به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی روز دوشنبه – ۳۰ مهرماه – در بیست و چهارمین نشست مجمع مهتاب به میزبانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت اسناد و نشریات موجود در کشور، تعداد این منابع، حجم اسناد و نشریات دیجیتال‌سازی شده گفت: کتابخانه ملی حدود ۶۰۰ هزار روزنامه در اختیار دارد که عمدتاً اسکن شده، اما بازیابی‌ آن طبق تاریخ نشر روزنامه است و جستجوی محتوایی داخل متن روزنامه‌ها ندارد.

۸۵ هزار نشریه با قابلیت بازیابی موضوعی در دسترس عموم قرار دارد

وی در مورد فعالیت مرکز تحت مدیریت خود در حوزه نشریات گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم در سامانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۸۵ هزار نشریه با قابلیت بازیابی موضوعی را در دسترس عموم قرار دهیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره روز تاریخ نگاری، بیان کرد: ۲۵دی ماه مقارن با انتشار نامه تاریخی امام راحل در سال ۶۷ برای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شده است که باید برای سومین بزرگداشت این روز در دی ماه امسال برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.

موسی حقانی دومین عضو مجمع در سخنانی، اسناد موجود در مراکز اسنادی کشور را حدود ۵۰۰ میلیون برگ خواند و گفت: کارهای خوبی به وسیله این اسناد انجام شده است. البته ما درگیر یک جنگ شناختی در حوزه تاریخ با حدود ۲۲ جریان از جریانات مختلف قرار داریم و خوشبختانه مجموعه‌های تاریخ‌پژوهی ما توانسته‌اند بیش از ۲ هزار عنوان منتشر کنند.

وی تاکید کرد: اگر حرفی در حوزه تاریخ انقلاب بیان می‌شود، از مرجع همین مراکز است و توجه بیشتر به این مراکز، سبب خروجی مطلوب‌تری را دربرخواهد داشت.

رئیس مؤسسه‌ مطالعات تاریخ معاصر با بیان اینکه متأسفانه اسناد تاریخی به راحتی و توسط دلال‌های داخلی و خارجی در کشور به فروش می‌رسند، تصریح کرد: قطعاً افرادی که این اسناد را خریداری و جمع می‌کنند، اهداف شومی دارند و در تحریف و جعل تاریخ از آن‌ها استفاده می‌شود.

برای جلوگیری از فروش اسناد در کشور قانون جعل نیاز به بازنگری دارد

حقانی با اشاره به قانون جعل اسناد، یادآور شد: به نظر می‌رسد این قانون نیاز به بازنگری دارد و باید به نحوی با فروش اسناد در کشور مقابله شود تا امکان فروش اسناد ملی توسط دلال ها یا خروج آن از کشور منتفی شود.

وی با اشاره به حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست، اظهار کرد: از آنجا که بخش عمده‌ای از اسناد ایران در آرشیوهای خارجی است، از جناب دکتر قالیباف تقاضا داریم در فرصت‌ها، سفرها و نشست‌های بین‌المللی، این اسناد را مورد توجه قرار دهند تا بتوانیم اسناد ملی که در کشورهای منطقه و خارجی است، به کشور برگردانیم.

عباس سلیمی نمین هم در این نشست در سخنانی ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب دسترسی به برخی اسناد، تصریح کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها و نهادها اسناد خود را در اختیار شورای اسناد قرار نمی‌دهند و بعضاً شرایط سختی برای دسترسی به اسناد دارند که نه‌تنها به محقق کمک نمی‌کند، بلکه در این رفت‌وآمدها او را خسته و بی‌انگیزه می‌کند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به قانون مصوب درخصوص اسناد ملی و تاریخی، گفت: در این حوزه قانون داریم، اما ضمانت اجرای قانون وجود ندارد و باید یک ضمانت اجرایی برای قانون، تدوین و تصویب کنیم.

در ادامه این نشست و در تبادل نظر بین اعضای مجمع، موضوعات مختلفی از جمله بحث مقاومت، فلسطین و یهود به ویژه صهیونیسم، اشرافیت یهود، سلطنت یهود در ایران و… به عنوان بحث در روز ۲۵دی ماه به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

سید جواد حسینی، نماینده مؤسسه انقلاب اسلامی با بیان اینکه به تاریخ جمهوری اسلامی ایران خیلی بیشتر باید توجه شود، افزود: خواهش بنده این است که فضایی ایجاد گردد تا تاریخ و اتفاقات دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بازبینی شود.

در پایان این جلسه، با توجه به نظرات مختلف، مسعود معینی‌پور، رئیس سازمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس پیشنهاد کرد یک بازه ۶ روزه برای اجرای برنامه مجموعه‌های مختلف عضو مجمع مهتاب مشخص و به روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی منتهی شود. به این ترتیب که هر روز یک مجموعه مباحث مربوط به موضوع مورد نظر خود را ارائه کند و در روز پایانی، یک همایش جهت جمع‌بندی همه موضوعات، تجلیل و قدردانی از مؤسسه و تاریخ پژوه برتر و… برگزار شود.

در پیشنهاد معینی‌پور که به عنوان مصوبه این نشست هم اعلام شد، تولید یک بسته‌چند رسانه‌ای، تولید برنامه‌های تلویزیونی در روزهای مشخص شده و معرفی فعالان برگزیده حوزه تاریخ‌پژوهی و اسناد پژوهی و تقدیر از آنها در مراسم اختتامیه در روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نیز طرح و تصویب شد.

source

توسط techkhabari.ir