فناوری نسل اینترنت پنجم در سطح جهانی به سرعت در حال گسترش است. ایران نیز سعی می‌کند برای همگام شدن با عرصه جهانی البته به تدریج شبکه 5G را در مناطق بیشتری توسعه دهد.به‌گزارش تجارت نیوز، در این بین، دو اپراتور اصلی کشور یعنی ارانسل و همراه اول، در حوزه توسعه شبکه 5G در کشور رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

ایرانسل اولین اپراتوری بود که شبکه 5G را راه‌اندازی کرد

اولین بار در سال 1399 اینترنت نسل پنجم در ایران راه‌اندازی شد. این ایرانسل بود که به عنوان اولین اپراتور، نسل پنجم اینترنت را در دانشگاه تربیت مدرس تهران عرضه کرد. سپس بر تعداد سایت‌هایی این اپراتور افزوده شد و مناطق مختلفی از تهران را تحت پوشش قرار داد. کاربران ایرانسلی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی این اپراتور در بخش نقشه پوشش اینترنت مشاهده و بررسی کنند.

راهنمای خرید تکراتو

اما همراه اول از این عرصه دور نماند و ر همان سال شبکه 5G را در شهرهای مشهد و تهران راه‌اندازی کرد. در حال حاضر پوشش اینترنت نسل پنجم همراه اول در شهرهای بزرگی مانند شیراز، اصفهان، قهم، تبریز، اهواز، کیش و چند شهر دیگر گسترش پیدا کرده است. کاربران همراه اولی می‌توانند برای مشاهده و بررسی مناطق تحت پوشش به وب‌سایت این اپراتور مراجعه کنند.

یکی از مناطق جدیدی کخه تحت پوشش آخرین نسل از اینترنت قرار گرفته، جزیره ابوموسی است. استان هرمزگان در تاریخ 10 مهر اعلام کرد که منطقه مذکور تحت پوشش شبکه  فایو جی ایرانسل قرار گرفته است.

با استناد به گزارش دوره‌ای سازمان رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) که مربوط به سه‌ماهه اول سال 1403 می‌شود، تعداد سایت‌هایی که شبکه 5G را پوشش می‌دهند در حال افزایش است. طبق این گزارش، همراه اول با 964 سایت و ایرانسل با 905 سایت رقابت نزدیکی در این حوزه دارند.

رئیس سازمان رگولاتوری، حمید فتاحی در تاریخ 9 مهر اعلام داشت که توسعه این شبکه در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود دو هزار سایت در سراسر کشور راه‌اندازی شده است. فتاحی همچنین به بررسی چالش‌ها و فرصت‌هایی که پیش‌روی این فناوری در جنوب آسیا قرار دارد اشاره کرد.

چه گوشی هایی از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند؟

همانطور که می‌دانید برای اتصال به شبکه 5G علاوه بر قرارداشتن در منطقه تحت پوشش، باید گوشی‌ای داشته باشید که از این فناوری پشتیبانی کند. خوشبختانه بسیاری از گوشی‌هایی که در حال حاضر در کشور وجود دارند، از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند که عبارتند از:

  • گوشی‌های آیفون: از آیفون 12 پرو به بعد ( البته باید توجه داشته باشید برخی از گوشی‌هایی محبوبی همچون نسخه‌ی 14 و 15 آیفون رجیستر نشدند)
  • گوشی‌های سامسونگ: شامل تمامی مدل‌های سری S24 و جدیدتر
  • گوشی‌های شیائومی: شامل سری T و دیگر مدل‌های پرچمدار این برند

بیشتر بخوانید:

source

توسط techkhabari.ir