به گزارش روز سهشنبه ایرنا، حجت الاسلام محمدرضا قاسمینیا، کارشناس و فعال فرهنگی در یادداشتی آوردهاست: بسط فرهنگ نیکوکاری وتعاون، مشارکت پذیری و مشارکت جویی در جامعه و بین دانش آموزان باالهام از آموزه های دینی با تاکید بر استفاده مناسب از ظرفیت کتاب های درسی، مجلات و رسانه های آموزشی و برگزاری اردوهای جهادی در راستای جلب مشارکت ارکان سهیم و موثرو بخش عمومی و غیر دولتی در تعلیم و تربیت رسمی عمومی می باشد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برآن ها تصریح گردیدهاست.
لزوم ایجاد ساز و کارهای مناسب برای حفظ و ارتقای مستمر سطح مشارکت واقفین و خیرین مدرسه ساز و مشارکت آنان در مدیریت مدارس خیرساز و از مصوبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پشتیبانی و حمایت و جذب و حفظ و نگهداشت آنان می باشد.
سهیم بودن خیرین و واقفین دراهدای زمین، ساخت، تامین تجهیز ات و امکانات مدارس بخشی ازخدماتی است که به پیشرفت علمی و دانشی و معرفتی دانش آموزان کمک میکند.
مدرسه یاران در تمام مراحل تحصیل دانش آموزان در آماده ساختن و ارتقای مبانی اخلاقی و اعتقادی و فرهنگی و سیاسی و علمی و هنری و ورزشی و افزایش سطح دانش و ایمان و امید آنان جایگاهی راهبردی و آینده ساز دارند.
دانش آموزان از سرمایههای انسانی و شایسته کشور برای دستیابی به ایران قوی و آماده ساختن زمینه های لازم برای تمدن نوین اسلامی هستند.
سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوا و مسئولان ابلاغ شد دربند اول آن می خوانیم: تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزههای بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانشآموزان با تأکید بر ریشهکن کردن بیسوادی و تربیت انسانهای مؤمن، پرهیزکار، متخلّق به اخلاق اسلامی، بلندهمت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقتجو، آزادمنش، مسئولیتپذیر، قانونگرا، عدالتخواه، خردورز، خلاق، وطندوست، ظلمستیز، جمعگرا، خودباور و ایثارگر.
نقش و مشارکت همه جانبه خانوادهها و دوستداران علم و دانش و علمآموزان و مدرسه یاران برای تحقق معیارها و شاخصهای تحولی بند اول این سیاست ها برکسی پوشیده نیست. باید قدردان حضور و مشارکت داوطلبانه و جهادی مدرسه یاران که با توانمندی و مهارتها و حرفههای خود در عرصه گسترش عدالت آموزشی وتربیتی و پرورشی و رسیدن به معنویت و حیات طیبه برای رشد و پیشرفت دانش آموزان تلاش وفعالیت دارند باشیم.
پیشنهادهایی برای فرهنگ سازی، جلب و مشارکت و نگهداشت مدرسه یاران به این شرح تقدیم می شود:
۱-فعال سازی و بهره مندی از ظرفیت کمیته ها و کارگروهای شوراهای آموزش و پرورش
۲-در هر مدرسه از روحانیون و فضلایی که فرزندشان در همان مدرسه حضور دارند در قالب اجرای برنامه های تربیتی و پرورشی و دینی و برپایی نماز جماعت برنامه ریزی و هماهنگی گردد.
۳-توزیع عادلانه آورده های مدرسه یاران بین سایر مدارس و مدارس کمتر برخوردار.
۴-ترویج و ترغیب و تشویق دانش آموزان به عنوان مشارکت در برنامه های مدرسه یاری باهدف تربیت آنان به عنوان مدرسه یاران آینده.
۵-تشکیل جمعیت و یا مجمع مدرسه یاران کشورهای مسلمان، با میزبانی و محوریت استان قم.
۶- انجمن های اولیا و مربیان مدارس نسبت به شناسایی استعدادها و ظرفیت های دانشی، مهارتی، حرفه ای خانواده فعال تر شوند.
۷-والدین و اعضای خانواده هایی که دربرنامه ها و سیاست های مدرسه یاری فعال و پرتلاش هستند، درهفته بزرگداشت انجمن اولیا و مربیان معرفی و تقدیر شوند.
۸-دربرنامه های هفته بزرگداشت مقام معلم از افراد و اشخاص حقیقی که فرزند دانش آموز ندارند ولی در طول سال مدارس را یاری کردند معرفی و تقدیر گردند.
۹-تهیه و تولید محتوای آموزشی و درسی دانش آموزان با موضوع توسعه و ترویج فرهنگ مدرسه یاری و خیرآفرینی.
۱۰-تهیه بانک اطلاعاتی مدرسه یاران فعال.
۱۱-تهیه و ایجاد سامانه ثبت اعلام آمادگی داوطلبانه مدرسه یاران درساحت های مختلف در داخل و خارج کشور.
source