به گزارش خبرآنلاین، تحقیقاتی که توسط کمیسیون رقابت هند (CCI) انجام شده است نشان می‌دهد که آمازون و فلیپ‌کارت با ارجحیت‌ دادن به فروشندگان منتخب، اولویت‌بندی برخی کالاها و تخفیف‌های بیش‌ازحد برای محصولات، قوانین رقابتی محلی را نقض کرده‌اند.

گزارش CCI بیان می‌کند که پنج شرکت سامسونگ، شیائومی، موتورولا، ریلمی و وان‌پلاس در عرضه‌ی انحصاری گوشی‌ها با آمازون همکاری داشته‌اند. گزارش دیگری از تبانی سامسونگ، شیائومی، موتورولا، ویوو، لنوو و ریلمی با فلیپ‌کارت حکایت دارد.

بر اساس گزارش زومیت، تحقیقات نشان می‌دهد که گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی پرطرفدارترین برندهای موبایل در هند هستند که در مجموع حدود ۳۶ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و گوشی ویوو چین با ۱۹ درصد در رتبه‌ی سوم قرار دارد.

کمیسیون رقابت هند اعلام کرده است که سامسونگ و شیائومی از سرمایه‌گذاری‌ خود برای ارائه‌ی نرخ‌های یارانه‌ای خدماتی مانند انبارداری و بازاریابی به فروشندگان منتخب استفاده کرده‌اند. CCI به شیائومی، سامسونگ، وان‌پلاس، ریلمی و موتورولا دستور داده است که صورت‌های مالی حسابرسی‌شده‌ی سه سال اخیر خود را ارائه دهند.

کمیسیون رقابت هند در هفته‌های آینده هر اعتراضی به یافته‌های خود از آمازون، فلیپ‌کارت، انجمن خرده‌فروشان و شرکت‌های موبایل‌ساز را بررسی می‌کند و می‌تواند جریمه‌هایی به‌همراه تغییرات اجباری در شیوه‌ی کسب‌وکار برای آن‌ها وضع کند.

خرده‌فروشان هند بارها آمازون، فلیپ‌کارت و شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی را به‌دلیل عرضه‌ی انحصاری گوشی‌ها به‌صورت آنلاین متهم کرده‌اند و گفته‌اند که مغازه‌داران آسیب می‌بینند؛ زیرا درحالی‌که هنوز مدل‌های جدید را دریافت نکرده‌اند، مشتریان خرید گوشی را از طریق وب‌سایت‌ها انجام داده‌اند.

گزارش CCI می‌گوید: «عرضه‌ی انحصاری نه تنها بر فروشندگان عادی داخل پلتفرم آنلاین تأثیر می‌گذارد، بلکه به خرده‌فروشان فیزیکی که گوشی‌ها را در زمان بسیار دیرتری دریافت کرده‌اند نیز آسیب می‌رساند.»

یک شرکت پژوهش هندی تخمین می‌زند که ۵۰ درصد از فروش گوشی‌ها در سال گذشته به‌صورت آنلاین بوده است. در سال ۲۰۲۳، فلیپ‌کارت ۵۵ درصد و آمازون ۳۵ درصد از سهم فروش آنلاین گوشی را در اختیار داشته‌اند.

۵۸۵۸

source

توسط techkhabari.ir