بازیهایی مثل Marvel’s Spider-Man و The Batman: Arkham، اولین بازیهای ابرقهرمانی تاریخ نبودند، اما استاندارد جدیدی را برای نحوه ساخت بازیهای جهان باز با حضور ابرقهرمانان تعیین کردند. در نتیجه، اکنون عناوین بیشتری مانند Marvel’s Blade و Wonder Woman در این سبک ساخته میشود تا بازیهای ابرقهرمانی را به جلو ببرند.
بازیهای ابرقهرمانی دلیلی برای توقف ندارند. مارول و دیسی دارای تعداد زیادی قهرمان و ویلن هستند که هر یک از آنها میتوانند به یک بازی جهان باز جدید تبدیل شوند. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت بازیسازی، حتی شخصیتهایی که در گذشته در این مدیوم حضور داشتند نیز لیاقت یک فرصت دوباره هستند.
Thor
خدای آذرخش
ثور (Thor) یکی از شخصیتهای برجسته مارول است که نخستین بار در سال ۱۹۶۲ معرفی شد. او خدای رعد و برق و پسر اودین، پادشاه ازگارد است. ثور یک جنگجوی قوی و شجاع است که با چکش جادوییاش، میولنیر، قدرت عظیمی دارد و میتواند رعد و برق را کنترل کند. او از جهانهای مختلف، از جمله زمین، در برابر تهدیدات مختلف محافظت میکند. ثور با شخصیت کاریزماتیک خود و تعهد به عدالت، یکی از محبوبترین و قدرتمندترین ابرقهرمانان دنیای مارول به شمار میآید. ثور در دنیای مارول، از اساطیر نورس الهام گرفته شده است. او پسر اودین (پادشاه خدایان در اساطیر نورس) و فریگ است. در اساطیر نورس، او به عنوان خدای قدرت، حفاظت و کشاورزی شناخته میشود و یکی از محبوبترین خدایان است. مارول با اقتباس از این اسطوره، شخصیت ثور را به عنوان یک ابرقهرمان معاصر معرفی کرده که در عین برخورداری از قدرت الهی، با خطرات انسانی نیز مبارزه میکند.
ثور با توانایی پرواز و اکتشاف در ۹ قلمرو اساطیری، یک گزینه ایدهآل برای ساخت بازی به نظر میرسد و میتوان با حضور او، یک بازی اکشن با بودجه بالا ساخت. در هر صورت، God of War: Ragnarok ثابت کرد که برداشت اساطیری از این شخصیت نیز پتانسیل تبدیل شدن به یک عنوان مستقل را دارد. علاوه بر این، با اینکه بازی Avengers از شرکت کریستال داینامیکس، به یک شکست کامل تبدیل شد؛ اما گیمپلی مبارزه ابرقهرمانان به دور از این موضوع بود و ثور، یکی از سرگرمکنندهترین شخصیتهای این بازی به شمار میآمد. شرورانی مانند Loki ،Amora ،Executioner و شاید حتی Gorr The God Butcher را به یک بازی اضافه کنید، حالا ثور پتانسیل بسیار زیادی برای تبدیل شدن به یک فرنچایز گیمینگ فوقالعاده را دارد. ترکیب المانهای فانتزی نوردیک با ژانر علمی-تخیلی، میتواند جلوههای بصری چشمنوازی را ایجاد کند.
The Flash
فراتر از سرعت نور
فلش (The Flash) یکی از مشهورترین ابرقهرمانان دنیای دیسی است که اولین بار در سال ۱۹۴۰ معرفی شد. هویت اصلی شخصیت فلش، معمولا با شخصیت بری آلن شناخته میشود، هرچند چندین نفر دیگر نیز در دورههای مختلف، این نقش را به عهده داشتهاند. فلش توانایی فوقالعادهای در دویدن با سرعت بالا دارد که این قدرت، از طریق ارتباط با Speed Force به دست میآید. او میتواند سریعتر از نور حرکت کرده، در زمان سفر و حتی از میان دیوارها عبور کند. فلش به عنوان یک عضو کلیدی در لیگ عدالت، در مقابله با تهدیدات مختلف به کمک دیگر ابرقهرمانان میرود و به دلیل شخصیت خوشطینت و شوخطبعش، یکی از محبوبترین و پرانرژیترین شخصیتهای دنیای دیسی محسوب میشود.
چه بری آلن باشد، چه والی وست یا جی گاریک، فلش (Flash) به عنوان یکی از بهترین قهرمانان دیسی، سزاوار فرصتی برای درخشش در صنعت بازیهای ویدیویی است. اگر مکس پین یا حتی سوپرهات بتوانند حس حرکت با سرعت باورنکردنی را شبیهسازی کنند، پس پیادهسازی چنین حسی در یک بازی فلش نیز امکانپذیر است، به خصوص در دنیای بزرگی مثل Central City. فلش حتی سیستم فست تراول مخصوص خود را دارد، زیرا او میتواند در یک ثانیه، از یک سمت شهر به سمت دیگر برود. علاوه بر همه اینها، فلش دارای برخی از بزرگترین شرورهای DC است؛ از Captain Cold گرفته تا Reverse Flash، همه آنها که شایسته توجه هستند.
The Punisher
منجی عدالت
The Punisher با نام واقعی فرانک کسل (Frank Castle)، یکی از شخصیتهای تاریک و پیچیده دنیای مارول است که اولین بار در سال ۱۹۷۴ معرفی شد. فرانک کسل یک کهنه سرباز جنگی است که پس از قتل بیرحمانه خانوادهاش توسط مافیای نیویورک، تصمیم میگیرد که به عنوان یک مجری عدالت خودخواه، جنایتکاران را به شکلی بیرحمانه مجازات کند. پانیشر از تواناییهای نظامی، تاکتیکهای جنگی و مجموعهای از سلاحهای پیشرفته استفاده میکند تا دشمنانش را نابود کند. او به دلیل روشهای خشن و عدم استفاده از اصول اخلاقی ابرقهرمانان سنتی، در مرز میان قهرمان و ضدقهرمان قرار میگیرد و به یکی از شخصیتهای برجسته و تاثیرگذار دنیای مارول تبدیل شده است.
از یک فرد باهوش مانند فرانک کسل استفاده کنید و به او گیمپلی تیراندازی اول شخص وحشیانه شبیه Doom یا Bulletstorm و یک محیط جهان باز مانند فرنچایز Borderlands بدهید. نتیجه، احتمالا یک بازی فانتزی مضحک خواهد بود، اما این همان چیزی است که آن را سرگرمکننده میکند. The Punisher شاید یک شخصیت تاریک و غمانگیز باشد؛ اما نویسندگان میتوانند وجود افسرده او را بررسی کنند و نشان دهند که او، با کسانی که میکشد تفاوت چندانی ندارد. با این حال، گیمرها همچنین فرصتی برای لذت بردن از یک گیمپلی اکشن و پرخشونت را دارند. این شخصیت پتانسیل زیادی برای حضور در یک بازی جهان باز با کیفیت دارد و امیدواریم سازندگان او را فراموش نکنند.
Green Lantern
در روشنترین روز، در سیاهترین شب
گرین لنترن (Green Lantern) یکی از ابرقهرمانان برجسته دنیای DC Comics است که اولین بار در سال ۱۹۴۰ معرفی شد. گرین لنترن در واقع عنوانی است که به گروهی از محافظان بینکهکشانی گفته میشود که هر یک از آنها، یک حلقه قدرت دارند. این حلقه که توسط نیروی اراده کاربرش تغذیه میشود، قادر است هر چیزی را که میزبانش تصویر میکند، به واقعیت تبدیل کند. هال جردن، یکی از شناختهشدهترین گرین لنترنها، یک خلبان آزمایشی شجاع است که توسط این حلقه انتخاب شد تا از بخش ۲۸۱۴ که شامل زمین نیز میشود، محافظت کند. گرین لنترن به عنوان عضوی از گروه “سپاه گرین لنترن” با تهدیدات کهکشانی مقابله میکند و به خاطر قدرت بینهایت حلقهاش و تعهدش به عدالت، یکی از ابرقهرمانان نمادین دنیای دیسی به شمار میآید.
زمانی که یک شخصیت در Corps استخدام میشود، او به عنوان فانوس سبز یا گرین لنترن، مسئول حفاظت از کهکشان را بر عهده میگیرد. بنابراین، این شخصیت میتواند تعداد زیادی از سیارهها را در یک منظومه یا کهکشان کاوش کند. هال جردن و جان استوارت از Sector 2914، میتوانند بازیکنان را در نقش یک لنترن شخصیسازی شده قرار دهند و به آنها اجازه دهند که به صورت آزادانه، در کهکشان به ماجراجویی بپردازند. آزمون واقعی برای بازیسازان، این است که چگونه ساختار قدرت گرین لنترنها را پیادهسازی کنند. آنها میتوانند با استفاده از حلقههای قدرت خود، از انواع و اقسام اشکال برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند. در کمیکها، تنها محدودیتی که یک گرین لنترن دارد، تخیل اوست، بنابراین شاید بتوان با یک سیستم ارتقا که مربوط به ذهن آن شخصیت میشود، قدرتهای آنها را محدود و کنترل کرد.
Daredevil
وکیل دادگاه تاریک
دردویل (Daredevil) با نام واقعی مت مرداک، یک ابرقهرمان در دنیای مارول است که اولین بار در سال ۱۹۶۴ معرفی شد. مت مرداک در کودکی در حادثهای دچار نابینایی شد، اما این حادثه حواس دیگر او را به شدت تقویت کرد. او روزها به عنوان یک وکیل در محله هلز کیچن نیویورک فعالیت میکند و شبها به عنوان دردویل، با استفاده از تواناییهای فوقالعاده و مهارتهای رزمی، با جنایتکاران مبارزه میکند. دردویل به خاطر ترکیب تواناییهای ابرانسانی با تعهد شدید به عدالت و مبارزه با فساد، به یکی از پیچیدهترین و محبوبترین شخصیتهای مارول تبدیل شده است.
پس از اینکه استودیو Insomniac مستقیما در بازیهای مرد عنکبوتی به این شخصیت اشاره کرد، بسیاری انتظار داشتند که دردویل یک اسپینآف در آن جهان دریافت کند، اما در عوض، پروژه جدید این شرکت، Wolverine بود. دردویل هنوز هم شانس و پتانسیل زیادی برای حضور در صنعت بازی دارد؛ زیرا سبک آکروباتیک او در مبارزه و پیمایش، میتواند چیزهای زیادی از بازیهای Spider-Man وام بگیرد، در حالی که هنوز هویت منحصربهفرد خود را حفظ میکند. Wolverine ثابت میکند که شرکت Insomniac، از اقتباس شخصیتهای تیره و تاریک در بازیهای جهان باز، ترسی ندارد. ساخت یک بازی جهان باز از دردویل با حضور شرورانی مانند Kingpin ،Bullseye و Typhoid Mary، قطعا درجهبندی سنی M دریافت خواهد کرد. حتی سازندگان میتوانند زندگی شخصی مت مرداک را در گیمپلی بازی دردویل به نمایش بگذارند. این بازی، میتواند درامهای دادگاهی داشته باشد و شما را به تصمیمگیریهای حیاتی مجبور کند.
Teen Titans
نسل بعدی ابرقهرمانان دیسی
Teen Titans یک گروه ابرقهرمانی در دنیای DC Comics است که اولین بار در سال ۱۹۶۴ معرفی شد. این گروه، از نوجوانان ابرقهرمان تشکیل شده و اغلب شامل شخصیتهای مختلفی میشود. اعضای Teen Titans در کنار مقابله با تهدیدات جهانی و دشمنان خطرناک، با چالشهای شخصی و مشکلات رشد و بلوغ نیز روبهرو هستند. این گروه به خاطر انگیزه بالا، اتحاد قوی و داستانهای پرماجرا و احساسی خود، به یکی از تیمهای محبوب و نمادین دنیای دیسی تبدیل شده است. به جای اینکه به یک شخصیت بسنده کند، دیسی میتواند همان کاری را که درGotham Knights با چندین شخصیت انجام داد را تکرار کرده و یک بازی با حضور تایتانهای نوجوان بسازد. نسلهای زیادی از تایتانها برای انتخاب وجود دارد، اما مسلما معروفترین آنها دیک گریسون در نقش اولین رابین یا نایتوینگ، سایبورگ، استارفایر، اسپیدی، ریون، کید فلش، دختر شگفتانگیز و آکوالد هستند. با پیادهسازی یک گیمپلی مناسب، بازی Teen Titans پتانسیل تبدیل شدن به عنوانی قابل تمجید را دارد که در آن، بازیکنان میتوانند با بازی در نقش سایبورگ و استارفایر، دشمنان از سر راه خود بردارند. حتی گروه Teen Titans دارای شخصیتهای زیادی است که به آن اجازه میدهد در حالات Co-op، حتی بهتر از Gotham Knights عمل کند.
Captain Marvel
کهکشان را در دستان خود احساس کنید
کاپیتان مارول (Captain Marvel) با نام واقعی کارول دانورز، یکی از قدرتمندترین ابرقهرمانان دنیای مارول است که اولین بار در سال ۱۹۶۸ در کمیکهای مارول به هواداران معرفی شد. کارول دانورز که ابتدا یک خلبان نیروی هوایی بود، پس از برخورد با تکنولوژی بیگانه و انفجاری که DNA او را با نژاد کری ترکیب کرد، به قدرتهای فرا انسانی، از جمله پرواز و توانایی جذب و کنترل انرژی، دست یافت. او به عنوان کاپیتان مارول، از زمین و کهکشانها در برابر تهدیدات بزرگ محافظت میکند و به دلیل شجاعت، رهبری و قدرت بینظیرش، به محبوبیت زیادی در بین طرفداران رسیده است.
کاپیتان مارول، قویترین زن کهکشان و یکی از قدرتمندترین ابرقهرمانان کمیکهای مارول به شمار میرود. این شخصیت در بازی Marvel’s Avengers قابل کنترل بود، بنابراین، او سزاوار یک شانس مجدد است. با این حال، پرواز در فضا و نجات سیارات بزرگ و کوچک و حضور یک گربه خانگی بیگانه در کنارش، به تنهایی نمیتواند موفقیت بازی کاپیتان مارول را تضمین کند. ساخت یک بازی خوب از کاپیتان مارول، به راحتی میتواند آن را به Mass Effect مارول تبدیل کند که بازیکنان در آن، همه تصمیمات کارول دانورز را کنترل میکنند. به عبارتی، انتخاب بازیکنان میتواند به ایجاد اعتماد در تمدنها و جناحهای مختلف داستان، کمک کند. شرورانی مانند Hala The Accuser، وجود چندین سیاره برای کاوش و سیستم نبرد تاثیرگذار، میتواند این بازی را به اثری با کیفیت و قابل احترام تبدیل کند. مارول میتواند فراتر از تصورات خودش، یک فرنچایز گیمینگ پر طرفدار را از روی این شخصیت توسعه دهد.
Aquaman
فرمانروای اقیانوسها
آکوامن (Aquaman) با نام واقعی آرتور کری، اولین بار در سال ۱۹۴۱ به خوانندگان و علاقهمندگان کمیکهای مصور، معرفی شد. آکوآمن پادشاه آتلانتیس و فرمانروای هفت دریاست که توانایی تنفس زیر آب، صحبت کردن با موجودات دریایی و قدرتهای فوقالعادهای مانند سرعت بینظیر دارد. او که نیمه انسان و نیمه آتلانتیسی است، میان دو جهان خشکی و دریا زندگی میکند و برای حفظ تعادل و صلح بین این دو دنیا میجنگد. آکوامن به دلیل تعهدش به حفاظت از اقیانوسها و موجودات آنها، به یکی از اعضای اصلی لیگ عدالت تبدیل شده است. دنیای آکوامن و فناوری آن به قدری وسیع و پیشرفته است که بازیهای مبتنی بر اقیانوس مانند Subnautica و حتی The Legend Of Zelda: The Wind Waker، هرگز نمیتوانند بخشی از آن وسعت و گیرایی را به نمایش بگذارند. از آنجایی که آکوامن ثابت کرد که یک شخصیت موفق در دنیای سینما است و در بازی های Injustice، حضور جذابی داشت، به نظر میرسد که او لیاقت یک تجربه مستقل را دارد. از شهرهای زیر دریا گرفته تا جزایر خطرناک، آکوامن میتواند با هیولاها و شرورهای زیادی از جمله Black Manta، Ocean Master و King Shark مبارزه کند. شاید دیسی بتواند سبکی از بازیهای جهان باز سولزلایک مانند Elden Ring و Star Wars Jedi: Survivor را انتخاب کرده و آن را به یک ماجراجویی جذاب در زیر آب تبدیل کند.
Venom
خشم بیگانه
ونوم (Venom) یکی از شخصیتهای پیچیده دنیای مارول است که اولین بار در سال ۱۹۸۸ در کمیکهای ابرقهرمانی حضور پیدا کرد. ونوم یک سیمبیوت بیگانه است که برای بقا نیاز به پیوند با یک میزبان دارد و پس از اتصال به بدن انسان، قدرتهای فوقالعادهای مانند افزایش قدرت بدنی، تغییر شکل و توانایی تولید تارهای عنکبوتی به او داده میشود. ادی براک، یکی از معروفترین میزبانهای ونوم، پس از پیوند با این سیمبیوت به یک ضدقهرمان تبدیل شد که با وجود ظاهر ترسناک و روشهای خشونتآمیزش، گاه به مبارزه با جنایت میپردازد. ونوم به دلیل شخصیت دوگانهاش، هم به عنوان دشمن و هم به عنوان متحد اسپایدرمن شناخته میشود و یکی از محبوبترین و پیچیدهترین ضدقهرمانان مارول به شمار میآید.
پس از اینکه بازیکنان بخش کمی از تواناییهای ونوم را در بازی Marvel’s Spider-Man 2 چشیدند، طرفداران احتمالا از ساخت اسپینآف ونوم با همان سطح داستانسرایی، هیجان زده میشوند. از ساختن سلاحهای عظیم گرفته تا توانایی بلعیدن انسانها، ونوم بهترین ضد قهرمانی است که میتوان یک بازی جهان باز از روی آن ساخت. بازیهای Prototype در ابتدا دنبالهای برای Spider-Man: Web Of Shadows با شخصیت اصلی ونوم بودند، اما این پروژه کنار گذاشته شد و به Prototype فعلی تبدیل گشت. به نوعی، این موضوع ثابت میکند که فرمول ونوم در یک محیط جهان باز میتواند جواب بدهد، به خصوص که Marvel’s Spider-Man 2 پتانسیل ونوم برای حضور در یک اسپینآف را نشان داد.
Superman
مرد پولادین
سوپرمن (Superman) با نام واقعی کال-ال و هویت زمینی کلارک کنت، یکی از قدیمیترین ابرقهرمانان در دنیای کمیکها محسوب میشود. او از سیاره کریپتون به زمین منتقل شد و به خاطر تواناییهای فوقالعادهای مانند پرواز، قدرت بینظیر و چشم لیزری، به یک قهرمان اسطورهای تبدیل شده است. سوپرمن به عنوان نماد عدالت، امید و فداکاری، به دفاع از بشریت و مبارزه با تهدیدات مختلف میپردازد و با هویت دوگانهاش به عنوان خبرنگار عادی، سعی در حفظ حریم خصوصی و زندگی شخصی خود دارد. او به دلیل اصول اخلاقی قوی، شخصیت نیکوکارانه و قدرتهای فوقالعادهاش، یکی از مشهورترین و محبوبترین شخصیتهای دنیای کمیک به شمار میآید.
سوپرمن پدرخوانده همه ابرقهرمانان محسوب میشود. اون شخصیتی بود که محبوبیت کمیکهای ابرقهرمانی را افزایش داد و ساخت اقتباس از آنها را آغاز کرد. در حالی که او در گذشته حضور فعالی در صنعت بازی داشت، تقریبا بیست سال است که هیچ بازی مستقلی از سوپرمن ساخته نشده است. درست مانند بازیهای Batman: Arkham، او لیاقت حضور درخشانی در صنعت بازی دارد. متاسفانه، سوپرمن بیشتر به عنوان یک شرور در بازیهای ویدیویی Injustice و Suicide Squad: Kill The Justice Squad حضور دارد. مرد پولادین به اندازه کافی منتظر مانده است و لیاقت این را دارد که آزدانه در متروپلیس، Warworld یا حتی Apokolips، به ماجراجویی بپردازد. اگر بازیکنان توانستند در سری God of War، کنترل یک خدای شکستناپذیر را بر عهده بگیرند، بازی در نقش سوپرمن نیز نباید ممانعتی داشته باشد.
کلام آخر
در پایان، میتوان گفت که جهان بازیهای ویدیویی همچنان در جستجوی ابرقهرمانان جدید برای خلق تجربیات جهان باز منحصربهفرد و هیجانانگیز است. از قدرتهای فوقالعاده ثور و سوپرمن تا سرعت بینظیر فلش و مبارزات وحشیانه پانیشر، هر یک از این شخصیتها پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به عناوینی موفق و جذاب دارند. با توجه به پیشرفتهای روزافزون تکنولوژی و طراحی بازی، این شخصیتهای محبوب و پیچیده میتوانند در قالب بازیهای جهان باز، داستانهای عمیق و گیمپلی جذابی را ارائه دهند. با بهرهبرداری از تواناییها و ویژگیهای منحصربهفرد هر یک از این قهرمانان، سازندگان بازی فرصت دارند تا تجربیات تازه و ماندگاری را برای طرفداران فراهم کنند و به سطح جدیدی از سرگرمی و روایت دست یابند.
منبع: Gamerant
- چرا شخصیتهای ابرقهرمانی مانند ثور و سوپرمن برای ساخت بازیهای جهان باز مناسب هستند؟
شخصیتهای ابرقهرمانی مانند ثور و سوپرمن برای بازیهای جهان باز مناسب هستند، زیرا قدرتها و تواناییهای خاص آنها میتواند تجربهای گسترده و جذاب را برای بازیکنان فراهم کند. ثور با قدرتهای نوردیک و سفر به قلمروهای مختلف و سوپرمن با تواناییهای فوقالعادهای چون پرواز و چشم لیزری، پتانسیل بالایی برای ارائه گیمپلی متنوع و دنیایی وسیع دارند. این ویژگیها امکان ساخت جهانهای گسترده و داستانهای جذاب را فراهم میآورند که بازیکنان میتوانند به طور آزادانه در آنها جستجو کنند و به مبارزه با دشمنان بپردازند.
- چه ویژگیهایی از شخصیت فلش باعث میشود که او به گزینهای مناسب برای بازیهای جهان باز تبدیل شود؟
فلش به خاطر تواناییهای فوقالعادهاش در حرکت با سرعت بالا، سفر در زمان و عبور از موانع فیزیکی، گزینهای جذاب برای بازیهای جهان باز است. سرعت غیرقابل تصور فلش به بازیکنان این امکان را میدهد که با سرعت زیادی در دنیای بازی حرکت کنند. علاوه بر این، دشمنان منحصربهفرد و قدرتهای مرتبط با Speed Force، تنوع و چالشهای بیشتری را در گیمپلی به ارمغان میآورد.
- چه عواملی باعث میشود که ساخت بازی جهان باز از روی شخصیتهایی مانند آکوامن و کاپیتان مارول چالشبرانگیز باشد؟
ساخت بازی جهان باز از روی شخصیتهایی مانند آکوامن و کاپیتان مارول به دلیل ویژگیهای خاص آنها میتواند چالشبرانگیز باشد. برای آکوامن، طراحی محیطهای زیر آب و دنیای زیر دریا، نیازمند تکنولوژی و طراحیهای ویژهای است که به درستی بازسازی شوند. به علاوه، تعامل با موجودات دریایی و محیطهای مختلف زیر آب، ممکن است نیازمند مکانیکهای خاصی باشد. برای کاپیتان مارول، ادغام قدرتهای فضایی و توانایی پرواز در فضا، نیاز به ساخت سیستمهای پیچیده و قابل قبول دارد. این ویژگیها نیازمند توجه ویژه به جزئیات و مکانیکهای منحصربهفرد هستند تا تجربهای واقعی و جذاب برای بازیکنان فراهم شود.
بهترین دیالسیهای تاریخ با امید لنون و شایان
source