نگار علی- بیش از ۳ ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم می‌گذرد و فشارها از سوی کاربران، فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و رسانه‌ها برای رفع فیلترینگ در دولت چهاردهم روز به روز شدت بیشتری می‌گیرد.

یکی از گروه‌هایی که این روزها بحث در مورد آن‌ها بسیار داغ است، کاسبان فیلترینگ (فیلترشکن فروش‌ها) هستند که از آن‌ها به عنوان گروه فشار برای عدم رفع فیلترینگ یاد می‌شود؛ در تازه‌ترین اظهار نظرها، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، در همین راستا خواستار اعلام اسامی فروشندگان فیلترشکن شده است و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم نیز از رقم گردش مالی کاسبان‌ فیلترینگ پرده‌برداری کرده است که گفته می‌شود حدود ۲۰ همت است.

کاسبان فیلترینگ که در سه دولت گذشته نامی از آن‌ها برده نشد

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی موسس انجمن صنفی کسب و کار مجازی، در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، در این خصوص گفت:«مافیای فروش فیلترشکن در بحث برداشته نشدن فیلترینگ خیلی اثرگذار است؛ به صورت مشهود و نامشهود مخالفت هایی برای برداشته نشدن فیلترینگ از سوی افرادی که از فیلترینگ سود می‌برند شکل می‌گیرد و جالب است که در دولت‌های مختلف، از دولت دوازدهم تا چهاردهم از این گروه صحبت می‌شود و در حالی که هویت آن ها کاملا نمایان است اما هیچکس آن‌ها را معرفی نمی‌کند و یکی از گروه‌های فشار برای برداشته نشدن فیلترینگ هستند.»

فیلترینگ به کسب‌وکارهای خرد آسیب زد

الفت‌نسب در ادامه در خصوص تاثیرات مخربی که اجرای فیلترینگ بر کسب‌وکارهای فضای مجازی گذاشته است، گفت:« ما کسب‌وکارهایی داشتیم که در فضای شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند و زمانی که فیلترینگ اتفاق افتاد، در درجه اول ضربه‌ای به بدنه این کسب‌وکارها وارد شد و عمدتا کسب‌وکارهای خردی که از این فضا استفاده می‌کردند و زیر ۵ نفر کارمند داشتند و خدمات و کالا عرضه می‌کردند، آسیب دیدند.»

کسب‌وکارها رسمی و بزرگ یکی از اصلی‌ترین ورودی‌های خود را از دست دادند

او در ادامه گفت:« با فیلترینگ، ضربه مستقیم به این کسب‌وکارها وارد شد و خیلی از آن‌ها نتوانستند کار خود را ادامه دهند؛ همچنین کسب‌وکارهایی که به صورت رسمی فعالیت می‌کردند نیز به طور قطع طی این سال‌ها یکی از کانال‌های ورودی خود را که شبکه‌های اجتماعی بود، از دست دادند و از این بابت، متضرر شدند؛ ورودی کسب‌وکارها به همین سادگی اتفاق نمی‌افتد و کسب وکارها باید با استفاده از تولید محتوا و تبلیغات بتوانند کاربران را جذب کنند و مشتریان را ترغیب کنند تا از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شوند و از آنجا نسبت به خرید اقدام کنند و فیلترینگ تمام تلاش‌های آن‌ها را بر باد داد.»

الفت‌نسب در ادامه با اشاره به اینکه با گذشت زمان و برداشته نشدن محدودیت‌ها، فیلترشکن‌ها وارد میدان شدند، گفت:«مردم و کسب وکارها ناگزیر به استفاده از فیلترشکن‌ها شدند و فیلترینگ هزینه مضاعفی بر دوش کسب‌وکارها و مردم گذاشت و منجر به پدیده‌های منفی زیادی در جامعه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به دسترسی مردم به فیلترشکن‌های مخرب اشاره کرد که مورد استفاده مردم قرار گرفت و سخت افزار آن‌ها را آلوده کرد.»

این راه اصلا به صلاح کشور نیست

او در ادامه گفت:« با توجه به اینکه آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد از مردم به شبکه‌های فیلتر شده دسترسی دارند، ادامه این راه اصلا به صلاح نیست؛ شاید در یکی دوسال آینده تا ۵ سال آینده با توجه به پیشرفت‌های مختلفی که در بستر اینترنت ماهواره‌ای اتفاق خواهد افتاد، شاهد دریافت اینترنت ماهواره‌ای توسط گوشی‌های همراه باشیم و درآن زمان دیگر حاکمیت نقشی در کنترل شبکه‌های اجتماعی نخواهد داشت.»

گروه فشار فیلترینگ که در ۳ دولت نامی از آن‌ها برده نشد

نباید بست؛ باید فرهنگ‌سازی کرد

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی در ادامه افزود:« ما باید در حوزه محتوایی و فرهنگسازی کار کنیم و افرادی را که می‌خواهند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، با فرهنگ صحیح استفاده از شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم و کاربران را به این شکل هدایت کنیم.»

او در ادامه گفت:« حرف حاکمیت که می گوید، شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در کشورهای دیگر با پذیرش قوانین آن‌ها مشغول به کار هستند، پذیرفته شده است و حرف درستی است اما باید دید که ما در چه جایگاهی چنین صحبتی را می‌کنیم. ما در حال حاضر تحت تحریم‌ها هستیم و بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ نیز آمریکایی هستند و در شرایط فعلی دولت نمی‌تواند پلتفرم‌ها را مجاب کند تا در کشور ما دفتر تاسیس کنند.»

فیلترینگ منجر به شکل‌گیری نگاه امنیتی به پلتفرم‌های داخلی شد

الفت‌نسب در ادامه با اشاره به اینکه فضای کار شبکه‌های اجتماعی در کشور باید باز باشد، گفت:« پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی نیز در این فضا باید به رقابت بپردازند. شکل‌گیری نگاه امنیتی به پلتفرم‌های داخلی در نتیجه محدودیت‌هایی بود که حاکمیت ایجاد کرد؛ خیلی از این پلتفرم‌ها پیش از فیلترینگ وجود داشتند و مشغول به کار بودند و اگر حاکمیت اجازه می‌داد تا این پلتفرم‌ها روند خود را طی کنند، موفق‌تر بودند. پلتفرم‌های داخلی در حال حاضر نتوانستند دل کاربر ایرانی را به دست آورند؛ خیلی از کاربران تنها برای دریافت یا ارسال پیام به اشخاص یا ارگان‌های خاصی از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند.»

حاکمیت باید اعتماد کاربران ایرانی را جلب کند

او در ادامه با اشاره به اینکه حاکمیت نتوانسته است کاربر را به سمت پلتفرم‌های بومی هدایت کند، گفت:« اجتناب کاربران ایرانی از پلتفرم‌های بومی طبیعی است، چراکه نمی‌توان کاری را به زور انجام داد. در شرایط برابر و به شکل طبیعی شبکه‌های اجتماعی باید در کنار یکدیگر رقابت کنند و تازه در آن شرایط رشد پلتفرم‌های بومی زمان خواهد برد و کاربر ایرانی باید اطمینان خاطر را نسبت به این پلتفرم‌ها پیدا کند. در حال حاضر کاربر ایرانی نگران این است که اطلاعاتش در پلتفرم‌های بومی خوانده شود و سپس برای او مشکل‌ساز شود و در اینجا حاکمیت برای جلب این اطمینان باید قدم بردارد و در خصوص امنیت داده‌ها شفاف‌سازی کند.»

پزشکیان رفع فیلترینگ را اولویت قرار دهد

الفت‌نسب گفت:« آقای پزشکیان باید رفع فیلترینگ را اولویت قرار دهد؛ ایجاد و برداشت محدودیت در کشور ما بار روانی عجیب و غریبی دارد. مسعود پزشکیان در زمانی که رئیس جمهور نبود، بارها مخالفت خود را با فیلترینگ اعلام کرد و به نظر می‌رسد که در حال حاضر نیز در حال تلاش است تا فیلترینگ را بردارد اما فشار سنگینی بر روی هر کسی است که بخواهد فیلترینگ را بردارد و اعضایی در شورای عالی فضای مجازی هستند که کاملا مخالف برداشتن فیلترینگ هستند.»

رفع فیلترینگ آرامش را به جامعه باز می‌گرداند

او در آخر گفت:« به نظر می‌رسد که آقای پزشکیان به تنهایی نمی‌تواند فیلترینگ را بردارد و سایر اعضا را نیز باید متقاعد کنند و به نظر می‌رسد که در حال حاضر مشغول این کار هستند. اگر رفع فیلترینگ اتفاق افتد، آرامشی نیز به جامعه داده می‌شود؛ از باب اینکه شخصی آمد، وعده‌ای داد و وعده خود را عملیاتی کرد و هزینه‌های ما نیز کاهش پیدا کرد.»

۲۲۷۲۲۷

source

توسط techkhabari.ir