گوگل در تبلیغی که قرار است در جریان مسابقه سوپربول امسال پخش کند، پاسخی جعلی از هوش مصنوعی را به نمایش گذاشته است.
بهگزارش تکراتو به نقل phonearena، در این تبلیغ، صاحب یک کسبوکار از پلتفرم هوش مصنوعی گوگل، یعنی Gemini، برای نوشتن توضیح وبسایت خود استفاده میکند. اما طبق اطلاعات آرشیو شده، متنی که گوگل ادعا کرده توسط Gemini تولید شده، در واقع از قبل، یعنی در ماه اوت 2020، روی وبسایت این شرکت وجود داشته است؛ یعنی حداقل سه سال پیش از آنکه گوگل Gemini را عرضه کند.
![راهنمای خرید تکراتو](https://techrato.com/wp-content/uploads/2024/04/purchase-guide.gif)
این موضوع نشان میدهد که متن تبلیغاتی مورد استفاده در وبسایت Wisconsin Cheese Mart در واقع توسط Gemini ایجاد نشده، برخلاف آنچه که گوگل در تبلیغش ادعا کرده است.
ادعای نادرست گوگل درباره Gemini در تبلیغ سوپربول فاش شد
گوگل در حال اجرای مجموعهای از تبلیغات برای سوپربول 59 است که بر نقش جمنای در کمک به کسبوکارهای کوچک در سراسر آمریکا تاکید دارد. در یکی از این تبلیغات، ادعا میشود که Wisconsin Cheese Mart از Gemini برای نوشتن توضیحات مربوط به محصول پنیر گودا استفاده کرده است.
با این حال، گوگل قبلا نیز بابت یک اشتباه در این تبلیغ مورد انتقاد قرار گرفته بود؛ در تبلیغ مذکور گفته میشد که پنیر گودا «50 تا 60 درصد از مصرف جهانی پنیر» را تشکیل میدهد که اطلاعات نادرستی بود. در پی این اشتباه، گوگل این ادعا را از تبلیغ حذف کرد و همچنین این اطلاعات از وبسایت Wisconsin Cheese Mart نیز برداشته شد.
با این حال، گوگل همچنان ادعا میکند که توضیحات مربوط به محصول پنیر گودا توسط جمینی نوشته شده، در حالی که این متن پیشتر روی وبسایت وجود داشته است و در تبلیغ تلویزیونی نیز نمایش داده شده است.
در تبلیغ، Gemini در حال ایجاد این توضیحات نشان داده میشود، اما جری دیشلر، رئیس بخش اپلیکیشنهای گوگل کلود، در توییتی اعلام کرد که آمار مربوط به مصرف پنیر گودا که از تبلیغ حذف شد، در واقع ناشی از «توهم» هوش مصنوعی نبوده است. او تاکید کرد که «Gemini بر پایه اطلاعات موجود در وب است.»
باید توجه داشت که مدلهای هوش مصنوعی ممکن است دچار «توهم» شوند، اصطلاحی که به این معناست که این مدلها ممکن است به سوالات با پاسخهای نادرست واکنش نشان دهند. حتی در وبسایت رسمی Gemini نیز زیر بخش ورودی متن این جمله ذکر شده است: «جمنای ممکن است دچار اشتباه شود، پس پاسخها را دوباره بررسی کنید.»
سخنگوی گوگل، میشل وایمن، به نشریه The Verge اعلام کرد که این شرکت پس از پیشنهاد Wisconsin Cheese Mart، آمار مربوط به مصرف جهانی پنیر گودا را از تبلیغ حذف کرده است. اما صرفنظر از این جنجال درباره آمار گودا، نکته مهم این است که توضیحات اصلی محصول، برخلاف ادعای اولیه گوگل، توسط Gemini نوشته نشده بود.