به گزارش «تابناک» به نقل از الجزیره، جنبش حزب الله لبنان روز گذشته در بیانیه‌ای شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در حمله تروریستی ارتش رژیم اشغالگر به مقر فرماندهی مرکزی حزب الله در ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد.

بر اساس گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، جنگنده‌های این رژیم در حمله تروریستی به مقر فرماندهی حزب الله در ضاحیه بیروت از حدود ۸۵ بمب که هر کدام تقریباً یک تن وزن داشتند، استفاده کردند و در این حمله وحشتناک و جنایتکارانه، سید حسن نصرالله و جمعی از همراهان ایشان را به شهادت رساندند.

برخی منابع مطبوعاتی از جمله شبکه سی‌ان‌ان گزارش دادند، میزان ویرانی گسترده‌ای که در نتیجه این حمله در ضاحیه بیروت ایجاد شده و ۶ برج را به طور کامل با خاک یکسان کرد و همچنین بررسی اندازه حفره‌های به جای مانده از انفجارها و گستردگی ارتعاشات این حمله، نشان می‌دهد که احتمالاً جنگنده‌های صهیونیستی از بمب‌هایی به وزن ۲۰۰۰ پوند (حدود یک تن) استفاده کرده‌اند که با بمب‌های ساخت آمریکا مطابقت دارد؛ بمب‌هایی که ارتش صهیونیستی در زرادخانه خود نگهداری می‌کند و برای ضربه زدن به اهداف زیرزمینی طراحی شده است.

اما رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله تلویزیون این رژیم، بدون تایید و تکذیب رسمیِ استفاده از بمب‌های آمریکایی در حمله به ضاحیه بیروت اعلام کردند که بمب‌های مورد استفاده در این حمله از نوع «مارک ۸۴» بوده است؛ یعنی بمب‌هایی که آمریکا می‌سازد.

«مارک ۸۴» از سنگین‌ترین بمب‌های ساخت آمریکاست که شامل چهار نوع بمب با وزن ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ پوند است. این بمب‌ها قابلیت تخریب بسیار بالایی دارند؛ زیرا حاوی بار سنگینی از مواد منفجره هستند. آلومینیوم استفاده شده در این مواد منفجره، میزان گرمای آزاد شده و شدت انفجار را افزایش می‌دهد.

طبق گزارش دفتر مدیریت مهمات ارتش آمریکا، مواضعی که با این بمب‌ها هدف قرار می‌گیرد شامل ساختمان‌ها، راه آهن و خطوط ارتباطی است و می‌توان از این بمب‌ها برای عملیات‌های دیگری که نیاز به حداکثر انرژی انفجاری دارند، استفاده کرد.

بمب‌های مذکور، بمب‌هایی فاقد هدایت دقیق هستند و در اصل برای ایجاد تخریب گسترده طراحی شده‌اند و بنابراین استفاده از آنها در مناطق پرجمعیت به دلیل آسیب فراوانی که به غیرنظامیان می‌زند ممنوع است. به عنوان مثال بمب‌های مارک ۸۴ می‌توانند در شعاع ۴۰۰ متری تخریب گسترده‌ای ایجاد کنند. علاوه بر تلفات مستقیمی که این بمب‌ها وارد می‌سازند، قطعات تیزی که از آنها خارج می‌شود نیز در صورت اصابت به بدن انسان‌ها به شکل مستقیم موجب مرگ آنها می‌شود.

در نتیجه استفاده از این بمب‌ها در مناطق پرجمعیت طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی کاملاً ممنوع است و اگر طرف متجاوز نتواند ثابت کند که استفاده از این بمب‌ها به غیرنظامیان آسیب نزده است، طبق قوانین بین‌المللی مرتکب جنایت جنگی شده و باید محاکمه گردد.

در اینجا باید اشاره کنیم که در اوایل ماه مه گذشته دولت آمریکا در اقدامی نمایشی و برای کاهش فشار افکار عمومی جهان، ارسال محموله بمب‌های سنگین مارک ۸۰ را برای ارتش رژیم صهیونیستی متوقف کرد، اما در ژوئن گذشته مجدداً این بمب‌ها را برای صهیونیست‌ها فرستاد. اطلاعات حاکی از آن است که واشنگتن طی هفت ماه بعد از شروع تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، انواع بمب‌ها از نوع مارک را برای این رژیم فرستاد و به احتمال زیاد صهیونیست‌ها ذخایر بمب‌های سنگین‌تری که ساخت آمریکاست را در اختیار دارند.

بنابراین، ناظران امور معتقدند که ارتش رژیم صهیونیستی عامدانه جنگ نسل کشی علیه غیرنظامیان به راه انداخته و قصد دارد جنایاتی که طی یک سال گذشته در غزه انجام داده را، در لبنان تکرار کند.

بمب‌های نوع مارک در مقایسه با بمب‌های هدایت شونده، هزینه بسیار پایین‌تری دارند که همین عامل موجب می‌شود تا ارتش اشغالگر تمایل بالایی برای استفاده از این بمب‌ها داشته باشد. هزینه هر یک از این بمب‌ها بین ۳ تا ۱۶ هزار دلار است؛ در حالی که هزینه انواع بمب‌های هدایت شونده تا ۲۵۰ هزار دلار هم می‌رسد.

از دیگر مزایای بمب‌های مارک این است که به صورت استوانه‌ای طراحی شده و حرکت نرمی در هوا دارند و بعد از پرتاب از فیوز تماسی برای منفجر شدن استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد، این بمب‌ها برای هدف قرار دادن مراکز زیرزمینی و تونل‌ها و ساختمان‌های مستحکم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا این بمب‌ها موجب ایجاد دهانه‌ای به عمق ۱۱ و قطر ۱۵ متری می‌شوند.

بر همین اساس رژیم اشغالگر صهیونیستی فشار خود را بر دولت آمریکا جهت ادامه تامین مهمات سنگین تشدید کرده و ایالات متحده هم با آگاهی از اینکه تل آویو از این بمب‌ها در مناطق غیرنظامی استفاده می‌کند، آنها را در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهد.

شواهد حاکی از آن است که آمریکا هم تسلیم این فشارهای رژیم صهیونیستی شده و تلاش دارد استفاده اشغالگران از بمب‌های سنگین در مناطق پرجمعیت را توجیه کند. مقامات آمریکایی در ادعایی مضحک می‌گویند که ارتش صهیونیستی بمب‌های مارک را با استفاده از تکنیکی به نام «بمباران غواصی» پرتاب می‌کند که طبق آن، بمب در منطقه مورد نظر پرتاب می‌شود و آسیبی به غیرنظامیان نمی‌زند. با تخمین تعداد غیرنظامیانی که در حملات جنگنده‌های صهیونیستی با این بمب‌ها قتل عام شده‌اند، می‌توان متوجه شد که این ادعاهای آمریکایی‌ها کاملاً دروغ است.

علاوه بر آن، ارتش رژیم صهیونیستی فاش کرد که از سلاح‌هایی استفاده می‌کند که حداکثر خسارت را در غزه وارد سازد و می‌تواند این وضعیت را تا لبنان هم گسترش دهد.

سازمان ملل متحد هم در ژوئن گذشته گزارش داد که رژیم اشغالگر صهیونیستی در فاصله اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳، یک سری حملات هوایی نامتناسب به نوار غزه انجام داده و از بمب‌های سنگین ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ پوندی استفاده کرده و مشخصاً ساختمان‌های مسکونی، اردوگاه‌های آوارگان، مدارس و بازارها را هدف قرار داده که تنها در نتیجه ۶ حمله نزدیک به ۳۰۰ غیرنظامی قتل عام شدند.

این گزارش حاکی از آن است که ارتش اشغالگر به شکل مکرر، اصول اولیه قوانین جنگی را زیر پا گذاشته و در حملات خود هیچ تمایزی میان نظامیان و غیرنظامیان قائل نبوده است.

این حقایق و گزارش‌ها راز اصرار صهیونیست‌ها برای استفاده بیش از حد از این بمب‌های سنگین را فاش می‌کند و نشان می‌دهد که هدف تل‌آویو، ایجاد کشتار جمعی و قتل عام بیشترین تعداد از غیرنظامیان فلسطینی است و اکنون هم تصمیم گرفته، جنایات خود را به داخل لبنان بکشاند. بنابراین صهیونیست‌ها سلاح‌هایی را انتخاب می‌کنند که بیشترین آسیب را به مناطق غیرنظامی بزند

source

توسط techkhabari.ir