اگر از استفاده از موس خسته شده اید و می خواهید تجربه دیگری در دنیای کار با سخت افزار ها داشته باشید می توانید تبدیل کیبورد به موس را تجربه کنید. شما می توانید به طریقی که گویا آی تی به شما یاد می دهد نشانگر موس را با کیبورد خود کنترل کنید. این کار حتی می تواند خیلی سریع رخ دهد و عملکرد و کارایی شما را در سطح بالا حفظ کند.

ضرورت تبدیل کیبورد به موس چیس

به طور معمولی کاربران عموما از ترکیبی از موس و ترک پد و کیبورد برای کنترل سیستم رایانه ای خود استفاده می کنند. این ترکیب معمولا راحت است و ناخودآگاه ما به هماهنگی این دو بسیار عادت کرده است. اما بسیاری از افراد به هر دلیلی تمایل دارند که برای همیشه ماوس را کنار بگذارند. بنابراین چگونه باید کنترل را به دست بگیریم و کار موس را انجام دهیم.

حتی برخی که تجربه کار کردن با کیبورد بجای موس و تبدیل کیبورد به موس دارند معتقدند که استفاده از کیبورد به جای موس خیلی سریع تر از چنج کردن میان کیبورد و موس است.

تبدیل کیبورد به موس

از طرفی بسیاری از افراد هستند که به دلیل مشکلات مچ دست که عموما کارپال تونل نامیده می شود نمی توانند به راحتی از ماوس استفاده کنند بنابراین استفاده از کیبورد بجای ماوس هم توصیه خوبی است.

قشر خاصی هستند که معمولا بیش از بقیه با کیبورد کار دارند مثلا نویسندگان، تولید کنندگان محتوا، تایپیست ها و برنامه نویسان! اگر شما از این دسته افراد هستید خوب است که یک بار این ویژگی را تجربه کنید. در ویندوز ویژگی ای وجود دارد که اجازه می دهد دکمه های ماوس را با بخش نامپد Numpad یا اعداد کنترل کنید. البته که این روش کمی کارایی شما را پایین می آورد.

سال‌ها پیش، من و یکی از دوستانم به بازی Subway Surfers علاقه‌مند شدیم. ما آن را روی کامپیوترها و گوشی‌های خود بازی می‌کردیم. بازی کردن روی گوشی سرگرم‌کننده بود، اما استفاده از ماوس برای بازی روی کامپیوتر خیلی زود خسته‌کننده می‌شد. بنابراین، راهی پیدا کردم تا با کیبورد بازی کنم. با استفاده از یک اسکریپت در AutoHotKey، WASD و کلیدهای جهتی را به حرکات مکان‌نما ترجمه کردم و توانستم کنترلی کامل روی بازی داشته باشم.

دنبال راهی گشتم که بتوانم همین کار را برای کل سیستم‌عامل خود انجام دهم و با تعداد زیادی اسکریپت مواجه شدم که این کار را می‌توانستند انجام دهند. یکی از آن‌ها را انتخاب کردم که میانبرهای منطقی، قابلیت تنظیم آسان و پیکربندی خوبی داشت تا بتواند جایگزین ماوس شود.

در ابتدا کمی چالش‌برانگیز بود. هر چند لحظه به‌طور ناخودآگاه دستم به سمت ماوس می‌رفت. اما بعد از چند ساعت، استفاده از کلیدها به‌تدریج طبیعی‌تر شد. چند روز کار با مکان‌نمای کیبورد و میانبرها کافی بود تا در حافظه عضلانی من ثبت شود. متوجه شدم که سریع‌تر کار می‌کنم. اگر احساس می کنید دیر می توانید خودتان را به شرایط مورد نظر وفق دهید می توانید همچنان موس را کنار خود نگه دارید و کم کم به وضعیت جدید خود را عادت دهید.

 

انجام تنظیمات لازم برای تبدیل کیبورد به موس

در ابتدا به شما یاد می دهیم که به چه چیزهایی برای تبدیل کیبورد به موس نیاز دارید.

  • یک کیبورد که خوب کار کند حتی اگر بخش Numpad ندارد (سیستم های جدید معمولا اینگونه اند).
  • AutoHotkey
  • Mouse Script

توضیحی در مورد AutoHotKey

AutoHotKey برنامه ای است که به شما کمک می کند که انواع چیزها از جمله تنظیم عملکرد دکمه های روی کیبورد را انجام و خودکار می کند. ما به AutoHotKey از این جهت نیاز داریم که می خواهیم مکان نما را با کمک صفحه کلید مدیریت کنیم. AutoHotKey را می توانید از سایت رسمی آن دانلود کنید. برای ورود به AutoHotKey کلیک کنید.

هر چند این اسکریپت ها در اوتو هات کی و سورس های دیگری وجود دارد اما اسکریپتی که ما در این آموزش استفاده می کنیم در GitHub است که توسط آسترید آیوی توسعه یافته است. خروجی آن قرار است جایگزین بهتری برای مکان نما Numpad داخلی در ویندوز باشد. برای دریافت اسکریپت می توانید فایل ZIP را از منبع GitHub دانلود کنید.

گام های تنظیمات AutoHotKey

AutoHotKey که دانلود کرده اید را باز کنید و شروع به نصب آن کنید:

تبدیل کیبورد به موس

بعد از این که این عملیات را طبق دستورالعمل ها دنبال کردید، فایل زیپی که از GitHub دانلود کردید را extract  کنید. در پوشه ای که خروجی می گیرید یک فایل با پسوند EXE  مشاهده می کنید که mouse-control نام دارد.

روی این فایل کلیک کنید.

تبدیل کیبورد به موس

در نوار وظیفه می توانید نوتیفی هایی در این باره می بینید که می توانید عملیات را در آنجا نظاره کنید.

 

نحوه استفاده از کیبورد به عنوان ماوس

وقتی که تنظیمات لازم را انجام داده اید و آنچه که گفتیم را نصب و اجرا کردید، با دو  کلید بیشتر کار داریم. این دو Insert و Home نام دارند. اگر کلید Home را بزنید کنترل ماوس به صفحه کلید منتقل می شود. اما اگر Insert را بزنید کیبورد به حالت معمولی خود بازگشت می کند. با فشردن این دو دکمه می توانید بین حالت های کیبورد و ماوس منتقل شوید.

کنترل مکان نما را با فشار دادن کلید Home (باید بالای کلیدهای جهت دار باشد) شروع کنید. متن “Normal” روی صفحه چشمک می زند تا تأیید کند که در حالت مکان نما هستید. از کلیدهای WASD برای کنترل نحوه حرکت مکان نما استفاده کنید.

  • کلید W برای حرکت به بالا
  • کلید S برای حرکت به پایین
  • کلید A برای حرکت به چپ
  • کلید D برای حرکت به راست
  • اگر بخواهید به پایین صفحه اسکرول کنید می توانید یا از ۰ استفاده کنید یا ۹ و یا از براکت مربعی []
  • اگر دکمه M استفاده کنید تا سرعت عملکرد ماوس را بالا ببرید.
  • فشردن دکمه شیفت همراه با یکی از کلید های WASD سریع مکان نما را به یکی از چهار گوشه نمایشگر منتقل می کند.

در ادامه نحوه کار کردن با این دکمه ها را به می اموزید:

  • با کلید “I”چپ کلیک کنید.
  • با کلید “O” راست کلیک کنید.
  • برای دوبار کلیک کردن، “I” را باید دو بار فشار دهید.
  • کلیک وسط “P” است.
  • می توانید با استفاده از کلیدهای “B” و “N” بین صفحات به عقب و جلو بروید.

اقدامات جالب تر و پیچیده تری نیز هست که می توانید با این اسکریپت در اختیار داشته باشید. برای مثال برای کلیک کردن و کشیدن به طور همزمان می توانید دکمه V را استفاده کنید. برای این که بین پنجره ها بچرخید یا فایلی را درگ کنید کافی است که همین دکمه را با WASD بگیرید.

وقتی که در حالت عادی هستید دکمه Caps Lock را فشار دهید. با این کار وارد حالت Quick Insert می شوید. در اوقاتی که نیاز به تایپ چیزی دارید یا اینکه بخواهید URL ای را بنویسید ورود به حالت Quick Insert بسیار عالی است. وقتی کار خود را انجام دادید سریع اینتر را بزنید تا به حالت نرمال برگردید.

 

چند نکته حرفه ای در رابطه با کنترل ماوس با کیبورد

ممکن است با این تنظیمات متوجه شوید که سرعت کیبرد با چیزی که می خواهید یکی نیست و سرعت افتضاحی دارد. برای حل این مشکل یک راه حل عالی داریم.

در همان فایلی دانلود کرده بودید که پوشه های مختلفی وجود دارد فایل “mouse-control.ahk”  را پیدا کنید. روی این فایل راست کلیک کنید و Edit Script را انتخاب کنید. اگر در سلسله دستورالعمل ها حین انجام راست کلیک اپشن های مختلف را مشاهده کردید گزینه   Edit with Notepad را کلیک کنید. در این حالت متغییرهای قابل تغییر وجود دارند که باید mouse speed variables را پیدا کنید. به طور معمول این متغییر با مقدار ۱٫۸ مقدار دهی شده است. می توانید این رقم را تغییر دهید. بنظر می رسد که اگر این رقم را تا ۲٫۸ افزایش دهید نشانگر به اندازه کافی سریع می شود.

چند نکته حرفه ای در رابطه با کنترل ماوس با کیبورد

چند نکته حرفه ای در رابطه با کنترل ماوس با کیبورد

همچنین بدانید که می توانید با کمک AutoHotKey میانبرهای دیگری نیز فعال کنید.

بدین ترتیب می توانید با چند دستورالعمل ساده کیبورد را به ماوس تبدیل کنید و از سرعت و تمرکز بیشتر بهره مند شوید.

آیا در این باره تجربه ای دارید؟ راهکارها و هشدارهای لازم و ترفندهایی که به آن دست پیدا کرده اید را برای ما ارسال کنید.

منبع کمکی: howtogeek

source

توسط techkhabari.ir