نمایشگاه کتاب تهران با حضور ناشران داخلی و بین‌المللی در مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد و با تمرکز بر گسترش عدالت فرهنگی، ارتقاء یارانه‌ها، بهره‌گیری از فناوری‌های نو مانند هوش مصنوعی و برگزاری صد‌ها نشست تخصصی، بار دیگر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی را در تحکیم بنیان‌های فکری جامعه یادآور شد. افزایش یارانه‌ها و حضور پررنگ چهره‌های فرهنگی، این رویداد را به آیینه‌ای از ظرفیت بالای فرهنگی کشور بدل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در سوی دیگر، جشنواره فیلم ۱۰۰ با تأکید بر روایت‌های فشرده، خلاقانه و الهام‌بخش، فرصتی برای سینماگران جوان فراهم کرد تا توانایی‌های خود را در قالبی کوتاه، اما پرمغز به نمایش بگذارند. حضور فیلمسازان، چون رامبد جوان و محمدحسین مهدویان در کارگاه‌های آموزشی این جشنواره، مهر تأییدی بر نقش کلیدی آن در آینده سینمای ایران بود.

همزمان، اخبار مهمی از دنیای سینما و تئاتر، از رفع توقیف آثار اجتماعی تا تغییر زمان جشنواره جهانی فجر، انتصابات جدید، معرفی دبیران جشنواره‌های نوپا و حتی فقدان چهره‌های برجسته‌ای، چون جعفر ذهنی، حاکی از تکاپوی مداوم در سپهر فرهنگی کشور بود. در عرصه جهانی نیز اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی دونالد ترامپ برای فیلم‌های خارجی با واکنش‌هایی از سوی فیلمسازان و کشور چین همراه بود.

جشنواره جهانی فیلم فجر آذر ماه برگزار می‌شود

مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در گفتگویی تلفنی با برنامه «هفت» گفت: زمان جشنواره جهانی فیلم فجر که قرار است به صورت مستقل برگزار شود، تغییر کرده و قرار است که حدودا اوایل آذر ماه برگزار شود، اما زمان دقیق آن به آخرین جلسه‌ای برمیگردد که فیاپ به عنوان سازمان ناظر و کنترل کننده جشنواره‌های بین المللی فیلم خواهد داشت.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم جلسه فیاپ به زودی در حاشیه جشنواره فیلم کن خواهد بود که زمان دقیق این جشنواره را مشخص و رسما به ما اعلام کنند تا جشنواره وارد فاز اجرایی شود و شورای سیاستگذاری تشکیل شود.

نجفی درخصوص دبیر جشنواره توضیح داد: در حال حاضر برای دبیر و شورای سیاستگذاری تصمیماتی گرفته شده و به زودی با مشخص شدن تاریخ دقیق جشنواره اعلام و معرفی خواهد شد.

«علی رمضانی» مدیرعامل باغ کتاب تهران شد

علی رمضانی، مدیر پیشین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، به عنوان مدیر عامل جدید باغ کتاب تهران منصوب شد. این حکم که از سوی مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صادر شده است، گامی مهم در راستای توسعه و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی و فضای فرهنگی پایتخت به شمار می‌رود.

در حکم مهرداد باقری، ابتنا به مدیریت جهادی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم جبهه انقلاب و استفاده از نیرو‌های اندیشمند و صاحب‌نظر به عنوان اصول اساسی مدیریت جدید باغ کتاب تهران مورد تأکید قرار گرفته است.

علی رمضانی که سابقه‌ای طولانی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجرایی دارد، در دوران مدیریت خود بر موسسه خانه کتاب اقدامات موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از ناشران و نویسندگان ایرانی انجام داد. حال با ورود به باغ کتاب تهران، او مسئولیت ارتقاء یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز فرهنگی و کتابخوانی کشور را بر عهده خواهد داشت.

لاله اسکندری دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم آوای صلح شد

روزبه رحیمی‌نژاد مدیر جشنواره و معاون فرهنگی و هنری خانه سرباز صلح ایران، طی حکمی لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون را به عنوان دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم آوای صلح منصوب کرد.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم آوای صلح به میزبانی منطقه آزاد ارس در بخش فیلم‌های بلند، کوتاه، مستند و انیمیشن برگزار خواهد شد.

باز شدن قفل توقیف بر سینمای اجتماعی

فیلم‌هایی که سال‌ها به بهانه «ملاحظات» از اکران عمومی بازمانده بودند، حالا یکی‌یکی در حال دریافت پروانه نمایش هستند و این یعنی شاید دوره خاک‌خوردن آثار اجتماعی در کشوی توقیف، رو به پایان باشد.

به نظر می‌رسد یکی از متفاوت‌ترین و شاید مهم‌ترین تحولات حوزه فرهنگ و هنر در دولت چهاردهم، نه از جنس تولید فیلم یا افتتاح سالن‌های سینما، بلکه از دل تصمیم‌گیری‌های نظارتی و بازنگری در سیاست‌های گذشته بیرون زده است؛ سیاستی که حالا با عنوان «تعیین تکلیف آثار توقیفی» شناخته می‌شود. اتفاقی که بی‌سروصدا شروع شد، اما حالا صدای آن در بدنه سینما و فضای رسانه‌ای به‌وضوح شنیده می‌شود.

شاید بتوان گفت چراغی در انتهای این تونل روشن شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند و سازمان سینمایی همچنان بر وعده‌های شفاف‌سازی و بازبینی فیلم‌های در انتظار مجوز بایستد، می‌توان به بازگشت جریان سینمای اجتماعی به جایگاه واقعی‌اش در گفتمان عمومی کشور امیدوار بود.

رفع توقیف‌ها، در عین حال که تصمیمی اجرایی است، یک پیام فرهنگی و حتی سیاسی هم دارد: سانسور، حداقل در برخی سطوح، دیگر ابزار غالب برای کنترل روایت نیست. این یعنی دورانی که فیلم‌ها با برچسب «نامناسب» در کشو‌های ادارات خاک می‌خوردند، شاید دارد به پایان می‌رسد.

افزایش ۷۵ میلیاردی یارانه نمایشگاه کتاب

نشست خبری سی و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس این دوره از نمایشگاه، ابراهیم حیدری قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه و مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی نمایشگاه صبح روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست، ابراهیم حیدری، قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره بودجه نمایشگاه که همواره موضوعی مورد بحث و تعارض بوده، اظهار کرد: نگاه ما این است که در تمام حوزه‌های اجرایی، هزینه‌های مازاد را کاهش دهیم. با وجود افزایش هزینه‌های اجرایی، تلاش داریم تا هزینه‌های امسال در بخش اجرا حدود ۴۰ درصد کمتر از سال گذشته باشد. البته در بخش یارانه‌ها شاهد افزایش هستیم. سال گذشته ۱۲۵ میلیارد تومان برای این بخش اختصاص یافته بود که امسال به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. رویکرد ما تقویت یارانه‌ها و کاهش هزینه‌های اجرایی است، هرچند برخی از هزینه‌ها تحمیلی هستند.

حیدری با تاکید به بهره گرفتن از هوش مصنوعی در این دوره از جشنواره بیان کرد: کلید واژه هوش مصنوعی باب مهمی شده است و ما سعی کرده‌ایم از همین درگاه نهایت استفاده را ببریم. چند پنل در جشنواره برای دوستان درنظر گرفته‌ایم تا در بخش‌های مختلف نشر از ویراستاری تا صحافی و… بتوانند کار‌هایی را انجام بدهند. در دوره‌های بعد در این زمینه بیشتر پیش خواهیم رفت. اگر ما به سراغ هوش مصنوعی نرویم، هوش مصنوعی به سراغ ما خواهد آمد.

جعفر ذهنی پیشکسوت تئاتر گیلان درگذشت

جعفر ذهنی هنرمند پیشکسوت و برجسته تئاتر گیلان، صبح روز گذشته (یکشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴) در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

جعفر ذهنی که در سال ۱۳۱۸ در رشت به دنیا آمد، علاوه بر فعالیت در حوزه تعزیه‌خوانی و شاعری، در زمینه تئاتر و سینما نیز تحصیلات آکادمیک داشت. او به عنوان بنیان‌گذار تئاتر در فومن و از مدیران سابق وزارت فرهنگ و هنر پیش از انقلاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انقلاب شناخته می‌شد.

چهار انتصاب جدید در سازمان سینمایی

طی احکامی از سوی رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا فرجی به عنوان سرپرست دفترحقوقی، عملکرد و امور استان‌ها، سید حجت طباطبایی به عنوان سرپرست اداره‌کل حوزه ریاست، محمد حسین فرج به عنوان سرپرست دفتر توسعه زیر ساخت و فناوری‌های سینما و حسین یزدان‌شناس به عنوان سرپرست دفتر مطالعات و دانش سینمایی منصوب شدند.

خوشخو: جایزه جشن منتقدان باید براساس معیار‌های سینمایی صرف باشد

آرش خوشخو، منتقد سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درباره اهمیت جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران که نیمه دوم خرداد سال جاری به دبیری جعفر گودرزی برگزار می‌شود؛ عنوان کرد: در حال حاضر دو مساله وجود دارد؛ یکی این‌که جشن منتقدان چقدر می‌تواند موثر باشد و دوم این‌که این رویداد اکنون چقدر تاثیرگذار است. با توجه به نوساناتی که در جشنواره‌های داخلی مثل جشنواره فیلم فجر می‌بینیم مثلاً تغییر داوران در هر دوره و تأثیرپذیری معیار‌ها از عوامل سیاسی و دولتی، اگر جایزه منتقدان بر اساس یک ساختار منظم و درست پایه‌گذاری شود، می‌تواند جریان‌ساز و نماینده یک سلیقه انتقادی مشخص باشد.

وی افزود: برای تحقق این امر انجمن منتقدان باید تا حد امکان متشکل از خود منتقدان باشد، نه افرادی از سایر صنوف مثل رسانه‌ها یا سینماگران. علاوه بر این، برگزاری منظم سالانه این جشن بسیار حیاتی است.

این منتقد سینما تاکید کرد: خوشبختانه جشن منتقدان تا همین امروز هم تأثیر خود را گذاشته و برای بسیاری از سینماگران و بازیگران، جایزه این جشن از برخی جشنواره‌های دیگر مهم‌تر است، اما باید این روند تثبیت شود.

بادپروا: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در بلاتکلیفی به سر می‌برد

فاتح بادپروا کارگردان تئاتر و فعال هنر‌های نمایشی استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره مشکلات موجود و بلاتکلیفی هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: تاکنون ۱۷ دوره جشنواره از این رویداد برگزار شده است و دبیرخانه در حال حاضر نیمه فعال است. هنوز فراخوانی داده نشده است تا گروه‌ها، مخصوصا گروه‌های خارجی بتوانند ثبت‌نام کنند متأسفانه وضعیت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که این جشنواره را بنیان‌گذاری کرده‌ام، دغدغه‌اش را دارم و این موجب افسوس است که هنوز جشنواره دبیر ندارد؛ چندین بار از سوی اداره کل هنر‌های نمایشی درباره آن با من صحبت کرده‌اند، اما ماجرای اصلی آن‌جاست که وضعیت اداره کل هنر‌های نمایشی هم مشخص نیست و دبیر جشنواره نمی‌تواند وارد بازی از پیش باخته شود.

افشار: سریال «ناریا» فقط یک سریال امنیتی نیست، روایتی از واقعیت تلخ نخبگی است

سریال «ناریا» در حال حاضر هر شب روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این سریال با مضمونی پلیسی سرگذشت هوژان، دختر نخبه و دانشمند ایرانی را روایت می‌کند که در اوج شکوفایی علمی‌اش به دنبال اختراع پدیده‌ای است که ایران را بی‌نیاز به واردات محصولی استراتژیک خواهد کرد. در این بین گروهی از تبهکاران و گنگستر‌های داخلی و خارجی برای مانع تراشی و جلوگیری از وقوع این امر وارد ماجرا می‌شوند و …. جوتد افشار؛ کارگردان ین سریال در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنا گفت: سریال «ناریا» را نمی‌توان صرفاً در قالب آثار امنیتی-معمایی طبقه‌بندی کرد؛ بلکه بیشتر می‌توان آن را شاخه‌ای از ژانر جنایی-معمایی دانست که در لایه‌های عمیق‌تری، رنگ و بوی آثار گنگستری و تبهکاری به خود می‌گیرد، در حالی که همچنان در بستر فضای امنیتی و پلیسی روایت می‌شود. قصه این اثر توسط دوستتم مرتضی اصفهانی، شکل گرفته؛ ایده اولیه آن برگرفته از یک ماجرای واقعی و پرونده‌ای تاریخی است که پیش‌تر در کشور ما رخ داده بود. دغدغه اصلی ایشان پرداختن به داستان زندگی یک زن نخبه ایرانی بود که در آن ماجرا نقش پررنگی داشته است.

وی افزود: زمانی که من با طرح و فیلمنامه اولیه این پروژه مواجه شدم، از همان ابتدا نسبت به آن احساس علاقه و ارتباط داشتم و بازخورد مثبتی در ذهنم شکل گرفت. بر این باور بودم که می‌توان از دل این داستان، اثری قابل‌قبول و تاثیرگذار خلق کرد؛ روایتی که توانایی جذب مخاطب را داشته و می‌تواند یکی از آن فضا‌های دل‌نشینی باشد که تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌کند.

«اسفند» تاریخ را به نسل جدید معرفی می‎‌کند

داریوش پیرو؛ طراح صحنه «اسفند» گفت: این فیلم مهم است، چون صادقانه درباره یک شخصیت حقیقی یعنی شهید علی هاشمی ساخته شده و تلاش کرده آنچه واقعیت بوده است را به تصویر بکشد.

وی در پاسخ به این سوال که ضرورت ساخت فیلم «اسفند» چیست، توضیح داد: این فیلم مهم است، چون صادقانه درباره یک شخصیت حقیقی یعنی شهید علی هاشمی ساخته شده و تلاش کرده آنچه واقعیت بوده است را به تصویر بکشد.

داریوش پیرو تاکید کرد: گذشته چراغ راه آینده است؛ این که در هر زمینه (اسطوره‌ای، شاهنامه‌ای، تاریخ معاصر و…) نسلی داریم که شاید ده سال پیش را نشناسند، پس وظیفه مراکز و ارگان‌هایی که بانی ساخت چنین آثاری می‌شوند می‌تواند این باشد که تاریخ را به نسل جدید معرفی کنند تا این نسل بداند در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است. بر این اساس نسل جدید معادل سازی می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که امروز آنها چه کمکی می‌توانند به پیشبرد جامعه شان کنند.

نمایشگاه کتاب تهران فعالیت خود را آغاز کرد

در‌های سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) به روی بازدیدکنندگان گشوده شد و این رویداد فرهنگی تا شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ساعات بازدید از نمایشگاه حضوری از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب خواهد بود. همچنین بخش مجازی نمایشگاه به صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه https://book.icfi.ir امکان خرید آنلاین کتاب را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت ۷۵ هزار مترمربع در مصلا برگزار می‌شود. در مجموع ۲ هزار و ۳۶۳ ناشر در این دوره از نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، ۱ هزار و ۳۲۶ ناشر در بخش حضوری و بقیه در بخش مجازی به عرضه کتاب‌های خود می‌پردازند.

صالحی: تمدن اسلامی بر بال‌های مسجد و کتابخانه شکل گرفته است

مراسم افتتاحیه سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد فکاک البدرانی وزیر فرهنگ و گردشگری عراق و محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در مصلی تهران برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر ارشاد اظهارداشت: اگر به تمدن‌های مختلف بشری نگاه کنیم، صدق این مطلب مشخص است، تمدن یونان و ادبیات نمایشی و فلسفی و مجموعه آثار یونان یا فرهنگ و تمدن چینی در سال‌های مختلف بر اساس کتاب بوده است و یا تمدن هند که بر بستر کتاب حرکت کرده و جلو آمده است. کتاب در ایران باستان و تمدن اسلامی نقش مهمی دارد. تمدن اسلامی بر بال‌های مسجد و کتابخانه شکل گرفت و حرکت کرد.

به گفته صالحی نمایشگاه کتاب تهران یک فرصت اجتماعی کردن ایران است، از جا‌های مختلف کشور در این رویداد هستند، حضوری، مجازی، ارتباطات و فرصت‌هایی که خلق می‌کند. بیش از ۴۰۰ نشست در این دوره ۱۱ روزه برگزار می‌شود.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: اگر توسعه، آینده، پیشرفت ایران و ناکام گذاشتن دشمنان را می‌خواهیم به کتاب بیشتر و بیشتر فکر کنیم و در راه توسعه این ابر فرهنگ اقتدار ایران تلاش کنیم.

فرهادی: «رویاشهر» الگوی درست قهرمان‌پروری به کودکان است

حامد فرهادی کارگردان هنری انیمیشن «رویاشهر» درباره ایده و مفهوم این انیمیشن که از سوم اردیبهشت ماه، اکران خود را آغاز کرده است، به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: در وجود هر انسانی علاقه به قهرمان و آرزوی قهرمانی به صورت فطری وجود دارد و این خصوصیت ذاتی باعث می‌شود شخصیت افراد در کودکی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: این الگو‌ها یا قهرمان‌ها که انسان در کودکی آرزوی رسیدن به آنها را دارد گاهی ممکن است اشتباه انتخاب شود و آثار مخربی بر آینده کودک و جامعه داشته باشد.

فرهادی درباره وجه تمایز انیمیشن «رویاشهر» نسبت به سایر انیمیشن‌ها بیان کرد: ایده مفهوم و هدف «رویاشهر» درواقع این است که کودکان در انتخاب الگو بیشتر دقت کنند و توجه داشته باشند چه کسی را الگو و قهرمان خود قرار می‌دهند. البته نقش خانواده و جامعه برای الگوسازی و الگوگزینی برای کودکان بسیار مهم است و شاید وجه تمایز «رویاشهر» همین داستان و موضوع باشد.

جشنواره فیلم ۱۰۰ آغاز به کار کرد

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ از ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ به دبیری یوسف منصوری در پردیس سینمایی ملت تهران آغاز به کار کرد.

در این جشنواره کارگاه‌های تخصصی با حضور رتمبد جوان، محمدحسین مهدویان و مهدی جعفری برگزار شد. همچنین سه فیلم سینمایی «ناتور دشت»، «زیبا صدایم کن» و «بچه مردم» در این جشنواره به صورت ویژه به نمایش درآمدند و در ادامه نمایش آن‌ها جلسه پرسش و پاسخی با حضور کارگردانانشان برای مخاطبان برگزار شد.

رامبد جوان در کارگاه تخصصی خود عنوان کرد: من از صبح تا شب احساس خوشبختی می‌کنم که در حرفه سینما هستم و این انتهای براورده شدن چیزی در این دنیا برای من است. بعد از اینهمه سال فیلم دیدن و فیلم ساختن وقتی وارد سینما می‌شوم ضربان قلب می‌گیرم وقتی فیلم خودم را می‌خواهم ببینم ضربان قلبم روی هزار می‌رود. این از روی عشق و هیجان من به این حرفه است و هیچ چیز بهتر از این نیست که فیلم خودتان را روی پرده ببینید.

این فیلم‌ساز سینما ادامه داد: به عنوان کارگردان اگر فیلم بلندی بسازید که موفق نشود فاتحه شما خوانده است و دیگر نمی‌توانید فیلم بسازید، چون هم هزینه‌ها بسیار گران شده، هم مناسباتش تغییر کرده و به راحتی نمی‌شود برای آن سرمایه جذب کرد و هم سابقه کاری کارگردان را خراب می‌کند. نمی‌گویم فیلم نسازید ولی فیلم بلند بی‌رحمی و جدیت عجیبی دارد. در فیلم کوتاه با هزینه بسیار کم فیلم می‌سازی و اگر نگرفت و بازگشت هزینه هم نداشت کسی خرده‌ای به تو نمی‌گیرد، اما در فیلم بلند اینطور نیست.

همچنین کارگاه تخصصی فیلم‌سازی با تدریس محمد حسین مهدویان کارگردان سینما در حاشیه جشنواره فیلم ۱۰۰ برگزار شد. مهدویان در این کارگاه ضمن اشتراک‌گذاری تجربیات خود با سینماگران جوان گفت: من هم مثل شما ۱۲ سال پیش فیلم کوتاه و مستند می‌ساختم، رویا داشتم و به طمع آن رویا وارد عرصه فیلم‌سازی شدم. در مسیر تحقق این رویا و هدف، مخاطرات بسیاری در انتظار فیلم‌ساز است. باید آنقدر آن رویا و هدف برایتان اهمیت داشته باشد که بتوانید این مخاطرات را تحمل کنید.

مهدویان بیان کرد: وقتی فیلم کوتاه و مستند می‌ساختم من هم برای خودم رویاها، اهداف و تصوری از این مسیر داشتم، اما امروز با یک واقعیت رو‌به‌رو هستم، واقعیتی که از یک مسیر طی شده می‌آید. فیلم‌سازی مسیر پر پیچ و خمی است که شکست‌ها و موانع زیادی دارد. قبل از ورود جدی به این عرصه خودتان را برای این شکست‌ها آماده کنید. اگر توانایی مواجهه با این اتفاق‌ها را ندارید اصلا وارد این عرصه نشوید.

کارگردان «تایتانیک» روایتگر قصه‌ای واقعی از فاجعه اتمی ژاپن می‌شود

جیمز کامرون، کارگردان برنده جایزه اسکار، تأیید کرده است که پروژه بعدی او خارج از مجموعه «آواتار»، اقتباسی سینمایی از کتاب «ارواح هیروشیما» نوشته چارلز پلگرینو خواهد بود.

این فیلم با عنوان «آخرین قطار از هیروشیما» بر اساس دو کتاب «ارواح هیروشیما» و «آخرین قطار از هیروشیما» ساخته خواهد شد. کامرون قصد دارد این فیلم را به محض اتمام تعهداتش در تولید دنباله‌های «آواتار» آغاز کند.

داستان فیلم بر اساس رویداد‌های واقعی زندگی تسوتومو یاماگوچی، مرد ژاپنی است که در سال ۱۹۴۵ از بمباران اتمی هیروشیما جان سالم به در برد و سپس به ناگازاکی سفر کرد، جایی که از دومین انفجار اتمی نیز نجات یافت. کتاب‌های پلگرینو با استفاده از روایت‌های شاهدان عینی و یافته‌های باستان‌شناسی جنایی، جزئیات این دو روز سرنوشت‌ساز در آگوست ۱۹۴۵ را بررسی می‌کنند.

«توفوی تاکانو» برنده اصلی جشنواره فیلم خاور دور ایتالیا شد

جشنواره بین‌المللی فیلم خاور دور ۲۰۲۵ با تمرکز بر سینمای آسیا و با اهدای جوایز متنوع به فیلم‌سازان برجسته از ژاپن، کره جنوبی و هنگ‌کنگ، در شهر اودینه ایتالیا به کار خود پایان داد.

در بیست‌وششمین دوره جشنواره فیلم خاور دور که از ۲۴ آپریا تا ۲ می ۲۰۲۴ در اودینه ایتالیا برگزار شد، فیلم‌های آسیایی برجسته‌ای مورد تقدیر قرار گرفتند. در این دوره، فیلم «توفوی تاکانو» به کارگردانی میتسوهیرو میهارا از ژاپن، جایزه «توت طلایی» (جایزه منتخب تماشاگران) را از آن خود کرد. این درام خانوادگی درباره پدری و دختری است که در یک شهر کوچک فروشگاه توفو اداره می‌کنند. فیلم مذکور همچنین جایزه «توت بنفش» را که توسط کاربران پلتفرم MYmovies ایتالیا انتخاب می‌شود، کسب کرد.

در بخش جوایز منتخب تماشاگران، فیلم «کاغذ رنگی» به کارگردانی نائویا فوجیتا از ژاپن رتبه دوم را به دست آورد. رتبه سوم به فیلم «زمان هنوز صفحات را ورق می‌زند» به کارگردانی نیک چوک از هنگ‌کنگ تعلق گرفت؛ فیلمی که پیش‌تر جوایز بهترین کارگردانی را در جوایز فیلم آسیایی و جوایز فیلم هنگ‌کنگ دریافت کرده بود.

اعمال تعرفه‌های ١٠٠ درصدی ترامپ بر فیلم‌های خارجی

در تاریخ ۵ می ۲۰۲۵، دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که قصد دارد بر تمامی فیلم‌های تولیدشده در خارج از آمریکا، تعرفه‌ای ۱۰۰ درصدی اعمال کند. وی این اقدام خود را با حفاظت از صنعت فیلمسازی داخلی و مقابله با تهدید امنیت ملی توجیه کرد.

ترامپ در پیامی در شبکه اجتماعی خود نوشت: «صنعت فیلمسازی در آمریکا به‌سرعت در حال نابودی است. کشور‌های دیگر با تشویق، فیلمسازان و استودیو‌های ما را از ایالات متحده دور می‌کنند. هالیوود و بسیاری از مناطق دیگر در آمریکا در حال ویرانی هستند.»

شان پن: ترامپ برای آینده امریکا و جهان خطرناک است

شان پن، بازیگر و فعال اجتماعی، در گفت‌وگویی با پادکست جیم آکوستا درباره فیلم جدید خود با عنوان «واژه‌هایی از جنگ» صحبت کرد. وی در این گفت‌و‌گو به موضوعات متعددی از جمله سیاست جهانی و نگرانی‌هایش درباره دونالد ترامپ اشاره کرد.

شان پن که همواره به صراحت‌گویی معروف است، در این مصاحبه از خطراتی سخن گفت که به‌عقیده او ترامپ برای آینده آمریکا و حتی جهان دارد.

ورایتی نوشت، وی گفت: «فکر می‌کنم این نظریه منطقی است که دونالد ترامپ مانند فردی رفتار می‌کند که اگر همسرش او را ترک کند، دست به قتل می‌زند. چون اگر خودش نتواند او را داشته باشد، نمی‌خواهد کسی دیگر هم داشته باشد. تصور می‌کنم رابطه ترامپ با جهان همین‌گونه است؛ ترکیبی از خودشیفتگی و تمایل به تخریب برای اثبات قدرت یا حتی پایان‌بخشیدن به همه چیز.»

همکاری دوباره ستارگان «سرعت» پس از سه دهه در پروژه‌ای جدید

کیانو ریوز و ساندرا بولاک، بازیگران مشهور فیلم «سرعت» محصول ۱۹۹۴، بار دیگر برای همکاری در یک فیلم جدید و مرموز با یکدیگر همراه می‌شوند.

این پروژه که هنوز عنوان مشخصی ندارد، یک تریلر عاشقانه است که در استودیوی آمازون‌ام‌جی‌ام در دست توسعه قرار دارد. نویسندگی این فیلم بر عهده نوآ اوپنهایم، نویسنده فیلم «جکی» است. جزئیات داستان این فیلم به‌طور کامل محرمانه نگه داشته شده است.

تهیه‌کنندگی این پروژه را مارک گوردون بر عهده دارد که پیش‌تر تهیه‌کننده فیلم «سرعت» بود. گوردون و اوپنهایم ایده اولیه این فیلم را به ریوز و بولاک پیشنهاد دادند و این دو بازیگر تصمیم گرفتند در شکل‌گیری فیلم نقش فعالی ایفا کنند.

برندگان جوایز عکس پولیتزر ۲۰۲۵ معرفی شدند

در بخش عکاسی، دو جایزه به بهترین عکس خبری فوری و عکاسی ویژه اهدا شد.

در بخش عکاسی خبری فوری، داگ میلز از نیویورک تایمز (New York Times) به خاطر مجموعه‌ای از عکس‌های مربوط به تلاش برای ترور دونالد ترامپ، نامزد وقت ریاست جمهوری، از جمله تصویری که گلوله‌ای را که هنگام صحبت او در هوا می‌پیچد، به تصویر می‌کشد، برگزیده شد.

همچنین در بخش عکاسی ویژه، مویزس سامان از نیویورکر (New Yorker) به خاطر تصاویر سیاه و سفید و تکان‌دهنده‌اش از زندان صیدنایا در سوریه جایزه گرفت.

همچنین پرسیوال اورت جایزه ادبیات داستانی این جشنواره را برای رمان «جیمز» از آن خود کرد.

«از بالا به پایین» اسپایک لی آماده نمایش در جشنواره کن ۲۰۲۵ شد

فیلم سینمایی «بالا و پایین» به کارگردانی به کارگردانی اسپایک لی و با بازی دنزل واشینگتن، در جشنواره فیلم کن رونمایی می‌شود.

در نخستین تیزر رسمی فیلم سینمایی «از بالا به پایین» به کارگردانی اسپایک لی، دنزل واشینگتن در نقش یک چهره قدرتمند در صنعت موسیقی دیده می‌شود.

فیلم «از بالا به پایین» که در شهر نیویورک می‌گذرد، بازآفرینی‌ای مدرن از فیلم جنایی کلاسیک کوروساوا است. در این فیلم، دنزل واشینگتن نقش مدیر بانفوذی در صنعت موسیقی را ایفا می‌کند که به داشتن بهترین شنیداری در این حرفه مشهور است. او درگیر یک ماجرای گروگان‌گیری می‌شود که او را در موقعیتی بحرانی و اخلاقی یعنی انتخاب بین جان یک انسان و اصولش قرار می‌دهد.

بازیگران دیگری، چون جفری رایت، آیس اسپایس و ایلفنش هادرا نیز در این فیلم حضور دارند.

این فیلم قرار است روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه (۱۹ می) در جشنواره فیلم کن برای نخستین بار به نمایش گذاشته شود. اکران عمومی آن در سینما‌ها نیز از ۳۱ مردادماه (٢٢ آگوست) آغاز می‌شود و پس از آن، از ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر) به‌صورت اینترنتی در دسترس قرار خواهد گرفت.

روایت‌های نو از چهره‌های ماندگار در بخش کلاسیک‌های کن

جشنواره فیلم کن امسال در بخش «کلاسیک‌ها» میزبان مجموعه‌ای متنوع از آثار مستند، نسخه‌های ترمیم‌شده و برنامه‌های گفت‌وگومحور است. از جمله مهم‌ترین رویداد‌های این بخش می‌توان به مستندی درباره شایا لابوف، گفت‌وگوی ویژه با کوئنتین تارانتینو، نخستین تجربه کارگردانی ماریسکا هارگیتی و مستندی درباره دیوید لینچ فقید اشاره کرد.

از دیگر نکات برجسته برنامه کلاسیک‌ها، نمایش فیلم «تب طلای چَپلین» به مناسبت صدمین سال ساخت آن به عنوان فیلم پیش‌گشایش جشنواره (۱۳ می)، بیست‌وپنجمین سالگرد فیلم «عشق سگی» ساخته آلخاندرو گونسالس اینیاریتو با حضور او، نمایش نسخه ترمیم‌شده «عقیده» اثر کوین اسمیت با حضور کارگردان برای جشن ۲۵ سالگی فیلم، نسخه ترمیم‌شده فیلم «آب‌پز سخت» ساخته جان وو (۱۹۹۲)، بزرگداشت مارسل پانیول به مناسبت پنجاهمین سال درگذشت او، نمایش فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» ساخته میلوش فورمن به مناسبت پنجاهمین سال تولید و اختتامیه این بخش با نسخه ترمیم‌شده ۴ K فیلم «بری لیندون» ساخته استنلی کوبریک خواهد بود.

انتهای پیام/

source

توسط techkhabari.ir