پیدا کردن دوره آموزش روابط عمومی ( PR ) که علاوه بر پوشش مطالب جدید، متنوع و کامل حوزه ارتباطات، منطبق بر تجربیات واقعی بوده و به صورت مجازی قابل دانلود باشد یکی از پر چالشترین فرآیندها برای علاقمندان به این عرصه است.
شاید اگر در اینترنت برای مفهوم “روابط عمومی” جستجو کنید اولین عبارت کلیشهای که به آن بر میخورید جملات زیر باشد:
“روابط عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاعرسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینهسازی برای دریافت انتظارات و خواستههای مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است. به عبارت دیگر روابط عمومی هنر مردم داری است. ”
که البته علیرغم اینکه این تعریف در واقع غلط نیست، اما پس از گذشت سالهای طولانی و تغییر دنیای ارتباطات دیگر تعریف کاملی تلقی نمیشود و نیاز به زاویه دید جدیدی به این موضوع هستیم.
امروزه که شرکتها و سازمانها علاوه بر لزوم ارتباط با ذی نفعان سازمانی در بستر شبکههای اجتماعی و سوشال مدیا، نیازمند هماهنگی بیشتر واحدهای برند و مارکتینگ با ارتباطات سازمانی و رواب عمومی برای توسعه نفوذ و فروش محصولات و خدمات هستند، دیگر تعریف سنتی روابط عمومی رنگ باخته است و شعارهایی همچون “هنر مردم داری” و “چاپ بنرهای چند متری تبریک و تسلیت مناسبتی” که در روابط عمومی ایران در سالهای دور رونق داشت جایگاه پیشین را ندارد.
اگر در موتور جستجوی گوگل عبارت “دوره آموزش روابط عمومی” یا “بهترین دوره آموزش روابط عمومی” را جستجو کنید احتمالاً به چند دسته از نتایج زیر بر میخورید:
برای شرکت در یک دوره آموزش روابط عمومی باید موارد متعددی را در نظر داشت که از جمله آنها میتوان به امکان دانلود کامل ویدیو کلاسها، امکان دریافت پشتیبانی آنلاین و برخط با مدرس دوره، تجربه عملی مدرس دوره در حیطه روابط عمومی دولتی، خصوصی و بازار اقتصادی ایران، امکان مکالمه دورهای با مدرس جهت رفع اشکالات اجرایی و دریافت مشاوره اختصاصی و تخصصی و ارائه مدرک معتبر اشاره کرد.
در حال یکی از منحصر بفردترین دورههای آموزش روابط عمومی که به صورت کامل مطالب و سرفصلهای مورد نیاز روابط عمومی را مطابق معیارهای جهانی اما با نگاه دقیق به اکوسیستم ارتباطاتی ایران اجرایی نموده باشد، دوره روابط عمومی فیوچرمدیا است که پس از ارائه عمومی با استقبال زیادی روبرو شده است. این دوره با تدریس میلاد زارعی از دانش آموختگان حوزه ارتباطات که سابقه سالها کار اجرایی در عرصه رسانه و روابط عمومی دارد، برای علاقمندان و دانش پذیران بر روی پلتفرم آموزش تخصصی فیوچر مدیا (futuremedia.ir) عرضه شده است.
۲ – دوره آموزشی ویدیویی روابط عمومی خارجی
در دورههای آموزش ویدیویی روابط عمومی خارجی که با عناوین روابط عمومی مدرن یا روابط عمومی نوین و با زیرنویس ترجمه شده و دوبله فارسی در صفحات آموزشگاههای دیجیتال ماکتینگ و روابط عمومی ایران به فروش میرسند یکی از مهمترین نکات قابل توجه، به روز بودن نکات مورد بحث در فرآیند آموزشی است که قطعاً میتواند برای دانش پذیران مؤثر و مفید باشد.
در یکی از مهمترین این دورهها که با تدریس Deirdre Breakenridge به فروش میرسد عبارات زیر در توضیح دوره آمده است: ” روابط عمومی(Public Relations) برای هر کسی و کاری که میخواهد در معرض رسانهها، نوسان دیدگاههای مشتری و حفظ شهرت برند قرار بگیرد ضروری و حیاتی است. گرچه همانطور که تکنولوژی تکامل مییابد، ارتباط با عموم هم پیچیدهتر میشود. روابط عمومی مدرن، رهیافتی یکپارچه و چندکاناله است. ”
ما در این نوشتار قصد رد کردن و یا تأیید موارد گفته شده را نداریم اما تنها به یک نکته اشاره میکنیم و آن اینکه ” قطعاً یک مدرس بینالمللی که با اکوسیستم ارتباطاتی ایران آشنایی ندارد، علیرغم تجربیات ارزشمند و مهمی که دارد نمیتواند منطبق بر رویکردهای ایران برنامه عملیاتی ارائه نماید. قاعدتاً تجربیات مرتبط با ایران منحصر بفرد و شاخصتر از آن است که بتوان با یک دوره آموزشی خارجی بر مفهوم انسانی مانند روابط عمومی مسلط شد”
کوتاه سخن اینکه این دورهها به عنوان مورد کاوی و مطالعه ترندهای روابط عمومی بسیار مفید هستند اما با توجه به عدم تطابق با اکوسیستم ارتباطاتی ایران نمیتوانند برای علاقمندان به این عرصه راهگشا باشند..
۳ – دوره آموزشی آموزشگاه های آزاد روابط عمومی
در دوره های آموزشی آموزشگاه ها یا مراکز آموزشی ارتباطات و روابط عمومی که با رویکرد تبلیغات و برندینگ برگزار می شوند همواره با رویکرد های مارکتینگ محور روبرو هستیم و با توجه به فاصله ذهنیت مدرسان دوره ها نسبت به واقعیت روابط عمومی در سازمان ها و مراکز عمومی ایران، باید در انتخاب آموزشگاه بسیار دقت کرد تا حتما از تجربیات روابط عمومی دولتی و حاکمیتی نیز در سر فصل های آنها استفاده شده باشد و صرفا یک دورهمی اکوسیستمی و به دور از واقعیت برای دانش پذیران ایجاد نشود.
باید تاکید کنیم که دوره های آموزش روابط عمومی نوین و حرفه ای در برخی از آموزشگاه ها آزاد سطح مناسبی دارند که دقت توجه دانش پذیران را در انتخاب آموزشگاه و استاد مدرس دوره PR را طلب می کند. البته همواره مهمترین عیب این دوره ها حضوری و یا برخط بودن لحظه ای این دوره ها است که امکان بهره برداری و مرور چند باره مطالب برای دانش پذیران در بسیاری اوقات فراهم نیست . شایان توجه است نداشتن پشتیبانی تکمیلی دوره و در بسیار اوقات عدم امکان ارتباط با مدرس پس از پایان دوره از دیگر معایب این مراکز آموزش روابط عمومی به شمار می رود.
در این دوره ها مفاهیمی همچون “مدیریت بحران روابط عمومی، ساخت و مدیریت برند با رویکرد روابط عمومی، روابط رسانهای، ارتباطات داخلی و دورن سازمانی، استراتژیهای ارتباطی شرکتی، برنامهریزی و مدیریت رویداد و ایونت، امور عمومی و لابیگری، تعامل با ذینفعان، برگزاری مجمع عمومی سالیانه و تهیه گزارش سال روابط عمومی، استراتژی رسانههای اجتماعی ، افزایش دید برند و نظارت بر افکار عمومی، توسعه و مدیریت محتوا، نظارت و مدیریت شهرت، یکپارچهسازی ارتباطات بازاریابی، مسئولیت اجتماعی سازمانی ( CSR)، مارکام ( ارتباطات بازاریابی) و … ” تدریس می شود.
هزینه شرکت در دوره های آموزش روابط عمومی در آموزشگاه های آزاد حدود ۵ تا ۱۵ میلیون تومان است که با توجه به موقعیت آموزشگاه و مطرح بودن نام اساتید دوره ، مبلغ دریافتی از دانش پذیران میتواند بیشتر نیز بشود تا جایی که برخی دوره های تک استاد که در چند جلسه هفتگی پیاپی برگزار می شوند تا حدود ۲۵ میلیون تومان نیز دریافتی دارند
.
۴ – دوره آموزشی روابط عمومی با مدرک مورد تایید وزارت علوم
این دوره ها با عناوین DBA یا MBA روابط عمومی (PR) به کاربران عرضه می شوند و با حمایت یکی از مراکز دانشگاهی رسمی یا برخی مراکز آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم و با راهبری اساتید پیشکسوت روابط عمومی ایران و همراهی برخی اساتید جوان این عرصه برگزار می شوند.
این دوره ها با تعداد ساعت جلسات ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت با اهداف آموزشی و مباحثی همچون “تدوین برنامه جامع ارتباطات استراتژیک در کسبوکار، تبیین برنامهریزی ارتباطات با رسانه، بررسی بحرانهای روابط عمومی و ارتباطات در کسبوکار، تعریف و راهاندازی واحد روابط عمومی؛ منابع انسانی و فعالیتهای اجرایی آن، تبیین روابط عمومی و بخشهای مختلف آن برای کسبوکارهای مختلف، بررسی کارکردها و ابزارهای روابط عمومی و تعریف مدیریت روابط عمومی، تببین نظریههای ارتباطات و استراتژیهای ارتباطی، بررسی کارکرد تبلیغات، بازاریابی، برندینگ در انواع کسبوکار، بررسی ابزارهای تحقیقات و ارزیابی در روابط عمومی و …” به صورت حضوری و بعضا مجازی برگزار می شوند .
طبق برآورد حدودی شهریه این دوره های آموزشی برای ارائه مدرک دوره های آموزش عالی آزاد مورد تایید وزارت علوم برای DBA و MBA روابط عمومی مبلغی مابین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان است.
برخی از دروس ارائه شده توسط این مراکز آموزشی در این دوره ها “روزنامهنگاری و رسانه، ارتباطات یکپارچه بازاریابی، تولید و مدیریت محتوا، برنامهریزی ارتباطات رسانه، مبانی و نظریههای ارتباطاتریال مبانی روابط عمومی در کسبوکار و جامعه، مبانی برندینگ، تبلیغات، بازاریابی، مخاطبشناسی، اخلاق در روابط عمومی، راهاندازی واحد روابط عمومی و برونسپاری روابط عمومی، روابط عمومی در رسانههای آنلاین، تحقیقات بازار و روشهای اندازهگیری، برنامهریزی ارتباطات استراتژیک، ارتباطات زمان بحران، ارتباطات میان فردی و هوش هیجانی، استراتژی رسانه و شبکههای اجتماعی، مبانی ارتباطات میان فردی و … ” هستند که بازخوردهای برخی دانشپذیران دوره ها حکایت از سنگینی مفاهیم دوره ها و بعضا عدم تسلط برخی از اساتید بر مفاهیم ارائه شده به دلیل تازگی مفاهیم و عدم وجود تجربیات لازم در این عرصه دارد.
از مزایای دوره های مورد نظر می توان به حضور اساتید پیشکسوت این عرصه و بهره مندی از تجارب فعالان جوان روابط عمومی ایران اشاره کرد که می تواند برای علاقمندان منشا اثر باشد. همچنین یکی از انواع بهره برداری از این دوره ها، الصاق عناوینی همچون دکتری روابط عمومی در رزومه های دانش پذیران این دوره ها است. خالی از لطف نیست که تاکید کنیم با توجه به شهریه بالای این دوره ها پیش از انتخاب هر مرکز آموزشی حتما اساتید دوره را به دقت بررسی کنید تا مبادا متضرر نشوید.
برای دریافت مشاوره رایگان و شرکت در دوره آموزش روابط عمومی به سایت فیوچرمدیا (futuremedia.ir) مراجعه کنید.
source