بازی Cyberpunk 2077 از استودیو سی دی پراجکت رد زمانی که در دسامبر ۲۰۲۰ روانه بازار شد، آغاز پرچالش و جنجالی داشت. مشکلات بازی به حدی آزاردهنده بود که سونی آن را کاملا از فروشگاه رسمی پلی استیشن حذف نمود و پول خریداران را پس داد. اما خب سایبرپانک ۲۰۷۷ به شکلی معجزهآسا از جایش برخواست و به یک موفقیت تجاری و فنی تبدیل شد. در حقیقت پس از انتشار آپدیت شماره ۲.۰ و اکسپشن Phantom Liberty یکی از کامبکهای جاودانه در تاریخ صنعت ویدیوگیم رقم خورد تا سی دی پراجکت رد بار دیگر اعتماد عموم را جلب کند.
با فروش بیش از ۲۵ میلیون نسخه، سایبرپانک ۲۰۷۷ اکنون یکی از موفقترین بازیهای چند دهه اخیر محسوب میشود. طبیعی است که سی دی پراجکت رد نخواهد جهان شگفتانگیزی که در نایت سیتی بهوجود آورده را نادیده نگیرد و در همین راستا این استودیو لهستانی روی دنباله Cyberpunk کار میکند. ما در این مطلب قصد داریم به تمام اطلاعات و گمانهزنیهایی در در رابطه با سایبرپانک ۲ با نام رمزی Project Orion بپردازیم؛ عنوانی که هنوز نام رسمی دریافت نکرده است.
در کنار دنباله سایبرپانک ۲۰۷۷، سی دی پراجکت رد مشغول ساخت بازیهای دیگری مثل ویچر ۴ (The Witcher 4)، ریمیک ویچر ۱ و یک آیپی کاملا جدید است.
دنباله Cyberpunk 2077 چه زمانی عرضه میشود؟
این سوال یکی از بزرگترین ابهامات موجود در رابطه با بازی بعدی سایبرپانک است. تا اینجای کار سی دی پراجکت رد اعضای سی دی پراجکت رد و مدیران بالا رده کمپانی تا جای ممکن به صورت کلی و مبهم درباره بازی بعدی فرنچایز صحبت کردهاند و خبری از ارائه جزئيات نبوده است. مدیریت همچنان تاریخ یا حتی بازه عرضه خاصی برای بازی اعلام نکرده. گرچه چنین مسئلهای اصلا غیرمعمول نیست، چراکه پروژه اوریون در مراحل اولیه توسعه قرار دارد. باید در نظر داشته باشید که سایبرپانک ۲۰۷۷ در سال ۲۰۱۲ به شکل رسمی معرفی شد و طرفداران برای تجربه آن هشت سال تمام منتظر ماندند. که صدالبته این تصمیم یک اشتباه بزرگ از سوی سازندگان بود و آنها نباید به این زودیها بازی را معرفی میکردند.
در واقع طولانی شدن فاصله میان معرفی و عرضه بازی یکی از دلایل مهم برای ایجاد فشار بیامان روی سازندگان و نهایتا عرضه زودهنگام و فاجعهبار آن بود. به همین خاطر انتظار میرود سی دی پراجکت رد دو بار از یک سوراخ گزیده نشود و ترجیح دهد تاریخ عرضه بازیهای بعدی خود را در زمان متناسب و منطقی اعلام کند و دنباله Cyberpunk 2077 نیز از این قائده مستثنی نخواهد بود.
پیشخرید دنباله سایبرپانک ۲۰۷۷
زمان پیش خرید دنباله سایبرپانک هنوز از راه نرسیده و باتوجه به وضعیت فعلی پروژه، بعید است تا چند سال آینده شاهد ایجاد چنین امکانی باشیم. در نتیجه اگر یک فروشگاه یا فروشنده خاص چنین پیشنهادی به شما ارائه کرد، بدانید با کلاهبرداری طرف هستید و نباید پول و اطلاعات خود را در اختیار آن قرار دهید.
تریلر سایبرپانک بعدی
در زمان نگارش این مقاله، سی دی پراجکت رد هنوز تریلر یا حتی تصاویر هنری خاصی از دنباله بازی Cyberpunk 2077 به اشتراک نگذاشته است. صدالبته به محض انتشار اخبار و جزئیات بیشتر از بازی یا حتی پخش تریلر آن، ما در کوتاهترین زمان آن را پوشش خواهیم داد.
پلتفرمهای مقصد دنباله Cyberpunk 2077
پلتفرمهای مقصد دنباله سایبرپانک هنوز معرفی نشدهاند، اما خب سی دی پراجکت رد همیشه به دنبال عرضه عناوین خود روی پلتفرمهای مختلف است و بر خلاف استودیوهایی مثل راکستار که با اختلاف یک ساله بازیهایش را روی پیسی عرضه میکند، استودیو لهستانی همیشه محصولات خود را همزمان روی کنسولها و پیسی در دسترس قرار میدهد.
سی دی پراجکت رد حتی خودش یک فروشگاه مخصوص روی پیسی به نام GOG دارد که بازیها را بدون قفلهای ضدسرقت یا همان DRM عرضه میکند. انتظار میرود استودیو محبوب سازنده سری ویچر دنباله سایبرپانک را نیز روی همین فروشگاه عرضه کند. در رابطه با پلتفرمهای مقصد هم پیشبینی میشود آنها علاوه بر پیسی، کنسولهای نسل فعلی (در زمان عرضه بازی) را پشتیبانی کنند و مرتکب اشتباه یکسانی که در زمان انتشار Cyberpunk 2077 رخ داد، نشوند.
داستان، زمینه و شخصیتهای دنباله Cyberpunk 2077
متاسفانه تاکنون هیچگونه جزئياتی در رابطه با داستان، ستینگ یا شخصیتهای دنباله سایبرپانک ۲۰۷۷ در اختیار مخاطبان قرار ندارد. البته که سازندگان اعلام کردهاند بازی بعدی «به شکلی منحصر بهفرد آمریکایی» خواهد بود، چراکه توسعه آن به شعبه بوستون سی دی پراجکت رد سپرده شده. تهیهکننده اجرایی بازی، دن هرنبرگ، در یکی از اپیزودهای پادکست AnsweRED توضیح داد:
فکر میکنم Cyberpunk یک داستان آمریکایی منحصر بهفرد است. در هر حال بازی رومیزی آن توسط یک آمریکایی خلق شده بود و یک حس و انرژی پانک در خود دارد. در نتیجه انجام آن در آمریکا خیلی منطقی و درست بهنظر میرسد.
موتور بازیسازی دنباله چه خواهد بود؟
سی دی پراجکت رد در سال ۲۰۲۲ رسما اعلام کرد که رد انجین (موتور بازیسازی مخصوص استودیو) را کنار میگذارد و بهجای آن برای بهرهگیری از آنریل انجین ۵ با کمپانی اپیک گیمز همکاری خواهد کرد. مدیر بخش تکنولوژی CD Projekt در زمان اعلام این خبر گفته بود آنها در کنار مهندسان و برنامهنویسان اپیک آنریل انجین ۵ را به شکل خاص برای تطابق با جهانسازیهای سی دی پراجکت رد بهروزرسانی خواهند کرد.
این یک چپتر و مسیر جدید را برایمان آغاز میکند، جایی که ما خواهیم داد تجربهمان در ساخت بازیهای جهان باز با قدرت مهندسی اپیک ترکیب میشود.
چه کسی دنباله ٰCyberpunk 2077 را توسعه میدهد؟
همانطور که پیشتر اشاره شد، شعبه بوستون (ماساچوست) سی دی پراجکت رد مسئولیت توسعه سایبرپانک بعدی را برعهده گرفته است. عدهای از توسعهدهندگان لهستانی سایبرپانک ۲۰۷۷ در زمان تاسیس شعبه بوستون به ایالات متحده نقل مکان کردند (از جمله Igor Sarzyński، کارگردان روایی بازی اول) تا روی پروژه اوریون کار کنند. Sarzyński اوایل سال جاری میلادی در یک پست توییتری گفته بود:
نمیدانم چگونه هیجان خود را برای این پروژه ابراز کنم، مطمئن هستم میتوانیم چیز ویژه و شگفتانگیزی از آب درآوریم. سایبرپانک ۲۰۷۷ فقط دستگرمی بود!
تیمی دیگری از سی دی پراجکت که در ونکوور کانادا فعالیت دارد، به توسعه دنباله سایبرپانک ۲۰۷۷ کمک خواهد کرد. گیب آماتانجلو که کارگردانی اکسپنشن موفق و فوقالعاده Phantom Liberty را برعهده داشت، کارگردان دنباله سایبرپانک نیز خواهد بود.
آخرین اخبار از وضعیت توسعه Cyberpunk 2
سی دی پراجکت رد در فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که دنباله Cyberpunk 2077 در مراحل اولیه توسعه به سر میبرد. تیمی که روی این دنباله کار میکند، شامل چندین نیروی ارشد از بازی اول هم میشود، از جمله گیب آماتانجلو (کارگردان فنتوم لیبرتی)، پاول ساسکو (کارگردان بازی اصلی)، Igor Sarzyński (کارگردان روایی)، آندری استوپا (کارگردان سینمایی)، Kacper Niepokólczycki (کارگردان هنری محیطهای بازی)، سارا گرومر (طراح ارشد مراحل) و Kacper Kościeński (مدیر تیم مهندسی و فنی).
در مورد افراد تازهای که به تیم بوستون اضافه شدهاند هم میتوان به مدیر محصول سابق بلیزارد (دن هرنبرگ) که اکنون تهیهکننده اجرایی دنباله سایبرپانک است اشاره کرد. علاوه بر او رایان بارنارد (با سابقه کار درIO Interactive و Massive Entertainment) در نقش کارگردان طراحی، آلن ویلانی (کارگردان فنی Mortal Kombat) در نقش کارگردانی مهندسی دنباله سایبرپانک، آنا مگیل (نویسنده کنترل، Dishonored: Death of The Outsider، Guild Wars 2، Avatar: Frontiers of Pandora و بازی آینده Fable از مایکروسافت) در نقش نویسنده ارشد و آخر از همه الکساندر فرید (نویسنده رمان و کمیک بوک) به تیم بوستون اضافه شدهاند. الکساندر فرید قبلا برای بازی محبوب Star Wars: The Old Republic با بایوور همکاری کرده و در یک سری پروژه دیگر به DICE، آبسیدین و Wizards of the Coast مشاوره داده بود.
پاول ساسکو، یکی از کارگردانان بازی بعدی سایبرپانک گفته علاقه زیادی به گسترش مفهوم «واکنشگرایی» (reactivity) دارد که تمرکز Phantom Liberty هم روی آن بود.
ما میخواهیم مطمئن شویم DNA سایبرپانک کاملا حفظ شود و در بازی باشد. در فنتوم لیبرتی این لحظه به خصوص وجود دارد که تقریبا داستان را به دو قسمت تقسیم میکند. ما از این عنصر در بازی ویچر ۲ هم استفاده کردیم و در Blood and Wine [دیالسی ویچر ۳] هم شاهد آن بودیم. در اینجا نقطهای از داستان وجود دارد که همه چیز از هم جدا میشود و مسیرها و اتفاقات کاملا متفاوتی در ادامه داستان رخ میدهد.
ساسکو همچنین توضیح داد که دنباله Cyberpunk 2077 باید کاملا به انتخاب بازیکنان بها دهد:
اگر شما در داستان و تجربه خودتان تصمیم به خصوصی گرفتهاید و به شکل مشخصی با V، دوستان او و دیگر شخصیتهایی که در بازی میبینید رفتار کردهاید، این داستان مختص شماست. خیلی مهم است که سازندگان حین اجرای این تصمیمات آنچه بازیکن انتخاب کرده را نادیده نگیرند زیرا این داستان و تصمیمات مخصوص آنها بوده است.
احتمالا منظور ساسکو از این صحبتها، توجه بیشتر دنباله سایبرپانک به عناصر RPG در داستان باشد. در هر حال برخی از المانهای بازی اول مثل انتخاب Life Path تنها در چند دقیق ابتدایی گیمپلی و داستان تاثیر میگذاشت و نهایتا شاهد تفاوت در برخی آپشنهای دیالوگ در طول بازی بودیم. با این حال دنباله سایبرپانک میتواند بیش از پیش روی این نوع مسیرگذاریها و انتخابهای بازیکنان متمرکز شود و حس معنادار بودن بیشتری به آنها ببخشد.
منبع: Gamespot
بهترین دیالسیهای تاریخ با امید لنون و شایان
source