تریبون سومین گزارش جامع روابط عمومی ایران را منتشر کرده و با مشارکت ۴۱۷ متخصص، وضعیت این حوزه را بررسی کرده است. این گزارش تصویری دقیق از ترکیب جمعیتی، درآمد، فعالیت‌ها و چالش‌های روابط عمومی در کشور ارائه می‌دهد.

ترکیب جمعیتی و سابقه کاری متخصصان روابط عمومی

۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان مرد هستند و ۷۰ درصد در تهران زندگی می‌کنند. ۷۹ درصد از آنان بالای ۳۰ سال سن دارند و ۳۶ درصد بیش از ۱۰ سال سابقه کاری دارند. ۴۶ درصد در شرکت‌های خصوصی و ۲۵ درصد در شرکت‌های خصوصی/دولتی فعالیت می‌کنند.

رشد چشمگیر درآمد فعالان روابط عمومی

در سال ۱۴۰۳، میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی از ۲۴ میلیون تومان به ۳۶ میلیون تومان رسید. ۴۸ درصد از آنان درآمدی بالای ۳۰ میلیون تومان دارند. افراد با سابقه بیش از ۱۰ سال، به‌طور میانگین ۴۵ میلیون تومان درآمد کسب کرده‌اند. در تهران، میانگین درآمد ۴۱ میلیون تومان است و دارندگان مدرک دکتری به‌طور میانگین ۴۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

بودجه روابط عمومی در سازمان‌ها

۴۲ درصد از سازمان‌ها بودجه‌ای کمتر از یک میلیارد تومان برای روابط عمومی اختصاص داده‌اند. در مقابل، ۶ درصد از کسب‌وکارها بودجه‌ای بالای ۲۰ میلیارد تومان دارند. شرکت‌های B2C بیشترین بودجه را به این حوزه اختصاص داده‌اند.

فعالیت‌های اصلی و اولویت‌های بودجه‌ای

متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بیشترین تمرکز را بر «ارتباط با رسانه» داشته‌اند. در شرکت‌های خصوصی، «تولید محتوا» و «برگزاری رویداد» نیز در اولویت قرار دارند. با این حال، «تولید محتوا» بیشترین سهم از بودجه را به خود اختصاص داده است.

ساختار سازمانی و چالش‌های مسیر شغلی

۶۷ درصد از تیم‌های روابط عمومی مستقیماً زیر نظر مدیرعامل فعالیت می‌کنند. در سازمان‌های دولتی، ۵۵ درصد تحت نظر وزیر یا رئیس سازمان هستند. با این حال، ۶۰ درصد از سازمان‌ها مسیر شغلی مشخصی برای تیم روابط عمومی تدوین نکرده‌اند.

ارتباط با رسانه‌ها، اینفلوئنسرها و پادکست‌ها

۷۴ درصد از سازمان‌ها ارتباط با پادکست‌ها را از طریق تیم روابط عمومی انجام می‌دهند. همچنین، ۶۰ درصد از ارتباط با اینفلوئنسرها نیز برعهده این تیم‌هاست. ۳۴ درصد از متخصصان ماهانه بیش از ۶ خبر برای رسانه‌ها ارسال می‌کنند.

معیارهای موفقیت و چالش‌های اندازه‌گیری

متخصصان روابط عمومی موفقیت را با «ارتقای خوش‌نامی برند»، «افزایش اعتماد ذی‌نفعان» و «نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی» می‌سنجند. بزرگ‌ترین چالش‌ها شامل «محدودیت بودجه»، «جذب نیروی متخصص» و «تغییر نگاه مدیریتی» هستند.

استفاده از خدمات آژانس‌های روابط عمومی

در سال ۱۴۰۳، ۲۶ درصد از سازمان‌ها از خدمات آژانس‌های روابط عمومی استفاده کرده‌اند. فعالیت‌هایی مانند «ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا» و «مدیریت شبکه‌های اجتماعی» بیشترین موارد برون‌سپاری بوده‌اند.

منبع: گت نیوز

source

توسط techkhabari.ir