راهاندازی دپارتمان هوش مصنوعی در دوخت برتر؛ فناوریهای نوین در خدمت خیاطی
پلتفرم آموزش خیاطی «دوخت برتر»، با بیش از ۲۰۰ هزار کاربر و هنرجوی ایرانی، پس از موفقیت در بهکارگیری هوش مصنوعی در تحلیل دیتا و ارائهی آموزشهای متناسبشده با نیاز کاربران، به دنبال ورود به بازار کشورهای ترکیه و عراق با کمک هوش مصنوعی است.
استفاده از هوش مصنوعی در دوخت برتر محدود به تولید محتوا نمیشود، بلکه با تحلیل رفتار کاربران مسیر یادگیری را هوشمندانه بهینه میکند تا از این طریق بتواند روند یادگیری را برای کاربران خود تسهیل کند.
آموزش دیجیتال خیاطی؛ داستانی که از کرونا آغاز شد
یکی از اتفاقهایی که با شیوع ویروس کویید-۱۹ در جهان رقم خورد، توجه ویژه به امکاناتی بود که اینترنت و فضای دیجیتال در اختیار بشر قرار میداد؛ شرایط بهوجود آمده استفاده از این امکانات را تبدیل به یک ضرورت کرد و کسبوکارهای آنلاین به ناگهان مورد توجه قرار گرفتند و بازارشان رونق گرفت. آغاز فعالیتهای برند دوخت برتر در حوزه نوین آموزش خیاطی نیز به همین دوره بازمیگردد. هنگامی که آموزش حضوری تقریباً متوقف شده بود، معصومه محمدی القار با ترکیب تجربهاش در حوزه آموزش خیاطی با راهحلهای دیجیتال، مجموعه دوخت برتر را راهاندازی کرد. در دوخت برتر، آموزش خیاطی جای خود را به آموزش مجازی داد و این شروعی شد برای نوآوری در زمینه هنر دوخت و طراحی که تا امروز ادامه دارد. امروز نیز دوخت برتر همچنان تلاش دارد با استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، مسیر آموزش را برای کاربران خود سادهتر و بهینهتر کند.
تحلیل رفتار کاربران و ارتقای کیفیت آموزش
یکی از کاربردهای کلیدی که دوخت برتر با هوش مصنوعی دنبال میکند، تحلیل رفتار کاربران در جریان آموزش است. با جمعآوری دادههایی مانند زمان توقف کاربر روی بخشهای مختلف ویدئوهای آموزشی، میزان بازگشت به بخشهای خاص، کلیک و حرکات موس، سیستم یاد میگیرد در کدام نواحی آموزش نیاز به توضیح بیشتر یا سادهسازی دارد، کدام قسمتها چالشبرانگیز هستند و کدام بخشها برای کاربران جذابتراند. بر اساس این تحلیل، الگوریتمها توصیههایی برای بهبود ارائه محتوا، افزودن توضیح بیشتر، یا تمرکز بیشتر روی نقاط دشوار ارائه میدهند. در نهایت این بازخوردها به بهینهسازی مسیر یادگیری منجر میشوند.
معصومه محمدی القار، بنیانگذار دوخت برتر در این خصوص میگوید: «یکی از مزیتهای آموزش حضوری، ارتباط مستقیم میان استاد و کارآموز بود که براساس رفتارهای کارآموز، یک استاد با تجربه روشهای متناسب را در پیش میگرفت و به سوالات موردی کارآموز پاسخ میداد. ما این مزیت را به دو شکل در آموزش ویدئویی خود دنبال کردهایم. اول استفاده از پشتیبانها برای پاسخگویی بود و اکنون با استفاده از هوش مصنوعی امکان بررسی رفتار کاربران در مسیر آموزش نیز برایمان فراهم شده است.»
تولید چندزبانه با AI: از ترجمه تا لبخوانی
یکی از ویژگیهای پیشرفتهای که دوخت برتر اکنون در مرحله توسعه قرار داده، تولید محتوای آموزشی چندزبانه همراه با هوش مصنوعی است. در این روش نه فقط ترجمه ساده متون، بلکه هماهنگسازی گفتار اساتید، بازتولید صدا به زبان مقصد و حتی تطبیق لبخوانی (lip-sync) با زبانهای دیگر نیز صورت میپذیرد. این سیستم اجازه میدهد دورههای خیاطی به زبانهای دیگر مانند ترکی یا عربی ارائه شوند، به گونهای که کاربر خارجی احساس کند استاد خودش با زبان او صحبت میکند.
در واقع، هوش مصنوعی در تولید محتوا نقش یک مترجم، دوبلر و همگامساز لبخوان را ایفا میکند تا تجربه آموزش با حس و حال بهتری برای کاربران در دیگر کشورهای جهان اتفاق بیفتد.
دوخت برتر در حال حاضر این زیرساخت را برای کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق در نظر دارد، بهطوری که کاربران غیر فارسیزبان نیازی به ترجمه یا زیرنویس نداشته باشند و محتوا به شکل مستقیم برای ایشان قابل فهم شود.
پروتوتایپ مجازی: پیشپوشی مدلها با AI قبل از دوخت
یکی دیگر از کاربردهای فناوری در صنعت خیاطی، نرمافزارهایی است که امکان پیشپوشی دیجیتال مدل لباسها را در اختیار افراد میگذارند. دوخت برتر به هنرجویان خود آموزش میدهد که از طریق این نرمافزارها، طرحهای مورد نظر خود را در محیط سهبعدی یا شبیهسازیشده بارگذاری کند و قبل از برش و دوخت واقعی، لباس را روی مانکن یا قالب مجازی ببیند و براساس نتیجه، در صورت نیاز، طرح را اصلاح کند.
چشمانداز جهانی؛ الگوهای موفق در آموزش مد و خیاطی با AI
در سطح بینالمللی نیز استفاده از هوش مصنوعی در آموزش فشن و خیاطی بهسرعت در حال گسترش است. بسیاری از مؤسسات مطرح مد، برنامههای هوش مصنوعی را در رشته طراحی لباس جای دادهاند که در آن دانشجویان با کمک الگوریتمهای تولید محتوا، مدلسازی سهبعدی و ابزارهای محاسباتی، مهارتهای جدیدی در خلق لباس و تحلیل روند بازار پیدا میکنند.
در برخی دانشگاهها، ابزارهایی مانند ChatGPT و Midjourney برای تولید ایده، طراحی مفهومی و الهامبخشی خلاقانه به کار میرود. این ابزارها در کنار سیستمهای تحلیلی مبتنی بر داده، فرآیند آموزش را تعاملیتر کردهاند و به دانشجویان اجازه میدهند از ایده تا الگو، همه چیز را در بستر دیجیتال تجربه کنند.
در زمینههای عملیتر، شرکتهایی مانند Stylumia در هند از هوش مصنوعی برای تحلیل روند مد، پیشبینی تقاضا و خلق الگوهای هوشمند بهره میبرند که نهایتاً بر زنجیره تأمین مد تأثیر میگذارند.
در ایران نیز دوخت برتر بهعنوان پیشگام این حوزه از فناوری برای پیشبینی روند مد و تحلیل رفتار مخاطبان استفاده میکند تا بداند چه نوع طرحهایی محبوبترند و چه آموزشهایی بیشترین بازده را دارند.
چالشها و آینده؛ هوش مصنوعی و مسئولیتهای آموزشی
طبیعی است که ورود هوش مصنوعی به آموزش خیاطی با موانع و انتقادهایی همراه باشد. محدودیتهای فنی، ترجمه دقیق مفاهیم تخصصی دوخت یا خطر وابستگی به سیستمهای اتوماتیک، از چالشهایی هستند که در پژوهشهای علمی نیز به آن اشاره شدهاند.
همچنین، برخی نگران آناند که طراحی خلاقانه به ابزارهای هوش مصنوعی وابسته شود و خلاقیت انسانی تحتالشعاع قرار گیرد. معصومه محمدی القار در اینباره عنوان میکند: «با ابزارهای فناوری جدید، ما نمیخواهیم انسان حذف شود، بلکه به دنبال این هستیم که تجربه آموزش را برای افراد سادهتر و مؤثرتر کنیم. هوش مصنوعی در واقع به شکلی یک همیار برای فعالان این حوزه به شمار میآید؛ روندی که در سالهای اخیر در جهان شکل گرفته نیز به همین شکل بوده و صنعت خیاطی در ایران باید تلاش کند به بهروزرسانی خود از صنعت جهانی عقب نماند.»
به گفته او در آینده، پیشبینی میشود الگوریتمهای یادگیری عمیق بتوانند نهفقط رفتار کاربران را تحلیل کنند، بلکه پیشنهادهای آموزشی کاملاً شخصیسازیشده را بهصورت لحظهای ارائه دهند، مسیر تدریس را خود مدیریت کنند و حتی بهعنوان مربی کمکی هوشمند در کنار استاد به روند آموزش کمک کنند.
source