به سختی می‌توان از اهمیت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و نقش آن در تاریخ سینمای هالیوود گفت. تولید این فیلم حتی پیش از شروع فرآیند فیلمبرداری سه سال تمام در جریان بود و هر فیلم به صورت پشت سر هم فیلمبرداری شدند. تلاش‌های استودیو Weta Workshop هم به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه فیلم‌ها اصلا و ابدا قابل انکار نیست؛ افرادی که توانستند تجربه حضور در سرزمین میانه را برای مخاطبان زنده‌ کنند و جلوه‌های بصری سه‌گانه Lord of the Rings چنان درجه یک بوده که حتی امروزه پس از دو دهه، همچنان با آثار روز رقابت می‌کند.

سه‌گانه پیتر جکسون چنان شگفت‌انگیز و باورنکردنی بود که حتی آکادمی علوم و هنرهای سینما یا همان اسکار (Oscars) – که توجه چندانی به آثار بلاک‌باستری ندارد – آن را در ۳۰ کتگوری مختلف نامزد دریافت جایزه کرد و نهایتا ۱۷ جایزه مختلف نصیب آن شد. سه‌گانه ارباب حلقه‌ها امروزه به معنای واقعی کلمه «کلاسیک» محسوب می‌شوند. فیلم سینمایی Lord of the Rings: Return of the King لایق توجهی دوچندان است، چراکه نه تنها پتانسیل واقعی فیلم‌های فانتزی را به رخ همگان کشید، بلکه نشان داد می‌توان از چنین آثاری درآمدزایی هنگفت داشت.

صحبت درباره فرنچایز ارباب حلقه‌ها – آن هم طی چند پاراگراف – بسیار دشوار است. سه‌گانه هابیت طرفداران خودش را دارد، اما اکثر مخاطبان قبول دارند که این فیلم‌ها نقاط ضعف خودشان را داشتند. و خب مشخصا The Hobbit نتوانست جادوی سه‌گانه پیتر جکسون را زنده کند. گرچه جکسون (در نقش تهیه‌کننده) و تیمش قرار است برای فیلم سینمایی ارباب حلقه‌ها: شکار گالوم (Lord of the Rings: The Hunt for Gollum) به سرزمین میانه بازگردند؛ فیلمی که احتمالا شامل دو قسمت خواهد بود. اما سوال مهم این است که آیا ارباب حلقه‌ها به عنوان یک فرنچایز عظیم و میلیارد دلاری با صدها (و بلکه بیشتر) طرفدار در سرتاسر دنیا، می‌تواند در این نقطه زمانی به زمینه‌های قدیمی‌تر و کوچک‌تر بازگردد؟

۱۵تا از پیرترین شخصیت‌های ارباب حلقه‌ها

دیگر آثار ارباب حلقه‌ها به دنبال گسترش دنیای تالکین هستند

فیلم ارباب حلقه‌ها: شکار گالوم

هم انیمیشن سینمایی جنگ روهیریم (The War of the Rohirrim) و هم سریال حلقه‌های قدرت (The Rings of Power) از آمازون در حال ارائه چیزهایی جدید به مخاطبان هستند. به عنوان مثال جنگ روهیریم ۱۸۳ سال قبل از وقایع سه‌گانه ارباب حلقه‌ها جریان دارد و داستان هرا (Héra)، دختر Helm Hammerhand (یکی از پادشاهان افسانه‌ای روهان) را روایت می‌کند. پس از آنکه روهان مورد حلمه Wulf قرار می‌گیرد، هلم همرهند و مردمانش مجبور به ایستادگی در آخرین سنگر خود یعنی Hornburg (که بعدها تحت عنوان هلمز دیپ – Helm’s Deep شناخته خواهد شد) می‌شوند.

در سوی دیگر میدان سریال حلقه‌های قدرت هزاران سال قبل از وقایع هابیت و سه‌گانه Lord of the Rings به وقوع می‌پیوندد. Rings of Power در حقیقت داستان خود را مستقیما از کارها و نوشته‌های تالکین نمی‌گیرد و با الهام از بخش کوچیکی از روایت کلی ارباب حلقه‌ها، قصد دارد ماجرای خاص خودش را با حضور گالادریل و سائورون ارائه دهد. حلقه‌های قدرت با وجود تمام نقص‌ها و اشتباهاتی که دارد، حداقل می‌خواهد کار جدیدی در دنیای فانتزی تالکین انجام دهد. با این حال متاسفانه چنین چیزی در رابطه با ماجراجویی‌های گالوم – که همه مخاطبان و طرفداران به خوبی با ریز به ریز آن آشنا هستند – صدق نمی‌کند.

داستان‌های دیگری از ارباب حلقه‌ها برای روایت وجود دارد

فیلم ارباب حلقه‌ها: شکار گالوم

در حالی که سریال Rings of Power بسیاری از عناصر دنیای تالکین را برای روایت داستان خودش استخراج کرده، اما همچنان وقایع و داستان‌های بی‌شماری برای بازگو کردن وجود دارد. متاسفانه پیتر جکسون و تیمش به حقوق سیلماریلیون (The Silmarillion) دسترسی ندارند ولی ارباب حلقه‌ها بزرگتر از آن است که دیگر چیزی برای اکتشاف نداشته باشد. به عنوان مثال آراگورن یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های Lord of the Rings است که در بخش پایانی سه‌گانه به پادشاهی مقتدر و قابل تحسین تبدیل می‌شود و برای مدت‌های طولانی آرامش و صلح را به سرزمین میانه هدیه می‌دهد. حال دنبال کردن ماجراجویی‌های آراگورن پیش از وقایع «یاران حلقه» (Fellowship of the Ring) می‌تواند بسیار جالب توجه و مهم باشد.

همچنین جنگ مشهور آنگمار (The Angmar War) که نبردی طولانی و طاقت‌فرسا میان آرنور و نیروهای آنگمار بود، پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی هیجان‌انگیز دارد. علاوه بر این فرصت بازگرداندن پادشاه ساحره آنگمار، یک آنتاگونیست و شخصیت منفی قدرتمند، وجود دارد که از قضا در سه‌گانه‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت حضور پیدا کرده بود.

سریال ارباب حلقه‌ها نه یک بیماری، بلکه علائم یک سرطان بدخیم در هالیوود امروز است

نگرانی‌ها درباره تبدیل Lord of the Rings به یک «جهان سرگرمی» مثل مارول

فیلم ارباب حلقه‌ها: شکار گالوم

حتی اگر تمام صحبت‌هایی که تاکنون مطرح شده را کنار بگذاریم، مشخصا خیلی از طرفداران نگران یک اتفاق هالیوودی و تلخ برای سری ارباب حلقه‌ها هستند: اینکه داستان حماسی تالکین به منبع شیردوشی فیلم‌سازان و استودیوها تبدیل شود، درست مثل آنچه امروزه در مارول شاهد هستیم. سه‌گانه ارباب حلقه‌ها از پیتر جکسون سه سال در دست توسعه بود و این زمان برای ساخت جنبه‌های گسترده و پیچیده سرزمین میانه و تبدیل فیلم‌ها به یک موفقیت تجاری، منطقی به نظر می‌رسید. حال طبق گزارش‌ها فیلم نخست «شکار گالوم» برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده و خیلی‌ها نگران هستند که سازندگان به دنبال افزایش حد اکثری محتوا و تبدیل Lord of the Rings به مارول جدید باشند.

مارول هم‌اکنون در پنجمین فاز خود به سر می‌برد و کمتر کسی می‌تواند ادعا کند از سیل محتوا و آثار بی‌پایان ابرقهرمانی – که اغلب تکراری و خالی از ارزش هنری هستند – خسته نشده باشد. صدالبته طرفداران پر و پا قرص سرزمین میانه نمی‌خواهند فرنچایز محبوبشان به چنین سرنوشت شومی دچار شود.

با تمام این اوصاف و چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، فیلم سینمایی ارباب حلقه‌ها: شکار گالوم هم اکنون در دست ساخت است. خیلی از طرفداران قدیمی سری به پیتر جکسون و اندی سرکیس (به عنوان کارگردان پروژه و مشخصا بازیگر نقش گالوم) امیدوار هستند. در یک سناریو خوش‌بینانه، ما می‌توانیم امید داشته باشیم که تیم سازنده «شکار گالوم» به خوبی از پس کارشان بربیایند و از سوی دیگر ساخت آثار اینچنینی – آن هم صرفا با در نظر گرفتن کمیت و نه کیفیت – سیاست جدید استودیوها و کمپانی‌های فیلم‌سازی نباشد.

منبع: Game Rant


دختر و پسرهای گیمر چطوری دیت میرن؟ میزگیم با @WeebHead

Loading

source

توسط techkhabari.ir