طبق آخرین آمارها فرنچایز سگ‌های نگهبان دومین انیمیشن محبوب پسران و دختران گروه سنی ۳ تا ۶ سال آمریکایی به شمار می‌رود. یعنی تقریبا تمام بچه‌های نسل آلفای آمریکا به این انیمیشن علاقه‌ زیادی دارند؛ علاقه‌ای که تقریبا با محبوبیت فرنچایزهایی مانند مارول و اسپایدرمن برابری می‌کند. این آمار شاید در ایران هم صدق ‌کند. چون اکثر متولدین دهه ۹۰ شمسی بارها این کارتون را تماشا کرده‌اند. در این مقاله دلیل موفقیت و محبوبیت بالای سگ‌های نگهبان را بررسی می‌کنیم.

۱- شخصیت های سگ

 

شخصیت‌های سگ

سگ‌ها؛ بهترین دوست انسان‌ها

هیچ‌کس نمی‌تواند جذابیت سگ را انکار کند. حتی کسانی که گربه را از سگ بیشتر دوست دارند، برای این حیوان ارزش خاصی قائل هستند. در برخی از کشورها مثل انگلستان سگ محبوب‌ترین حیوان خانگی کشور به شمار می‌آید. خالق سگ‌های نگهبان یعنی اسکات کرفت نیز از این واقعیت آگاه است. به همین دلیل شخصیت‌های داستان را بر اساس محبوب‌ترین نژاد از سگ‌ها خلق کرده است. برای مثال چیس، مارشال و اورست به ترتیب از نژاد سگ‌های جرمن شپرد، دالماسین و هاسکی سیبری محسوب می‌شوند.

هر کدام از شخصیت‌های داستان وظیفه خاصی را برعهده دارند؛ مثلا چیس سگ پلیس است. همان‌طور که در واقعیت اکثر سگ‌های گشت و بازرسی ژرمن شپرد هستند. رابل در ساخت‌وساز ساختمان‌ها و مجتمع‌‌های مسکونی کمک می‌کند. اسم این کاراکترها نیز به‌نوعی با وظایف‌شان گره خورده است. چیس در انگلیسی معنی تعقیب‌کردن و رابل معنی آجرپاره را می‌دهد. به همین خاطر سگ‌های نگهبان تنوع شخصیتی خوبی دارد و سناریوها و داستان‌های مختلفی در آن رخ می‌دهد.

۲- آهنگ های جذاب و شاد

chase is on the case آهنگ شخصیت چیس در سگ‌های نگهبان

موسیقی متن علاوه بر فیلم و سریال در انیمیشن‌ها هم تاثیر زیادی بر حس‌ و‌ حال و فضای داستان دارد. خیلی از طرفداران، کارتون‌های قدیمی دیزنی مثل علاءالدین و هرکول را به‌خاطر آهنگ‌های جذاب و موزون آن دوست دارند. سگ‌های نگهبان نیز در خود آهنگ‌های خوبی مانند chase is on the case و rubble on the double را دارد؛ آهنگ‌هایی که شنونده را یاد آهنگ‌ها و خواننده‌های راک دهه ۲۰۰۰ میلادی مانند آوریل لاوین، کرید و پارامور می‌اندازد.

اگر به اسم آهنگ‌ها دقت کنید، می‌بینید عنوان‌‌هایشان با یکدیگر هم‌وزن و قافیه است. علاوه بر این، با دقت‌کردن به آهنگ تیتراژ کارتون‌های گذشته نیکلودون مانند گربه‌سگ متوجه می‌شوید، در شروع آن‌ها چه آهنگ‌های کچی و گیرایی به کار رفته است. به همین خاطر شنیدن دوباره این قطعات حسی نوستالژی در بزرگ‌ترها ایجاد می‌کند.

۳- پیام های اخلاقی

نشان‌دادن مهارت‌های تفکر انتقادی و کار گروهی در سگ‌های نگهبان

سگ‌های نگهبان همیشه در حال کمک به مردم هستند. آن‌ها در واقع از طریق مهارت‌هایی مانند حل مسئله، کار گروهی و تفکر انتقادی مشکلات مردم را حل می‌کنند؛ تفکر انتقادی نوعی فرایند فکری است که در آن ابتدا فرد اطلاعات موجود را ارزیابی، سپس با استدلال و تامل مسائل را حل می‌کند.

برخی از روشنفکران اعتقاد دارند این مهارت کلیدی در نسل‌های جدید کمتر وجود دارد. با‌این‌حال خبر خوب این است، سگ‌های نگهبان بچه‌ها را با این مهارت آشنا می‌کند. در کارتون‌های انگشت‌شماری تفکر انتقادی در شخصیت‌های اصلی داستان دیده می‌شود. همچنین این انیمیشن اهمیت کار گروهی را به‌خوبی نشان‌‌ می‌دهد.

مهارتی که همیشه نقطه ضعف‌ ایرانی‌ها در مدرسه، دانشگاه، محل کار و ورزش به شمار می‌آید. با‌این‌حال بسیاری از کشورهای پیشرفته شرق آسیا مانند ژاپن و کره جنوبی به داشتن مهارت کار گروهی در کارهایشان شهرت دارند. در واقع یکی از علت‌های پیشرفت ژاپن و کره جنوبی در جهان مهارت بالای کار گروهی‌شان است.

۴- تکرار و تداوم

زوما؛ سگ نجات غریق

اپیزودهای سریال از مکانیزم ساده و محبوبی مانند کارتون‌های قدیم پیروی می‌کند؛ مکانیزمی که در آن اپیزودهای سریال داستان متفاوتی را دنبال می‌کند و در آن سگ‌ها مسائل مردم را به روش‌های گوناگونی حل می‌کنند؛ این ثبات و تداوم یکی از دلایل اصلی به شمار می‌رود که بچه‌ها سگ‌های نگهبان را بیشتر از کارتون‌های دیگر دوست دارند. به طوری که حدود ۳۵۰ میلیون خانواده در جهان این کارتون را تماشا می‌کنند.

علاوه بر این، سگ‌های نگهبان بچه‌ها نشان می‌دهد با تلاش، کار گروهی و استدلال می‌توان هر چیزی را در زندگی بدست آورد. نظر شما درباره سگ‌های نگهبان چیست؟ آیا سگ‌های نگهبان را انیمیشنی مناسب برای بچه‌ها می‌دانید؟  همچنین شخصیت مورد علاقه شما در سگ‌های نگهبان چه کسی است؟

نسخه لایو اکشن Paw Patrol چگونه می‌شود؟

سوالات متداول

سگ‌های نگهبان چند فصل دارد و در چه تاریخی اولین اپیزود آن پخش شد؟ سگ‌های نگهبان ۱۱ فصل دارد و در تاریخ ۱۲ آگوست  ۲۰۱۳ اولین اپیزود آن پخش شد.

منبع: danilo


بهترین دی‌ال‌سی‌های تاریخ با امید لنون و شایان

 

 

 

Loading

source

توسط techkhabari.ir