دیزنی آماده می‌شود تا گیشه سینما در سال ۲۰۲۶ را با بزرگ‌ترین بلاک‌باسترهای خود تسخیر کند. برای نخستین‌بار در چند سال اخیر، «جنگ ستارگان» به همراه آثار استودیو مارول و پیکسار به سینما بازمی‌گردد؛ علاوه بر این، چندین عنوان اورجینال نیز در فهرست تأییدشده دیده می‌شود.

برای مقایسه، باید بگوییم که دیزنی در سال ۲۰۲۵ نیز عملکرد درخشانی در اکران‌های سینمایی داشت؛ سالی که شامل نسخه لایو-اکشن «لیلو و استیچ»، دو فیلم از دنیای سینمایی مارول، و دنباله‌هایی مانند «زوتوپیا ۲» و «آواتار: آتش و خاکستر» بود. با این حال، طرفداران آثار شاخص دیزنی و ترکیب داستان‌های جدید، نمی‌توانند از پتانسیل عظیم سال ۲۰۲۶ چشم‌پوشی کنند.

در بیانیه‌ای که دیزنی در مه ۲۰۲۵ منتشر کرد، ۹ عنوان سینمایی مهمی که قرار است در سال ۲۰۲۶ به اکران درآیند، به طور رسمی تأیید شدند. با ما همراه باشید تا این ۹ فیلم را معرفی کنیم.

۱. درخواست کمک – ۳۰ ژانویه ۲۰۲۶

فیلم ترسناک بقا به کارگردانی سم ریمی که داستان بازماندگان یک سقوط هواپیما را روایت می‌کند

فیلم ترسناک بقا به کارگردانی سم ریمی که داستان بازماندگان یک سقوط هواپیما را روایت می‌کند

آغازگر فهرست تأییدشده فیلم‌های دیزنی در سال ۲۰۲۶، «درخواست کمک» (Send Help) است؛ فیلمی در ژانر وحشت بقا که به کارگردانی سم ریمی ساخته شده است (سازنده فیلم‌هایی چون مردگان شریر، مرد عنکبوتی و دکتر استرنج در چندجهانی جنون).

این فیلم که از سوی استودیوی قرن بیستم (زیرمجموعه دیزنی) منتشر می‌شود، ماجرای بازماندگان یک سانحه هوایی را روایت می‌کند و بازیگرانی چون ریچل مک‌آدامز، کریس پنگ، دیلن اوبرایان و دنیس هیزبرت در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

مقایسه نسخه لایو اکشن «لیلو و استیچ» با انیمیشن اصلی: ۷ تغییری که دیزنی در داستان ایجاد کرده است

ورود دیزنی به ژانر وحشت بقا، به‌ویژه با همکاری چهره‌ای مثل سم ریمی، نشانه‌ای از گسترش دامنه ژانری این کمپانی است. در حالی که دیزنی معمولاً با انیمیشن‌های خانوادگی و ابرقهرمانی شناخته می‌شود، ساخت فیلمی تاریک و پرتنش مانند «درخواست کمک» به مخاطبانی بزرگسال‌تر و ماجراجوتر اشاره دارد. انتخاب چهره‌هایی مثل ریچل مک‌آدامز نیز اعتبار پروژه را بالا می‌برد. این فیلم می‌تواند فرصتی برای تثبیت برند استودیوی قرن بیستم در میان آثار ژانر بقا باشد، مشابه مسیری که فاکس سابق با فیلم‌هایی مثل زندگی پی یا سفر مریخی طی کرده بود.

۲. هاپرها – ۶ مارس ۲۰۲۶

انیمیشنی جدید از پیکسار درباره دختری که با فناوری پیشرفته، ذهن انسان را به بدن رباتیک حیوانات منتقل می‌کند

انیمیشنی جدید از پیکسار درباره دختری که با فناوری پیشرفته، ذهن انسان را به بدن رباتیک حیوانات منتقل می‌کند

پیکسار در سال ۲۰۲۶ تنها یک فیلم عرضه نمی‌کند، بلکه دو فیلم در صف دارد و «هاپرها» (Hoppers) یکی از آن‌هاست که کاملاً اورجینال و جدید است.

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی استودیو، هاپرها داستان میبل، دختری عاشق حیوانات را روایت می‌کند که از فناوری جدیدی استفاده می‌کند که به انسان‌ها اجازه می‌دهد «ذهن» خود را به حیوانات رباتیکی منتقل کنند تا بتوانند با حیوانات واقعی ارتباط برقرار کنند.

این انیمیشن را دنیل چونگ کارگردانی کرده و صداپیشگانی چون پایپر کوردا، بابی مونیهان و جان هم در آن حضور دارند.

پیکسار بار دیگر به سراغ ایده‌ای ناب و جسورانه رفته است: پیوند تکنولوژی و احساسات بشری از طریق تعامل با حیوانات. موضوع انتقال آگاهی به ربات‌ها و ارتباط با دنیای طبیعت، هم‌زمان علمی-تخیلی و احساسی است؛ ترکیبی که پیکسار در آثاری چون روح یا وال-ای هم به زیبایی انجام داده بود. اگر این فیلم به اندازه‌ی ایده‌اش هوشمندانه ساخته شود، می‌تواند یکی از تأثیرگذارترین آثار سال شود و در کنار سرگرمی، سؤالاتی عمیق درباره انسان، طبیعت و تکنولوژی مطرح کند.

۳. ستارگان سگ – ۲۷ مارس ۲۰۲۶

فیلم علمی‌تخیلی پساآخرالزمانی به کارگردانی ریدلی اسکات درباره خلبانی که در جهانی مبتلا به همه‌گیری جهانی زندگی می‌کند

فیلم علمی‌تخیلی پساآخرالزمانی به کارگردانی ریدلی اسکات درباره خلبانی که در جهانی مبتلا به همه‌گیری جهانی زندگی می‌کند

اثر دیگری از استودیوی قرن بیستم، ستارگان سگ (The Dog Stars) فیلمی علمی-تخیلی در دنیای پسا‌فاجعه است که بر اساس رمان پیتر هلر در سال ۲۰۱۲ ساخته شده.

این فیلم داستان خلبانی به نام هیگ (با بازی جیکوب الوردی) را روایت می‌کند که پس از یک پاندمی جهانی، در یک آشیانه هواپیما همراه با سگش و یک مرد مسلح (با بازی جاش برولین) زندگی می‌کند.

کارگردانی این فیلم بر عهده ریدلی اسکات است (کارگردان گلادیاتور و بلید رانر) و با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته می‌شود. با این‌ حال، پروژه از نظر مالی یک قمار محسوب می‌شود.

بازگشت ریدلی اسکات به ژانر علمی‌تخیلی پسا‌فاجعه‌ای، خبر خوشی برای طرفداران سینمای عمیق و بصری اوست. در روزگاری که مخاطبان به روایت‌های انسان‌محور در دل بحران‌های جهانی گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند، ستارگان سگ می‌تواند اثری تأمل‌برانگیز باشد. حضور بازیگرانی مانند جیکوب الوردی و جاش برولین نیز ترکیبی از استعداد جوان و تجربه را به فیلم می‌بخشد. با این حال، بودجه بالا و فضای نسبتاً سنگین داستان باعث شده که تحلیلگران از این پروژه به عنوان یک «ریسک حساب‌شده» یاد کنند. اگر موفق شود، می‌تواند استاندارد جدیدی برای فیلم‌های اقتباسی ژانر بقا تعیین کند.

۴. شیطان پرادا می‌پوشد ۲ – ۵ مه ۲۰۲۶

دنباله فیلم کلاسیک با بازی مرل استریپ و امیلی بلانت درباره رقابت در دنیای مجله‌های مد

دنباله فیلم کلاسیک با بازی مرل استریپ و امیلی بلانت درباره رقابت در دنیای مجله‌های مد

پس از تغییراتی در جدول اکران‌های سال ۲۰۲۶، دنباله‌ی موردانتظار فیلم شیطان پرادا می‌پوشد (The Devil Wears Prada) محصول ۲۰۰۶، سرانجام برای اکران سینمایی در تاریخ ۵ مه تأیید شده است.

به گزارش «ورایتی»، مریل استریپ و امیلی بلانت برای این دنباله که توسط دیزنی تولید می‌شود بازمی‌گردند. در این قسمت، شخصیت پریستلی (با بازی استریپ) با افول صنعت چاپ و مجله‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و حالا باید با امیلی (بلانت) که به یک مدیر اجرایی قدرتمند تبدیل شده و سرمایه‌ای در اختیار دارد که پریستلی به آن نیاز دارد، رقابت کند.

دنباله‌سازی از فیلمی چون شیطان پرادا می‌پوشد که ترکیبی از طنز تلخ، مد، و ساختار قدرت در دنیای رسانه بود، اقدامی مخاطره‌آمیز اما جذاب است. بازگشت مریل استریپ و امیلی بلانت تضمینی برای کیفیت بازیگری است، اما موفقیت فیلم بستگی به این دارد که چقدر می‌تواند مسائل جدید دنیای مد و رسانه دیجیتال را به‌روزی و هوشمندانه به تصویر بکشد. روایت تقابل کارمند سابق با رئیس سابق، در بستری از تحولات صنعت رسانه، وعده‌ی یک نبرد شخصی و اجتماعی جذاب را می‌دهد؛ نوعی وارونگی قدرت که می‌تواند فیلم را از نو زنده کند.

۵. ماندالوریان و گروگو – ۲۲ مه ۲۰۲۶

بازگشت جنگ ستارگان با داستانی سینمایی برگرفته از سریال محبوب ماندالورین

بازگشت جنگ ستارگان با داستانی سینمایی برگرفته از سریال محبوب ماندالورین

برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۹، جنگ ستارگان بار دیگر به پرده‌ی سینما بازمی‌گردد؛ این‌بار با داستانی سینمایی بر اساس سریال محبوب دیزنی‌پلاس، ماندالوریان، ساخته‌ی جان فاورو و دیو فیلونی و با عنوان ماندالوریان و گروگو (The Mandalorian & Grogu).

در حالی که این فیلم ادامه‌ای بر فصل سوم سریال است، کمپانی لوکاس‌فیلم جزئیات داستان را محرمانه نگه داشته است. با این حال، پدرو پاسکال همچنان نقش دین جارین (ماندو) را ایفا می‌کند و در کنار او چهره‌هایی تازه چون سیگورنی ویور (خلبان)، جانی کوین (آنتاگونیست امپراتوری)، و جرمی آلن وایت در نقش روتا (فرزند جابای هات) به داستان اضافه شده‌اند.

بازگشت جنگ ستارگان به سینما نه فقط یک اتفاق سینمایی، بلکه لحظه‌ای تعیین‌کننده در راهبرد لوکاس‌فیلم است. انتخاب سریال موفق ماندالوریان به عنوان سکوی پرتاب برای بازگشت به پرده‌ی نقره‌ای، نشان‌دهنده قدرت داستان‌گویی این مجموعه است. حضور شخصیت‌هایی تازه مانند سیگورنی ویور و روتا (فرزند جابا!) می‌تواند هم برای طرفداران قدیمی جذاب باشد و هم نسل جدید را وارد جهان کهکشانی کند. اگر فیلم بتواند همان روحیه‌ی پرمخاطب سریال را حفظ کند، نه‌تنها موفق خواهد بود، بلکه به‌نوعی نجات‌دهنده‌ی برند Star Wars در سینما خواهد بود.

۶. داستان اسباب‌بازی ۵ – ۱۹ ژوئن ۲۰۲۶

قسمت پنجم انیمیشن محبوب پیکسار با تمرکز بر تهدید فناوری برای اسباب‌بازی‌ها

قسمت پنجم انیمیشن محبوب پیکسار با تمرکز بر تهدید فناوری برای اسباب‌بازی‌ها

پس از داستان اسباب‌بازی ۴ (۲۰۱۹)، حالا پنجمین قسمت این فرنچایز محبوب پیکسار قرار است در تابستان ۲۰۲۶ به سینما بیاید. تام هنکس و تیم آلن در نقش‌های وودی و باز بازمی‌گردند و داستان این‌بار حول تهدید تکنولوژی برای دنیای اسباب‌بازی‌ها می‌چرخد.

کارگردانی و نویسندگی این قسمت را اندرو استنتون (کارگردان در جستجوی نمو و وال-ای) بر عهده دارد و بازیگرانی چون آنا فاریس، کانن اوبرایان و ارنی هادسون در نقش «کامبت کارل» در آن حضور دارند.

با این‌که Toy Story 3 برای بسیاری پایان عالی این مجموعه بود، پیکسار همچنان به توسعه‌ی این دنیا ادامه داده است. قسمت پنجم (Toy Story 5) با پرداختن به تهدید تکنولوژی، ظاهراً می‌خواهد دنیای اسباب‌بازی‌ها را وارد عصر دیجیتال کند؛ مسأله‌ای که در دنیای واقعی نیز با اسباب‌بازی‌های هوشمند و واقعیت افزوده در حال وقوع است. بازگشت تیم آلن و تام هنکس نقطه قوتی برای حفظ احساس نوستالژی است، اما مسیر موفقیت این فیلم بستگی دارد به اینکه چقدر می‌تواند نوآوری را با احساسات کلاسیک ترکیب کند. انتخاب اندرو استنتون هم امیدواری بزرگی است، چرا که او استاد تلفیق ایده‌های پیچیده با قصه‌های انسانی است.

۷. موآنا – ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۶

نسخه لایو-اکشن موآنا با بازی دواین جانسون در نقش مائویی و معرفی بازیگر جدید در نقش موآنا

نسخه لایو-اکشن موآنا با بازی دواین جانسون در نقش مائویی و معرفی بازیگر جدید در نقش موآنا

در پی موفقیت احتمالی موآنا ۲ در گیشه، نسخه‌ی لایو-اکشن موآنا که بازسازی فیلم انیمیشنی موفق سال ۲۰۱۶ است، قرار است ادامه‌ای بر این فرنچایز موفق باشد و شاید آغازگر موج جدیدی از بازسازی‌های موفق برای دیزنی، پس از لیلو و استیچ.

در این نسخه، بازیگر تازه‌کار، کاترین لاگاعایا، نقش اصلی موآنا را ایفا می‌کند و دواین جانسون نیز دوباره در نقش مائویی ظاهر می‌شود، اما این‌بار در نسخه‌ای واقعی و نه انیمیشنی.

نسخه لایو-اکشن موآنا تلاشی استراتژیک از سوی دیزنی است تا از یکی از محبوب‌ترین آثار مدرن خود نهایت بهره را ببرد. انتخاب بازیگر جدید برای موآنا می‌تواند نسلی تازه از طرفداران را جذب کند، در حالی که بازگشت دواین جانسون، ارتباط عاطفی مخاطبان قدیمی با مائویی را حفظ خواهد کرد. چالش اصلی فیلم این خواهد بود که آیا می‌تواند جادوی بصری و روح ماجراجویانه نسخه انیمیشن را در قالب واقع‌گرایانه بازآفرینی کند یا نه. اگر موفق باشد، می‌تواند جایگاه بازسازی‌های دیزنی را دوباره تقویت کند.

۸. انتقام‌جویان: روز قیامت – ۱۸ دسامبر ۲۰۲۶

فیلم جدید انتقام‌جویان با نقش‌آفرینی رابرت داونی جونیور به عنوان دکتر دوم، ویلن داستان

فیلم جدید انتقام‌جویان با نقش‌آفرینی رابرت داونی جونیور به عنوان دکتر دوم، ویلن داستان

بیش از هفت سال پس از Avengers: Endgame، یک فیلم دیگر از مجموعه‌ی انتقام‌جویان در راه است؛ با این تفاوت که این‌بار رابرت داونی جونیور در نقش منفی دکتر دوم ظاهر می‌شود!

فیلم Avengers: Doomsday با کارگردانی برادران روسو (کارگردان‌های Infinity War و Endgame) و با ترکیبی از شخصیت‌های قدیمی و جدید دنیای سینمایی مارول (MCU)، یک رویداد سینمایی عظیم خواهد بود. در حالی که قرار بود فیلم در مه ۲۰۲۶ اکران شود، دیزنی آن را به دسامبر منتقل کرده تا گیشه‌ی پایان سال را تسخیر کند.

۱۰ انیمیشن کمتر دیده‌شده‌ی دیزنی که سزاوار دنباله بودند

بازگشت رابرت داونی جونیور، اما این‌بار به عنوان دکتر دوم (Doctor Doom)، یک تصمیم بسیار جسورانه و پرریسک است. اگر این نقش‌آفرینی موفق از کار درآید، نه‌تنها به شکلی هوشمندانه از محبوبیت تاریخی او به‌عنوان تونی استارک بهره می‌برد، بلکه یکی از پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین ویلن‌های دنیای مارول را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. هدایت فیلم توسط برادران روسو نیز نوید ساختاری منسجم و هیجان‌انگیز می‌دهد. این فیلم می‌تواند آغازی بر فاز جدیدی از MCU باشد؛ یکی تاریک‌تر، پیچیده‌تر، و جاه‌طلبانه‌تر.

۹. عصر یخبندان ۶ – ۱۸ دسامبر ۲۰۲۶

قسمت ششم انیمیشن عصر یخبندان که برای اولین بار تحت برند دیزنی ساخته شده است

قسمت ششم انیمیشن عصر یخبندان که برای اولین بار تحت برند دیزنی ساخته شده است

قسمت ششم از فرنچایز عصر یخبندان تفاوتی مهم با قسمت‌های قبلی دارد: این نخستین فیلم این مجموعه است که نه توسط استودیوی بلو اسکای، بلکه تحت پرچم دیزنی ساخته شده است.

این دنباله‌ای بر Ice Age: Collision Course خواهد بود و صداپیشگان محبوب آن همچنان حضور دارند: ری رومانو در نقش منی، کوئین لطیفه در نقش الی، جان لگویزامو در نقش سید، دنیس لری در نقش دیه‌گو، و سایمون پگ در نقش باک وایلد.

ورود دیزنی به تولید قسمت جدید عصر یخبندان فرصتی است برای احیای یک مجموعه‌ی خسته اما دوست‌داشتنی. حفظ صداپیشگان اصلی نشان‌دهنده‌ی تلاش برای تداوم حس آشنا و نوستالژیک است، اما موفقیت فیلم بستگی به این دارد که آیا می‌تواند در ساختار داستانی و طنز خود نوآوری ایجاد کند یا نه. نبود استودیوی بلو اسکای ممکن است به تغییر سبک و حس بصری فیلم منجر شود؛ و این هم تهدید است، هم فرصت. اگر دیزنی بتواند روح شوخ‌طبع و خانوادگی سری را حفظ کند، عصر یخبندان ۶  (Ice Age 6) می‌تواند خاطرات خوش گذشته را دوباره زنده کند.

جمع‌بندی: دیزنی در سال ۲۰۲۶

در سال ۲۰۲۶، دیزنی با برنامه‌ای متنوع و گسترده شامل فیلم‌های لایو-اکشن، انیمیشن، علمی‌تخیلی و فرنچایزهای بزرگ مارول و جنگ ستارگان قصد دارد جایگاه خود را در صدر بازار سینما تثبیت کند. این تنوع ژانری و ترکیب آثار جدید و بازسازی شده، به دیزنی امکان می‌دهد مخاطبان با سلایق مختلف را جذب کند و سبد محتوایی همه‌پسندی ارائه دهد.

تمرکز ویژه دیزنی روی فرنچایزهای پرطرفدار مانند Avengers: Doomsday و The Mandalorian نشان‌دهنده تداوم سیاست موفق این شرکت در حفظ و توسعه برندهای بزرگ است. در عین حال، پروژه‌های بازسازی مثل موآنا و شیطان پرادا ۲ ریسک‌هایی دارند که موفقیت‌شان به نوآوری در روایت و حفظ جذابیت داستانی بستگی دارد. همچنین، برخی چالش‌ها مانند تغییر استودیو تولید قسمت جدید عصر یخبندان و هزینه‌های سنگین تولید، می‌تواند ریسک‌های مالی برای دیزنی ایجاد کند.

برنامه اکران دیزنی در سال ۲۰۲۶ را می‌توان یک شاهکار برنامه‌ریزی استراتژیک و متنوع دانست که با سرمایه‌گذاری روی فرنچایزهای پرقدرت، بازسازی‌های هدفمند و ارائه آثاری با ژانرهای متنوع، نشان از جاه‌طلبی دیزنی برای تسلط بیشتر بر صنعت سینما دارد. البته این جاه‌طلبی با ریسک‌های قابل توجهی نیز همراه است که موفقیت یا شکست آن به اجرای دقیق و خلاقانه‌ی پروژه‌ها بستگی دارد. در نهایت، سال ۲۰۲۶ برای دیزنی فرصتی است تا هم به میراث عظیم خود وفادار بماند و هم نوآوری‌های تازه‌ای ارائه دهد که آینده سینما را شکل خواهد داد.

در مجموع، سال ۲۰۲۶ فرصت بزرگی برای دیزنی است تا با تکیه بر ترکیب هوشمندانه‌ای از آثار قدیمی و جدید، قدرت و انعطاف خود را در بازار جهانی سینما به نمایش بگذارد. موفقیت این برنامه می‌تواند روند رشد دیزنی را تسریع کرده و زمینه‌ساز خلق داستان‌ها و فرنچایزهای تازه برای آینده باشد، اما در عین حال نیازمند اجرای دقیق و خلاقانه پروژه‌ها خواهد بود.

منبع: The Direct


بزرگ‌ترین یوتیوبر کالاف دیوتی ایران کیه؟ میزگیم با ملیکا دیوتی

بزرگ‌ترین یوتیوبر کالاف دیوتی ایران کیه؟ میزگیم با ملیکا دیوتی

Loading

source

توسط techkhabari.ir