اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی یکی از بهترین انیمشین‌های سال ۲۰۲۳ و چند سال اخیر سینما محسوب می‌شود. یک دنباله قابل‌احترام و باارزش که ۵ سال پس از قسمت اول یعنی اسپایدرمن: به سوی دنیای عنکبوتی عرضه شد. این انیمیشن در کنار پسرک و حواصیل بیشترین شانس را برای دریافت جایزه بهترین انیمیشن سال در مراسم اسکار داشت. شاید اگر کنار شاهکار میازاکی قرار نمی‌گرفت، این جایزه را می‌برد. همراه ما در نقد و بررسی انیمیشن اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی باشید.

مدیریت دو زندگی جداگانه

مایلز مقابل اسپات

داستان این انیمیشن یک سال پس از وقایع قسمت اول رخ می‌دهد. در به سوی دنیای عنکبوتی مایلز مورالس باز شد پس از اینکه توسط یک عنکبوت رادیواکتیو گزیده و به اسپایدرمن تبدیل شد. در این راه اسپایدرمن‌های دنیاهای مختلف مثل اسپایدر – گوئن، اسپایدر – نوآر و پیتر پارکر او را با مسئولیت‌های یک قهرمان آشنا کردند. علاوه بر این، فوت‌وفن‌های قدرت‌شان را به مایلز آموزش دادند. حالا مایلز نوجوانی ۱۵ ساله است که تلاش می‌کند تعادلی بین تحصیل، زندگی شخصی و ابرقهرمان ‌بودن ایجاد کند.

در وضعیتی که پدر و مادر مایلز به زندگی دوگانه او مشکوک شده‌اند. مورالس با ویلن جدیدی به نام اسپات روبرو می‌شود. اسپات خرابکاری‌های زیادی را در شهر ایجاد کرده است، این ویلن سعی می‌کند اثبات کند روزی به بدترین دشمن او تبدیل خواهد شد. با‌این‌حال مایلز حرف او را زیاد جدی نمی‌گیرد. ولی اسپات برای رسیدن به این هدف دست از تلاش برنمی‌دارد.

این سناریو را در انیمه‌های مختلفی تماشا کرده‌ایم که در آن شخصیت اصلی تمام تلاش خود را می‌کند که به فرد قوی‌تری تبدیل شوند، پس از آن دشمنان خود را شکست دهد. در این جا برعکس این سناریو اتفاق می‌افتد. در واقع در این جا ویلن فیلم است که هر بار قوی‌تر از قبل ظاهر می‌شود.

صحنه حذف شده از انیمیشن اسپایدرمن یک ابرشرور اصلی متفاوت دارد!

ورود به جامعه عنکبوتی

مایلز از این همه اسپایدرمن حیران است.

در زمین – ۶۵ گوئن استیسی در یک بند راک به‌عنوان درامر فعالیت می‌کند، اما طولی نمی‌کشد که از آن خارج می‌شود. چون اصلا با اعضای گروه هماهنگ نیست. گوئن پس از قسمت اول بسیار تنها شده است. همچنین رابطه خوبی با پدرش ندارد؛ زیرا پدرش کاپیتان استیسی اسپایدروومن یا اسپایدر – گوئن را عامل قتل پیتر پارکر می‌داند. به همین خاطر در تلاش است که او را دستگیر کند.

گوئن در یکی از گشت‌هایش با نسخه رنسانسی از والچر مواجه می‌شود. این نسخه از والچر انگار نقشه‌های اولیه داوینچی برای پرواز را دزدیده است، سپس با آن‌ها لباس پرواز طراحی کرده است. به همین دلیل گوئن بسیار تعجب می‌کند و به نظرش این نسخه از والچر اصلا به این دنیا تعلق ندارد. با‌این‌حال اسپایدرمن ۲۰۹۹ و جس درو از راه می‌رسند و گوئن به کمک آن‌ها والچر را شکست می‌دهد. این اسپایدرمن‌ها او را به جامعه عنکبوتی دعوت می‌کنند؛ یک گروه ضربتی متشکل از تمام اسپایدرمن‌های جهان که از  بی‌نظمی‌های موجود در جهان جلوگیری می‌کند.

مایلز هم کم‌کم عضو این محفل می‌شود و دوباره گوئن را ملاقات می‌کند. پس از آن تقریبا همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود تا این که در یکی از ماموریت‌ها نظم جهان در وضعیت بسیار بحرانی قرار می‌گیرد،  طوری که تضادهایی بین اعضای انجمن، مایلز و دوستانش به وجود می‌آید.

مواجهه با جهان شگفت انگیز عنکبوتی

جزئیات فوق‌العاده انیمیشن اسپایدرمن: در میان جهان عنکبوتی

در میان جهان عنکبوتی جذابیت قسمت اول را تکرار می‌کند، حتی در اکثر اوقات فراتر از آن نیز عمل می‌کند. فرنچایز اسپایدرمن یکی از پرفروش‌ترین فرنچایزهای مارول به شمار می‌رود، شما با این فیلم علت محبوبیت و فروش نسخه‌های اسپایدرمن را درک خواهید کرد. علاوه بر این، اسپایدرمن: راهی به خانه نیست شباهت زیادی با این انیمیشن دارد. چون هر دو مفهوم مولتی‌ورس در مارول را نشان می‌دهند. با‌این‌حال در میان جهان عنکبوتی این کار را بهتر انجام می‌دهد.

از نظر طراحی انیمیشن و نورپردازی، فیلم در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد؛ زیرا، لحظه یا سکانسی وجود ندارد که شما از پالت‌های رنگی فیلم خسته شوید. هر کدام از لوکیشن‌های فیلم طراحی خاص خود را به همراه دارند. در جاهایی نیز مانند قسمت اول انیمیشن‌های دوبعدی با سه‌بعدی CGI ترکیب می‌شوند. تکنیکی که در انیمیشن‌های امروزی کمتر به چشم می‌خورد.

به‌تصویرکشیدن مولتی‌ورس در عمل کار ساده‌ای نیست. چون احتمال شلوغ‌شدن و بی‌نظمی در آن وجود دارد. مخصوصا اگر از دید چندین نفر روایت شود. با‌این‌حال شما چنین چیزی را در میان جهان عنکبوتی حس نمی‌کنید. در مقابل با داستانی منسجم، شخصیت‌پردازی‌های خوب و جهانی وسیع روبرو می‌شوید.

تمام نسخه های اسپایدرمن های در یک جهان

اسپایدر – پانک

در میان جهان عنکبوتی تمام اسپایدرمن‌های خلق‌شده از سال ۱۹۶۲ توسط استن لی تا به امروز را به ما نشان می‌دهد. شاید خیلی از این اسپایدرمن‌ها حضور کوتاهی در انیمیشن داشته باشند. اما هر کدام تاریخچه‌، فضا و ظاهری منحصر‌به‌فرد دارند. این کاراکترها فقط محدود به نیویورک نمی‌شوند. برای مثال اسپایدرمن هندی با نام پاویتر پرابهاکار ظاهر و کاستومی مشابه لباس‌های سنتی هندی دارد. از طرفی اسپایدر – پانک در انگلستان فعالیت می‌کند.

اسپایدر – پانک کاراکتری طغیانگر نسبت سایر اسپایدرمن‌ها دارد. او در واقع مثل جانی سیلورهند در سایبرپانک ۲۰۷۷ است. چون مانند او از موسیقی خود برای شورش و مبارزه علیه جرم و جنایت استفاده می‌کند. همچنین لباسی مانند طرفداران پانک – راک در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به تن دارد. در سکانس‌های کوتاهی حتی اشاراتی به لایو اکشن‌های اسپایدرمن نیز می‌شود. اگر بیشتر دقت کنید نسخه اسپایدرمن اینسومینیاک گیمز برای پلی‌استیشن را پیدا خواهید کرد.

سونی در حال انتخاب بازیگر فیلم اسپایدرمن مایلز مورالس است

آیا تروما اسپایدرمن را تعریف می کند؟

رئیس جامعه عنکبوتی شخصی به نام میگوئل اوهارا یا اسپایدرمن – ۲۰۹۹ است. او برخلاف سایر اسپایدی‌ها شوخ‌طبع نیست و با زیردستانش جدی و گاهی خشن برخورد می‌کند. این شخصیت را می‌توان نسخه سایبرپانک اسپایدی در نظر گرفت. او بنا به اتفاقات دلخراشی روحیه شاد و سرزنده خود را از دست داده است.

سوالی که در فیلم مطرح می‌شود این است که حوادث و اتفاقات ناگوار چقدر در شخصیت فرد تاثیر می‌گذارند؟ مایلز و میگوئل نظرات مختلفی نسبت به این سوال دارند. به بیان دیگر آیا همه اسپایدرمن‌ها باید یکی از عزیزان خود را از دست بدهند تا به ابرقهرمان تبدیل شوند؟ چون ریشه قهرمان شدن این کاراکترها به پیتر پارکر برای گوئن استیسی، عمو بن برای پیتر پارکر و آرون دیویس برای مایلز مورالس بازمی‌گردد.

جهان عنکبوتی از همان قسمت اول به صورت یک تریلوژی در نظر گرفته شده بود. با‌این‌حال انیمیشن در نقطه حساسی یا به اصطلاح کلیف‌هنگر تمام می‌شود. برای همین به خیلی از سوال‌های فیلم جواب نمی‌دهد. با‌این‌وجود شما را بیشتر از قبل برای قسمت بعدی هیجان‌‌زده و در عین حال کمی آزرده‌خاطر می‌کند که چرا فیلم ادامه پیدا نکرد.

با‌این‌حال اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی به هیچ عنوان اثر کسل‌کننده‌ای نیست و حداقل در بدترین حالت حوصله شما را سر نمی‌برد. نظر شما درباره قسمت دوم اسپایدرورس چیست؟ آیا برای قسمت سوم این تریلوژی هیجان‌زده هستید؟

منبع: nytimes


بهترین بازی‌های ۲۰۲۴ خودمون رو مشخص کردیم

Loading

source

توسط techkhabari.ir