۱۳ سال پیش و در سال ۲۰۱۲، استودیو موجانگ و شرکت لگو در صدد ساخت بازی لگو ماینکرفت بودند که میتوانست دنیای سرگرمی را منفجر کند. ولی متاسفانه این بازی به خاطر محدودیتهای آزاردهنده شرکت لگو در زمینه برندینگ، لغو شد تا طلوع خورشید را نبیند.
بیش از یک دهه پیش، استودیو موجانگ روی اثری کار میکرد که بریککرفت (Brickcraft) نام داشت؛ ویدیو گیمی که رسما یک اسپین-آف از ماینکرفت با حال و هوای لگویی بود. این اثر اگر به پایان میرسید و منتشر میشد، میتوانست آرزوی دیرینه طرفداران استودیو موجانگ را به حقیقت پیوند بزند. اما این استودیو در حین توسعه بازی پشیمان شد. طبق اسناد و شواهد، دلیل اصلی این پشیمانی، محدودیتهای آزاردهنده شرکت لگو در زمینه برندینگ و مالکیت معنوی بود. با وجود تمامی این حاشیهها، هنوز هم چیزهایی از بازی لگو ماینکرفت یا همان بریککرفت باقی مانده است.
وبسایت Omniarchive توسط جمعی از طرفداران ماینکرفت مدیریت میشود که میخواهند تمام محتویات مربوط به این بازی در طول تاریخ را حفظ و ذخیره کنند. آنها در جدیدترین اقدام خود، ساختار ابتدایی (Build) بازی Brickcraft را منتشر کردند. در توضیحات این Build اینگونه توضیح داده شده است:«این ساختار ابتدایی به ۸ تیر سال ۱۳۹۱ (۲۸ ژوئن ۲۰۱۲) باز میگردد، یعنی حدودا یک ماه پیش از اینکه ساخت بازی لغو شود. به شخصه اعتقاد دارم اگر این Build پایانی نباشد، قطعا یکی از آخرین آنها است.»
بازی لگو ماینکرفت یا همان بریککرفت در مدتی کمتر از یک سال در دست توسعه قرار داشت. به همین خاطر استودیو موجانگ هیچ وقت نتوانست در روند ساخت آن زیاد پیشرفت کند. بدین ترتیب، Build منتشر شده توسط وبسایت مذکور، یک نسخه بسیار ابتدایی از بازی مورد بحث را در اختیار شما قرار میدهد؛ نسخهای که حداقل میتواند به ما بگوید اگر بازی یک روز کامل میشد، چگونه به نظر میرسید.

اگر بریککرفت به نتیجه میرسید، میتوانست فوقالعاده بزرگ باشد
اما تجربه این ساختار ابتدایی چگونه است؟ این بازی درست مانند Minecraft اصلی شما را در یک دنیای نامحدود میاندازد که به صورت اتفاقی درست میشود. شما از طریق دوربین اول شخص کاراکتر اصلی را کنترل میکنید و چندین آجر لگویی متفاوت در اختیار دارید. این آجرها به شما اجازه میدهند دست به ساخت سازههای جدید بزنید و در لگو ماینکرفت پیشرفت کنید. به طور کلی، ما در مورد یک بازی صحبت میکنیم که خیلی شبیه ماینکرفت است، ولی عناصر آجرهای لگویی هم در آن دیده میشود.
ایده ساخت بازی بریککرفت اولین دفعه در سال ۲۰۲۰ و در پادکست رسمی ماینکرفت اعلام شد. با توجه به صحبتهایی که در این پادکست صورت میگیرد، بازی لگو ماینکرفت ایدههای جذابی داشت، ولی قوانین سختگیرانه شرکت لگو جلوی پیشرفت آن را گرفتند. زمانی که بازی Minecraft کمکم جان میگرفت (یعنی پیش از آنکه به غول فعلی دنیای گیم تبدیل شود)، استودیو موجانگ با ایده اثر مورد بحث نزد شرکت لگو رفت. پس از کلی مذاکره، شرکت لگو چراغ سبز ساخت بازی را داد تا روند توسعه در سال ۲۰۱۱ آغاز گردد. هرچند که آینده این پروژه روشن به نظر میرسید، روحیه آزادانه استودیو موجانگ با قوانین سفت و سخت شرکت لگو در تناقض قرار داشت.
دنیل ماتیاسن به عنوان نماینده شرکت لگو در پادکست مذکور توضیح داد:«ماجرا از سمت ما به یک دردسر قانونی تبدیل شد. قضیه دوباره به همان مشکل همیشگی برمیگشت؛ شرکتهای بزرگ و شرکتهای کوچک نمیتوانند با هم کار کنند. بنابراین تیم حقوقی ما روی خیلی چیزها پافشاری میکرد که در نگاه کلی، اصلاً اهمیتی نداشتند. وقتی حالا به گذشته نگاه کنید و ببینید ماینکرفت به چه حماسه بزرگی تغییر شکل داد و چگونه خودش به یکی از نیروهای محرکهی اصلی در فرهنگ کودکان تبدیل شد، واقعاً مسخره است که بخواهید لیست موانعی را که گروه لگو جلوی این پروژه گذاشت، بنویسید. از نظر استراتژیک، هیچکدام از آنها اهمیت نداشتند.»
نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاههای خود را با تیم بازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: GamesRadar
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا @alirexzam
source