یک دادگاه هیئت منصفه در ایالت فلوریدا در ایالات متحده آمریکا، شرکت خودروسازی تسلا را در ماجرای یک تصادف مرگبار با سامانه رانندگی خودران، به پرداخت ۲۴۳ میلیون دلار محکوم کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، در این تصادف که در سال ۲۰۱۹ رخ داد، یک خودروی تسلا مدل “اس” با سامانه رانندگی خودران روشن، با یک خودروی متوقف‌شده برخورد کرد. دو قربانی کنار خودرو ایستاده بودند. در آن حادثه یک نفر کشته شد و نفر دیگر به شدت مجروح شد.

اکنون هیئت منصفه حکمی صادر کرده که بر مبنای آن، تسلا در این تصادف مسئول است.

آن‌ها برای خانواده زنی که در این تصادف کشته شد و دوست او که در این حادثه به‌شدت مجروح شد ۱۲۹ میلیون دلار غرامت تعیین کردند که ۳۳ درصد آن را تسلا باید بپردازد.

علاوه بر این، جریمه‌ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار نیز تعیین شد که این شرکت خودروساز باید پرداخت کند. هیئت منصفه، همچنین راننده را ۶۷ درصد مقصر دانست. با این حال، راننده خودرو در این پرونده متهم نشده بود و از این رو سهم خود را پرداخت نخواهد کرد.

 




راننده تسلا در زمان حادثه، دنبال موبایل خود می‌گشت

یکی از وکلای شاکیان گفت، تسلا سامانه رانندگی خودکار خود را فقط برای مناطقی مانند بزرگراه‌ها طراحی کرده بود، اما آگاهانه تصمیم گرفته بود درباره استفاده از آن در مکان‌های دیگر به رانندگان توضیحی ندهد.

راننده گفت که هنگام رانندگی خم شده بود تا یک تلفن همراه را که روی کف خودروی او افتاده بود بردارد. او در این بین، پیام هشداری از سامانه خودکار خودرو دریافت نکرد و در این بین، از یک تابلو توقف و نیز از چراغ قرمز رد شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این خودروی تسلا با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از یک چهارراه عبور و سپس با خودروی شورولت پارک‌شده قربانیان برخورد کرد. دو سرنشین آن خودرو در کنار ماشین و در حاشیه جاده ایستاده بودند. یکی از آن‌ها کشته شد و نفر دیگر به‌شدت مجروح شد. 

 شاکیان این پرونده پیش از این ۳۴۵ میلیون دلار درخواست غرامت کرده بودند. وکلای آن‌ها گفتند، این دادگاه نخستین موردی است که به مرگ غیرقانونی یک شخص ثالث به دلیل رانندگی خودکار مربوط می‌شود.

در همین راستا شرکت تسلا اعلام کرد که این شرکت قصد دارد با توجه به “اشتباهات و بی‌نظمی‌ها” در این پرونده، درخواست تجدیدنظر ارائه دهد. در پرونده‌های قبلی تصادف با رانندگی خودکار، شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک یا تبرئه شد یا با شاکیان به توافق رسیده بود.

این شرکت همواره تاکید کرده است که رانندگی خودران تنها یک سامانه کمکی است و رانندگان باید همیشه آماده باشند که دوباره کنترل و هدایت خودرو را به دست بگیرند. در عین حال، تسلا بارها مورد انتقاد قرار گرفته که در برخی زمان‌ها، خروج از نظارت راننده بسیار آسان بوده است. 

source

توسط techkhabari.ir