صاحب‌خبر –

​متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محصولی بر مبنای هوش مصنوعی شده اند که با دقت 99 درصدی عکس پلاک ماشین را به متن تبدیل می کند و به سرویس های خارجی وابسته نیست.

هوش مصنوعی بومی پلاک خودرو را بدون خطا می خواند

تین نیوز |

متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محصولی بر مبنای هوش مصنوعی شده اند که با دقت 99 درصدی عکس پلاک ماشین را به متن تبدیل می کند و به سرویس های خارجی وابسته نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،  در سازمان کنترل ترافیک، تبدیل عکس پلاک به متن بادقت حدود 85 درصدی انجام می شد و همیشه تعدادی از پلاک ها از دست می رفت که در مقیاس کلان شهر تهران عدد قابل توجهی بود. یک شرکت دانش بنیان با تولید محصولی بر مبنای هوش مصنوعی، این تبدیل را بادقت 99 درصدی انجام می دهد.این شرکت سال 98 تأسیس شد و تخصصی در حوزه هوش مصنوعی در بستر جمع سپاری فعالیت می کند.الهام گلستانی، مدیر توسعه کسب وکار این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: دلیل شکل گیری شرکت ما نیازی بود که در سازمان کنترل ترافیک در OCR پلاک (تکنولوژی تبدیل عکس به متن) وجود داشت. دوربین های کنترل ترافیک پلاک را OCR می کنند اما دقت حدود 85 درصد است و همیشه تعدادی از پلاک ها از دست می رود. وی افزود: این تعداد پلاک در حجم بالا و تنها در شهر تهران در سال حدود چند ده میلیون و گاهی حدود 100 میلیون پلاک است. به لحاظ مالی هم جریمه ها می تواند عدد خیلی بزرگی باشد. این باعث شد آن زمان این پروژه به سمت شرکت ما بیاید، بر مبنای آن شرکت از دل یک شرکت دیگر شکل گرفت.

گلستانی عنوان کرد: سامانه ای به شکل جمع سپاری برای تبدیل عکس پلاک به متن طراحی شد. در جمع سپاری یک پروژه برای این که سرعت انجام آن بیشتر و هزینه کمتری داشته باشد، این پروژه (پروژه هایی که ماهیتاً این قابلیت را دارند) را خورد می کنند به افراد مختلف می دهند هم زمان انجام می دهند و بعد تبدیل به یک پروژه کامل می شود.وی عنوان کرد: براین اساس در شرکت ما سامانه یا پلتفرمی طراحی شد که اولین پلتفرم جمع سپاری است. این محصول دانش بنیان است و حدود 80 هزار کاربر دارد و توسط سازمان کنترل ترافیک استفاده می شود. بعد از آن پروژه های مختلفی انجام شد. در واقع شرکت به واسطه این پروژه شکل گرفت و بعد از آن مسیر دانش بنیانی را طی کرده است.گلستانی اظهار کرد: ما در حال حاضر ترکیبی از محصولات و سرویس های هوش مصنوعی را داریم. موتور هوش مصنوعی OCR و تبدیل عکس به متن یکی از محصولات ما است. دقت موتور ما بالاتر از محصولات مشابه است و ما این را روی زبان فارسی آموزش داده ایم و روی سرورهای سازمان می تواند به آنها تحویل داده شود یعنی موتور هوش مصنوعی ما به چت جی پی تی (ChatGPT) یا سرویس های خارجی وابسته نیست.وی عنوان کرد: محصول دیگر ما نیز موتور هوش مصنوعی ASR و تبدیل صوت به متن (STT) است دقت آن خیلی بالا است که البته کیفیت خروجی بسته به دقت ورودی نیز دارد که این مورد هم وابسته به چت جی تی پی نیست. موتور هوش مصنوعی استخراج اطلاعات از اسناد مانند کارت های هویتی، اعتباری، گواهینامه و ماشین از دیگر محصولات ما است.

گلستانی در ارتباط با حمایت نهادها و سازمان های مرتبط گفت: از تسهیلات معاونت علمی استفاده کرده ایم. نمایشگاه هایی که صندوق نوآوری و شکوفایی یا معاونت علمی برگزار می کند را برای تعامل با سازمان ها و نهادهای حاکمیتی و سایر شرکت ها شرکت می کنیم اما متأسفانه ارتباط بعد از نمایشگاه قطع می شود و از سمت صندوق یا هر نهادی پیگیری نمی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

∎​

source

توسط techkhabari.ir