کشتن یک مکانیک رایج در بسیاری از بازیهای ویدیویی است. وقتی بازیکن در مقابل دشمنان قرار میگیرد، معمولا اولویت اصلی، نابودی آنهاست. در برخی از بازیها، بازیکن مجبور به کشتن است، زیرا اگر این کار را نکند، خودش کشته میشود یا نمیتواند در بازی پیشروی کند. در نهایت، حذف یک خط کد در بازی نباید به اندازه گرفتن جان یک فرد واقعی اهمیت داشته باشد، درست است؟
با این حال، برخی از بازیها بازیکنان را از کشتن دیگران دلسرد میکنند. دلیل این مکانیک میتواند بسته به نوع بازی، اخلاقی یا کاربردی باشد. در بازیهای این لیست امکان کشتن دشمنان وجود دارد، اما بازیکنان در صورت انجام این کار، با پیامدهایی روبهرو میشوند.
Dishonored

بازی Dishonored یک جلوه کاملا جدید از بازیهای ایمرسیو سیم بود و تجربهای خاص و متفاوت را برای بازیکنان رقم زد
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان و PC
- تاریخ انتشار: ۹ اکتبر ۲۰۱۲
- ناشر: Bethesda و Arkane
در بازیهای مخفیکاری، کشتن بیشتر از سایر عناوین مورد تمجید واقع میشود. این موضوع هم از نظر داستانی و هم از نظر گیمپلی منطقی به نظر میرسد. به جا گذاشتن ردپایی از خون یا به طور کلی کشتن کسی، یکی از آشکارانهترین کارهایی است که میتوان انجام داد. از نظر گیمپلی هم اگر بازیکن بتواند به راحتی تمام شاهدان و دشمنان را از بین ببرد، مخفیکاری بیمعنی میشود.
بازی Dishonored داستان کوروو آتانو، محافظ سلطنتی را روایت میکند و به اشتباه به قتل ملکهای که وظیفه حفاظت از او را داشت، متهم میشود. بازی عمدا شخصیت کوروو را مثل یک بوم خالی طراحی کرده تا بازیکن بتواند با انتخابهای خود، شخصیت او را شکل دهد. با این حال، بازی همچنان برخی از اقدامات او را قضاوت میکند، مخصوصا کشتن دیگران. این مسئله احتمالا مربوط به اتهام اولیهای میشود که کوروو را به ناحق به عنوان یک قاتل معرفی کرده بود. کشتن اکثر انسانها در Dishonored باعث افزایش سطح آشوب (Chaos) در بازی میشود، موضوعی که هم سختی بازی را بیشتر میکند و هم پایانهای بدتری را برای بازیکن به ارمغان میآورد. سطح آشوب بالا همچنین باعث میشود تعاملات منفی بیشتری بین کوروو و دیگران شکل بگیرد و جو بازی به طور کلی تاریکتر و بدبینانهتر شود.
Scribblenauts Unmasked

کشتن انسانها نمیتواند بدون عواقب باشد و بازی Scribblenauts Unmasked نیز به خوبی روی این موضوع تمرکز میکند
- پلتفرمها: نینتندو سوییچ، نینتندو Wii U، نینتندو 3DS، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و PC
- تاریخ انتشار: ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳
- ناشر: Warner Bros. Games
Scribblenauts Unmasked یک نسخه خاص از سری بازیهای Scribblenauts است که به بازیکنان اجازه میدهد شخصیتهای زیادی از دنیای کمیکهای DC را برای کمک فرا بخوانند. مکسول که شخصیت اصلی بازی محسوب میشود، دفترچهای دارد که او را به فردی قدرتمند تبدیل میکند؛ زیرا او میتواند با نوشتن صفات مختلف، خود را تقویت کرده و دشمنانش را تضعیف کند. او حتی میتواند کلمات خاصی مثل “مرده” را به دشمنانش اضافه کند تا آنها را با کمترین تلاش بکشد. با این حال، برخی صفات مانند “مرده”، باعث کاهش امتیازهایی میشود که بازیکن میتواند از مکانهای مختلف نقشه جمعآوری کند.
همچنین، اگر برخی مراحل داستانی یا ماموریتها به طور خاص انجام نشوند، بازی به پایان میرسد. یکی از دلایل این شکستها ممکن است مرگ غیرضروری یکی از دشمنان شما باشد. اگرچه برخی قهرمانان DC مانند بتمن به دلیل اصول اخلاقی خود، مخالف کشتن هستند، این مکانیک بیشتر به این دلیل در بازی گنجانده شده که بازیکن نتواند در عنوانی که میتواند روی هرچیزی تاثیر بگذارد، خیلی راحت به موفقیت برسد. در صورتی که مکسول بتواند دشمنان را به راحتی نابود کند، بدون اینکه درگیر مبارزه شود، بازی نیاز به رویکردی کمی سختتر و خلاقانهتر دارد که به سبک واقعی Scribblenauts نزدیک است.
RollerCoaster Tycoon

بازی RollerCoaster Tycoon عواقب قتل را به شکل طنزآمیزی مورد بررسی قرار میدهد و اثری کاملا متفاوت نسبت به سایر بازیهای موجود در این لیست است
- پلتفرمها: PC
- تاریخ انتشار: ۳۱ مارس ۱۹۹۹
در بیشتر داستانها، کشتن و پیامدهای آن از نظر اخلاقی بررسی میشود، اما در RollerCoaster Tycoon، این موضوع از دید تجاری مطرح شده است. البته بازی خیلی جدی به این مسئله نمیپردازد، اما اگر در یک پارک تفریحی افراد زیادی بمیرند، قطعا ارزش سهام آن کاهش مییابد! بازیکن میتواند با روشهای مختلفی مثل طراحی اشتباه وسایل بازی، باعث مرگ مهمانان شود. طبیعی است که چنین اتفاقی محبوبیت پارک را کم کرده و امتیاز کلی آن را پایین میآورد و در نتیجه، بازیکن در رسیدن به اهدافش شکست میخورد. با این حال، کشتن افراد در بازی یکی از سرگرمیهای محبوب بازیکنان است! ویدیوهای زیادی در یوتیوب از این بازی وجود دارد که توسط یوتیوبرهای معروفی مثل PeanutButterGamer و Vargskelethor Joel ساخته شده است و روشهای مختلف نابود کردن مشتریها را نشان میدهند. این عنوان ثابت میکند که حتی اگر بازیها بازیکنان را از کشتن منصرف کنند، باز هم خیلیها این کار را انجام میدهند!
Dark Souls

مانند اکثر بازیهای نقشآفرینی، شما میتوانید تمام NPCهای بازی Dark Souls را به قتل برسانید؛ البته اگر دل و جرئت انجام این کار را دارید!
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و PC
- تاریخ انتشار: ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۱
- سازنده: FromSoftware
بازی Dark Souls با مفهوم کشتن مشکلی ندارد، اما به خاطر سختی معروفش، بعضی مکانیکهای آن چالشبرانگیزتر از دیگر بازیهای نقشآفرینی هستند. در این بازی، بازیکن باید در انتخاب افرادی که میکشد، کمی احتیاط کند، مخصوصا در مورد NPCها. در حالی که بسیاری از آنها را میتوان کشت، زنده کردنشان کار سادهای نیست. اگر بازیکن یک NPC را بکشد، دیگر نمیتواند از خدمات او استفاده کند. این یعنی مثلا اگر یک آهنگر را بکشید، دیگر قادر به ساخت سلاحهایی خاص نخواهید بود؛ یا اگر یک فروشنده را بکشید، دیگر به زرههایی که میفروشد دسترسی نخواهید داشت. با این حال، بیشتر NPCها پس از مرگ، آیتمهایی خاص را به جا میگذارند. اگر بازیکنی آنقدر بیرحم باشد که بخواهد این آیتمها را به دست آورد، بهتر است صبر کند تا زمانی که دیگر نیازی به خدمات آن NPC نبود، مثلا نزدیک به پایان بازی، آنها را به قتل برساند!
Undertale

بازی Undertale یکی از داستانهای شاهکار صنعت بازی در بازار عناوین مستقل را روایت میکند و در تمامی زمینهها شما را حیرتزده خواهد کرد
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و PC
- تاریخ انتشار: ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵
- سازنده: Toby Fox, 8-4
بسیاری از بازیها به بازیکنان اجازه میدهند که بین خوب یا بد بودن، یکی را انتخاب کنند و این تصمیمها روی نحوه برخورد دیگران با آنها و حتی پایان بازی تاثیر میگذارد. معمولا، انتخاب هر مسیر مزایای خاص خود را دارد و باعث میشود ارزش تکرار آن اثر بالا برود. اما اینکه حجم عواقب این انتخابها چقدر است و چگونه شما را مجازات میکند، جای بحث دارد. Undertale این سبک بازی را از زاویهای متفاوت بررسی میکند. تاریکترین مسیری که بازیکن میتواند انتخاب کند، به نام “مسیر نسلکشی” (Genocide Route) شناخته میشود. در این مسیر، پس از اینکه بازیکن تمام هیولاهای زیرزمین را نابود کرد، با اولین انسان، چارا (Chara) روبهرو میشود.
در این نقطه، چارا بازیکن را تحسین میکند و به او یک انتخاب ظاهری میدهد: آیا میخواهد دنیا را نابود کند؟ (که در هر صورت، دنیا نابود خواهد شد). بازیکن میتواند دنیای بازی را با دادن روح قهرمان داستان برگرداند، اما از این لحظه به بعد، دو مسیر اصلی بازی تغییر میکنند. در مسیر True Pacifist، چارا به بازیکن یادآوری میکند که قبلا این دنیا را نابود کرده و دیگر هیچچیز مثل قبل نخواهد بود. این موضوع نشان میدهد که در Undertale، حتی در دنیاها و واقعیتهای مختلف، اعمال بازیکن عواقبی دارند و بعضی چیزها را نمیتوان جبران کرد.
کلام آخر
در نهایت، این پنج بازی نشان میدهند که کشتن در دنیای بازیهای ویدیویی همیشه بهترین یا حتی سادهترین گزینه نیست. هرکدام از این عناوین، به شیوهای متفاوت بازیکنان را به تفکر در مورد عواقب اعمال خود وادار میکنند؛ چه از طریق افزایش سختی بازی، تغییر در داستان و پایانها یا حتی ایجاد احساس گناه در بازیکنان. این رویکرد باعث میشود که تجربه این بازیها عمیقتر، معنادارتر و چالشبرانگیزتر باشد. پس دفعه بعد که در یک بازی با انتخاب بین کشتن یا بخشیدن روبهرو شدید، شاید بد نباشد کمی بیشتر به عواقب آن فکر کنید!
منبع: Gamerant
- چرا در بعضی از بازیها بازیکنان از کشتن دشمنان منع میشوند؟
در برخی بازیها، کشتن دشمنان میتواند تاثیرات منفی زیادی بر روند بازی داشته باشد، مانند سختتر شدن مراحل، تغییر پایانبندی بازی یا ایجاد عواقب اخلاقی برای شخصیت اصلی. برای مثال، در Dishonored سطح “آشوب” (Chaos) افزایش پیدا میکند و بازی تاریکتر و سختتر میشود. در Undertale، مسیر “نسلکشی” باعث تغییرات دائمی در بازی میشود که حتی در دورهای بعدی تجربه بازی هم تاثیر دارد.
- آیا کشتن NPC در بازیها امکانپذیر است؟
در Dark Souls، بازیکنان میتوانند بیشتر NPCها را بکشند، اما این کار باعث میشود خدمات مهمی مانند خرید زره، ساخت سلاح و ارتقای تجهیزات را از دست بدهند. البته، NPCها پس از مرگ، آیتمهایی خاص را به جا میگذارند، بنابراین اگر بازیکنی قصد دارد آنها را بکشد، بهتر است تا اواخر بازی صبر کند تا دیگر نیازی به خدماتشان نداشته باشد.
- آیا بازیهای مدیریتی مثل RollerCoaster Tycoon نیز برای کشتن بازیکنان مجازات در نظر میگیرند؟
بله، در RollerCoaster Tycoon، اگر مشتریان پارک در اثر طراحی نادرست وسایل بازی یا سایر عوامل بمیرند، محبوبیت پارک کاهش یافته و امتیاز کلی آن پایین میآید. در نتیجه، بازیکن ممکن است در رسیدن به اهداف مدیریتی خود شکست بخورد. با این حال، بسیاری از بازیکنان همچنان از آزمایش راههای خلاقانه برای نابودی مشتریان خود لذت میبرند که این موضوع در ویدیوهای مختلف محتواسازان یوتیوب هم دیده میشود!
چرا همه تو یوتیوب فارسی باهم دیگه دعوا دارند؟ میزگیم با لیل شایان و ویبهد
source