ترمز سرامیک کربنی (Carbon Ceramic Brakes)، نسل جدید ترمزهاست که میتوان آن را روی بسیاری از خودروهای اسپرت و مسابقهای پیدا کرد. اما آیا با ویژگی اصلی این ترمزها آشنا هستید؟
از آنجا که نیاز روزافزون خودروهای پرفورمنس و سنگینوزن به سیستمهای ترمز قدرتمند و بادوام بیش از پیش احساس میشود، ترمزهای سرامیک کربن بهعنوان جایگزینی پیشرفته برای دیسکهای فولادی یا چدنی مرسوم تولید شدهاند.
این تکنولوژی جدید که شاید بتوان نمونه بسیار سادهتر و ابتدایی آن را در بسیاری از خودروهای حتی تولید داخل نیز پیدا کرد، به رانندگان اطمینان میدهد که فرآیند توقف خودرو در مواقع لزوم، با دقت و سرعت بالاتری انجام میشود.
معرفی فناوری ترمز سرامیک کربنی
در دل دیسکهای این ترمزها، هستهای از جنس مواد سرامیکی تقویتشده با الیاف کربن قرار دارد.
این ساختار مرکب از کربن و سیلیسیم، ضمن برخورداری از استحکام و مقاومت حرارتی فوقالعاده، با لایهای اضافی سرامیکی پوشانده میشود تا از فرسایش زودهنگام جلوگیری و در عین حال بازده ترمزگیری را بهبود بخشد
به علاوه، طول عمر دیسکها نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
نمونه این محصولات را میتوان در بسیاری از خودروهای مدرن و مسابقهای امروزی مانند مرسدسبنز، فراری، پورشه و آستونمارتین پیدا کرد.
چند نمونه از کاربردهای فناوری سرامیک کربن
نخستین استفاده از فناوری سرامیک-کربن به کاشیهای بسیار گرانقیمت زیرین شاتل فضاییمربوط میشود که برای مقاومت در مقابل دمای چند هزار درجه حاصل از ورود مجدد به جو زمین طراحی شده بودند.
در سال ۱۹۷۶، هواپیمای مافوق صوت کنکورد نخستین وسیله نقلیهای بود که برای سیستم ترمزش از الیاف کربن تقویتشده با گرافیت بهره برد. تا پایان دهه هفتاد میلادی، فرمول یک نیز این تکنولوژی پیشرفته را به یک استاندارد در خودروهای مسابقهای تبدیل کرد.
در حوزه خودروهای خیابانی، مرسدسبنز CL 55 AMG F1 Edition مدل ۲۰۰۰ اولین اتومبیل اسپورتی بود که به ترمز سرامیک کربنی مجهز شده بود. این نسخه که با الهام از خودروهای فرمول یک آن سال طراحی شده بود، تنها در قالب ۵۵ دستگاه ساخته شد.
پس از آن، در سال ۲۰۰۱، پورشه 911 GT2 و 911 توربو نیز با این فناوری ترمز پیشرفته معرفی شدند و یک سال بعد، فراری انزو بهعنوان اولین خودروی تولیدی، به کامپوزیت سرامیک-کربن تجهیز شد.
استفاده از این تکنولوژی فقط به خودروها محدود نیست
امروزه نهتنها ابر خودروها، بلکه خودروهای مسابقهای، هواپیماها و خودروهای نظامی نیز از ترمزهای کربن سرامیک بهره میبرند؛ چرا که در همه این حوزهها نیاز به حداکثر عملکرد ترمز و اطمینانخاطر از تداوم ترمزگیری در شرایط سخت، اهمیت زیادی دارد.
از جمله نکات برجستهای که رانندگان سوپرکارها با این سیستم تجربه میکنند میتوان به پاسخدهی سریعتر ترمز، مقاومت بالا در برابر Fade یا کاهش کارایی ترمز در اثر دما، وزن کمتر قطعات و طول عمر قابل توجه اشاره کرد. خودروهایی که قادرند به سرعتهای فراتر از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست یابند، بهویژه اگر مسیر مسابقهای در پیش داشته باشند، بیش از پیش میتوانند از ویژگیهای این ترمزها برخوردار شوند.
هرچند، قیمت بالای این فناوری باعث شده تا بیشتر بتوان آها را در خودروهای سوپر اسپرت پیدا کرد. صاحبان این خودروها پیش از هر چیز آماده پرداخت هزینههای گزاف برای دستیابی به نهایت ایمنی و کاراییاند. برای مثال، ارتقای ترمزهای پورشه ۹۱۱ توربو به نمونه سرامیک-کربنی، حدود ۹۶۵۰ دلار هزینه دارد؛ یعنی حدود 5 درصد از قیمت پایه تقریبی 197 هزار دلاری این خودرو!
source