به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، شاید تصور کنید که خودرویی مثل ژیان قیمت آنچنان بالایی نداشته باشد، اما سخت در اشتباه هستید. ژیان هم اکنون تبدیل به یک جواهر در بازار خودرو شده است و تا قیمت ۳۲۰ میلیون تومان به فروش میرسد. به نقل از روزگار خودرو، در حال حاضر قیمت پرایدهای موجود در بازار هم در حدود ۳۰۰ میلیون تومان است. اما نکته مهم اینجاست که چطور قیمت خودرویی مثل پراید یا ژیان به این حد رسیده است.
ژیان یا ۲CV پاسخ قاطع سیتروئن به پیشروی فولکسواگن بیتل بود. خودرویی ساده از نظر نگهداری و تولید با مصرف کم و قیمت ارزان؛ پاس کردن همهی این شرایط، به معنی مبارزه و پیروزی در برابر فولکس بیتل بود.
سیتروئن ۲CV که به معنی دو اسببخار است، از سال ۱۹۴۸ پا به میدان رقابت گذاشت و تا سال ۱۹۹۰ تولید میشد. طبق آمار، ۹ میلیون دستگاه از این خودرو تولید شد! این یعنی تولید یک نسل در بیش از ۴۰ سال که در صنعت خودروسازی همچین موردی بسیار کمیاب است.
طراحی ساده و بدنه جدا از شاسی و پیشرانه تخت و هوا خنک و بسیاری از عوامل دیگر، این خودرو را خاص میکرد. پیشرانههای مختلفی مثل ۳۷۵ سیسی، ۴۲۵ سیسی، ۶۰۲ سیسی و M۲۸ برای ۲CV در نظر گرفته شد. قویترین پیشرانه که M۲۸ نام دارد، ۴۵ اسببخار قدرت تولید میکرد و در مسابقات اتومبیلرانی به کار گرفته میشد. نسخه ۳۷۵ سیسی آن، ۹ اسببخار قدرت تولید میکرد و از صفر تا ۶۵ کیلومتر را در ۴۲.۵ ثانیه طی میکرد!
سیستم تعلیق کاملا مستقل در دو محور که در واقع ۴ بازوی مکفرسون در هر ۴ طرف و در راستای طولی بود، این اجازه را میداد که در حین پیچیدن و یا عبور از یک دستانداز، فاصله محوری خودرو در آن سمت بیشتر و کشیدهتر شود که در نوع خود عجیب بود. به صورت کلی این خودرو به نوعی سرزمین عجایب سیتروئن به حساب میآید!
∎