معمولا وقتی شروع به استفاده از سیستم خود می کنیم از مرورگرهای پیش فرض آن یعنی اج یا سافاری و نظیر آن استفاده می کنیم. فرقی ندارد که روی موبایل کار می کنیم یا با مک یا ویندوز! ابتدای امر این موضوع را خیلی راحت می گیریم و شاید بعد از چند هفته مرورگرهای کروم یا فایرفاکس را نصب کنیم. از طرفی برای استفاده از مرورگر کروم و فایرفاکس هم باید یک سری تمهیدات امنیتی را رعایت کنیم در عین حال کمتر کسی پیدا می شود که بخواهد قبل از هر کاری به فکر امنیت مرورگر خود باشد. افزایش امنیت مرورگر از آنجا اهمیت دارد که ما بسیاری از کارهای فوق امنیتی یعنی پرداخت هایمان را از طریق مرورگرها انجام می دهیم و اگر در این باره سهل انگار باشیم ممکن است آسیب های زیادی ببینیم. گویا آی تی در ادامه این راهنما به شما کمک می کند تا برای افزایش امنیت مرورگر های کروم و فایرفاکس افزونه هایی را نصب کنید و فضای مجازی تان را امن تر کنید.

افزایش امنیت مرورگر با کنترل رمزهای عبور در افزونه LastPass

اگر با افزونه هایی برای کنترل مرور پسورد ها در مرورگر خود کار کرده اید احتمالا نام افزونه هایی مثل Dashlane یاا ۱Password را شنیده اید. Lastpass هم یکی از این افزونه ها است که کمک می کند پسوردها و حساب های کاربری تان را امن تر مدیریت کنید. اگر از هر افزونه ای استفاده می کنید تا بتوانید به درستی پسوردهای تان را مدیریت کنید توصیه می کنیم که از آن افزونه به عنوان مدیر پسورد ها استفاده کنید. از این مهم تر قابلیت MFA یا تایید هویت چند گانه را برای آن فعال کنید.

افزایش امنیت مرورگر

خوشبختانه استفاده از این افزونه نیاز به مهارت خاصی ندارد و در هر سطح از آگاهی که باشید می توانید از آن استفاده کنید.

این افزونه که برای افزایش امنیت در مرورگر ساخته و طراحی شده است هم اکنون در دسترس کاربران کروم است.

برای نصب این افزونه روی کروم کلیک کنید.

TOR مرورگری برای جستجو به صورت ناشناس و امن

در حال حاضر مرورگرهای کروم و فایرفاکس دارای امکان مرور امن به صورت ناشناس می باشند. اما اگر می خواهید یک مرورگر خاص داشته باشید که از بیس و پایه به طور ناشناس به شما کمک کند تا جستجوهایی انجام دهید می توانید از TOR استفاده کنید. این مرورگر بر پایه فایرفاکس نوشته شده است و بدین معنی است که می توانید همزمان هم فایرفاکس را در سیستم داشته باشید و هم TOR!

TOR مرورگری برای جستجو به صورت ناشناس و امن

این پروژه توسط دولت آمریکا طراحی شده و هزینه طراحی و نگهداری آن نیز از منبع دولت آمریکا تامین می شود. من به شخصه از این مرورگر به صورت رسمی استفاده نمی کنم و مرورگر اصلی من فایرفاکس است اما برای زمانی که می خواهم توسط سایت ها ردیابی نشوم از TOR استفاده می کنم.

استفاده از TOR مخصوصا برای زمانی که می خواهیم از سایتی استفاده کنیم که اطمینان کافی به آن نداریم توصیه می شود.

برای استفاده از TOR کلیک کنید.

از آنتی ویروس استفاده کنید

وجود یک آنتی ویروس روی سیستم شما کمک می کند که جلوی حملات احتمالی از طریق مرورگر را بگیرید. در حال حاضر آنتی ویروس های زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. از جمله آن ها می توان به:

  • Avast
  • Symantec
  • Trend Micro
  • Kaspersky
  • Norton
  • McAfee
  • ESET
  • Sophos
  • AVG
  • F-Secure
  • Avira
  • Webroot

اشاره کرد.

افزایش امنیت مرورگر

دقت کنید که بسیاری از این لیست همیشه به عنوان امن ترین ویروس یاب ها در طول تاریخ وب و کامیپوتر بوده اند. بیت دیفندر هم آنتی ویروس خوبی است که می توانید از آن استفاده کنید. برخی از آنتی ویروس ها ممکن است دارای افزونه اختصاصی وب هم باشند. به عنوان مثال برای مرورگر بیت دیفندر TrafficLight  افزونه ای است که برای مرورگر ارائه شده است. فرقی ندارد از چه مرورگری استفاده می کنید یا تحت کدام پلتفرم ویندوز یا مک هستید، بیت دیفندر یک راه حل عالی است.

خوشبختانه براای استفاده از انتی ویروس ها و ویروس یاب های مرورگر مهارت خاصی نیاز ندارید.

وبگردی امن با افزونه HTTPS Everywhere

HTTPS Everywhere افزونه ای است که کمک می کند سایتی که مرور می کنید به طور اتوماتیک به حالت رمزگذاری شده انتقال پیدا کند. اگر برای سایت مورد نظر هیچ نسخه رمزگذاری نشده (SSL/TLS) موجود نباشد این افزونه به شما اخطار می دهد تا حواس تان را بهتر جمع کنید.

وبگردی امن با افزونه HTTPS Everywhere 

برای کاربران غیر حرفه ای این افزونه یکی از بهترین پیشنهاد ها برای افزایش امنیت مرورگر به شمار می آید چرا که همه امکانات حفاظتی را در یک پکیج ارائه می کند. کاربران حرفه ای تر احتمالا با HSTS آشنایی دارند. اما می توان گفت که HTTPS Everywhere یک نسخه ضعیف تر از HSTS است.

برای بهره مندی از این افزونه کلیک کنید

شناسایی ردیاب های سایت ها با Ghostery

Ghostery افزونه ای است که سال ها از آن استفاده می کنم.

شناسایی ردیاب های سایت ها با Ghostery

به طور خلاصه Ghostery این امکان را فراهم می کند که بفهمید سایت هایی که مرور می کنید از چه ابزارهای ردیابی برای چه موضوعات ردیابی استفاده می کند. این افزونه که برای افزایش امنیت مرورگر و وبگردی شما طراحی شده برای مرورگرهای مختلف از طریق وب سایت آن (در لینک زیر) در دسترس است.

برای نصب این افزونه روی مرورگر خود اینجا را کلیک کنید.

Ublock Origin یک افزونه همه کاره برای افزایش امنیت مرورگر

Ublock Origin واقعا یک افزونه عالی از هر نظر است. رقبای این افزونه AdBlock یا AdBlock  هستند که این روزها خبرهای مشکوکی از آن ها به گوش می رسد. بنابراین اگر از این دو استفاده می کردید همین حالا این دو افزونه را حذف کنید و Ublock Origin را نصب کنید.

Ublock Origin یک افزونه همه کاره برای افزایش امنیت مرورگر

کارهایی که یکجا Ublock Origin برایتان انجام می دهد شامل موارد زیر است:

  1. بلاک کردن تبلیغات
  2. حذف نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم
  3. کنترل و منع ورود به دامنه های بد و آلوده
  4. بررسی و منع نرم افزارهای ردیابی
  5. کنترل جاوا
  6. کنترل پلاگین ها
  7. کنترل محتواهای ممنوعه

 برای نصب این افزونه روی کروم کلیک کنید.

مسدود کردن ردیاب سایت ها با Privacy Badger

Privacy Badger افزونه ای برای مانیتور و کنترل ردیاب ها و ارتباط آن ها با شما است.

مسدود کردن ردیاب سایت ها با Privacy Badger

بدین معنی که وقتی این افزونه روی مرورگر شما نصب باشد به شما کمک می کند که ردیابها را مانیتور کند و بداند که ردیاب ها چه چیزهایی را از مرور شما مد نظر دارند و چگونه اطلاعات شما را مدیریت می کنند. بدین ترتیب با یک الگو گیری در یک لحظه تمام ردیابهایی که مزاحمت برای شما دارند را بلاک می کند.

برای نصب این افزونه روی کروم کلیک کنید.

No Coin برای کنترل وب سایت های استخراج ارز دیجیتال

این افزونه برای شناسایی سایت های crypto-jacking  استفاده می شود. در واقع این افزونه این سایت ها بلاک می کند و جلوی استفاده از سخت افزار شما برای استخراج را می گیرد.

crypto-jacking سایت چه هستند؟

سایت‌های کریپتو-جکینگ به سایت‌هایی گفته می‌شود که به‌طور پنهانی از قدرت پردازشی دستگاه کاربران برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، بدون اینکه کاربران متوجه این کار شوند. این سایت‌ها با استفاده از اسکریپت‌های مخرب، به‌ویژه جاوا اسکریپت، وارد مرورگر کاربر شده و شروع به استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین یا مونرو می‌کنند.

افزایش امنیت مرورگر

وقتی شما از چنین وب‌سایتی بازدید می‌کنید، اسکریپت مخفیانه شروع به استفاده از منابع سیستم شما (پردازنده یا کارت گرافیک) می‌کند. در نتیجه، دستگاه شما به‌شدت کند می‌شود و ممکن است با افزایش دما یا صدای فن شدید مواجه شوید، حتی اگر کار سنگینی انجام ندهید.

نشانه‌های کریپتو-جکینگ:

  • کندی غیرمنتظره سیستم در هنگام مرور اینترنت.
  • داغ شدن غیرطبیعی دستگاه یا افزایش سرعت فن.
  • مصرف بالای منابع سیستم حتی در زمان اجرای برنامه‌های سبک.

برای نصب این افزونه روی مرورگر خود اینجا را ببینید.

جلوگیری از ردیابی توسط فیس بوک با Facebook Container

Facebook Container افزونه ای است که کمک می کند فیس بوک عادات رفتاری و عملکردی شما را ردیابی نکند.

جلوگیری از ردیابی توسط فیس بوک با Facebook Container

این افزونه در حال حاضر برای فایرفاکس در دسترس است. اگر بیشتر روز خود یا جستجوهای خود را در فیس بوک سپری می کنید نیاز شدید به Facebook Container دارید.

برای نصب این افزونه کلیک کنید.

بلاک کردن سایت های مشکوک با Block Site

Block Site افزونه ای است که مشابه های زیادی دارد اما تجربه ثابت کرده که اگر می خواهید به مدت محدود یا برای همیشه سایتی را بلاک کنید تا از آسیب های آن در امان باشید از Block Site استفاده کنید.

بلاک کردن سایت های مشکوک با Block Site

این افزونه هم اکنون برای کروم در دسترس کاربران قرار دارد.

برای نصب این افزونه کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۴ مرورگر گیمینگ برای ویندوز

افزونه ی فیلتر*شکن Hoxx VPN

اگر قصد دارید در حین وبگردی سرور خود را عوض کنید از لوکیشنی غیر از جایی که هستید استفاده کنید Hoxx VPN یک پیشنهاد خوب است.

افزونه تغییر سرور لوکیشن

البته این افزونه بیشتر به عنوان یک پروکسی عمل می کند. هر چند ممکن است بسیاری از اوقات اختلالاتی داشته باشد اما وجود ۱۶ سرور برای این افزونه (در حال حاضر)‌ یک انتخاب خوب برای زمان های خاصی است که نیاز دارید لوکیشن خود را دور بزنید.

برای نصب Hoxx VPN کلیک کنید.

No Script برای کنترل مزاحمت وب سایت ها

No Script هم یک پکیج تقریبا همه کاره و بی رحم است. اولین کاری که No Script انجام می دهد این است که تمام افزونه های شما را به یکباره غیر فعال می کند.

No Script برای کنترل مزاحمت وب سایت ها

کاری که این برنامه روی مرورگر شما انجام می دهد این است که تمام پلاگین های جاوا اسکریپت و فلکش و سایر پلاگین ها را غیرفعال می کند. البته برای این که بتوانید با این افزونه کار کنید نیاز دارید تا کمی حرفه ای باشید اما کار کردن با آن و سر درآوردن از آن بعد از کمی زحمت کار سختی نیست. کاری که این برنامه می کند ممکن است با یک سری کارهایی که برخی از افزونه ها مثل block Origin، Block Site انجام می دهند شبیه باشد. بنابراین اگر از این دو افزونه یا نمونه های آن استفاده می کنید ممکن است نیازی به No Script  نباشد.

برای استفاده از این افزونه کلیک کنید.

افزایش امنیت مرورگر با uMatrix

این افزونه مانند یک فایروال هوشمند برای مرورگر عمل می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید قسمت‌های مختلف یک درخواست HTTP/HTTPS مانند فرستنده، نوع درخواست، هدرها و غیره را مسدود کنید. البته، این افزونه نیاز به دانش فنی دارد. اگر اطلاعات فنی ندارید و آن را نصب کنید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید، جاوا اسکریپت و دیگر عناصر وب‌سایت‌ها مسدود شوند که تنها در مواقع خاص مفید است، مثل زمانی که به سایت‌های ناشناخته می‌روید.

افزایش امنیت مرورگر با uMatrix

من اخیراً شروع به استفاده از این افزونه کرده‌ام و هنوز نمی‌دانم که چقدر می‌تواند جایگزین Ublock Origin و سایر افزونه‌های مشابه مثل Privacy Badger شود. از آنجا که کار با این ابزار نیاز به مهارت فنی دارد، شاید برای بسیاری از کاربران معمولی که از بسته‌های امنیتی ساده‌تر استفاده می‌کنند، کارایی چندانی نداشته باشد. با این حال، برای کاربران حرفه‌ای و باتجربه بسیار مفید و قدرتمند است.

این افزونه که برای حرفه ای ها طراحی شده در حال حاضر فقط در دسترس کاربران فایرفاکس است.

برای استفاده از این افزونه کلیک کنید.

نکته تکمیلی:

دقت کنید که هر توسعه دهنده که اقدام به تولید یک افزونه برای مرورگر خاصی می کند معمولا آن افزونه را برای مرورگرهای دیگر نیز ارائه می کند. در صورتی که در این لیست افزونه ای صرفا برای یک مرورگر خاص ارایه شده که مرورگر فعال شما نیست، در استور افزونه های مرورگر خود به دنبال نام آن افزونه بگردید. در صورتی که لوگو، نام طراح یا شرکت سازنده و نام افزونه دقیقا شبیه به آن چیزی است که معرفی کرده ایم می توانید آن را نصب کنید و در فضای کاری خود از آن استفاده کنید.

منبع کمکی: layerxsecurity | securestack

source

توسط techkhabari.ir