RCS چیست؟ این سوالی است که این روزها از طرف کاربران دنیای تکنولوژی زیاد شنیده می شود. مطمینا تا کنون در مورد SMS و MMS بارها شنیده اید و روزی نشده که از یکی از این دو کار نکشیده باشید. به طور کلی RSC و MMS  و SMS به فناوری های ارسال و دریافت و مدیریت پیام متنی در گوشی های هوشمند اشاره دارد اما در پاسخ این که RCS چیست؟  باید بگوییم که فناوری RCS نیز یک فناوری بسیار پیشرفته و با قابلیت های عالی در زمینه ارسال پیام است. از جمله امکانات آر سی اس می توان به پیام های متنی بلند، رسید خواندن، و حتی ارسال تصویر و فیلم و چت های گروهی اشاره داشت.

گویا آی تی این مطلب را برای شما تنظیم کرده که در صورتی که تمایل داشته باشید RCS را فعال کنید در غیر اینصورت جای هیچ نگرانی نیست و می توانید به راحتی این قابلیت را غیر فعال کنید و از SMS سنتی و اولیه ای که در دسترس همه است استفاده کنید.

بیایید نگاهی دقیق تر به RCS بیندازیم.

 

فناوری RCS چیست؟

RCS یا Rich Communication Services یک فناوری پیشرفته از SMS است که هدف اصلی آن مربوط به پیام رسانی است. در واقع این فناوری SMS پیشرفته فعالیت پیام رسانی شما را به تجربه ای غنی تر و قوی تر با امکانات عالی تر تبدیل می کند.

در این فناروی شما با همان صفحه رسمی و ابتدایی SMS روبرو هستید که به آن قابلیت های مختلف اضافه شده که شامل ارسال رسانه های حجیم تر است. حتی می توانید ببینید که کاربر در حال تایپ کردن است. این قابلیت شما را با یک پیام رسان در فضای آنلاین روبرو می کند مثل واتس اپ یا تلگرام! اما در بستر اپلیکیشن رسمی خود گوشی تان!

پیام رسانی گروهی که با RCS انجام می شود می تواند اپلیکیشن پیام رسانی را به یک شبکه اجتماعی تبدیل کند. همینطور که می توانید به گروه چت تان کسی را حذف و اضافه کنید و مطمین شوید که پیام هایتان توسط مخاطب خوانده شده یا نه، می توانید لوکیشن را هم به چت خود اضافه کنید.

در پیام رسانی ساده SMS شما می توانید نهایتا ۱۶۰ کاراکتر بنویسید اما در RCS تعداد کاراکتر ها برای هر پیام به ۸۰۰۰ کاراکتر ارتقا یافته که بی نظیر است.

از آنجا که پیام های متنی می توانند تا حدی سو تفاهم ایجاد کنند RCS اینگونه ارتقا یافته که عکس، گیف، استیکر و هر چیزی را به پیام خود اضافه کنید تا بهتر بتوانید احساسات خود را منتقل کنید.

RCS را چطور دانلود کنیم؟

قسمت جذاب ماجرای RCS این است که نیازی به استفاده از هیچ گونه اپلیکیشنی ندارد. در واقع شما با کمک همان برنامه ساده و رسمی SMS می توانید پیام های RCS ارسال کنید. البته گوشی های تان باید قابلیت ارسال چنین پیام هایی داشته باشند.

همچنین شبکه تان نیز باید از این فناوری پشتیبانی کند.

به طور کلی RCS روی کار امده تا تجربه پیام رسانی متنی سنتی را به تجربه ای جذاب تر، انعطاف پذیر تر و سریع تر تبدیل کند.

 

دستگاه های سازگار با RCS چه ویژگی دارند

گوشی هایی که قابلیت ارسال پیام RCS دارند در واقع شامل گوشی هایی هستند که حداقل از اندروید ۵ یا Android 5.0 (Lollipop) پشتیبانی می کنند. در نوامبر سال ۲۰۲۳ بود که اپل اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴ امکان پشتیبانی از اینگونه پیام ها را برای اپل نیز فراهم می کند تا کاربران اندروید و iOS بتوانند از این گونه پیام ها ارسال کنند. هم اکنون نیز مطلع شدیم که RCS به تبلت های اپل یعنی آی پد نیز راه یافته است.

چطور RCS را فعال کنیم؟

هم اکنون امکان پیام رسانی RCS در اپلیکیشن رسمی گوگل یعنی Google Messages به طور پیش فرض فعال است. از آنجایی که برخی از سرویس های ارسال پیام متنی از این قابلیت پشتیبانی می کنند در عین حال به دلیل رمزنگاری روی پیام ها می توان گفت که Google Messages از سایر اپلیکیشن ها تا این لحظه امن تر است. این برنامه به شما کمک می کند نشانگر خواندن و تایپ را در برنامه فعال کنید.

بیشتر بخوانید: چطور وقتی کسی شما را بلاک کرده با او تماس بگیرید؟

چطور RCS را غیرفعال کنیم؟

اگر در جایی شنیدید که از RCS به عنوان RCS chat نام می برند تعجب نکنید چرا که اسم مرسوم این قابلیت در بین اهالی تکنولوژی RCS chat است. اگر بخواهید RCS chat  خود را غیر فعال کنید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

  1. در دستگاه اندرویدی خود وارد اپلیکیشن Google Messages شوید.
  2. در بالای اپلیکیشن و در سمت راست باید عکس پروفایل اکانت خود را ببینید.
  3. روی این گزینه کلیک کنید تا اپشن ها را مشاهده کنید:
  4. از میان لیست منو Messages settings را انتخاب کنید
  5. RCS chats را انتخاب کنید.
  6. از بالا باید گزینه Turn on RCS chats را مشاهده کنید
  7. روی تاگل مقابل آن ضربه بزنید تا خاموش شود.

RCS چیست

اگر دوباره خواستید این قابلیت را روشن کنید می توانید این ویژگی را از همین مسیر فعال کنید.

 

مزیت های آر سی اس مسیج چیست؟

پیام‌رسانی RCS نسبت به سرویس ارسال پیام sms چندین مزیت دارد که تجربه شما را جذاب تر و پویا تر و راحت تر می کند. اولین امتیاز پیام‌رسانی RCS این است که می توانید پیام های چند رسانه ای را به طور یکپارچه ارسال کنید. پیام‌رسانی RCS  به شما این امکان را می دهد که عکس و فیلم ها را با کیفیت بالا در همین اپلیکیشن پیام رسانی ارسال کنید.

دیگر قابلیت مهم پیام‌رسانی RCS این است که به شما می گوید که مخاطب چه زمانی دقیقا پیام را دیده و خوانده است. این شما را از بی خبری در می آورد که در پیامک sms حتی اگر به شما اطلاع داده شود که پیام به گوشی مخاطب رسیده در عین حال نمی توان مطمین شد که او پیام را دیده و خوانده است یا نه؟‌

بهترین ویژگی پیام‌رسانی RCS به نظر من این است که به شما نشان می دهد که مخاطب در حال نوشتن است! این تجربه شما را به تبادلات بلادرنگ تبدیل می کند و چیزی شبیه به پیام رسان های مرسوم فعلی می شود. انگار که با روی کار آمدن پیام‌رسانی RCS ارزش و محدودیت های پیام رسان های آنلاین روز به روز کاهش پیدا کند.

سرعت و تنوع رسانه هایی که می توانید از طریق پیام‌رسانی RCS ارسال کنید، در کنار تنوع ارسال انواع رسانه ها، امکانات تکمیلی که در بالا برخی از آن ها ذکر شد این ویژگی را برای کاربران دلچسب تر و تجربه ای تازه به حساب می آید.

 

وضعیت پیام‌رسانی RCS در ایران چگونه است؟

همان طور که در ابتدا گفتیم شبکه ای که توسط آن به ارسال و دریافت پیام می پردازید باید از پیام‌رسانی RCS پشتیبانی کند. در حال حاضر با توجه به تست هایی که روی چند گوشی انجام داده ایم متوجه شده ایم که پیام‌رسانی RCS در حال حاضر برای اپراتورهای رسمی کشور غیرفعال است. انتظار می رود به زودی این قابلیت نیز در اپراتورهای رسمی کشور فعال شوند.

دقت کنید که این ویژگی روی گوشی هایی با ورژن های بروز اندروید تست شده است. اگر شما در این باره تجربه ای متفاوت دارد لطفا در بخش نظرات در مورد تجربه خود بنویسید.

تفاوت آر سی اس و اس ام اس

بررسی تفاوت های SMS و پیام‌رسانی RCS

در ادامه این مطلب تلاش داریم تفاوت های SMS و پیام‌رسانی RCS را به اختصار در ابعاد مختلف بیان کنیم.

تفاوت SMS و RCS از نظر نوع محتوا

در RCS: ارسال پیام چند رسانه ای شامل تصاویر، فیلم ها، GIF، استیکرها، و غیره)  + رسید خواندن

در SMS: ارسال متن معمولی – عدم امکان دریافت رسید زمان خواندن – عدم پشتیبانی از پیام های چند رسانه ای

تفاوت SMS و RCS از نظر  طول پیام

در RCS: در هر پیام حداقل ۸۰۰۰ کاراکتر

در SMS: در هر پیام حداقل ۱۶۰ کاراکتر

 

تفاوت SMS و RCS از نظر سرعت تحویل پیام به مخاطب

در RCS: ارسال سریع تر پیام ها در بیشتر موارد به طور مخصوص برای پیام های با حجم بالا

در SMS: سرعت معمولی – در اوقات پیک! یعنی زمانی که شبکه شلوغ است معمولا ارسال پیام ها با تاخیر است. این را در ایام عید بارها تجربه کرده ایم.

 

تفاوت SMS و RCS از نظر رسید خواندن پیام توسط مخاطب

در RCS: در این سرویس می توانید متوجه شوید که مخاطب دقیقا چه زمانی پیام را باز کرده و پیام را خوانده است.

در SMS: شما در این سرویس فقط می توانید مطمین شوید که پیام به گوشی مخاطب رسیده یا نه. امکان فهمیدن زمان خواندن در این گزینه فعال نیست.

 

تفاوت SMS و RCS از نظر ارسال پیام گروهی

در RCS: امکان چت گروهی به صورت پیشرفته مثلا می توانید در لحظه مشاهده کنید که چه کسانی در حال تایپ هستند.

در SMS: پشتیبانی از ارسال پیام های گروهی اولیه

 

تفاوت SMS و RCS از نظر قابلیت های تعاملی

در RCS: در این سرویس می توان برخی موارد تعاملی را بکار گرفت مثلا قابلیت پاسخ های پیشنهادی (suggested replies)

در SMS: در این سرویس امکان ایجاد ریکشن های تعاملی وجود ندارد.

 

تفاوت SMS و RCS از نظر هزینه

در RCS: نیاز به پشتیبانی توسط وای فای یا داده های تلفن همراه وجود دارد. این می توان مستلزم هزینه هایی باشد که به مراتب ارزان تر از پیام رسانی  SMS است.

در SMS: نیاز به پشتیبانی از شبکه ندارد. از همان هزینه اپراتور استفاده می شود.

 

تفاوت SMS و RCS از نظر امنیت

در RCS: قابلیت رمزگذاری سرتاسری دو طرفه برای امنیت بیشتر

در SMS: دارای رمزنگاری سرتاسری نیست و قاعدتا امنیت کمتری دارد.

 

تفاوت SMS و RCS از نظر سازگاری با دستگاه های همراه

در RCS: برای استفاده از این قابلیت باید دستگاه ها و اپراتورها سازگار باشند. در حال حاضر شمول جهانی ندارد.

در SMS:  در تمام دستگاه های ساده و پیشرفته در سراسر دنیا پشتیبانی می شود. نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد.

 

تفاوت SMS و RCS از نظر استاندارد جهانی

در RCS: این قابلیت به تناسب سیاست های کشورهای مختلف از نظر مخابرات و اپراتورها و نظیر این در حال توسعه است و هنوز در جهان همه گیر نشده است.

در SMS: این سرویس به طور جهانی به عنوان یک ابزار پیام رسانی استاندارد مقبول افتاده است.

آیا شما حاضر هستید RCS را روی گوشی خود فعال کنید یا اجازه دهید SMS به قوت خود باقی بماند؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع کمکی: تی | revesoft

source

توسط techkhabari.ir