با توجه به روند جهانی، شاهد گرایش روزافزونی به گنجاندن هوش مصنوعی در برنامههای درسی در سطوح مختلف آموزشی هستیم. بسیاری از کشورها، از جمله امارات متحده عربی، اقدامات پیشدستانهای را در این زمینه آغاز کردهاند. این کشور تصمیم دارد از سال تحصیلی ۲۰۲۶-۲۰۲۵، هوش مصنوعی را بهعنوان بخشی از برنامه درسی مدارس دولتی، از دوره مهدکودک تا پایه دوازدهم، وارد نظام آموزشی خود کند.
چین نیز از پیشگامان این حوزه به شمار میرود و راهبردی بلندپروازانه را برای آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در پیش گرفته است. این کشور از سال ۲۰۱۸، برنامههای درسی مرتبط با هوش مصنوعی را در چهل مدرسه نمونه اجرا کرده، چهارده برنامه درسی تأییدشده از سوی وزارت آموزش را تدوین نموده و پنج هزار معلم متخصص را برای تدریس در این زمینه آموزش داده است.
در ماه مارس، مقامات آموزشی شهر پکن اعلام کردند که از سال تحصیلی آینده، دروس مرتبط با هوش مصنوعی به برنامههای درسی مدارس ابتدایی و متوسطه افزوده خواهد شد. بر اساس این طرح، مدارس موظفاند هر سال تحصیلی حداقل هشت ساعت آموزش هوش مصنوعی را بهصورت مستقل یا در قالب دروسی نظیر فناوری اطلاعات یا علوم ارائه دهند.
کره جنوبی نیز در سال ۲۰۲۲، هوش مصنوعی را به عنوان یک موضوع جدید به برنامه درسی دبیرستانهای خود اضافه کرد. این کشور از سال جاری آموزش هوش مصنوعی را به مقاطع مهدکودک، ابتدایی و راهنمایی نیز گسترش داده است تا زمینهساز آمادگی نسل آینده برای ورود به عصر دیجیتال باشد. برنامه درسی تدوینشده در کره جنوبی شامل مباحثی همچون برنامهنویسی، اصول پایهای هوش مصنوعی، کاربردهای آن و مسائل اخلاقی مرتبط است. همچنین، تا سال ۲۰۲۵ قرار است حدود پنج هزار معلم از طریق برنامههای بازآموزی در مراکز آموزش عالی با این مباحث آشنا شوند.
فنلاند نیز تجربهای موفق در ادغام هوش مصنوعی در آموزش دارد که بر ارائه آموزش فراگیر برای تمام گروههای سنی و ترکیب مؤثر جنبههای نظری و عملی تمرکز دارد. این مسیر با ابتکار دانشگاه هلسینکی آغاز شد که در سال ۲۰۱۸ دورهای آنلاین و رایگان درباره هوش مصنوعی راهاندازی کرد. تاکنون بیش از یک درصد جمعیت فنلاند در این دوره شرکت کردهاند و این دوره به ۲۲ زبان دنیا ترجمه شده است. در سال ۲۰۲۱ نیز فنلاند با اجرای یک طرح آزمایشی، مفاهیم بنیادین هوش مصنوعی و تأثیرات آن بر جامعه را در برنامه آموزش ابتدایی گنجاند.
در نهایت، سنگاپور با تبدیل شدن به یکی از قطبهای جهانی آموزش پیشرفته در حوزه هوش مصنوعی، جایگاه برجستهای در این عرصه یافته است. این کشور با تمرکز بر یادگیری ماشین، رباتیک و تحلیل کلانداده، برنامههای آموزشی خود را با تلفیق تئوریهای روزآمد و کاربردهای عملی ارائه میدهد. دانشگاههای معتبر سنگاپور با برخورداری از رتبههای جهانی برتر و همکاری نزدیک با صنایع فناوری، نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه ایفا میکنند.
source