در حالی که سریال انیمیشنی Creature Commandos اولین اثر از دنیای سینمایی جدید DC است، سوپرمن اولین آزمون واقعی این فرانچایز در قالب یک فیلم لایو اکشن خواهد بود و اولین تیزر تریلر این فیلم، نگاهی درست و حسابی به آنچه طرفداران میتوانند از این دنیای مشترک انتظار داشته باشند، ارائه داده است. تا اینجا به نظر میرسد دنیای سینمایی DC قرار است یک دنیای کامیکبوکی باشد که قهرمانان بزرگ، حال و هوای فانتزی، نبردهای حماسی و رنگهای فراوان را به تصویر بکشد. فیلم سوپرمن لحن این دنیای سینمایی را مشخص میکند و با توجه به مقیاس عظیم این فیلم و عناصری که در آن وجود دارند، به نظر میرسد که پتانسیلهای زیادی هم داشته باشد. با این حال، یک احتمال وجود دارد که به نحوه حضور شخصیت بتمن در دنیای سینمایی DC میپردازد. دیسی استودیوز (DC Studios) قبلاً اعلام کرده که فیلم The Brave and the Bold بتمن جدیدی را معرفی خواهد کرد، اما برخی از طرفداران میخواهند بتمنِ رابرت پتینسون در این دنیای مشترک گنجانده شود. آیا این امر امکانپذیر خواهد بود؟
دنیای سینمایی جدید دیسی یا همان DCU برخی از شخصیتهای دنیای سینمایی قبلی دیسی (DCEU) مانند «پیسمیکر» و «آماندا والر» را به همراه خواهد داشت، اما شخصیتهای اصلی لیگ عدالت بهطور کامل بازآفرینی میشوند. طرفداران از فیلم The Batman به دلایل متعددی لذت بردند و دنباله آن که سال آینده فیلمبرداریاش آغاز میشود، برای اکران در سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است. سریال Penguin که بخشی از دنیای این فیلم است نیز تحسینهای زیادی را به همراه داشت. با وجود اینکه جیمز گان به وضوح اعلام کرده که The Batman Part II بخشی از دنیای Elseworlds خواهد بود و در دنیای سینمایی DC جایی ندارد، اما برنامه آنها ممکن است تغییر کند. از آنجا که دیسی استودیوز فرانچایزی موفق از بتمن را در اختیار دارد، منطقی است که از آن بهطور بهینه استفاده کند. برای کسانی که فکر میکنند نمیتوان نسخهای واقعی و زمینی از بتمن را در دنیای ابرقهرمانان با نیروهای فراطبیعی گنجاند، کافی است به آنچه که مارول استودیوز (Marvel Studios) با دردویلِ چارلی کاکس انجام داده، نگاه کنند.
دردویل و بتمن بهعنوان قهرمانان خیابانی شروع به کار کردند
- فیلم The Batman لحن تاریکی دارد، اما هنوز به سطح سریال دردویل نتفلیکس نمیرسد.
- دردویل ثابت کرد که قهرمانان خیابانی میتوانند در دنیایی پر از موجودات خارقالعاده با نیروهای فراطبیعی نیز حضور پیدا کنند.
مقایسه بتمن و دردویل همیشه آسان بوده است، با اینکه از دو برند کاملا مختلف آمدهاند. هر دو قهرمان داستانهای کامیکبوکی برجستهای دارند که بسیاری از آنها توسط فرانک میلر نوشته شده است. بسیاری از این داستانها شخصیتها را در محیطهای تاریک قرار داده و به آنها این امکان را دادهاند که به بررسی موضوعات بزرگسالانه بپردازند. برخلاف بتمن، دردویل ممکن است قدرتهای فراانسانی داشته باشد، اما هر دو از یک جنس هستند. به همین دلیل است که انتخاب نتفلیکس برای ساخت سریال دردویل در این مسیر، یعنی تمرکز بر روی یک داستان بزرگسالانه کاملا منطقی بود. سریال دردویل نتفلیکس بهمراتب تاریکتر از هر چیزی است که تماشاگران در فیلمهای بتمن دیدهاند.
البته فیلم The Batman به کارگردانی مت ریوز هم نسخهای تاریکتر از این شخصیت را نشان میدهد که همان خشونت و تاریکی دردویل نتفلیکس را دارد. داستان دردویلِ چارلی کاکس در حالی پیش میرود که عناصر فراطبیعی وارد دنیای آن میشوند. بتمنِ رابرت پتینسون نیز از این نظر شباهتهای بارزی با دردویل دارد و به راحتی میتواند در مسیر این قهرمان گام بردارد. علاوه بر این، دنیای بتمنِ پتینسون دارای یک برتری نسبی در مقایسه با دنیای دردویل است؛ سریال دردویل در نیویورک اتفاق میافتاد، جایی که بسیاری از قهرمانان مارول زندگی میکنن، در حالی که بتمن گاتهام سیتی را خانه خود میداند و از سایر قهرمانان DC بسیار دورتر است.
مارول استودیوز، دردویلِ نتفلیکس را به خط داستانی MCU اضافه کرد
دردویلِ نتفلیکس در ابتدا بخشی از دنیای سینمایی مارول نبود، چون مارول اینترتینمنت که یک نهاد جداگانه است، پشت آن قرار داشت. با این حال، سریال اشارههایی به «نبرد نیویورک» و دیگر رویدادهای مهم دنیای سینمایی مارول داشت. اما در بیشتر مواقع، این سریال در گوشهای از MCU قرار داشت و هیچ چیزی در تناقض با دنیای سینمایی مارول را روایت نمیکرد. بنابراین، اینکه سریال نتفلیکس در خط داستانی دنیای سینمایی مارول قرار بگیرد، خیلی دور از ذهن نبود. همین موضوع میتواند در مورد The Batman و Penguin هم اتفاق بیفتد، زیرا این آثار دارای دنیاها و داستانهای مستقل و خودمحوری هستند.
در حالی که نتفلیکس تمامی سریالهای مارول را لغو کرد، کاکس در نهایت بهعنوان مت مرداک در صحنهای کوتاه از فیلم Spider-Man: No Way Home ظاهر شد. با این حال، تنها زمانی که کاکس لباس دردویل را به تن کرد، تماشاگران توانستند جنبهای متفاوت از این شخصیت را ببینند. برد ویندربام، رئیس استریمینگ، تلویزیون و انیمیشن استودیوهای مارول، در مورد قرار گرفتن سریال دردویل نتفلیکس در خط داستانی MCU اینطور توضیح میدهد:
میتوانم بگویم که تا این لحظه، تا حدودی در مورد اینکه چه چیزی جزو Sacred Timeline است و چه چیزی نیست، محتاط بودهایم. این به طور مستقیم مربوط به دورهای در استودیو بود که ما باید در آن داستانها را در کنار هم درست به پایان میرساندیم. یک بخش دیگر از شرکت در حال توسعه محتواهای نتفلیکس بود. ما از آنچه که آنها انجام میدادند آگاه بودیم و آنها نیز از آنچه که ما انجام میدادیم اطلاع داشتند، اما در هر صورت باید خیلی چیزها را هماهنگ میکردیم. اما حالا که زمان گذشته است و میبینیم داستانها چقدر خوب یکپارچه شدهاند، فکر میکنم که من شخصاً، با اطمینان میتوانم بگویم که اینها بخشی از Sacred Timeline هستند.
کاکس در نقش دردویل در سریال She-Hulk: Attorney at Law با لباس زرد کلاسیک خود ظاهر شد. دردویلِ کاکس در سریال She-Hulk نه تنها شخصیتی بسیار متفاوت از آنچه که در سریال نتفلیکس دیدهایم بود، بلکه بیشتر با کمیکها مطابقت داشت. با وجود اینکه کاکس ابتدا در سریالی به تاریکی دردویل ظاهر شد، تماشاگران همچنان جنبه روشنتر او را در She-Hulk پذیرفتند. حضور بعدی کاکس بهعنوان دردویل در Echo خواهد بود که بیشتر به آنچه در سریال نتفلیکس دیدهایم نزدیک است. مانند دردویل، بتمن نیز نسخههای متفاوت زیادی دارد و یک بازیگر میتواند برای ایفای نقش این شخصیت، به یکی از این نسخهها مراجعه کند و سبک خاص خودش را بیابد. حضور کاکس در دنیای سینمایی مارول، راه را برای بتمنِ رابرت پتینسون در دنیای سینمایی DC هموار میکند تا مشابه کاری که کاکس کرد، بتمن نیز در DCU حضور داشته باشد.
مانند MCU، دنیای سینمایی DC نیز لحنهای مختلفی دارد
- لازم نیست که فیلمها و سریالهای کامیکبوکی در یک ژانر واحد قرار بگیرند و دنیای سینمایی مارول از این طریق توانسته است داستانهای متفاوتی را در داخل این فرانچایز روایت کند.
- دیسی استودیوز نیز با Creature Commandos و نمایش تیزر تریلر سوپرمن نشان داده که قصد دارد همین تنوع لحنها را ارائه کند.
وقتی دنیای سینمایی مارول شروع شد، لحن آن بسیار ثابت و مشخص بود تا اینکه به فیلم The Avengers رسیدیم. در حالی که فیلمهای این مجموعه طنز کمرنگی داشتند، اما بیشتر جدی بودند، چرا که فیلمهایی مانند The Dark Knight در آن زمان محبوبیت زیادی داشتند و استاندارد مشخصی را برای فیلمهای ابرقهرمانی تعیین کرده بودند. با تکامل دنیای سینمایی مارول، لحن و ژانرهای مختلف این پروژهها نیز تکامل یافتند. بر اساس آنچه که جیمز گان در مورد دنیای سینمایی DC گفته، تماشاگران در حالی وارد این دنیا میشوند که ساختار آن کاملا شکل گرفته است، همانطور که از Creature Commandos و تیزر فیلم سوپرمن برمیآید. دنیای سینمایی DC هماکنون پر از قهرمانان مختلف است و احتمالا لحنها و سبکهای متنوعی را میپذیرد. Creature Commandos یک سریال انیمیشنی بزرگسالانه است، در حالی که فیلم سوپرمن بیشتر جدی و خانوادگی خواهد بود. دنیای سینمایی DC از همان جایی شروع میکند که دنیای سینمایی مارول سالها طول کشید تا به آنجا برسد. دلیلش هم آن است که اکنون تماشاگران بیشتر از قبل با مفهوم دنیای مشترک آشنا هستند.
اینکه فیلم The Batman لحن کاملاً متفاوتی از فیلم سوپرمنِ جیمز گان داشته باشد، چیز عجیبی نیست. بتمن و سوپرمن گونههای کاملا متفاوتی از قهرمانان هستند و این موضوع ممکن است برای دنیای سینمایی DC مفید باشد که این قهرمانها از دنیاهای مختلف بیایند و کنار هم قرار بگیرند. برداشتن بتمن واقعگرایانهای که در فیلم مت ریوز دیدیم و قرار دادن او در دنیای فانتزی DCU میتواند این شخصیت را باورپذیرتر کند. اگرچه فیلم The Batman واقعگرایی زیادی دارد، اما هنوز یک فیلم کامیکبوکی است که شخصیتی خیالی را در شهری خیالی دنبال میکند. کارگردانانی مانند گان میتوانند قوانین دنیای خود را تغییر دهند و هر چیزی را ممکن کنند، همانطور که مارول استودیوز این کار را انجام داد. دنیای سینمایی DC همچنین به وضوح نشان داده است که پذیرای لحنهای متنوع زیادی خواهد بود؛ درست مثل دنیای سینمایی مارول که در آن دردویل در همان دنیای Guardians of the Galaxy زندگی میکند.
بازسازی موفق شخصیتهای نمادین کامیکبوکی مانند بتمن کار دشواری است، اما فیلم ۲۰۲۲ مت ریوز در این زمینه موفق بود و توانست کاری را انجام دهد که نسخههای دنیای سینمایی DC نتواستند. وقتی مارول استودیوز کنترل دردویل را به دست گرفت، میتوانست به راحتی یک بازیگر جدید را برای این نقش انتخاب کرده و یک ریبوت انجام دهند. اما مارول متوجه شد که تصویر قدرتمندی که کاکس از دردویل به نمایش گذاشته، بسیار ارزشمند است و به همین دلیل تصمیم گرفتند دوباره از آن استفاده کنند. حالا سریال Daredevil: Born Again یکی از پرطرفدارترین آثار مارول است که سال ۲۰۲۵ از دیزنی پلاس پخش خواهد شد.
دیسی استودیوز میتواند در مسیری مشابه بتمنِ رابرت پتینسون حرکت کند و همینطور وفاداری به کمیکها را در پیش بگیرد. برای دیسی، همه چیز به فیلم سوپرمن بستگی دارد، اما پروژههای آینده این دنیای سینمایی نیز باید کار خود را به خوبی انجام دهند. با دنبالهای که در راه است، تماشاگران به طور فزایندهای به بتمنِ پتینسون و گاتهام سیتی او وابسته خواهند شد. اگر دیسی بخواهد با دنیای سینمایی مارول رقابت کند، باید از تمام اعتبار و محبوبیت خود استفاده نماید. فصل دوم سریال PeaceMaker بخشی از DCU است و این در حالی است که فصل اول آن در DCEU رخ داده بود. دیسی استودیوز از همین حالا پیشزمینهای ایجاد کرده تا از آنچه تاکنون در دنیای دیسی گذشته است، به بهترین شکل ممکن استفاده کند. بتمنِ پتینسون در همان موقعیتی قرار دارد که دردویلِ کاکس در دنیای سینمایی مارول قرار داشت و دیسی استودیوز باید همانند مارول، اقداماتی مشابه انجام دهد تا دنیای سینمایی DC به موفقیتی مشابه با دنیای سینمایی مارول دست پیدا کند.
منبع: CBR
سام صابری و اولین کمپ کویری گیمینگ جهان | ولاگ کویری گیمینگ
source