گوگل از یک مرد اهل مریلند به دلیل ایجاد کسبوکارهای جعلی در نقشه گوگل و فروش اطلاعات کاربران شکایت کرده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از businessinsider، گوگل از یک مرد اهل مریلند به نام یانیو اسایگ شکایت کرده که به همراه 20 همدست خود، کسبوکارهای جعلی را در نقشه گوگل ایجاد کرده و اطلاعات شخصی کاربران را که با این کسبوکارها تماس گرفته بودند، جمعآوری و به فروش رسانده است.
شکایت گوگل که این هفته در دادگاه فدرال کالیفرنیا ثبت شد، بیان میکند که این گروه با ایجاد و تغییر لیستهای کسبوکار در نقشه گوگل و جستجوی گوگل، در حال انجام “الگوی مداوم تقلب” بودهاند.
حلیمته دیلاین پرادو، مشاور حقوقی گوگل، به Business Insider گفت که گوگل به هیچ وجه اجازه لیستهای کسبوکار جعلی را نمیدهد و از “ابزارهای مختلفی برای محافظت از کسبوکارها و کاربران” استفاده میکند.
او افزود:
دعوای حقوقی امروز بر تلاشهای ما افزوده و پیامی روشن ارسال میکند که طرحهای جعل هویت تحمل نخواهند شد.
طبق شکایت، اسایگ و همکارانش، کسبوکارهایی برای خدمات فوری مانند تمیزکنندگان سیستمهای HVAC، شرکتهای یدک کشی یا قفلشکنها ایجاد میکردند و سپس مصرفکنندگان بیخبر را به صفحات کسبوکار جعلی جذب میکردند که این صفحات با نظرات جعلی تقویت میشدند.
آنها اطلاعات شخصی افرادی که با این کسبوکارهای جعلی تماس میگرفتند را جمعآوری کرده و آنها را به بازاریابان در شرکتهای واقعی میفروختند.
این استراتژی گاهی اوقات به نام “تولید سرنخ” شناخته میشود که میتواند یک روش بازاریابی مشروع باشد زمانی که این سرنخها بر اساس دادههای واقعی شکل گرفته باشند.
در یک نمونه معروف، یک قاضی در سال 2023 جِن شاه، ستاره سابق برنامه “The Real Housewives of Salt Lake City” را به دلیل تقلب تلفنی و فروش لیستهای سرنخ افراد بیگناه به کلاهبرداران دیگر، به بیش از شش سال زندان محکوم کرد.
در شکایت گوگل، یکی از کسبوکارهای جعلی که شناسایی شده “ByDennis Cleaner” نام داشت که یک ماه بعد از ایجاد به “MS Locksmith” تغییر یافت. گوگل اعلام کرد که در طول تقریبا یک سال، این شبکه بیش از 1000 بار برای نزدیک به 150 کسبوکار تغییرات ایجاد کرده است.
به گفته گوگل، این کلاهبرداران گاهی اوقات اطلاعات شخصی کاربران را به کسبوکارهای واقعی که سابقه رفتارهای بهرهبرداری مانند گرانفروشی یا اخاذی دارند، میفروختند. شکایت گوگل میگوید که “سوءاستفاده” در کسبوکارهای قفلشکن به دلیل کلاهبرداریهای تولید سرنخ “به خوبی مستند شده است.”
کمیسیون تجارت فدرال (FTC) میگوید بهترین راه برای جلوگیری از قربانی شدن این است که آدرس اینترنتی کسبوکاری را که میخواهید با آن تماس بگیرید، بررسی کنید.
این سازمان توصیه میکند که آدرس اینترنتی و نام کسبوکار را با کلمات “نظرات” یا “شکایات” جستجو کنید تا ببینید آیا کسی در مورد این لیست هشدار داده است یا نه.
تا به حال وکیل عمومی برای اسایگ در پرونده ذکر نشده است. اسایگ زمانی که Business Insider در روز جمعه با او تماس گرفت، از اظهار نظر خودداری کرد.