پس از ۶ سال بلاتکلیفی، بالاخره انیمیشن «دنیای شگفتانگیز گامبال» (The Amazing World of Gumball) بازگشته و همچنان مثل همیشه پرجنبوجوش و خلاقانه است. این انیمیشن، این ماه با قسمتهای جدید و پس از بیش از ۶ سال از پایان آخرین فصلش در شبکه Cartoon Network، این بار در پلتفرم Hulu بازمیگردد. انیمیشن دنیای شگفتانگیز گامبال از آن دسته مجموعههای نادریست که از ریشههای خود در حوزه سرگرمی کودکانه فراتر رفته و به اثری تبدیل شده که بینندگان در هر سنی میتوانند آن را خندهدار بدانند و شاید حتی بتوان آن را یکی از انیمیشنهای شاخص دوران خودش نامید.
طرح کلی گامبال عمداً ساده و به طور فریبندهای فرمولبندی شده است. داستان در شهر خیالی المور (Elmore) میگذرد که الهام گرفته از شهر Vallejo در منطقه Bay Area در کالیفرنیاست و ماجراهای روزمره یک خانواده حومهنشین را دنبال میکند. این خانواده شامل شخصیت بازیگوش اصلی یعنی گامبال واترسون (Gumball Watterson)، مادر سختکوش و پراسترسش نیکول (Nicole)، پدر تنبلش ریچارد (Richard)، خواهر باهوشش آنائیس (Anaïs) و برادرخوانده و یار همیشگیاش داروین (Darwin) میشود. تمام این شخصیتها به شکل سنتی و دوبعدی طراحی شدهاند و زاویههای دوربین ثابت و آوای موسیقایی کوتاهی که بین صحنهها پخش میشود، حس یک سیتکام کلاسیک آمریکایی را القا میکند.
اما با اینکه این ساختار، شباهتهایی با بسیاری از سیتکامهای انیمیشنی از سیمپسونها (The Simpsons) و فمیلی گای (Family Guy) گرفته تا بابز برگرز (Bob’s Burgers) و حتی بلویی (Bluey) دارد، شباهتها عملاً از همینجا به پایان میرسند. حتی در خود خانواده هم، گامبال و مادرش گربه هستند، پدر و خواهرش خرگوش و برادرخواندهاش یک ماهی است که در ادامه باعث میشود داروین کمی دچار بحران وجودی شود؛ چون میفهمد که نمیتواند از نظر بیولوژیکی با گربهها و خرگوشهای خانوادهاش نسبت نزدیکی داشته باشد.
سبکهای انیمیشن که معمولاً روی پسزمینههایی عکسگونه قرار گرفتهاند نیز به اندازه باقی شخصیتها متنوعند. همسایههای نفرتانگیز خانواده واترسون یعنی رابینسونها (Robinsons)، به شکل عروسکهای فومی شبیه ماپتها طراحی شدهاند. رئیس پلیس شهر المور، یک دونات سخنگوست که به صورت سهبعدی طراحی شده است. همکلاسیهای گامبال نیز شامل یک خرس مهربان به نام تری (Teri) که شبیه یک تکه کاغذ مچاله شده است، بادکنکی دوستداشتنی به نام آلن (Alan) با صورتی کشیده شده روی سطحش و شخصیتی عجیب و غریب به نام سوزی (Sussie) که در واقع یک صورت وارونه با چشمهای چسبیده روی چانهاش است، میشوند. همچنین شخصیتی به نام کلیتون (Clayton) با انیمیشن خمیری هم در این مجموعه حضور دارد.
اینها تنها نوک کوه یخِ شوخطبعی شیطنتآمیز و خلاقیت بیپایان این مجموعه را نشان میدهند. در حالی که استاندارد طلایی انیمیشن کودکان امروزی احتمالاً بلویی است، گامبال سعی دارد کاری متفاوت انجام دهد و همین یکی از نقاط قوتش به حساب میآید. این انیمیشن تلاش نمیکند که معصومیت کودکی را دوباره به تصویر بکشد، بلکه میخواهد آشوب بیقید و بند ۱۲ سالگی را به نمایش بگذارد؛ زمانی که هیچ دغدغهای جز انجام تکالیف ریاضی وجود ندارد. اتفاقات برای شخصیتهای گامبال همیشه به خوبی پیش نمیرود و انیمیشن هم همیشه نمیخواهد درسی به بینندگانش بدهد؛ اما دیدگاه بیپروایش نسبت به کودکی ارزشمند است.
در واقع، میتوان بهترین قسمتهای گامبال را کنار نه فقط بلویی، بلکه در کنار دوران طلایی سیمپسونها یا حتی آثار کوتاه استودیوهای MGM و Warner Bros گذاشت که توسط انیماتورهای افسانهای مثل چاک جونز و تکس اوری ساخته شدهاند. این مجموعه نادری است که پس از ساخت دقیق قوانین دنیا و شخصیتهایش، متوجه شد که برای انجام هر کاری آزادی دارد.
خالق انیمیشن دنیای شگفتانگیز گامبال کیست؟
با اینکه انیمیشن دنیای شگفتانگیز گامبال، ریشههای محکمی در تأثیرات آمریکایی دارد، اما توسط خالق فرانسوی یعنی بن بوکوله (Ben Bocquelet) ساخته شده است. این مرد ۴۵ ساله در یک گفتگوی زوم در ماه گذشته، درباره بزرگ شدنش در یک خانواده کارگری در حومه شهر مارسی صحبت کرد. بوکوله درباره دوران کودکیاش در دهه ۱۹۹۰ گفت: «وضع کمی آشفته بود، اما همیشه حسابی میخندیدیم». او دوران کودکیاش را با تماشای انیمیشنهای ژاپنی و کارتونهای هانا-باربرا (Hanna-Barbera) گذراند.
وقتی که بن بوکوله برای اولین بار ایده گامبال را مطرح میکرد، سعی داشت یک فضای آزاد بسازد که بتواند هر نوع داستانی را در آن تعریف کند و آن را به شکل خندهداری پیچوتاب دهد. برای این منظور، خوششانس بود که مجموعهای کامل از شخصیتها را داشت که قبلاً برای تبلیغات مختلف خلق کرده بود؛ اما هرگز به طور کامل ساخته یا پخش نشده بودند. او گفت: «این شخصیتها در سبکها و تکنیکهای مختلفی بودند که هیچکس واقعاً به آنها اهمیت نمیداد و من برای ساختنشان پول گرفته بودم؛ اما بعد راهی پیدا کردم که دوباره آنها را بفروشم.»
بوکوله زیاد نگران این نبود که گامبال شوخیهایش را برای کدام گروه سنی هدف بگیرد و یا اینکه ممکن است بعضی از شوخیها برای کودکان جوانتر قابل درک نباشند. او گفت: «من همیشه به کودکان مانند بزرگسال نگاه میکنم. آنها همان ظرفیت تفکر را دارند و در بسیاری از جنبهها خیلی دقیقتر از بزرگسالان هستند». جالب اینجاست که خود بوکوله هم طرفدار بلویی بود، اما تفاوت واضحی بین شخصیتهای آن و شخصیتهای گامبال میدید و اعتقاد داشت که: «آنها مثالهای درستی را نشان میدهند و ما نشان میدهیم که چه کاری را نباید انجام داد.»
دلیل توقف این انیمیشن چه بود؟
این سبک پرجنبوجوش به گامبال در طول شش فصل اصلیاش که با یک پایان هیجانانگیز به پایان رسید، بسیار کمک کرد؛ جایی که ساکنان رنگارنگ المور به انسان تبدیل میشوند و خود شهر توسط یک خلأ مرموز و پر از نویز که ناگهان باز شده بود، تهدید میشود. پس از این قسمتها، دو مینیسری هم به نامهای سالنامه داروین (Darwin’s Yearbook) و تاریخچههای گامبال (The Gumball Chronicles) پخش شدند که کلیپهای قدیمی را با تصاویر جدید ترکیب کرده بودند. در سال ۲۰۲۱، شبکه کارتون نتورک (Cartoon Network) اعلام کرد که قصد دارد یک محصول سینمایی از گامبال و همچنین قسمتهای جدیدی از انیمیشن را برای پلتفرم استریم جدیدی به نام HBO Max تولید کند.
اما سالها گذشت و محتوای جدید وعده داده شده، هرگز پخش نشد. در حالی که طرفداران جوانتر ممکن است با آرشیو موجود گامبال یا برنامههای دیگر کنار بیایند، والدین آنها پشت پرده ماجرا را میدیدند. شرکت مادر کارتون نتورک و HBO Max یعنی Warner Bros. Discovery، پس از اینکه موجی از برنامهها و فیلمهای جدید را برنامهریزی کرده بود، به دلیل کاهش تولیدات سرگرمی شروع به محدود کردن این روند کرد و ادغام سال ۲۰۲۲ که Warner Bros. Discovery را به وجود آورد، در نهایت ترکیبی نامناسب بود.
در این آشفتگیها، بخش انیمیشن شرکت با تعدیل نیرو، ادغام و تغییرات ساختاری مواجه شد. یک گزارش از بلومبرگ بیزنسویک (Bloomberg Businessweek) در ماه می اعلام کرد که درآمد تبلیغاتی کارتون نتورک و شبکه خواهر بزرگسالش یعنی آدالت سوییم (Adult Swim) از ۶۶۸.۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به ۱۳۳.۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است و تنها ۱۳ درصد از بینندگان ۱۰ تا ۱۲ سال اخیراً برنامههایی را در HBO Max تماشا کردهاند. بلومبرگ بیزنسویک اعلام کرد که برنامههای کودکان دیگر جزء اصلی استراتژی این سرویس استریمینگ محسوب نمیشوند.
برخی از پروژههای کودکانه این شرکت کاملاً لغو شدند؛ اما گامبال روی یک پلتفرم استریمینگ دیگر همچنان باقی ماند. در ایالات متحده، آرشیو قدیمی آن اکنون در پلتفرم Hulu که متعلق به دیزنی است قابل مشاهده است و ۴۰ قسمت جدید آن از تاریخ ۲۸ جولای (۶ مرداد) در آنجا پخش خواهد شد. بوکوله، در مورد این درام پشتصحنه شرکتی، با احتیاط صحبت کرد اما گفت که این موضوع هیچ تأثیری روی روند ساخت انیمیشن او نداشته است. او گفت: «ما شبکه را تغییر دادیم، اما شبکه ما را تغییر نداد.»
به دلایلی، نام انیمیشن به «دنیای شگفتانگیز و عجیب گامبال» (The Wonderfully Weird World of Gumball) تغییر کرده است. نماینده روابط عمومی Warner Bros. Discovery در این مورد گفت: «این یک مجموعه جدید است که داستانها و رویدادهای مجموعه اصلی دنیای شگفتانگیز گامبال را ادامه میدهد. از نظر فنی، این فصل هفتم آن انیمیشن محسوب نمیشود، اما از نظر خلاقانه، این مجموعه جدید، همان حس و حال یک فصل دیگر از گامبال را دارد.»
نظر شما درمورد انیمیشن دنیای شگفتانگیز گامبال چیست؟ دیدگاه خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: Slate
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا @alirexzam
source