معمولا وقتی مشکل برقی در زانتیا یا هر خودروی دیگری پیش میآید، ذهن راننده در وهله اول به سمت سوختن فیوز قطعه خراب شده میشود. سوختن فیوز باعث میشود که انتقال برق به قطعه مدنظر صورت نگیرد و در نتیجه عملا از کار بیفتد. خوشبختانه تعویض فیوزهای سوخته زانتیا کار سادهای است. البته پیش از هر چیز باید بدانید که جعبه فیوز زانتیا کجاست و شماره فیوز هر قطعه برقی چیست. در این مطلب، راهنمای جعبه فیوز زانتیا را آماده کردیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.
جعبه فیوز زانتیا کجاست؟
فیوزهای قطعات برقی خودرو بهصورت یکجا داخل جعبه فیوز قرار میگیرند. مدلهای مختلف زانتیا (1800 و 2000) دارای 2 جعبه فیوز هستند. جعبه فیوز داخل کابین زانتیا سمت چپ پایین فرمان روی داشبورد قرار دارد. فیوزهایی که داخل این جعبه هستند، وظیفه کنترل جریان برق قطعات داخلی کابین مانند شیشه بالابرها، سوئیچ، فن بخاری، قفل مرکزی و برف پاککن را بر عهده دارند. در تصویر زیر، شماره 37 موقعیت جعبه فیوز داخل کابین زانتیا را نشان میدهد.
همچنین جعبه فیوز زانتیا داخل موتور هم کنار باطری جانمایی میشود. فیوزهای موجود در این جعبه مسئولیت محافظت از قطعات برقی در ارتباط با موتور مانند رله موتور، سنسور اکسیژن و پمپ بنزین و همچنین برخی دیگر از قطعات مانند چراغهای جلوی ماشین را بر عهده دارند.
راهنمای جعبه فیوز داخل کابین زانتیا
راهنمای جعبه فیوز زانتیا 2000 و 1800 را با بررسی جعبه فیوز داخل کابین شروع میکنیم. در تصویر زیر عکس جعبه فیوز زانتیا را بهصورت شماتیک مشاهده میکنید. این جعبه فیوز دقیقا پایین سمت چپ غربیلک فرمان قرار دارد و بهراحتی میتوانید بهآن دسترسی پیدا کنید. برای باز کردن درپوش جعبه فیوز کافی است که کلید روی آن را بهاندازه یک چهارم دور بچرخانید. فیوزهای داخل این جعبه دارای چیدمان مشخصی هستند. هر یک از فیوزها هم به شماره اختصاصی مشخص میشوند.
در جدول زیر میتوانید شماره فیوز، شدت جریان و عملکرد هر یک از فیوزهای داشبورد پژو زانتیا را مشاهده کنید.
شماره فیوز | شدت جریان (آمپر) | عملکرد |
F1 | – | رزرو |
F2 | 10 | CPH – سنسور سرعت – چراغ دنده عقب – کلاچ کولر (کمپرسور) – واحد کنترل درجه حرارت مایع خنک کننده |
F3 | – | رزرو |
F4 | 10 | ABS |
F5 | 20 | صفحه نشانگرها – چراغ استپ عقب – رله پنکه کولر یا بخاری – رله کنترل فن خنک کننده موتور – واحد کنترل درجه حرارت مایع خنک کننده |
F6 | 5 | ECU سیستم انژکتوری – واحد کنترل درجه حرارت مایع خنک کننده موتور |
F7 | – | رزرو |
F8 | 30 | CPH – رابط دستگاه عیب یاب – چراغ داخل صندوق – قفل مرکزی – چراغ زیر پا |
F9 | 10 | رادیو – CHP – صفحه نشانگرها – چراغ هشدار دهنده باز بودن دربها – ساعت – نشانگر درجه حرارت بیرون – چراغهای ستون |
F10 | 30 | شیشه بالابرهای برقی جلو |
F11 | 5 | چراغهای کناری (جلو سمت چپ و عقب سمت راست) – چراغ روشنایی پشت آمپر و ساعت و رادیو و کلیدهای بخاری و فندک – چراغ خطر عقب روی صندوق سمت چپ – چراغ پلاک سمت چپ |
F12 | 5 | چراغهای کناری (جلو سمت چپ و عقب سمت راست) – چراغ خطر روی صندوق عقب سمت راست – چراغ پلاک عقب سمت راست |
F13 | – | رزرو |
F14 | 30 | شیشه بالابرهای برقی عقب |
F15 | 20 | بوق – رله بوق |
F16 | 40 | گرمکن شیشه عقب و آینهها |
F17 | 15 | فلاشر |
F18 | 10 | چراغ مه شکن عقب |
F19 | 10 | گرمکن شیشه عقب |
F20 | – | رزرو |
F21 | 10 | فیوز رله فن بخاری – کولر |
F22 | 10 | حافطه رادیو |
F23 | 20 | فندک |
F23B | – | رزرو |
F24 | – | رزرو |
F24B | – | رزرو |
F25 | 10 | برف پاک کن جلو و عقب – پمپ شیشه شوی جلو و عقب – سنسور باران |
F26 | 30 | چراغهای راهنما |
F27 | 5 | آینههای برقی (جانبی)- چراغ داخل داشبورد |
F28 | 15 | چراغ نشانگر باطری داخل صفحه کیلومتر – دماسنج – شیشه بالابرهای جلو و عقب – قفل شیشه بالابرهای عقب – سنسور باران |
همانطور که مشاهده میکنید، شماره فیوز کولر زانتیا F21 است. همچنین اگر این سوال را مطرح میکنید که فیوز فن زانتیا کجا قرار دارد، باید در تصویر فوق موقعیت فیوز با شماره F5 را پیدا کنید.
راهنمای جعبه فیوز موتور زانتیا
راهنمای جعبه فیوز زانتیا 1800 و 2000 را با بررسی جعبه فیوز موتور پی میگیریم. در تصویر زیر نمای شماتیک یک جعبه فیوز موتور زانتیا را مشاهده میکنید. این جعبه فیوز در کنار باطری ماشین قرار دارد. برای دسترسی به آن ابتدا باید بست روی درب آن را باز کنید.
در جدول زیر میتوانید شماره فیوز، شدت جریان و عملکرد هر یک از فیوزهای موتور زانتیا را مشاهده کنید.
شماره فیوز | شدت جریان (آمپر) | عملکرد |
F1 | 20 | واحد کنترل الکترونیکی ABS |
F2 | 40 | رله پمپ هوا |
F3 | – | رزرو |
F4 | – | رزرو |
F5 | – | رزرو |
F6 | – | رزرو |
F7 | 20 | رله انژکتورها |
F8 | – | رزرو |
F9 | 10 | پمپ بنزین |
F10 | – | رزرو |
F11 | 5 | سنسور اکسیژن |
F12 | 10 | نور بالای چراغهای جلو (راست) |
F13 | 10 | نور بالای چراغهای جلو (چپ) |
F14 | 10 | نور پایین چراغهای جلو (راست) |
F15 | 10 | نور پایین چراغهای جلو (چپ) |
نحوه تعویض فیوزهای زانتیا
قبل از اینکه برای تعویض یک فیوز اقدام کنید، باید از خرابی آن مطمئن شوید. برای این منظور نیاز به یک اهم متر دارید. اهم متر را روی حالت بیزر قرار دهید. سپس پراپهای اهم متر را به پایههای فیوز متصل کنید. اگر فیوز سالم باشد، باید صدای بوق از دستگاه پخش شود. در غیر این صورت نشانه خرابی فیوز است. ضمن اینکه خرابی فیوزهای دارای محافظ شیشهای و شفاف با چشم هم قابل رویت است.
قبل از تعویض فیوز سوخته هم بهتر است علت خرابی آن را تشخیص دهید و برطرف کنید. در غیر این صورت خیلی زود ممکن است شاهد سوختن فیوز تعویض شده باشید.
برای تعویض فیوز، ابتدا با استفاده از جداول فوق، فیوز قطعه مد نظر خود را پیدا کنید. سپس بهسراغ جعبه فیوز زانتیا (داشبورد یا موتور) بروید. درون جعبه فیوز یک انبرک و تعدادی فیوز رزرو یا یدکی وجود دارد. ابتدا فیوز آسیب دیده را با استفاده از انبرک خارج کنید. سپس فیوز جایگزین با ظرفیت مشابه را جایگزین آن کنید. همه این اقدامات را وقتی انجام دهید که ماشین خاموش است.
کلام پایانی
راهنمای جعبه فیوز زانتیا 2000 و 1800 را مشاهده کردید. پیشنهاد میکنیم حتما در خرید فیوزها بهسراغ محصولات استاندارد و باکیفیت بروید. فیوزهای غیراستاندارد در بازار وجود دارند که استفاده از آنها ممکن است برای ماشین مشکلزا باشند. هنگام تعویض فیوزهای زانتیا بههیچ عنوان فیوزهای با آمپر پایینتر یا بالاتر را جایگزین فیوز سوخته نکنید.
منبع: بر پرفته از مجله خودرو همراه مکانیک
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و آلومگ هیچ مسئولیتی را در قبال آن نمیپذیرد.
source