مجموعه فیلم‌های «هابیت» در همان دنیایی اتفاق می‌افتند که «ارباب حلقه‌ها» در آن قرار دارد؛ اما کاملاً مشخص نیست که این دو چگونه در خط زمانی ارباب حلقه‌ها به هم مرتبط هستند. قهرمان هابیت بیلبو بگینز است که در ارباب حلقه‌ها نیز حضور دارد. از آن‌جا که بیلبو در ارباب حلقه‌ها نسبت به هابیت بسیار مسن‌تر به نظر می‌رسد، به‌وضوح مشخص است که «هابیت» یک سه‌گانه پیش‌درآمد برای «ارباب حلقه‌ها» است. اما برای کسانی که اطلاعات زیادی از داستان‌های جی. آر. آر. تالکین ندارند، ممکن است کاملاً مشخص نباشد که چه زمانی بین این دو داستان گذشته است. به هر حال، هابیت‌ها مانند انسان‌ها پیر نمی‌شوند.

علاوه بر این، بیلبو با داشتن «حلقه یگانه» به مدت طولانی، طول عمری غیرعادی به دست آورد. این حلقه همچنین طول عمر غیرعادی به هابیت دیگری داد؛ این حلقه اسمیاگل را در طی سال‌های طولانی که او این حلقه را همراه خود داشت به گالوم تبدیل کرد. این امر تشخیص مدت زمان بین سه‌گانه «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» را به کارگردانی پیتر جکسون حتی سخت‌تر می‌کند. گندالف، که او نیز در هر دو فیلم حضور دارد، مانند انسان‌ها پیر نمی‌شود. با این حال، با داشتن درکی از دنیای خلق شده توسط نویسنده فانتزی جی. آر. آر. تالکین (که فیلم‌ها بر اساس آن ساخته شده‌اند) می‌توان خط زمانی این داستان را مشخص کرد.

هابیت در سال ۲۹۴۱ از دوران سوم سرزمین میانه اتفاق می‌افتد

هابیت و ارباب حلقه‌ها هر دو داستان‌هایی از دوران سوم هستند

هابیت - ۱

جی. آر. آر. تالکین کتاب هابیت را نوشت و در سال ۱۹۳۷ منتشر کرد، اما این داستان در دوران سوم خیالی او و در سال ۲۹۴۱ اتفاق می‌افتد. تالکین یک خط زمانی کامل از آفرینش جهان به بعد ترسیم کرده است. خدای دنیای تالکین (ارو ایلوواتار) ابتدا آئینور را خلق کرد و خارج از محدودیت زمان در کنار آن‌ها در جایی به اسم «تالارهای بی‌زمان» وجود داشت تا اینکه آفرینش جهان، یعنی ائا را فرمان داد. سپس به ترتیب، «روزهای قبل از روزها»، «سال‌های درختان»، «دوران اول»، «دوران دوم»، «دوران سوم» و «دوران چهارم» فرا رسیدند.

در اسطوره‌شناسی تالکین، دوران‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کردند؛ اما تالکین چیز زیادی درباره دوران چهارم مستند نکرده و حتی کمتر درباره دوران‌هایی که پس از آن می‌آیند نوشته است. با این حال، تالکین درباره دوران اول، دوم و سوم مطالب زیادی نوشته است. اولین رمان منتشرشده تالکین یعنی «هابیت»، در دوران سوم اتفاق می‌افتد و دوره‌ای را پایه‌گذاری می‌کند که بعدها اساس شاهکار تالکین و مشهورترین رمان او، «ارباب حلقه‌ها» را تشکیل می‌دهد. دوران دوم زمانی به پایان رسید که آخرین اتحاد در سال ۳۴۴۱ سائورون را شکست داد. پس از آن، ۲,۹۴۱ سال گذشت تا وقایع «هابیت» رخ بدهد.

هر آن چیزی که درباره هابیت‌ها در دنیای ارباب حلقه‌ها باید بدانید!

فاصله زمانی بین «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» چقدر است؟

بیلبو در هر دو سه‌گانه حضور دارد

هابیت - ۲

وقایع هابیت در سال ۲۹۴۱ دوران سوم آغاز شد و در سال ۲۹۴۲ به پایان رسید، در حالی که وقایع «ارباب حلقه‌ها» در سال ۳۰۰۱ دوران سوم آغاز می‌شود. بنابراین، ۵۹ سال بین پایان «هابیت» و شروع «ارباب حلقه‌ها» گذشته است. با توجه به اینکه هابیت‌ها معمولاً تا ۹۰ یا ۱۰۰ سال عمر می‌کنند، این فاصله زمانی بین سه‌گانه‌ها منطقی است و به بیلبو اجازه می‌دهد تا در آغاز «ارباب حلقه‌ها» به ۱۱۱ سالگی برسد. جشن تولد ۱۱۱ سالگی بیلبو در ابتدای «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» و با شور و شوق بسیار آغاز شد، اما بلافاصله پس از آن یک پرش زمانی بزرگ رخ داد.

فیلم جکسون ۱۷ سال به جلو پرش کرد تا نشان دهد که فرودو تقریباً بلافاصله پس از جشن بیلبو، شایر را ترک می‌کند. فیلم جکسون در این زمینه هوشمندانه عمل کرد و مشخص نکرد چقدر زمان بین جشن بیلبو و گفتگوی گاندالف با فرودو درباره حلقه و ترک فرودو و سم از شایر گذشته است. فیلم به گونه‌ای این احساس را ایجاد کرد که فرودو روز بعد از جشن هاپیتون را ترک کرده است؛ آن هم بدون اینکه گذر زمان را نشان دهد. به همین ترتیب، هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که نشان دهد ۱۷ سال گذشته، و این کاملاً قابل قبول است که فرودو در فیلم در سال ۳۰۱۸ شایر را ترک کرده باشد، درست مانند کتاب.

ارباب حلقه‌ها: آیا حلقه‌های قدرت صاحبانشان را به فساد می‌کشند؟

فاصله زمانی بین «حلقه‌های قدرت» و «هابیت» چقدر است؟

بین این سریال و فیلم‌ها فاصله زمانی زیادی وجود دارد

هابیت - ۳

سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» که روی پلتفرم آمازون پرایم ویدیو به نمایش درآمده است، در دوره دوم سرزمین میانه جریان دارد که هزاران سال قبل از «هابیت» رخ می‌دهد. با توجه به اینکه دوره دوم ۳۴۴۱ سال به طول انجامیده است، به نظر می‌رسد این سریال در نیمه‌های آن قرار دارد. این سریال زمان‌بندی تالکین را با قرار دادن داستان اریگونی در همان زمان داستان نومه‌نور به هم ریخته است. در «سیلماریلین» تالکین، داستان نومه‌نور الندیِل تقریباً ۱۶۰۰ سال بعد از داستان اریگون اتفاق می‌افتد. این موضوع بیان اینکه دقیقاً چند سال بین رویدادهای سریال و «هابیت» گذشته را دشوارتر می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد که بهترین کار این است که فصل دوم حلقه‌های قدرت را در سال ۱۶۹۷ دوره دوم (S.A.) قرار دهیم؛ زیرا این سال با قطعیت کامل، سال محاصره اریگون است. در حالی که فصل دوم به این نبرد می‌پردازد، فصل پنجم این سریال احتمالاً با جنگ آخرین اتحاد به پایان می‌رسد. این سریال که برای پنج فصل برنامه‌ریزی شده، قصد دارد نسخه‌ای پنج‌فصلی را از داستانی روایت کند که پیتر جکسون آن را در پنج دقیقه در مقدمه «یاران حلقه» روایت کرده است. این مقدمه با بریدن حلقه از انگشت سائورون توسط ایزیلدور به پایان می‌رسد، که در سال ۳۴۴۱ دوره دوم اتفاق افتاد و آغاز دوره سوم را نشان می‌دهد.

پایان «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» در سال ۳۴۴۱ دوره دوم به این معنی است که ۲،۹۴۱ سال بین پایان سریال و آغاز هابیت فاصله وجود دارد. این موضوع داستان شخصیت غریبه را هرچه بیشتر جذاب‌تر می‌کند: غریبه ممکن است گاندالف باشد، که به این معنی است که گاندالف هم در این سریال و هم در فیلم‌های پیتر جکسون (به همراه سایر شخصیت‌ها مانند گالادریل) ظاهر می‌شود. گاندالف در «ارباب حلقه‌ها» گفت که او به اندازه «۳۰۰ سال انسانی» در زمین قدم زده است. با این حساب، زمان غریبه در «حلقه‌های قدرت» با زمان ظهور گاندالف در «هابیت» هماهنگ می‌شود.

منبع: Screenrant


Loading

source

توسط techkhabari.ir