بر اساس گزارش‌های اخیر رسانه‌ها، شرکت «اوپن‌ای‌آی» (OpenAI) برای پاسخگویی به برخی پرسش‌های کاربران، به‌ویژه در حوزه‌هایی چون اخبار، رویدادهای ورزشی و بازارهای مالی، از داده‌های موتور جستجوی گوگل بهره می‌برد.

بر اساس گزارش منتشرشده در پایگاه فناوری «The Information»، منابع آگاه اعلام کرده‌اند که اوپن‌ای‌آی این داده‌ها را از طریق «سِرپ‌آ‌پی» (SerpApi) (شرکتی متخصص در فناوری استخراج داده از وب) دریافت می‌کند. این فناوری به مدل‌های هوش مصنوعی امکان دسترسی به نتایج جستجو را می‌دهد تا در نهایت، مجموعه‌داده‌های عظیمی برای آموزش مدل فراهم شود.

در همین گزارش اشاره شده که ابزارهای اوپن‌ای‌آی غالباً در ارائه‌ پاسخ‌های دقیق به موضوعاتی که به اطلاعات روز نیاز داشته باشند، با چالش مواجه هستند و این مسئله، علت اتکای آن‌ها به داده‌های گوگل را توجیه می‌کند.

 

در یک آزمایش که توسط «آبیشِک آیر» (Abhishek Air)، مهندس سابق گوگل، انجام شد، مشخص گردید که چت‌جی‌پی‌تی از فهرست جستجوی گوگل استفاده می‌کند؛ به این ترتیب که یک واژه‌ ساختگی ایجاد کرده، آن را در یک صفحه‌ پنهان قرار داده و در ایندکس جستجو ثبت می‌کند، به‌طوری‌که بعداً همان متن در پاسخ‌های چت‌جی‌پی‌تی ظاهر می‌شود.

پیش از این، اوپن‌ای‌آی به‌طور رسمی تأیید کرده بود که قابلیت‌های جستجوی آن، متکی بر یک خزنده‌ وب داخلی (Internal web crawler) و همچنین داده‌های ناشرانی است که این شرکت با آن‌ها قراردادهای صدور مجوز منعقد کرده است و تصریح کرده بود که گوگل جزو این شرکا نیست.

این تحولات در شرایطی روی می‌دهند که گوگل به عنوان رقیب مستقیم چت‌جی‌پی‌تی عمل می‌کند، چرا که افزایش تمایل کاربران به استفاده از پاسخ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی، موجب کاهش استفاده از موتورهای جستجوی سنتی و در نتیجه، کاهش ترافیک وب‌سایت‌هایی شده که در نتایج این موتورها ظاهر می‌شوند.

source

توسط techkhabari.ir