این نگرانیها ممکن است اشتباه باشند و ایمنی واقعی خودروهای برقی پیچیدهتر از آن است که تصور میشود.
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، خودروهای برقی و خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی همان آزمایشهای تصادف را برای ارزیابی ایمنی و حفاظت از سرنشینان از سر میگذرانند. این آزمایشها توسط برنامه ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اداره ایمنی بزرگراه ملی و موسسه بیمه ایمنی بزرگراه انجام میشوند.
این تحلیلها از مانکنهای تصادف که نمایانگر سرنشینان مرد میانهسال و زن کوچکجثه هستند، برای ارزیابی خطر صدمات استفاده میکنند. آزمایشها همچنین میتوانند خطرات آتشسوزی ناشی از حرارت زیاد را ارزیابی کنند، چه این حرارت ناشی از گرم شدن غیرقابل کنترل باتریهای لیتیوم-یون در خودروهای برقی باشد و چه نشت بنزین در تانکهای سوخت خودروهای موتور احتراق داخلی.
تا کنون هیچ آزمایش تصادف موسسه بیمه ایمنی بزرگراه برای خودروهای برقی باعث آتشسوزی نشده است. گزارشهای آزمایش برنامه ارزیابی خودروهای جدید نیز نتایج مشابهی ارائه میدهند.
در حالی که تحلیل دادههای دنیای واقعی از آتشسوزیهای خودروهای برقی محدود است، به نظر میرسد که توجه رسانهها و شبکههای اجتماعی به خطرات آتشسوزی خودروهای برقی اغراقآمیز باشد.
آنچه که در ایمنی خودروهای برقی قابل توجه است، این است که نتایج آزمایشهای تصادف، دادههای میدانی و گزارشهای آسیبدیدگی از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه همگی نشان میدهند که خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای موتور احتراق داخلی در حفاظت از سرنشینان خود برتری دارند.
به لطف باتریهای سنگین که در پایه خودرو قرار دارند، خودروهای برقی معمولاً وزن بیشتری دارند و مرکز ثقل پایینتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. این طراحی به شدت احتمال واژگونی خودرو را کاهش میدهد، که در تصادفات معمولاً میزان بالایی از تلفات جانی دارد.
علاوه بر این، دینامیک تصادفات نشان میدهد که در برخورد دو وسیله نقلیه، وسیله نقلیه سنگینتر مزیت قابل توجهی دارد زیرا به آرامی ترمز نمیکند، که این عامل به شدت با خطرات آسیبدیدگی سرنشینان مرتبط است.
از نظر فناوری، بیشتر خودروهای برقی مدلهای جدیدی هستند که به سیستمهای ایمنی پیشرفته مجهز شدهاند، از مواد جذبکننده انرژی پیشرفته گرفته تا سیستمهای پیشرفته اجتناب از تصادف و تنظیمات بهبود یافته کمربند ایمنی و کیسه هوا. این ویژگیها به طور کلی محافظت از سرنشینان را تقویت میکنند.
متأسفانه، خودروهای برقی همچنین چالشهای ایمنی متعددی را به همراه دارند.
در حالی که وزن بیشتر خودروهای برقی یک مزیت طبیعی در محافظت از سرنشینان فراهم میآورد، این بدان معناست که خودروهای دیگر باید انرژی بیشتری را هنگام برخورد با خودروهای برقی سنگینتر جذب کنند. این مشکل بخشی از مفهوم «تطابق در تصادف» است، که یک زمینه تحقیقاتی ایمنی شناختهشده است.
تصور کنید که یک خودروی سدان کوچک با یک کامیون سنگین تصادف میکند. سرنشینان سدان همیشه با خطرات بیشتر آسیب مواجه خواهند بود.
مطالعات تطابق تصادف، «تهاجمی بودن» وسیله نقلیه را با اندازهگیری میزان آسیب وارد شده به خودروهای دیگر ارزیابی میکنند و مدلهای سنگینتر تقریباً همیشه به عنوان تهاجمیتر شناخته میشوند.
علاوه بر این، انرژی بیشتر ناشی از برخورد خودروهای برقی سنگین، بهویژه پیکاپهای برقی، چالشهای قابل توجهی برای نردههای حفاظتی بزرگراهها ایجاد میکند.
همچنین، خودروهای برقی – بهویژه آنهایی که در سرعتهای پایین بهطور بیصدا حرکت میکنند – خطرات بیشتری برای عابران پیاده، دوچرخهسواران و سایر افرادی که ممکن است نتوانند نزدیک شدن خودرو را بشنوند، ایجاد میکنند.
بسیاری بر این باور هستند که پیشرفتهای فناوری عامل اصلی برای غلبه بر مشکلات ایمنی خودروهای برقی خواهند بود. مواد سبکتر، فناوریهای حسگر قویتر، الگوریتمهای ایمنی بهبود یافته، کمربندهای ایمنی پیشرفتهتر و کیسههای هوای بهتر نقشهای مهمی در رفع این چالشها ایفا خواهند کرد.
source