یکی از اصولم مهم موفقیت در سئو ارتباط به تولید محتوای با کیفیت برای مخاطبین است. اما واقعا محتوای با کیفیت و خوب که به رشد سئو کمک میکند چیست؟ در بازاریابی دیجیتال محتوا به اطلاعاتی گفته میشود که از طریق یک وبسایت به کاربران ارائه میشود. اما محتوای دیجیتال به طور کلی تنوع بسیاری دارد.
نحوه شناسایی محتوای با کیفیت
همه صفحات وب دارای محتوا هستند اما برای اینکه بدانید محتوایی که بکار بردهاید چقدر کیفیت دارند به نکات زیر توجه کنید تا ببینید در رابطه با سوالات زیر چطور به در محتوا به مخاطب خود توجه کرده اید.
- نیازهای مخاطبین شما چیست؟
- کاربران شما انتظار دارند تا چه چیزی از محتویات سایت شما بدست آورند؟
- نحوه ارائه محتوا چگونه است و چقدر به سهولت استخراج اطلاعات در آن توجه شده است؟
- آیا رسانهای که دارید با شخصیت کاربر همخوانی دارد؟
در این مطلب گویا آی تی به شما کمک میکند تا بتوانید شیوه تولید محتوای با کیفیت را بیاموزید. بنابراین طبیعی است که حوزههای زیر را پوشش در این آموزش پوشش دهیم:
- چه چیزی منجر به تولید محتوای با کیفیت میشود؟
- محتوای موثر برای سئو چیست و چطور تولید میشود؟
در نهایت میآموزید که چطور محتوای موثر یک محتوای سئوفرندلی است که به تعامل کاربران تمرکز دارد.
چه چیزی منجر به تولید محتوای با کیفیت می شود
پاسخ به این سوال پیچیده است و تلاش داریم در خلال این آموزش به آن برسیم. اما بیایید پاسخ به این سوال را از این جمله شروع کنیم که:
محتوای با کیفیت همان چیزی است که وقتی کاربر جستجویش میکند به دنبال آن میگردد و به آن نیاز دارد.
شاید این جمله نتواند آنطور که باید خمیرمایه ذهن شما را تشکیل دهد اما آن را به خاطر بسپارید. چرا که مثل یک چراغ راهنما حول موضوع تولید محتوای با کیفیت میچرخد.
این تعریف برای ما مهم است چرا که محتوای شما یک محتوای ثابت و ایستا نیست. گوگل و هر موتور جستجوی دیگری به این وضعیت توجه کرده و به طور دقیق در زمانهای مختلف صفحه نتایج جستجو را در کنار الگوریتمهایش بروزرسانی میکند. با این بروزرسانیها وضعیت پیج و سایتها را متناسب با الگوریتمها و رفتار کاربران میسنجد.
شاید همه چیز در مقاله سایت شما در مورد نگارش و فرمت و نوشتار عالی باشد اما آن امتیازی که باید نگرفته است! علتش میتواند سازگار نبودن محتوا با نیازهای مخاطبین شما باشد. بنابراین اگر چنین باشد از نظر سئو نیز امتیاز به محتوا تعلق نمیگیرد.
مقالههای سئو فرندلی لزوما مطالب طولانی نیستند! بلکه آن دسته از مقالاتی هستند که شاید چند خط باشند اما پاسخ کاربر را صریح و دقیق و بدون ابهام پیش چشمش نمایان میکنند.
به هر حال علت پدیده جستجوی بدون کلیک و این که چرا گوگل کاربران را به برخی سایتها هدایت نمیکند میتواند این موضوع باشد.
تعریف و پاسخگویی به نیاز مخاطبان
یکی از رایجترین روشهایی که متخصصان سئو برای تولید محتوای با کیفیت مد نظر قرار میدهند، استفاده از روش قیف بازاریابی است. به نظر آنها محتوای با کیفیت باید به تناسب جایگاه آن محتوا در مسیر بازاریابی متناسب با مراحل سهگانه قیف تنظیم میشود. این دستهها شامل ۳ سطح زیر میشوند:
- بالای قیف: محتوای آگاهیبخش با هدف اطلاعرسانی.
- میانه قیف: محتوای مرتبط با بررسی و مقایسه محصولات/خدمات.
- پایین قیف: محتوای مرتبط با قصد خرید و تبدیل کاربر به مشتری.
این مدل بدنهسازی برای تولید محتوا در واقع یک رویکرد خطی است که برای استراتژی محتوا مفید است اما نسبت به قصد کاربر دیدگاه محدودی ایجاد میکند.
با وجود هوشمندیهای گوگل، که به خوبی میتواند قصد کاربران از جستجو را تشخیص دهد، این دستهبندی نمیتواند چندان برای پاسخ گویی به نیاز کاربر اقناع کننده باشد.
اما یک روش بهتر هم وجود دارد و آن هم تمرکز بر افعال جستجو است.
افعال جستجو یعنی چه
در واقع شما در این روش تلاش میکنید تا قصد و نیت کاربران از جستجو را شناسایی کنید و به هر سوالی که منجر به شناخت بهتر مخاطب میشود پاسخ دهید.
سوالاتی که در این باره به شما کمک میکند تا محتوای با کیفیت بنویسید شامل موارد زیر و سوالات مشابه است (به تناسب صنف):
- بفهمید کاربران چه کسانی را دنبال میکنند.
- چه سؤالاتی میپرسند؟
- چه نوع محتوایی آنها را درگیر میکند؟
- چه زمانی از یک پاسخ رضایت دارند؟
سپس مشخص کنید که کاربر به چه قصد به دنبال محتوا میگردد. مثلا قصد کاربر در کدام دسته از موارد زیر میگنجد:
- خرید (Purchase).
- مقایسه (Compare).
- کشف (Discover).
- یادگیری (Learn).
- دستیابی (Achieve).
- بررسی (Check).
وقتی بتوانید پاسخ خوبی از برآیند نکات گفته شده در این بخش برای سوالات خود پیدا کنید به خود کمک کردهاید که مناسبترین استراتژی محتوا برای پاسخ به کاربران و رفع نیاز آنان پیدا کرده و به آن بپردازید.
قصد کاربر: خرید (Purchase Intent)
زمانی که متوجه شوید که قصد کاربر از جستجوی محتوایی صرفا خرید کردن است باید محتوایی با کیفیت در قالب یک صفحه فرود یا لندینگ پیج بنویسید. این صفحه میتواند به طور کامل در مورد محصول باشد که همه چیز را در مورد کالای مورد نظر یا خدمات مد نظر کاربر شرح داده باشد.
برای اینکه موتورهای جستجو نظیر گوگل به این صفحات امتیاز دهند باید اطمینان حاصل کنید که موارد زیر را در صفحه بکار برده اید:
المان های تولید محتوای با کیفیت در صفحه فرود یا معرفی محصول
- محصول را کامل شرح دهید.
در این مرحله توجه به جزییات بسیار مهم است. این جزییات باید شرح توضیحاتی در مورد ویژگیهای محصول، معایب و مزایای آن و مشخصات آن باشد.
- تصویر با کیفیت را فراموش نکنید
کاربر باید بتواند یک تصویر فضایی و کامل از محصول در ذهن داشته باشد. بنابراین تصاویر با کیفیتی از محصول قرار دهید که از هر نظر و از هر بعد بتواند محصول را در ذهن کاربر تداعی کند. توجه به زوایای دید و اندازهها در این مرحله بسیار مهم است.
- تعامل دیگر کاربران را نمایش دهید
در این صفحه مطمینا مخاطب در حال بررسی و تصمیم گیری است. یکی از المانهای تصمیم گیری خریداران و کاربران توجه به رفتار و نظر دیگر کاربران است. لطفا در این مرحله کاملا صادقانه رفتار کنید و امتیازات و نظرات مشتریان را قرار دهید. این موضوع منجر به جلب اعتماد بیشتر مخاطبین میشود.
- از نشانهگذاری اسکیما استفاده کنید
نشانهگذاری اسکیما یا Schema Markup در واقع امکانی است که به درک بهتر موتور جستجو از محصول و جزییات آن منجر میشود.
- از نظر فنی صفحه را بهینه کنید
سرعت لود شدن صفحه برای مخاطب در پلتفرمهای مختلف باید بهینه باشد تا منجر به تجربه روانی مثبت شود. موتورهای جستجو به این موضوع بسیار اهمیت میدهند.
از آنجا که در کنار شما برندها و سایتهای بسیاری هستند که در حال رقابت برای قرار گیری در بهترین مکان در صفحه نتایج جستجو هستند و بعضا حتی از تبلیغات پولی استفاده میکنند، این برای شما مهم و چالش برانگیز است که همه چیز را در کنار هم خوب نگه دارید که کاربر در صفحه شما تجربه خوبی داشته باشد تا موتور جستجو به صفحه و سایتتان امتیاز دهد و کاربران را به سمت سایتتان هدایت کند.
قصد کاربر: مقایسه (Compare Intent)
وقتی که قصد کاربر از جستجو کردن در موتورهای جستجو صرفا مقایسه کردن محصول باشد با دو رویکرد متفاوت ممکن است این کار را انجام دهد.
اولین رویکرد: مخاطب به دنبال بررسیهای دقیق و مستقل از کالا و خدمات است.
دومین رویکرد: مخاطب به دنبال مطلبی است که بتواند یک مقایسه بین خدمات و کالاهای مشابه را انجام دهد.
چگونه محتوای مقایسهای موفق ایجاد کنیم؟
برای اینکه بتوانید صفحاتی برای مقایسه محصول داشته باشید به گونهای که حاوی محتوای تاثیر گذار باشد باید ابتدا به سه سوال زیر پاسخ دهید:
این محتوا باید چه مشکلی از مخاطب را حل کند؟
دغدغههای کاربر در مورد این محصول یا خدمات چیست که باید در این صفحه کاملا رفع شود؟
چه چیزی بر تصمیم مخاطب تاثیر گذار است که باید به آن بپردازید؟
هم به ویژگی ها بپردازید و هم به مزایا
توجه به ویژگیها و مزایای محصول ی خدمات هر دو در این صفحه برای مخاطب حیاتی و مهم است. ممکن است رویکرد مدیر بازاریابی شما برای تولید محتوای با کیفیت در صفحات مقایسه محصول یا خدمات انتخاب تک محورانه ویژگی یا مزایا باشد. اما بدون تعصب باید گفت برای مخاطب در این مورد هر دو مهم است.
بنابراین به خاطر بسپارید که:
- مخاطب در صفحه مقایسه ممکن است فقط ویژگیها را جستجو کند.
- اما اینکه هر ویژگی خاص محصول یا خدمات چه کمکی به کاربر میکند نیز اهمیت زیادی دارد.
نکاتی برای بهینهسازی محتوای مقایسه ای:
۴ اصل مهم برای تولید محتوای موثر در صفحات مقایسهای محصول وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
- از جداول مقایسهای استفاده کنید
اگر میخواهید تجربه کاربری عالی برای مخاطب رقم بزنید باید به نمایش تفاوتهای کلیدی به صورت بصری و کامل بپردازید. هر چیزی که مخاطب را سریعتر به اطلاعات جامع پیرامون چند محصول و تصمیم بهتر و سریعتر رهنمون میسازد یک تجربه کاربری عالی میسازد.
- مزایای محصول را مثال بزنید
کاربر میخواهد بداند که این محصولی که در حال جستجو و تحقیق در مورد آن است چطور به سود او کار میکند. بنابراین اگر به او بگویید که هر ویژگی محصول چطور برای او مفید است و مشکلاتش را حل میکند یک تجربه کاربری عالی به او ارائه خواهید کرد که گوگل و سایر موتورهای جستجو آن را درک کرده و به آن امتیاز میدهند.
- نظر دیگر مشتریان را اضافه کنید
نظر مشتریان را چه خوب و چه بد همه را در صفحه قرار دهید. از بیان نقطه ضعفهای یک محصول نترسید. این صداقت میتواند منجر به اعتمادسازی بیشتر بشود.
- محصول را شرح دهید! تبلیغ نکنید
وقتی که شرحی صادقانه بر محصول بنویسید در واقع کاملا بیطرفانه در مورد همه چیز محصول مورد نظر صحبت میکنید. بنابراین از شیوه تبلیغ و القای بهترین خرید جدا خودداری کنید.
بدین ترتیب به مخاطب کمک میکنید که تصمیمی اگاهانه بگیرد. با این رویکرد اعتماد مخاطب را جلب میکنید و میتوانید آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. میدانید که مهمترین المان وفاداری، اعتماد و مفید بودن است.
قصد کاربر: کشف (Discover Intent)
اگر مخاطبین به قصد صرفا آشنایی با موضوعی یا محصولی یا خدماتی به دنبال اطلاعات در وب سایت ها باشند آن ها را در زمره کاربرانی که قصد کشف موضوعی دارند دسته بندی می کنیم. این افراد معمولا به دنبال چنین محتواهایی هستند:
اخبار و ترندهای جدید صنعت
دادهها و اطلاعات برای تحقیقات خود
افراد تأثیرگذار (Influencers) یا منابع معتبر برای دنبال کردن
چگونه تجربه “کشف” را بهینه کنیم؟
برای اینکه بتوانید موفق به تولید محتوای با کیفیت برای قصد کشف و اطلاع رسانی برای کاربران باشید، باید به دو المان مهم توجه کنید:
- سریع و واضح بودن
- کاربر پسند بودن
بدین معنی که مخاطب شما در کمترین زمان ممکن به پاسخ خود باید برسد.
روشهای بهینهسازی محتوا برای جستجوی کشف:
- خلاصههای متنی یا ویدیویی بنویسید
ممکن است کاربر نتواند یک متن بلند را بخواند یا حتی وقت دیدن یک ویدیوی بلند را نداشته باشد. بنابراین باید خلاصهای از هر آنچه در صفحه وجود دارد را در ابتدای صفحه ببیند.
- فهرست مطالب ایجاد کنید
وقتی در ابتدای یک مطلب بلند فهرستی از مطالب قرار داده شود، مخاطب سریعتر میتواند ساختار صفحه، محتویات منظور شده را مشاهده کرده و با نیاز خود مقایسه کرده و سریع به اصل مطلبی که میخواهد برود. این کار تجربه کاربری را عالی میکند.
- عناصر بصری جذاب بکار ببرید
هر چه اطلاعات به طور خلاصهتر و گرافیکیتر در قالب اینفوگرافیک و نمودارها ارائه شوند، مخاطب بهتر و سریعتر با آنها ارتباط برقرار میکند.
- از منابع معتبر استفاده کنید
اگر کاربر بخواهد در مورد موضوع مد نظر اطلاعات دقیقتری پیدا کند باید بتواند به منابع تکمیلی دسترسی داشته باشد. بنابراین منابع را ذکر کنید.
- صفحه را بروزرسانی کنید
اگر صفحه مربوط به ترندهای روز یک صنعت خاص است باید این صفحه بروز باشد تا نیاز روز مخاطب را رفع کند.
این تکنیکها میتواند وب سایت شما را به یک سایت مفید تبدیل کند.
قصد کاربر: یادگیری (Learn Intent)
اگر هدف کاربر شما این است که با جستجو در موتورهای جستجو، به دنبال محتوای آموزشی است بنابراین نیاز به مطلبی دارد که:
- عمیق باشد
- ساختار یافته باشد
- آموزشی باشد
- این مطالب میتوانند شامل دستهبندیهای زیر باشند:
- مقالههای جامع و دقیق
- ویدیوهای آموزشی
- ترکیبی از ویدیوها و مقالات
ویژگیهای محتوای آموزشی باکیفیت
هنگام تولید محتوای با کیفیت با رویکرد ارائه اطلاعات جامع و آموزشی پیرامون مطالب خاص باید به عناصر زیر توجه کنید:
- عمیق و با دقت بنویسید
کاربر در این مرحله به دنبال مطالب عمیق است نه سطحی! بنابراین با دقت کامل باید همه زوایای مورد نیاز را در مورد موضوع خاص آموزش دهید.
- محتوا را با ساختار مناسب سازماندهی کنید
سازماندهی خوب به درک بهتر و سلسله مفاد مرتبط به همدیگر کمک میکند. بنابراین از سرفصلها استفاده کنید به گونهای که طبقهبندی شفافی داشته باشد.
- محتوا توسط متخصصان نوشته شود
برای این که مخاطب اعتماد کند بهتر است که محتوای آموزشی توسط متخصصین در حوزه مورد نظر نوشته شود.
- به زمینه اطلاعاتی و دانش مخاطب توجه کنید
محتوا باید به تناسب نوع مخاطب شما، پیچیده یا ساده باشد. کاربران مبتدی باید بخش مجزا و جداگانه خود را داشته باشند و کاربران پیشرفته و خبره نیز بخش اختصاصی خود را داشته باشند. بدین ترتیب میتوان برای سطوح مختلف با رعایت نکات و جزییات مهم کار کرد. این که بخواهید هر دو گروه را در یک مطلب جا کنید، این کاملا اشتباه است.
به عنوان مثال اگر میخواهید برای مخاطبین حرفهای محتوا تولید کنید و ابتدای متن خود از سوالات پیش پا افتاده استفاده میکنید تا محتوا را سئو فرندلی کنید، مطمین باشید یک تجربه ضعیف کاربری را از آن خود میکنید و کیفیت صفحه افت میکند.
توجه کنید که:
- کاربر ساده به دنبال سوالات ابتدایی است و پایه و ساده است
- کاربر پیشرفته و حرفهای به دنبال جزییات پیشرفته و مثالهای دقیقتر است.
یک مثال از تولید محتوای اشتباه برای کاربران حرفهای
وقتی کاربری سوالی مثل «چگونه از یک ریشتراش سنتی استفاده کنیم» استفاده میکند، فقط میخواهد بداند که چطور از این محصول استفاده کند. او از قبل با این محصول آشنا شده است. بنابراین تلاش برای توسعه محتوا بر پایه عناوینی مثل:
- ریشتراش سنتی چیست؟
- آیا ریشتراش سنتی خطرناک است؟
- آیا باید از ریشتراش سنتی استفاده کنم؟
کاملا اشتباه است.
بنابراین نکته مهم در این بخش این ست که تجربه کاربری را فدای سئو نکنید.
قصد کاربر: دستیابی (Achieve Intent)
این نوع محتوا شبیه دسته یادگیری است که در بالا توضیح داده شده است. اما یک تفاوت کلیدی در این مدل و مدل یادگیری وجود دارد.
در مدل دستیابی کاربر میخواهد که در مورد آموزش مورد نظر ضمن یادگیری اقدامی نیز انجام دهد.
چنین محتواهایی باید توسط متخصصین واقعی نوشته شود تا به جزییات دقیقا رسیدگی شود. یک متخصص واقعی میتواند در مورد یک موضوع خاص نیازهای کاربر را تشخیص دهد و بدان بپردازد.
اگر هنگام تولید محتوای با کیفیت با رویکرد دستیابی (که اسمی بهتر از این فعلا نتوانستهایم پیدا کنیم) فردی محتوا را تولید کند که تخصص و تجربه کافی در این باره ندارد، نمیتواند مخاطب را به خوبی هدایت کند. در چنین شرایطی مخاطب به هدف نمیرسد و استراتژی سئو نیز تخریب میشود.
محتوای موقعیتی (Situational Content):
یکی از دستههای پر کاربرد در حوزه محتوای دستیابی، محتوای موقعیتی است. در این روند، محتوا شامل پیش بینی نتایج مختلف از هر نوع مشاوره و یا پیشنهاد محتوا میپردازد. در ادامه به کاربر کمک میکند گامهای منطقی بعدی خود را بشناسد.
به عنوان مثال اگر یک محتوا در حال ارائه اطلاعاتی پیرامون موضوع X است، ضمن کمک به کاربر برای بکار گیری X، به این وضعیت نیز توجه دارد که اگر شیوه X کار نکرد، کاربر باید چه کارهای جایگزینی انجام دهد تا به هدفش برسد.
طبیعی است که نوشتن چنین محتوایی نیاز به متخصصی دارد که همه راهها را به طور تجربی پیموده باشد و احتمالات را هم در نظر بگیرید.
نحوه نوشتن محتوای موقعیتی موفق
- مستقیما به کاربر پاسخ دهید
در این گونه محتوا، مخاطب به دنبال پاسخ کوتاه و دقیق و عملی است. بنابراین باید واضح همه چیز را بگویید.
- محتوا را مکالمهای بنویسید
این دسته از محتوا بیشتر شبیه به یک گفتگوی دوستانه است تا یک گزارش علمی یک طرفه!
- احتمالات را در محتوا بگنجانید
چنین محتوایی بر اساس تجربیات واقعی نویسنده نوشته میشود. بنابراین برای جلب اعتماد بیشتر میتوانید همه احتمالات را مد نظر قرار دهید و اعتمادسازی بیشتری کنید و به هر دری بزنید تا مشکل مخاطب حل شود.
قصد کاربر: چک کردن (Check Intent)
زمانی که کاربر صرفا به دنبال چک کردن یک موضوع یا اطلاعات خاص است، قصد کاربر را چک کردن در نظر میگیریم و پیش فرض ذهنیمان این است که کاربر نیازی به محتوای طلانی ندارد. بلکه او میخواهد سریع در چند خط کوتاه به پاسخ خود برسد. در چنین شرایطی اگر نیاز مخاطب را درست تشخیص ندهید، در سئو شکست خواهید خورد.
معمولا محتوای از این دست که پاسخی کوتاه دارند، توسط گوگل در بخش نتایج غنی یا Rich Snippets پوشش دهی میشوند (همان نتایج صفر گوگل) بنابراین کاربر نیازی به کلیک کردن روی لینک خاصی ندارد مگر اینکه بخواهد به صورت تصویری یا جزییتر به پاسخ خود برسد.
نشانه های تولید محتوی با کیفیت
تشخیص محتوای با کیفیت پیچیده است به همین دلیل گوگل به عنوان قویترین و هوشمندترین موتور جستجو برای کشف محتوای با کیفیت و امتیاز دهی از مدل ۴گانه E-E-A-T استفاده میکند. این مدل شامل ۴ کلمه جربه، تخصص، اعتبار، و اعتماد است. در ادامه این روند را توضیح میدهیم.
تجربه (Experience):
در بررسی بخش تجربه گوگل توجه دارد که تولید کننده محتوا در این باره چه تخصصی دارد و دانش او در رابطه با محتوا چقدر است؟ آیا نویسنده در حال بیان تجربه خود است؟
تخصص (Expertise):
آیا در نوشتن محتوا به عمق، دقت و ارتباط با موضوع به خوبی توجه شده است؟
اعتبار (Authoritativeness):
آیا میتوان به وبسایت شما به عنوان یک منبع معتبر در این حوزه استناد کرد؟
اعتماد (Trust):
بر اساس اطلاعات و مقاصد مورد نظر آیا میتوان به محتویات سایت شما اعتماد کرد؟
اما در میان این مدل ۴گانه کدام گزینه از همه مهمتر است؟ اجازه بدهید پاسخ دقیق گوگل در این باره بخوانیم:
در راهنماهای محتوای گوگل، گفته شده است:
“از بین این جنبهها، اعتماد مهمترین است. بقیه موارد به اعتماد کمک میکنند، اما محتوا لزوماً نیازی ندارد که تمام اینها را نشان دهد. به عنوان مثال، برخی محتواها ممکن است بر اساس تجربهای که نشان میدهند مفید باشند، در حالی که محتوای دیگر ممکن است به دلیل تخصصی که ارائه میدهند مفید باشد.”
حالا که به نکات گفته شده واقف شدید خوب است برای ادامه روند تولید محتوای با کیفیت مطالب زیر را بخوانید و در نوشتن متنهای سایت خود از آنها کمک بگیرید:
ترکیب آموزههای گویا آی تی در حوزه توسعه کسب و کار به شما کمک میکند بتوانید بهترین و جدیدترین ترندهای روز بازاریابی را آموخته و در استراتژیهای خود بکار ببرید. بدین ترتیب موجبات پیشرفت کسب و کار خود را فراهم آورید. آیا در رابطه با نوشتن محتوای با کیفیت تجربهای دارید؟ در بخش نظرات تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع کمکی: searchenginejournal.com
source