به گزارش ایتنا و به نقل از تکاسپات، ربات یکمیلیونام آمازون به تازگی در یکی از مراکز پردازش سفارش این شرکت در ژاپن مستقر شده است. همانطور که روزنامه والاستریت ژورنال اشاره کرده، این بدان معناست که آمازون بهزودی در تأسیسات خود به تعداد مساوی ربات و نیروی انسانی خواهد رسید.
کمتر شرکتی به اندازه آمازون روی رباتها سرمایهگذاری کرده است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۳۵۰ هزار ربات در انبارهای خود داشت؛ بنابراین از آن زمان تاکنون به طور متوسط هر سال حدود ۱۶۲۵۰۰ ربات جدید به ناوگان خود اضافه کرده است.
این رباتها به شکل قابلتوجهی پیشرفتهتر شدهاند؛ از رباتهای شبیه Roomba در سال ۲۰۱۲ که فقط قفسهها را بلند و جابجا میکردند تا ورود رباتهای انساننما در سال ۲۰۲۳. یکی از این رباتها، Digit نام دارد؛ رباتی دوپا به ارتفاع ۱۷۵ سانتیمتر و وزن ۶۵ کیلوگرم که میتواند به جلو، عقب و کنار حرکت کند، بنشیند و خم شود، و با گیرههایی شبیه دست، اشیاء را جابجا و کنترل کند.

آمازون همچنین در حال آزمایش رباتهای انساننما در بخشهای دیگر عملیات خود است تا نیروی کاری رباتیک برای رسیدگی به مرحله نهایی تحویل کالا یا همان last mile ایجاد کند.
همچنین، آمازون اعلام کرده که مدل هوش مصنوعی مولد جدیدی به نام DeepFleet را معرفی میکند که حرکت رباتها را در کل شبکه هماهنگ میکند. این مدل با بهینهسازی مسیرهای رباتها در انبارها میتواند زمان سفر آنها را تا ۱۰٪ کاهش دهد.
امروزه، رباتها در حدود سه چهارم تحویلهای جهانی آمازون نقش دارند. آنها به افزایش بازدهی کمک کردهاند و باعث شدهاند میانگین تعداد کارکنان (۶۷۰ نفر) در هر انبار آمازون به پایینترین سطح در ۱۶ سال گذشته برسد. همچنین تعداد بستههایی که هر کارمند آمازون جابجا میکند از حدود ۱۷۵ بسته در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۸۷۰ بسته در حال حاضر رسیده است.

آمازون میگوید از سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۰۰ هزار کارمند خود را توانمندسازی و آموزش داده، به ویژه در حوزه فناوریهای پیشرفته. همچنین با ورود رباتها، نقشهای جدیدی برای انسانها ایجاد خواهد شد. با این حال، به نظر میرسد برخی از حذف مشاغل اجتنابناپذیر باشد.
این تهدید فقط محدود به انبارها نیست. مدیرعامل آمازون، “اندی جسی”، ماه گذشته هشدار داد که طی چند سال آینده، هوش مصنوعی جایگزین برخی کارکنان دفتری نیز خواهد شد.
source