ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، در هفته‌های اخیر به شدت از دونالد ترامپ حمایت کرده بود و کاربرد ایکس در جریان انتخابات آمریکا به حدی بی‌پیشینه رسید.

مالک ایکس خوشحالی خود از پیروزی دونالد ترامپ را با همرسان کردن تصویری از خود به کمک هوش مصنوعی نشان داد. او در این تصویر یک سینک دستشویی را به کاخ سفید می‌برد و در توضیح آن نوشته است: «این سینک را ببریم تو»، فرسته‌ای که ظاهرا به خرید شرکت توییتر سابق توسط خودش اشاره دارد.

ماسک همواره از طرفداران ترامپ بوده و از ایکس برای نمایش دیدگاه‌های سیاسی‌اش استفاده کرده است. او پس از انتخابات در ایکس گفت که از این پلتفرم «استفاده بی‌‌پیشینه‌ای» شده و افزود: «اکنون رسانه شمایید».

 

دستکاری الگوریتم‌ها




اما آن گونه که نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد ماسک پیش از انتخابات، الگوریتم ایکس را به نحوی تنظیم کرده که پست‌های در طرفداری از ترامپ تقویت شوند. بسیاری از پست‌های او ادعاهای نادرست یا گمراه‌کننده‌ای درباره انتخابات آمریکا ترویج کرده‌اند و مطالعه مذکور می‌گوید ممکن است ماسک الگوریتم این شرکت شبکه اجتماعی را به شکل خاصی تنظیم کرده باشد.

طبق گزارشی از «مرکز مقابله با نفرت دیجیتال» (سی‌سی‌دی‌اچ)، حداقل ۸۷ فرسته ایلان ماسک در سال جاری حاوی ادعاهایی درباره انتخابات آمریکا بوده و ۱.۷ میلیارد بازدید جذب کرده‌اند، اما پس از راستی‌آزمایی پایشگران، به‌عنوان نادرست یا گمراه‌کننده ارزیابی شده‌اند.

این مرکز همچنین اعلام کرده که پست‌های ماسک در دوره انتخابات دو برابر بیشتر از تمام تبلیغات سیاسی در این پلتفرم بازدید داشته‌اند، که معادل حدود ۲۴ میلیون دلار (۲۲ میلیون یورو) هزینه تبلیغاتی است.

یکی از ادعاهای نادرست ماسک در مورد ایالات نوسانی (یا خاکستری) و «واردات رأی‌دهندگان» ۲۱ میلیون بازدید داشته است.

تحقیقات جدید همچنین نشان داده است که ظاهرا ماسک از ژانویه، الگوریتم ایکس را به نحوی تنظیم کرده که پست‌های خودش در حمایت از ترامپ را ترویج کند.

این مطالعه نشان داده که از ژوئیه، تعامل با حساب کاربری ماسک در ایکس به‌طور ناگهانی و قابل‌توجهی افزایش یافته و تعداد بازدیدهای پست‌های او ۱۳۸ درصد، بازنشرها ۲۳۸ درصد و لایک‌ها ۱۸۶ درصد افزایش یافته است.

در ضمن افزایش بازدیدها با سرعت بسیار بیشتری نسبت به دیگر حساب‌های برجسته سیاسی در این شبکه پیام‌رسان اجتماعی اتفاق افتاده است.

پژوهشگران این مطالعه نوشتند: «این یافته‌ها الگویی واضح را نشان می‌دهد که ممکن است به تغییری الگوریتمی اشاره کند که به‌طور نامتناسبی به نفع حساب کاربری ماسک بوده و باعث برتری چشمگیر در تعاملات در صفحه او شده است.»

آنها افزودند: «اقدامات ماسک این توهم را که پلتفرم‌های اجتماعی مانند ایکس بی‌طرف هستند، نابود کرده است. با توجه به این که او قبلاً الگوریتم ایکس را برای تقویت دسترسی به پست‌های خود تنظیم کرده، تعجبی نخواهد داشت اگر پلتفرم را به نفع ترامپ که او باور دارد راهی به سوی رفاه است، هدایت کند.»

بر پایه گزارشی از وبگاه رسانه‌ای آمریکایی «ورج»، ماسک که توییتر را در سال ۲۰۲۲ خرید، سال گذشته تیمی را برای تقویت الگوریتمی فرسته‌های خودش در این شبکه اجتماعی مجازی بسیج کرد.

یورونیوز برای اظهار نظر درباره هر دو مطالعه با ایکس تماس گرفته، اما تا زمان انتشار مطلب حاضر، پاسخی دریافت نکرده است.

source

توسط techkhabari.ir