در حالی که بسیاری از شرکتهای فناوری تمرکز ویژهای روی هوش مصنوعی دارند، شرکت متا مالک فیسبوک، اینستاگرام، نیز از این قاعده مستثنا نیست.
به گزارش تکراتو به نقل از phonearena، حالا که Meta AI به بخش جداییناپذیری از پلتفرمهای این شرکت تبدیل شده، تعجبی ندارد که شاهد تغییرات جدیدی در نحوه برچسبگذاری محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی باشیم.
هوش مصنوعی در تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام؛ متا قوانین جدیدی وضع کرد!
متا مدتی است که تبلیغاتی را که با ابزارهای هوش مصنوعی مولد این شرکت ایجاد یا ویرایش شدهاند، برچسبگذاری میکند. اما حالا اعلام کرده که این روند را گسترش خواهد داد و کاربران بیشتری در طول سال جاری شاهد این برچسبها خواهند بود.
علاوه بر این، متا قصد دارد تصاویر تبلیغاتی که با ابزارهای هوش مصنوعی شخص ثالث مانند OpenAI، گوگل و دیگر شرکتها ساخته یا ویرایش شدهاند را نیز برچسبگذاری کند.
هدف اصلی این اقدام، شفافسازی برای کاربران است تا بدانند که آیا یک تصویر یا ویدئو توسط هوش مصنوعی ایجاد یا تغییر داده شده است یا خیر. اما متا از یک سیستم چندلایه برای تصمیمگیری درباره اضافه شدن این برچسبها استفاده میکند.
- اگر تبلیغی با ابزارهای داخلی متا ویرایش شود اما تغییرات جزئی باشد و شامل یک چهره فوتورئالیستی نباشد، برچسبی دریافت نمیکند.
- اما اگر این ابزارها تغییرات عمدهای در تصویر یا ویدئو ایجاد کنند، متا یک برچسب «AI-generated» اضافه خواهد کرد.
- در صورتی که محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی شامل یک چهره کاملاً واقعگرایانه باشد، برچسب بهصورت واضح کنار برچسب «Sponsored» نمایش داده خواهد شد.
هدف این است که کاربران گمراه نشوند، اما اینکه آیا واقعاً به این برچسبها توجه خواهند کرد یا خیر، بحث دیگری است.
با توجه به اینکه مدلهای هوش مصنوعی روزبهروز پیشرفتهتر میشوند – مانند آنچه در مدل Sora از OpenAI دیدهایم – این حرکت متا میتواند گامی مهم در جهت کنترل محتواهای جعلی و دستکاریشده باشد. مخصوصاً که این شرکت اخیراً برنامههای راستیآزمایی (Fact-checking) خود را در فیسبوک و سایر پلتفرمهایش متوقف کرده است.