اگر بازی مس افکت ۵ (Mass Effect 5) میخواهد همانند سهگانه اصلی، شهرتی مشابه یک بازی نقشآفرینی عالی به دست آورد، باید نکات مهمی را از بالدورز گیت ۳ (Baldur’s Gate 3) بیاموزد. در زمان انتشار، بازیهای اصلی مس افکت به دلیل داستان عمیقشان و همچنین امکان انتقال انتخابهای بازیکنان از یک بازی به بازی دیگر، مورد تحسین قرار گرفتند. با این حال، اکنون این ویژگیها دیگر تازگی ندارند و بازیهای نقشآفرینی مانند بالدورز گیت ۳ به طور قابلتوجهی این موارد را بهبود بخشیدهاند.
بازی بالدورز گیت ۳ طیف گستردهای از شاخههای مکالمه را به همراه تعداد چشمگیری از گزینههای پنهان به بازیکنها ارائه میدهد. حتی در طول بازی، دیالوگهای جالب و منحصربهفردی از همراهان مثل شَدوهارت میشنویم که بسته به نژاد شخصیت اصلی، متفاوت هستند. اگر امروز به بازیهای اصلی مس افکت برگردیم و آنها را دوباره تجربه کنیم، معلوم میشود که بازیهای نقشآفرینی امروزی تا چه حد در زمینه گزینههای مکالمه پیشرفت کردهاند و بازی مس افکت ۵ باید چه مسیری را برای رسیدن به انتظارات کنونی بازیکنان این سبک طی کند.
انتخابهای مس افکت بیش از حد قابل پیشبینی بودند
یکی از جنبههای قدیمی مکالمات مس افکت قابل پیشبینی بودن گزینههای Paragon و Renegade بود. اگرچه ممکن بود چند مکالمه طول بکشد تا بازیکنان متوجه این موضوع شوند، اما به سرعت آشکار میشد که همه گزینههای بالا سمت راست چرخ دیالوگ، گزینههای Paragon هستند و گزینههای پایین سمت راست به Renegade اختصاص دارند. پس از مدتی، این امر میتواند باعث شود بازیکنان توجهی به دیالوگها نداشته باشند و فقط آنالوگ کنترلر را به سمتی که میخواهند امتیاز کسب کنند حرکت دهند.
علاوه بر این، گزینههای سمت چپ چرخ دیالوگ، معمولاً اختیاری و فقط برای توضیحات هستند. در موارد نادر، دیالوگهای سمت چپ چرخ اهمیت دارند، اما معمولاً به رنگ آبی یا قرمز هستند که باز هم مشخص میکند کدام گزینه Paragon یا Renegade است. این موضوع باعث میشود بازیکنان عادت کنند سمت چپ چرخ را نادیده بگیرند، مگر اینکه دیالوگها رنگی باشند.
در مقابل، بالدورز گیت ۳ دیالوگها را بهصورت فهرستی از گزینهها ارائه میدهد. در حالی که عناصری مانند آزمونهای متقاعدسازی (Persuasion) و گزینههای دیالوگ مرتبط با کلاس شخصیتها وجود دارند، این گزینهها همیشه بهترین انتخاب نیستند و بسته به آنچه بازیکنان میخواهند انجام دهند، فرق میکنند. به عنوان مثال، اگر بازیکنی بخواهد با Yurgir همکاری کند، نمیتواند بدون فکر کردن همه گزینههای متقاعدسازی را انتخاب کند، زیرا در این صورت ممکن است این موجود را متقاعد کند که به زندگی خودش پایان دهد. با عدم نمایش نتایج احتمالی گزینههای دیالوگ به بازیکنان، آنها مجبور میشوند در انتخاب کلمات دقت بیشتری داشته باشند.
مس افکت ۵ باید سیستم اخلاقی پیچیدهتری داشته باشد
مشابه چرخ دیالوگ، سیستم اخلاقی ساده مس افکت نیز مانعی برای ایفای نقش مؤثر بازیکنان است. بسیاری از تصمیمات در مس افکت صرفاً به دو گزینه Paragon یا Renegade محدود میشوند. به عنوان مثال، هنگام تصمیمگیری درباره ملکه Rachni، بازیکنان میتوانند او را آزاد کنند (Paragon) یا او را بکشند و عملاً نسلکشی گونهاش را تکمیل نمایند (Renegade).
اگرچه بازی دلایل قانعکننده زیادی برای انتخاب هر یک از دو مسیر ارائه میدهد، اما بازیکنان نمیتوانند پاسخها و انتخابهای ظریفتری داشته باشند. هیچ امکانی برای این وجود ندارد که ملکه Rachni آزاد شود، اما اقدامات ایمنی در صورت تلاش برای تصرف سیارات نیز در نظر گرفته شوند. در حالی که مسائل بسیاری در مس افکت دارای پیچیدگیهای خاص خود هستند، بازیکنان معمولاً با دو گزینه ساده و خام روبهرو میشوند.
علاوه بر این، برخی گزینههای دیالوگ فقط برای بازیکنانی در دسترس است که به اندازه کافی امتیاز Paragon یا Renegade کسب کردهاند. این موضوع بازیکنان را تشویق میکند تا صرف نظر از عقیده خودشان درباره یک مسئله خاص، یکی از دو مسیر را انتخاب کنند و به آن پایبند باشند، زیرا ممکن است خود را از گزینههای بعدی که اهمیت دارند، محروم سازند. این امر بار دیگر سطح مکالمات را به حرکت دادن آنالوگ به یک سمت و تماشای منفعلانه صحبتهای فرمانده شپرد کاهش میدهد. بازی مس افکت ۵ حتما باید از چنین شیوهای اجتناب کند.
در مقابل، بالدورز گیت ۳ به بازیکنان این امکان را میدهد که بدون وابستگی به یک سیستم اخلاقی سنتی، نحوه برخورد با موقعیتهای مختلف را انتخاب کنند. برای مثال، هنگام تلاش برای دور کردن شَدوهارت از وفاداری مخربش به Shar، بازیکنان نیازی به رفتار بینقص و شرافتمندانه قبلی ندارند. آنچه در بالدورز گیت ۳ اهمیت بیشتری دارد، روابط و شهرتی است که بازیکنان ایجاد میکنند، نه صرفاً تصمیماتی که کاملاً خوب یا کاملاً بد تلقی میشوند. این موضوع به بازیکنان انعطافپذیری بیشتری میدهد که در برخی موارد اخلاقمدار و در موارد دیگر مشکوکتر عمل کنند.
بازی مس افکت ۵ نباید به بازیکنان اجازه تکرار مکالمات را بدهد
در سری مس افکت، برخی از مکالمات را میتوان تا بینهایت تکرار کرد تا بازیکنان نتیجه دلخواه خود را بگیرند. این بدان معناست که شپرد میتواند مکالمهای با شخصیتی مانند Wrex داشته باشد، او را با انتخابهایش عصبانی کند و سپس فوراً همان مکالمه را تکرار کند و پاسخهایش را اصلاح نماید تا واکنش بهتری بگیرد. این موضوع بسیاری از روابط شپرد با اعضای گروه را کمعمق جلوه میدهد، زیرا همیشه این امکان وجود دارد که به سادگی به عقب برگردند و گزینههای بهتری را انتخاب کنند.
در حالی که برخی گزینههای گفتوگو در بالدورز گیت ۳ میتوانند تکرار شوند، اکثر مکالمات قابل تکرار نیستند. این بدان معناست که اگر بازیکنان بیش از حد اشتباه کنند، ممکن است از روابط عاشقانه بالقوه محروم شوند. در موارد بدتر، انتخاب اشتباه در دیالوگها میتواند حتی منجر به ترک اعضای گروه شود؛ مثل گفتن این موضوع به Gale که دیگر نمیتواند چیزهای جادویی بخورد. این ویژگی به مکالمات بازی اهمیت بیشتری میبخشد و روابط را معنادارتر میکند.
یک شخصیت ساکت، امکان انتخابهای بیشتر در دیالوگ را فراهم میکند
داشتن فرمانده شپرد صداگذاری شده در زمان انتشار مس افکت یک گام بزرگ برای بازیهای نقشآفرینی بود، اما در عین حال محدودیتهایی برای این شخصیت ایجاد کرد. از آنجایی که برای ضبط همه دیالوگهای شپرد نیاز به دو صداپیشه (جنیفر هِیل و مارک میر) بود، محدودیت خاصی در مورد تعداد گزینههای دیالوگ در بازی وجود داشت. بالدورز گیت ۳ با بازگشت به مدل استاندارد متنمحور و استفاده از شخصیت اصلی بیصدا، توانست طیف وسیعتری از گزینههای دیالوگ را برای بازیکنان فراهم کند.
صداگذاری شخصیتی که ۱۰۰ درصد تغییرپذیر و کامل منطف باشد نیز دشوارتر خواهد بود. شپرد گاهی اوقات در ادای برخی دیالوگها کمی خشک یا بیاحساس به نظر میرسید. این موضوع ربطی به توانایی صداپیشههای بازی ندارد و صرفا ناشی از محدودیتهای شخصیتپردازی است تا از نامتناسب شدن نحوه ادای دیالوگها با شخصیتی که بازیکن برای شپرد انتخاب کرده، جلوگیری شود. با استفاده از رویکرد بالدورز گیت ۳ و بیصدا نگه داشتن شخصیت اصلی، بازی مس افکت ۵ میتواند به بازیکنان اجازه دهد تا ویژگیهای مورد نظر خود را با دست بازتر و بدون محدودیت بر روی قهرمان بازی اعمال کنند.
منبع: Screenrant
سام صابری و اولین کمپ کویری گیمینگ جهان | ولاگ کویری گیمینگ
source