واتس‌اپ به‌تازگی قابلیت جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی را به سرویس پیام‌رسان خود افزوده که با واکنش‌های منفی گسترده‌ای از سوی کاربران روبه‌رو شده است. دلیل اصلی این انتقادها، نبود امکان حذف این ویژگی از برنامه است.

علیرغم اینکه واتس‌اپ اعلام کرد که استفاده از این ابزار کاملاً اختیاری است، اما کاربران نمی‌توانند آن را به‌طور کامل از برنامه حذف کنند. فعال‌سازی این قابلیت، یک ربات چت را باز می‌کند که وظیفه‌ پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و کمک به کاربران را دارد، با این حال، به دلیل غیرقابل حذف بودن این قابلیت، آن را مزاحم می‌دانند.

این قابلیت شباهت‌هایی با ویژگی «Recall» مایکروسافت دارد؛ قابلیتی که ابتدا به صورت پیش‌فرض فعال بود، اما پس از واکنش‌های منفی، مایکروسافت مجبور شد گزینه‌ای برای غیرفعال‌سازی آن در اختیار کاربران قرار دهد.

واتس‌اپ این ویژگی را مانند بخش‌هایی نظیر کانال‌ها یا وضعیت، بخشی دائمی از ساختار برنامه معرفی کرده است.

محدودیت در دسترسی

شرکت متا، مالک واتس‌اپ، اعلام کرده این ابزار فعلاً فقط در برخی کشورها فعال است.

 




قابلیت هوش مصنوعی متا علاوه بر واتس‌اپ، در فیسبوک مسنجر و اینستاگرام نیز در دسترس قرار گرفته است. واتس‌اپ در وب‌سایت خود توضیح داده که این هوش مصنوعی می‌تواند به پرسش‌های شما پاسخ دهد، نکاتی آموزشی ارائه کند یا در تولید ایده‌های تازه کمک‌تان کند.

نگرانی کارشناسان

بسیاری از کارشناسان نسبت به نحوه اجرای این قابلیت ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند واتس‌اپ با استفاده از پایگاه گسترده کاربرانش، افراد را بدون رضایت کافی، وارد فرآیند آزمایش فناوری هوش مصنوعی کرده است. 

در زمان معرفی این ابزار، متا اعلام کرده بود که چت‌بات تنها به پیام‌هایی که کاربران به‌صورت مستقیم با آن به اشتراک می‌گذارند، دسترسی دارد و سایر مکالمات خصوصی به دلیل رمزگذاری سرتاسری، برای شرکت قابل مشاهده نیست.

با این حال، کارشناسان هشدار داده‌اند هر بار که با این ربات تعامل دارید، باید در نظر داشته باشید که طرف مقابل شما نه یک دوست، بلکه کمپانی متا است. بنابراین بهتر است از ارسال اطلاعات حساس یا شخصی درباره خود یا دیگران خودداری کنید، چرا که احتمال ذخیره‌سازی و استفاده از آن‌ها توسط هوش مصنوعی وجود دارد.

source

توسط techkhabari.ir