه‌ای نیست، اما خب در هر صورت پیش‌برد چنین پروژه‌ای در راکستار کار سختی خواهد بود.

کشف اسناد درباره بسته‌های الحاقی لغو شده جی تی ای ۵ و بازی Bully 2

علاوه بر همه این‌ها، راکستار گیمز پس از انتشار رد دد ریدمپشن ۲ تا حد زیادی فشار کاری روی اعضای خود را کم کرده و ساخت بازی‌ها بسیار آهسته‌تر پیش می‌رود. در سال ۲۰۰۶، زمانی که بولی روانه بازار شد، راکستار عملا به صورت سالانه بازی منتشر می‌کرد؛ اما حالا شاهد انتشار عناوین با بازه‌های پنج‌ساله و بیشتر هستیم. به عنوان مثال اگر GTA 6 باز هم تاخیر نخورد و سال ۲۰۲۶ منتشر شود، فاصله بین عرضه آن با رد دد ۲ حدود ۸ سال خواهد بود! همچنین راکستار این روزها سرمایه‌گذاری عظیمی روی پروژه‌های لایو سرویس مثل GTA Online و Red Dead Online دارد و ترجیح می‌دهد سرمایه و نیروی خود را صرف این نوع آثار درآمدزا کند تا بازی‌های تک‌نفره و پرریسکی مثل Bully 2.

با تمام این اوصاف، شاید در یک حالت خوشبیانه بتوان گفت امیدها برای ساخت دنباله بولی هنوز کاملا نمرده و شاید طرفداران بالاخره به خواسته خود برسند. در حال حاضر مشخص نیست برنامه اصلی راکستار پس از عرضه GTA 6 چه خواهد بود و این استودیو می‌خواهد به چه سمتی حرکت کند. گزینه‌های فراوانی وجود دارد: ساخت مستقیم جی تی ای ۷، رفتن رد دد ریدمپشن ۳، خلق یک آی‌پی کاملا جدید یا حتی توسعه Bully 2. در هر صورت، هرچیزی ممکن است و زمان همه چی را مشخص خواهد کرد.

منبع: Comicbook


اعترافات جنجالی یوتوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ

اعترافات جنجالی یوتوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ

Loading

source

توسط techkhabari.ir