برای بنا ساختن هر سایتی، به دو ستون اصلی نیاز است! یعنی نام دامنه و هاست. هاست فضایی است که از فایل‌های تشکیل‌دهندۀ سایت نگهداری می‌کند و دامنه، آدرسی است که کاربران را به آن سایت هدایت می‌کند.

در اینجا می‌خواهیم به دومی بپردازیم و راهنمای ثبت دامنه را به‌صورت جامع و کامل تقدیم شما کنیم. برویم سراغ اولین مرحله که انتخاب یک نام دامنۀ مناسب است.

چگونه نام دامنۀ مناسب انتخاب کنیم؟

در اولین قدم، باید مشخص شود که می‌خواهید از چه نام دامنه‌ای استفاده کنید. منظور همان عبارتی است که قبل از پسوند می‌آید.

این بخش از فرایند ثبت دامنه بسیار حائز اهمیت است، چون آدرس سایت، همان چیزی است که باعث می‌شود مخاطبان آن را خیلی خوب به خاطر بسپارند.

نکته: نام دامنه باید زمینۀ فعالیت کسب‌وکار شما را منعکس کند و با نام برند هم کاملاً همخوانی داشته باشد.

متخصصان امر می‌گویند بهترین کار، برگزاری طوفان فکری یا به‌قول انگلیسی‌زبان‌ها، Brainstorm است. به این ترتیب که جمعی از افراد مورد تأیید شما دور هم جمع می‌شوند و در فضایی عاری از هرگونه قضاوت، نام‌هایی که در چارچوبی مشخص‌شده به ذهنشان می‌رسد را بیان می‌کنند.

یک نفر در آن جمع مسئول ثبت نام‌های پیشنهادی است. در نهایت، بعد از گذشت بازۀ زمانی‌ای که از قبل معلوم گشته، ۵ نام که بهتر از بقیه به نظر می‌رسند انتخاب خواهند شد و به مرحلۀ بعد می‌روند.

در مرحلۀ بعد، افراد گرم هم می‌آیند و اسامی راه‌یافته به مرحلۀ نهایی را زیر نگاه نقادانۀ خود می‌برند؛ در نهایت، نامی انتخاب خواهد شد که حاصل تفکر جمعی است و می‌تواند کسب‌وکار را به اهدافی که دارد نزدیک کند.

اگر موافق باشید، چند نکته را بررسی کنیم که هنگام انتخاب نام دامنه به کارتان می‌آیند:

  • هرچه کوتاه‌تر، بهتر: از آنجایی که به‌ یاد ماندنی بودن نام بسیار مهم است، توصیه می‌کنیم تا جای ممکن سراغ اسامی کوتاه بروید؛ چون این‌گونه نام‌ها راحت‌تر در اذهان حک می‌شوند.
  • حفظ ارتباط با برند: همان‌طور که گفتیم، بهتر است نام انتخابی کاملاً به نام اصلی برند مرتبط شود و به‌بیانی دیگر، نمایانگر آن باشد.
  • سادگی: اگر می‌خواهید مخاطبان راحت‌تر نام دامنه را به یاد بیاورند، باید تا جایی که می‌توانید، علاوه‌بر کوتاه بودن، سادگی آن را حفظ کنید؛ به همین خاطر، ترجیحاً سراغ اعداد و خطوط فاصله نروید و از دو حرف مشابه کنار هم استفاده نکنید.

بعد از اینکه تکلیف نام دامنه مشخص شد، باید بروید سراغ انتخاب پسوندی که می‌خواهید به آن بچسبانید!

بررسی پسوندهای گوناگون دامنه

پسوند همان قسمتی است که بعد از نقطه (دات) می‌آید. در مرحلۀ دوم از مراحل ثبت دامنه، نوبت به انتخاب پسوند یا پسوندهای مناسب برای نام برگزیده‌شده می‌رسد.

در لحظۀ نگارش این مطلب، بیشتر از ۱۶۰۰ پسوند دامنه وجود دارند که صاحبان سایت‌های اینترنتی می‌توانند سراغ آن‌ها بروند.

طبیعتاً امکان بررسی هر ۱۶۰۰ پسوند ندارد و این کار فایده‌ای هم به‌دنبال نخواهد داشت! در عوض، سعی می‌کنیم برخی از معروف‌ترین و مهم‌ترین پسوندها را زیر ذره‌بین ببریم و تمام اطلاعات لازم پیرامون آن‌ها را در اختیارتان قرار دهیم.

Com

شکی نیست که مشهورترین پسوند دامنه در سراسر دنیا، همین .com است. پسوندی که گویا موجودیت آن به اینترنت گره خورده و از همان روزهای اولیۀ ظهور دهکدۀ جهانی، com هم وجود داشت!

این عبارت از کلمۀ Commercial به‌ معنای تجاری می‌آید؛ پس در اصل سایت‌های تجاری باید سراغ این پسوند بروند؛ اما سال‌ها است که همۀ انواع سایت‌ها، با هر زمینۀ فعالیتی این پسوند را به انتهای نام دامنۀ انتخابی می‌چسبانند و هیچ مشکلی هم برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

.com با توجه به شهرت و اعتباری که دارد، الحق با قیمتی منصفانه عرضه می‌شود و در مقایسه با بسیاری از پسوندهای ناشناخته‌تر، هزینۀ کمتری روی دست صاحب سایت می‌گذارد.

Ir

پسوندهای دو حرفی در دستۀ ccLTD قرار می‌گیرند؛ یعنی پسوندهای دامنۀ مختص کشورها! مثلاً fr پسوند اختصاصی فرانسه است. us برای ایالات متحدۀ آمریکا، uk برای بریتانیا، tr برای ترکیه و…..

پسوند اختصاصی کشور ما ir است که مشخصاً از کلمۀ Iran می‌آید. سایت‌هایی که سراغ ir می‌روند و تصمیم دارند از آن برای نام دامنۀ خود استفاده کنند، از برخی مزایا برخوردار می‌شوند و در نقطۀ مقابل، مشکلاتی هم گریبان‌گیرشان خواهد شد!

مهم‌ترین مزیت اینکه Ir برای ایرانی‌ها از هر پسوند دیگری ارزان‌تر تمام می‌شود! اکنون که این مطلب را آماده می‌کنیم، با کمتر از ۸۰ هزار تومان می‌توانید یک دامنۀ ir ثبت کنید. در حالی که برای com باید بیشتر از ۶۰۰ هزار تومان و برای net باید بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان بپردازید.

علاوه‌بر این مزیت، امکان برخورداری از برخی امکانات داخلی مثل ثبت نشان‌های تجاری ملی و ثبت آگهی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم برخوردار خواهید شد.

اگر احیاناً با هر دلیلی دسترسی به اینترنت بین‌الملل از بین برود، سایت‌هایی که پسوند ir دارند می‌توانند بدون مشکل برای بازدیدکنندگان داخلی به نمایش دربیایند.

در نقطۀ مقابل، به‌خاطر تحریم‌ها، بسیاری از سرویس‌های بین‌المللی مثل گوگل ادز در دسترس دامنه‌های با پسوند ir نیستند.

نکته: بعد از خرید دامنه ir، باید به سایت ایرنیک بروید و اطلاعات هویتی خود را در آن ثبت کنید تا امکان استفاده از این پسوند به وجود بیاید.

در کل، اگر بازار هدفتان محدود به مرزهای کشور خودمان است، ir می‌تواند انتخاب خوبی برای پسوند دامنه باشد؛ در غیر این صورت، باید سراغ پسوندهای دیگر بروید.

Net

.net در شهرت و محبوبیت دست‌کمی از .com ندارد. این پسوند هم قدمت زیادی دارد و پیدایش آن به روزهای نخست مطرح شدن اینترنت برمی‌گردد.

عبارت net از کلمۀ Network به معنای شبکه گرفته شده است؛ بنابراین، برندهایی که در حوزۀ تکنولوژی‌های مرتبط با شبکه فعالیت دارند، این پسوند را گزینۀ مناسبی برای نام دامنۀ خود می‌بینند. برای مثال می‌توان به ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی (ISP) و دیتاسنترها اشاره کرد.

.net هم مثل .com پا را فراتر گذاشته است و دیگر صرفاً فقط توسط شرکت‌های فعال در حوزۀ تکنولوژی‌های شبکه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ چون همان‌طور که گفتیم، بسیار مشهور است و می‌تواند اعتبار زیادی برای سایت‌ها دست‌وپا کند.

معمولاً، وقتی نام دامنه‌ای با پسوند .com در دسترس نباشد، صاحبان سایت‌ها سراغ .net می‌روند. البته لازم است این را بگوییم اولی بسیار شناخته‌شده‌تر است و اگر بنا به مقایسه باشد، بدون شک بالاتر از .net قرار می‌گیرد.

Org

Org از Organization می‌آید که ترجمۀ آن می‌شود سازمان؛ پس قاعدتاً، این پسوند به‌ درد سازمان‌ها می‌خورد؛ منتهی نکته‌ای وجود دارد که باید از آن آگاه باشید.

Org هم مثل com و net است؛ یعنی این ۳، جزو مشهورترین پسوندهای دامنه هستند که قدمت خیلی زیادی دارند. در نتیجه، حالا جدا از سازمان‌ها، انواع‌واقسام سایت‌ها، فارغ از زمینۀ فعالیتشان، ممکن است سراغ این پسوند بروند و دنبال بهره‌وری از اعتبار و سرشناس بودن آن باشند.

احتمالاً مشهورترین سایتی که از این دامنه استفاده می‌کند، Wikipedia است که دانشنامۀ دنیای آنلاین به حساب می‌آید. در کنار آن، می‌توان از سایت اصلی Mozilla، مرورگر نام‌آشنای اینترنتی نام برد.

ویکی پدیا به عنوان یکی از مشهورترین وبسایت های استفاده کننده از دامنه .org

Info

این پسوند در دستۀ gTLDها قرار می‌گیرد؛ یعنی یک دامنۀ عمومی است که از عبارت information با معنای اطلاعات گرفته شده.

Info بیشتر از ۲۰ سال قدمت دارد، اما در مقایسه با ۳ پسوندی مشهوری که بالاتر آن‌ها را معرفی کردیم، جوان‌تر محسوب می‌شود. در واقع، info جزو اولین پسوندهایی بود که با هدف گسترش دنیای پسوندها معرفی شد و هدف از عرضۀ آن، جلوتر رفتن از پسوندهای همیشگی، یعنی com، net و org بود.

.info بیشتر به کار سایت‌هایی می‌آید که به نشر اطلاعات مشغول هستند. از سایت‌های آموزشی گرفته تا وبلاگ‌ها. ضمناً، ممکن است آن‌هایی که نام دامنۀ انتخابی خود با پسوند مطلوب را در دسترس نمی‌بینند، از این پسوند به‌عنوان جایگزین استفاده کنند.

یکی از جذاب‌ترین مزایای این پسوند، قیمت قابل قبول آن است که تقریباً نصب پسوند com هزینه روی دست صاحب سایت می‌گذارد.

Shop

سن این پسوند به ۱۰ سال هم نمی‌رسد! پس داریم راجع‌به یکی از تازه‌واردها صحبت می‌کنیم که کاملاً مشخص است به کار چه نوع سایت‌هایی می‌آید. به همین خاطر، در مدت‌زمانی کم، توانسته توجه بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی را جلب کند و به گزینه‌ای عالی برای آن‌ها بدل شود.

آن دسته از فروشگاه‌های آنلاین که با این پسوند نام دامنۀ خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانند در همان برخورد اول به کاربران بفهمانند که سایتشان یک فروشگاه اینترنتی است. این یکی از مهم‌ترین مزایای .shop به حساب می‌آید.

نکتۀ مهم اینکه این پسوند حتی از info هم ارزان‌تر است و در لحظۀ نگارش این مطلب، می‌توانید با پرداخت تقریباً ۲۰۰ هزار تومان آن را برای فروشگاه اینترنتی خود تهیه کنید.

Biz

Business یعنی کسب‌وکار؛ پس پسوند Biz که از این کلمه گرفته شده است هم به درد سایت‌هایی می‌خورد که نمایندگی یک کسب‌وکار در فضای آنلاین هستند.

Biz هم‌زمان با info معرفی شد و از همان موقع توانسته توجه‌های بسیاری را به خود جلب کند. آن دسته از سایت‌ها که دوست دارند ماهیت فعالیت خود را به کاربر نشان دهند، از .biz استفاده می‌کنند؛ چون همان‌طور که گفتیم، com دیگر چنین خاصیتی ندارد و توسط همۀ انواع سایت‌ها به کار گرفته می‌شود.

قبل از اینکه هیجان‌زده شوید و فکر کنید بهترین پسوند برای نام دامنۀ انتخابی همین biz است، باید بگوییم داریم راجع‌به یکی از گران‌ترین پسوندها صحبت می‌کنیم. پسوندی که هزینۀ برخورداری از آن بیشتر از ۱ میلیون تومان در سال است؛ یعنی بیشتر از ۲ برابر هزینۀ پسوند Com!

App

App از Application می‌آید که در فارسی هم به آن اپلیکیشن می‌گوییم. این پسوند هم نسبتاً نوظهور است و تقریباً ۱۰ سالی می‌شود که به جرگۀ پسوندهای موجود برای نام‌های دامنه پیوسته.

همان‌طور که احتمالاً خودتان حدس می‌زنید، این پسوند مخصوص سایت‌های اپلکیشن‌ها است و توسط گوگل معرفی شده. هدف این بود که پسوندی ارائه شود تا بتوان سایت‌های فعال در این زمینه را به‌آسانی تشخیص داد.

از جملۀ معروف‌ترین سایت‌ها با این پسوند می‌توان به Duolingo.app و Spotfiy.app اشاره کرد. دو سایتی که همه با اپلیکیشن‌های مشهور آن‌ها آشنایی داریم.

.app هم گران است و با اینکه ارزان‌تر از پسوند biz عرضه می‌شود، قیمتی بالاتر از ۱ میلیون تومان دارد.

نکتۀ مهم: امکان استفاده از دو یا چند پسوند برای یک نام دامنه وجود دارد؛ یعنی می‌توانید تنظیمات را طوری انجام دهید که هر دو آدرس example.com و example.ir، کاربر را به یک سایت هدایت کنند.

بعد از انتخاب پسوند مناسب، تکلیف تمام قسمت‌های تشکیل‌دهندۀ نام دامنه معلوم خواهد شد. حالا باید بروید سراغ یک ارائه‌دهندۀ معتبر تا از موجود بودن دامنۀ انتخابی مطمئن شوید.

انتخاب یک ارائه‌دهندۀ معتبر و بررسی در دسترس بودن دامنۀ انتخابی

کلی پلتفرم داخلی وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها این فرایند را پیش ببرید. در ادامۀ راهنمای ثبت دامنه، می‌رسیم به جایی که باید یک ارائه‌دهندۀ معتبر پیدا کنید و در داخل سایت آن‌ها، ببینید امکان ثبت نام انتخابی وجود دارد یا اینکه قبلاً شخص یا مجموعه‌ای آن را تصاحب کرده‌اند!

اغلب پلتفرم‌های درست‌وحسابی، امکان بررسی موجود بودن دامنه را برای کاربران فراهم می‌کنند. فقط کافی است نام دامنۀ انتخابی را همراه با پسوند دلخواه جست‌وجو کنید تا ببینید آیا امکان ثبت آن وجود دارد یا نه!

بررسی آزاد بودن دامنه در ایران سرور

در تصویر بالا، در صفحه ثبت و خرید دامنه ایران سرور برای مثال google.com را جست‌وجو کردیم و همان‌طور که می‌بینید، امکان ثبت آن وجود ندارد.

اگر هم دامنه موجود باشد، چیزی مشابه تصویر زیر را خواهید دید:

قیمت انواع پسوندهای دامنه در ایران سرور

اگر دامنه با پسوند انتخابی موجود بود که هیچ؛ می‌توانید خیلی راحت روی ثبت دامنه کلیک کنید و کار را به اتمام برساند؛ در غیر این صورت، یا باید سراغ پسوندی متفاوت بروید یا کلاً نام انتخابی را تغییر دهید.

آیا امکان ثبت نام دامنه به زبان فارسی وجود دارد؟

برخی از پسوندها از حروف فارسی پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر نه! جالب است که پسوندهای شناخته‌شده مثل com و net ممانعتی در این کار به عمل نمی‌آورند؛ ولی ثبت نام دامنۀ فارسی با پسوند ir ممکن نیست!

درهرصورت، انتخاب نام دامنه با حروف الفبای فارسی کار رایجی نیست و بهتر است قید آن را بزنید.

ایران‌سرور ارائه‌دهندۀ معتبری است که دنبالش می‌گردید!

در انتهای این راهنمای خرید دامنه، لازم می‌دانیم پلتفرمی مناسب را معرفی کنیم که بتوانید با آسودگی خاطر در آن خرید دامنه را انجام دهید و خیال خود را همۀ جوانب دیگر کار راحت کنید.

ایران سرور یکی از قدیمی‌ترین هاستینگ‌های کشور است که در کنار ارائۀ انواع سرویس‌های میزبانی، خدمات مربوط به ثبت دامنه را هم ارائه می‌کند.

source

توسط techkhabari.ir