بر هیچکس پوشیده نیست که کوهی هوریکوشی، خالق مای هیرو آکادمیا (My Hero Academia)، الهام زیادی از قهرمان محبوب همه یعنی اسپایدرمن گرفته است. اسپایدرمن به عنوان ابرقهرمان مورد علاقه هوریکوشی، دیدگاه او را نسبت به قهرمانی و مسئولیتهای یک قهرمان شکل داد؛ او به هوریکوشی آموخت که پیوند میان یک قهرمان و مردم عادی، هسته اصلی قهرمانی حقیقی است.
این موضوع را میتوان در صحنه مورد علاقه هوریکوشی از فیلم اسپایدرمن ۲ (Spider-Man 2) دید: زمانی که کودکی ماسک اسپایدرمن را به او بازمیگرداند و نشان میدهد که مردم عادی نیز از قهرمانان خود حمایت میکنند. تحسین او نسبت به اسپایدرمن در نوشتههای خودش نیز به وضوح دیده میشود.
درست مانند اسپایدرمن، دکو (Deku) نیز دارای یک کد اخلاقی قوی، حس عدالتخواهی تزلزلناپذیر و آمادگی کامل برای به خطر انداختن همهچیز در راه نجات مردم است. این شباهتها پس از آنکه دکو به قدرت «بلک ویپ» (Black Whip) دست پیدا میکند، حتی آشکارتر هم میشوند. به همین دلیل، طرفداران اغلب این دو قهرمانِ از طبقه فرودست را با یکدیگر مقایسه میکنند تا ببینند کدامیک قویتر است.
با توجه به اینکه نسخههای بیشماری از مرد عنکبوتی در دنیای داستانی وجود دارد، این مقاله مشخصاً دکو را در برابر اسپایدرمن دنیای سینمایی مارول (MCU) قرار میدهد. حال، بدون مقدمه بیشتر، بیایید نگاهی بیندازیم به نبردهای بزرگشان، نقاط ضعفشان و محاسبات دقیق برای اینکه ببینیم در نهایت چه کسی پیروز میشود.
در فیلم اسپایدرمن: بازگشت به خانه (Spider-Man: Homecoming)، زمانی که فناوری بیگانه چیتاوری کشتی مسافربری استتن آیلند را از وسط نصف کرد، پیتر پارکر با دستان خود دو نیمه شکافخورده کشتی را نگه داشت. او در حالی که عضلاتش از فشار فریاد میکشیدند، برای هشت ثانیه در برابر ۲۸۰۰ تُن وزن، یعنی تقریباً ۱۴۰۰ تُن فشار بر هر بازو مقاومت کرد. این دستاورد نشان داد که قدرت فیزیکی مرد عنکبوتی کاملاً قابل مقایسه با شخصیتهایی مانند کاپیتان آمریکاست و او فراتر از یک نوجوان معمولی با تارهای چسبناک عمل میکند. او یک ابرقهرمان واقعی با نیروی بدنی فوقالعاده است.
در مقابل، بزرگترین دستاورد دکو در آرک جنگ نهایی رخ میدهد. زمانی که تومورا شیگاراکی (Tomura Shigaraki) با قدرت فروپاشی (Decay) خود، طوفانی در ابعاد قارهای بر فراز ژاپن به وجود آورد و جان میلیونها نفر را تهدید کرد؛ دکو در حالی که کاملاً به مرز ناتوانی رسیده بود، تمام نیروی One For All را در یک مشت متمرکز کرد و به آسمان کوبید. با همان یک ضربه، او نه تنها طوفان را مهار کرد، بلکه آسمان را از ژاپن تا ایالات متحده آمریکا پاکسازی نمود. قدرت این ضربه معادل ۴۲٫۳۷ پتاتن TNT تخمین زده شده است؛ رقمی باورنکردنی که نه فقط با طوفان مقابله کرد، بلکه آن را به کلی از بین برد.
نقاط قوت و ضعف
نبوغ پیتر پارکر در ابزارهایش نهفته است؛ اما همین ابزارها نقطه ضعف او نیز هستند. در فیلم اسپایدرمن: بازگشت به خانه، دستگاه EMP ولچر (Vulture) لباس استارک او را در میانه هوا از کار انداخت و پیتر را تنها و آسیبپذیر رها کرد. بدون تجهیزات، فقط قدرت بدنی و واکنشهای سریع او باقی میمانند، اما برتری تاکتیکیاش از بین میرود؛ نقطه ضعفی که در فیلم اسپایدرمن: دور از خانه (Spider-Man: Far From Home) هم، زمانی که پهپادهای میستریو حس عنکبوتی او را با هولوگرامها از کار انداختند، دوباره مورد استفاده قرار گرفت.
در مقابل، استفاده از کویرکهای دکو بهای سنگینی دارد. در اولین نبرد جدیاش با Muscular، تنها ۵ درصد از قدرت One For All باعث شد تا استخوانهای دستش خرد شوند. تا زمان آرک جنگ نهایی، استفاده از ۴۵ درصد از Full Cowling به او این توان را داد که اندامهای تقویتشده شیگاراکی را در هم بشکند؛ اما این قدرت بدون عواقب نیست. قدرت Gearshift که با دستکاری اینرسی عمل میکند، میتواند فشار زیادی به قلب دکو وارد کند و آن را تا آستانه نارسایی پیش ببرد. حتی Danger Sense که زمانی گلولههای تکتیرانداز لیدی ناگانت را تشخیص داد، در نبردهای شلوغی مانند جنگ آزادی پارانرمال ممکن است بیش از حد تحریک شود و دکو را دچار سردرگمی کند.
سرعت نزدیک به نور در برابر واکنشهای انسانی
در قسمت ۳۶۸ از مانگای مای هیرو آکادمیا، دکو به قدرت Gearshift دست پیدا میکند؛ کویرکی که به او اجازه میدهد سرعت هر چیزی را که لمس میکند، بدون توجه به اینرسی، افزایش یا کاهش دهد؛ اما حتی پیش از آنکه به Gearshift دست یابد، سرعت و واکنشهای او بسیار قابل توجه بودند. دکو در نبرد با لیدی ناگانت، توانست از گلولههایی با سرعتی حدود ۱۸۰۰۰ مایل در ساعت جاخالی دهد؛ آن هم در حالیکه همزمان جابجایی هوا را تحلیل میکرد.
در مورد اسپایدرمن، واکنشهای پیتر در فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War) به اوج خود رسید؛ جایی که او توانست از گلولههای باکی که با سرعت حدود ۲٫۵ ماخ شلیک میشدند و تنها ۱۰ متر فاصله داشتند، جاخالی دهد که نشاندهنده زمان واکنش فوقالعاده ۰٫۰۱۱۷ ثانیهای است. نمونه دیگر، زمانی است که حس عنکبوتیاش در فیلم دور از خانه، به او در برابر حملات پهپادهای میستریو هشدار داد. با این حال، بدون قدرت پیشبینی، پیتر در نهایت به سرعتهای فراصوت محدود میشود. به همین دلیل، دکو با استفاده از قدرتهای فیزیکگریز Gearshift بهراحتی میتواند او را با سرعت از پا دربیاورد.
بر اساس آمار و ارقام خالص، چه کسی برنده است؟
شکافی در فضا و زمان بالای مرکز منطقه منهتن باز میشود و دکو با تمام سرعت از آن به بیرون پرتاب شده، به یک تاکسی برخورد کرده و تقریباً با نیروی برخوردش آن را له میکند. او لحظهای قبل در حال نبرد با All For One بود و لحظهای بعد، توسط کویرکی از نوع وارپ به سراسر مولتیورس پرتاب شده است. دکو با ناله بلند میشود و از هیجان نبرد شروع به دویدن میکند. عضلات او سفت و نفسهایش تند و کوتاه هستند.
اسپایدرمن از روی پشتبامی در نزدیکی متوجه او میشود. از نگاه او، کسی به تازگی از یک پورتال بیرون پریده و یک ماشین را خرد کرده است. غریزهاش فعال میشود و باید قبل از اینکه کسی آسیب ببیند، اوضاع را کنترل کند. او به پایین میپرد و تارهایش را به سمت دکو شلیک میکند تا او را مهار کند. اما دکو حرکت را میبیند و واکنش نشان میدهد؛ با استفاده از Full Cowling از زمین میپرد و سپس با Blackwhip مرد عنکبوتی را میگیرد و به چند متر آنطرفتر پرتابش میکند.
پیتر در میانه هوا میچرخد، توری به یک چراغ خیابان شلیک میکند و خودش را به یک فرود نرم هدایت مینماید. اما حالا هر دو قهرمان متقاعد شدهاند که طرف مقابل دشمن است. مرد عنکبوتی که میخواهد دکو را هرچه سریعتر و با کمترین آسیب به محیط متوقف کند، تاب میخورد، سرعت میگیرد و با استفاده از حرکت دایرهای تند دور یک چراغ برق، با تمام شتابش به سمت دکو حملهور میشود تا با یک ضربه پرقدرت تعادل او را بر هم بزند.
اما دکو به سادگی Gearshift را در پاهایش فعال میکند، با حرکات قبلیاش انرژی Fa Jin را ذخیره کرده و ناگهان در اطراف پیتر ظاهر و ناپدید میشود، تا اینکه پشت سر او دوباره ظاهر میگردد. او ضربهای از نوع Detroit Smash با ۲۰ درصد قدرت آماده میکند؛ نه به قدرت مشت طوفانپاککنش، اما هنوز هم حاوی نیرویی معادل ۲٫۱۵ مگاتُن است که برای شکافتن بتن و خرد کردن فولاد کافیست.
با این حال، پیتر به لطف حس عنکبوتیاش، به موقع واکنش نشان داده و از زیر ضربه جاخالی میدهد. مشت دکو به هدف نمیخورد؛ اما فشار پشت آن مانند شلیک یک توپ به جلو میکوبد و آنقدر شدید است که جلوی یک خودروی سواری نزدیک را از زمین بلند کرده و آن را به جلو واژگون میکند.
فریاد یک غیرنظامی از داخل ماشین بلند میشود و هر دو قهرمان به صورت غریزی واکنش نشان میدهند. پیتر تارش را به درِ ماشین شلیک میکند و راننده را بیرون میکشد؛ درست پیش از آنکه خودرو به جدول برخورد کند. همزمان، دکو با استفاده از Blackwhip سپر ماشین را میگیرد و آن را پایین میکشد تا پیش از برخورد با خودرویی دیگر متوقفش کند. هر دو در همان لحظه به این حقیقت پی میبرند که آنها دشمن نیستند؛ فقط دو قهرمان از دو دنیای متفاوت هستند.
اگر قرار بود نبرد ادامه پیدا کند، دکو از نظر قدرت خام، سرعت و تنوع کویرکها برتری آشکاری داشت. قدرتهایی که به او کنترل کامل بر حرکت (Gearshift)، مهار محیط (Blackwhip)، دفاع پیشبینیگر (Danger Sense) و خروجی انرژی (Fa Jin) میدهند. در مقابل، اسپایدرمن از سرعت واکنش زیاد، چابکی سطح بالا، استفاده خلاقانه از تارها و غریزه تاکتیکی بهرهمند است؛ اما خروجی قدرت او به اندازه دکو نیست. پیتر میتواند مدتی با استفاده از محیط، جاخالی دادن و منحرف کردن حملات دکو دوام بیاورد؛ اما به محض اینکه دکو حتی یک ضربه کامل یا حتی کنترل شده وارد کند، کار تمام است.
نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ آیا با بررسیهای انجام شده موافقید؟ دیدگاه خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: Comicbook
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا @alirexzam
source