براساس گزارش شرکت تحقیقاتی Adalytics، بیش از ۹۰۰۰ محتوای نقضکننده کپیرایت در یوتیوب شناسایی شدهاند؛ از فیلمهای هالیوودی تازهاکران، برنامههای انحصاری نتفلیکس، سریالهایی مانند «Family Guy» تا پخش زنده مسابقات فوتبال کالجی.
به گزارش ایتنا و به نقل از تکاسپات، این محتواها در مجموع بیش از ۲۵۰ میلیون بازدید داشتهاند. نمونهای از این موارد، نسخه لایواکشن فیلم «Lilo & Stitch» متعلق به دیزنی است که با وجود اکران رسمی در ۲۳ مه ۲۰۲۵، بیش از ۲۰۰هزار بار در یوتیوب تماشا شده و به گفته کارشناسان، میتواند میلیونها دلار زیان برای دیزنی به همراه داشته باشد.

در مقابل، بنیانگذار Adalytics، کریستف فراناشک، تأکید کرده که این تحقیق پس از آن آغاز شد که برخی مشتریانش متوجه شدند حدود ۶۰ درصد از بودجه تبلیغاتی آنها به ویدیوهایی اختصاص یافته که اکنون دیگر در دسترس نیستند. وی همچنین خواستار شفافیت بیشتر یوتیوب درباره نحوه هزینهکرد تبلیغات شده است.

با اینکه یوتیوب ابزاری برای مقابله با نقض کپیرایت دارد، این مطالعه نشان میدهد که سیستم فعلی دارای کاستیهایی است و شرکتها نیازمند اطلاعات دقیقتری از محل نمایش تبلیغاتشان هستند.
source