به ظاهر پدر و مادر خود دقت کنید؛ آیا می‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند؟ مثلاً حمام و دستشویی و مسواک‌زدن؟ قادر به انجام این کارهای معمول روزانه نبودن می‌تواند به معنی زوال عقل، افسردگی و یا اختلال‌های فیزیکی باشد. به خانه پدر و مادرتان هم دقت کنید؛ آیا چراغ‌ها سالمند؟ سیستم گرمایشی یا سرمایشی خوب کار می‌کند؟ وضعیت گاز و برق و آب خانه چطور است؟

خبر مرتبط

70 درصد سالمندان به فشار خون مبتلا هستند/ تا 1430 چند درصد جمعیت کشور سالمند می‌شود؟

هر تغییری در شیوه انجام کارهای روزمرهٔ خانه می‌تواند علامتی از وجود مشکلی در سلامتی والدینتان باشد. اگر والدین شما در پرداخت قبض‌ها یا خرید از فروشگاه مشکلی دارند یا قادر به انجام یک سری از کارهای خانه نیستند پس باید وضعیت سلامتی آنها را از جهت افسردگی و زوال عقل و… بررسی کنید.

آیا پدر و مادرتان دچار مشکل حافظه هستند؟

 

هر کسی گاهی چیزهایی را فراموش می‌کند و تا حدودی حواس‌پرتی جزئی از فرایند افزایش سن است. گاهی هم فراموشی می‌تواند از عوارض جانبی داروها یا بیماری‌هایی باشد که با نقص حافظه ارتباط دارند.

 

اما بین تغییرات طبیعی حافظه و نقص حافظه که باعث از یاد بردن کارهایی مثل رانندگی‌کردن و خرید رفتن می‌شود تفاوت وجود دارد. علائم این نوع فراموشی شامل موارد زیر می‌شود:

 

. یک سؤال را بارهاوبارها پرسیدن
. در مکان‌های آشنا گم‌شدن
. قادر به پیروی از دستورالعمل‌ها نبودن
. به‌خاطرنیاوردن زمان و افراد و مکان‌ها

آیا پدر و مادرتان وزن کم کرده‌اند؟

بی‌دلیل وزن کم‌کردن می‌تواند نشانه مشکلی در سلامتی باشد. کاهش وزن با خیلی از فاکتورها مرتبط است، از جمله:
. مشکل داشتن در پخت‌وپز: والدین شما ممکن است به‌سختی بتوانند انرژی پخت‌وپزکردن را پیدا کنند.
. ازدست‌دادن حس بویایی یا چشایی: والدین شما اگر قدرت حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده باشند، اشتها و تمایل کمتری به غذاخوردن خواهند داشت.
. بیماری‌ها: گاهی کاهش وزن نشان می‌دهد که عارضه یا بیماری وجود دارد، مثلاً زوال عقل، افسردگی و یا سرطان.

آیا والدینتان قادر به این طرف و آن طرف رفتن هستند؟

به راه‌رفتن پدر و مادرتان دقت کنید. آیا می‌توانند مسافت‌های معمولی را خوب راه بروند؟ اخیراً زمین نخورده‌اند؟ آیا نیاز به عصا یا واکر دارند؟ مشکلاتی مثل ضعف عضلانی و درد مفاصل می‌توانند راه‌رفتن را دشوار کنند. اگر والدین شما تعادل خوبی هنگام راه‌رفتن نداشته باشند، پس در معرض زمین‌خوردن هستند که از علت‌های اصلی ازپاافتادن در میان سالمندان است.

آیا والدینتان کبودی‌ها و بریدگی‌هایی روی بدن خود دارند؟

افراد سالمند معمولاً حسی از استقلال‌طلبی دارند و دوست ندارند احساس کنند باری بر دوش دیگران می‌گذارند و نمی‌خواهند شما فکر کنید آنها قادر به انجام کارهای ساده خود نیستند. یکی از علامت‌هایی که نشان می‌دهد والدین سالمند شما ممکن است به سلامتی خود آسیب‌هایی بزنند این است که روی بدنشان کبودی، سوختگی و یا بریدگی‌هایی می‌بینید. آنها ممکن است زمین خورده باشند و به شما نگفته باشند یا حتی شاید فراموش کنند که زمین خورده‌اند.

آیا والدینتان مکرراً مریض می‌شوند؟

یکی از علامت‌های بارز افت سلامتی در افراد سالمند این است که مکرراً مریض می‌شوند. پدر و مادر پیر شما بیشتر در معرض سرماخوردگی و آنفلوانزا و عفونت‌ها هستند، بنابراین باید تا جایی که ممکن است مراقبشان باشید.

اگر می‌بینید آنها اغلب مریض می‌شوند با پزشکشان مشورت کنید. ممکن است پدر و مادر شما از خودشان به‌خوبی مراقبت نمی‌کنند یا شاید نیاز به مراقبت و توجه و پرستاری بیشتری از جانب شما دارند.

مشکلات رایج سلامتی در خانم‌های بالای ۶۵ سال

به طور متوسط خانم‌ها طول عمر بیشتری نسبت به آقایان دارند؛ اما لزوماً به این معنی نیست که سالم‌ترند. زنان سالمند بیشتر از آقایان در معرض خیلی از بیماری‌ها هستند و علائم و اثرات یک سری از بیماری‌ها در خانم‌ها متفاوت با آقایان است.
خانم‌ها نیز مثل آقایان ممکن است در اثر بیماری‌های قلبی، سرطان و… جان خود را از دست بدهند؛ اما خانم‌ها اغلب بیشتر دچار بیماری‌های مزمنی می‌شوند که بر زندگی روزمره آنها اثر می‌گذارد، مثل دیابت، فشارخون بالا و آرتریت.

بیماری‌های قلبی

زنان در سن ۷۰ سالگی به‌اندازه مردان در معرض بیماری‌های قلبی هستند.

پوکی‌استخوان

تقریباً یک‌سوم خانم‌ها در سنین ۷۵ تا ۸۵ سالگی به پوکی‌استخوان دچارند.

سرطان

حدود یک‌پنجم زنان بالای ۶۵ سال دچار سرطان می‌شوند. سرطان دومین علت مرگ‌ومیر در میان زنان سالمند است. تقریباً نیمی از موارد سرطان سینه در میان خانم‌های بالای ۶۰ سال دیده می‌شود و احتمال سرطان تخمدان با رسیدن به ۷۰ سالگی افزایش می‌یابد.

سکته مغزی

سکته مغزی سومین علت مرگ در میان خانم‌ها در بسیاری از کشورهاست. بیشتر از نیمی از زنانی که دچار سکته مغزی می‌شوند در اثر این اتفاق جان خود را از دست می‌دهند.

دیابت

زنانی که دیابت دارند بیشتر از مردان احتمال دارد دچار بیماری قلبی، نابینایی و افسردگی شوند.

بیماری آلزایمر

حدود یک‌نهم افراد بالای ۶۵ سال بیماری آلزایمر دارند و زنان دوبرابر بیشتر از مردان احتمال دارد به آلزایمر دچار شوند.

افسردگی

زنان سنین بالا دوبرابر مردان سنین بالا در معرض افسردگی‌اند.

آرتریت

بیشتر از نیمی از تمام افراد سالمند بالای ۶۵ سال آرتریت دارند و زنان بیشتر از مردان احتمال دارد دچار آرتریت شوند.

چاقی

تقریباً ۴۱ درصد از زنان ۶۵ تا ۷۴ساله چاق هستند و همین مسئله آنها را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد. بیشتر این چاقی‌ها ناشی از بی‌تحرکی‌اند.

مشکلات رایج سلامتی در مردان ۶۵ سال و بالاتر

مردان به عدم تمایل به مراجعه به پزشک یا پیگیری مراقبت‌های پزشکی معروف هستند؛ اما با بالارفتن سن، نه‌تنها مراجعه به پزشک در مواقعی که مشکلی وجود دارد، بلکه نظارت دقیق بر سلامت برای جلوگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری‌های مزمن رایج بسیار مهم است.

بیماری‌های مزمن ۸۰ درصد سالمندان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و تقریباً هر یک از این سالمندان حداقل با دو بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت باعث تقریباً دوسوم مرگ‌ومیرها در سال می‌شود.

بنابراین، در مورد سلامت مردان سالمند چه چیزی را باید مدنظر داشته باشید؟

بیماری قلبی
بیماری قلبی علت اصلی مرگ برای بزرگسالان بالای ۶۵ سال است. برای مردان سالمند بسیار مهم است که شرایطی مانند فشارخون بالا و کلسترول بالا را مدیریت کنند تا از ابتلا به بیماری قلبی در سال‌های آخر زندگی خود جلوگیری کنند.

بیماری‌های تنفسی
آسم، آمفیزم، COPD و برونشیت مزمن، از هر چهار سالمند یک نفر را مبتلا می‌کند و می‌تواند تنفس و تحرک را مختل کند و درعین‌حال منجر به ذات‌الریه و سایر انواع عفونت‌ها شود.

سرطان
بعد از بیماری قلبی، سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر در میان مردان بالای ۶۵ سال است.

سلامت دهان
سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند بر سلامت کلی تأثیر بگذارد. بیماری لثه، از جمله التهاب لثه و پریودنتیت، با عفونت‌ها و مشکلات سلامت قلب مرتبط است. حدود یک‌چهارم مردان بالای ۶۵ سال تمام دندان‌های طبیعی خود را ازدست‌داده‌اند.

دیابت
دیابت نوع ۲ حدود یک‌چهارم سالمندان بالای ۶۵ سال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در بهبود زخم، تحرک و بینایی اختلال ایجاد کند.

افسردگی
علائم افسردگی از هر ۱۰ مرد سالمند یک نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بیش از یک موضوع عاطفی، افسردگی و احساس انزوا می‌تواند بر سلامت کلی سالمندان تأثیر منفی بگذارد.

آنفلوانزا و ذات‌الریه
این عفونت‌های رایج می‌توانند برای سالمندانی که به دلیل ضعف سیستم ایمنی در برابر عفونت و بیماری‌های طولانی آسیب‌پذیر هستند، کشنده باشند.

source

توسط techkhabari.ir