نوشتن تبلیغات به صورت اصولی و درست ارزش محصول، خدمات و نام تجاری یا همان برند شما را به جهان منتقل می کند. وقتی در نوشتن تبلیغ درست عمل کنید این موجب می شود که در مخاطب میل به انجام آنچه را که انجام می دهید یا می فروشید را به مخاطب منتقل کنید. در چنین شرایطی مشتری به دنبال انگیزه ای که از پیام تبلیغاتی شما میگیرد ضمن بررسی و تحقیق در درون خود و در مورد کسب و کار شما، اقدام به خرید می کند.

باید این را بدانید که نوشتن تبلیغات و به طور کلی تدوین و طراحی یک تبلیغ موثر هرگز اتفاقی انجام نمی شود. یک تبلیغ خوب زمانی بسته می شود که شما مخاطب هدف خود را و نیازهای او را به خوبی بشناسید و بدانید که می خواهید در چه رسانه ای آن را نشر دهید.

با این حساب آیا آماده هستید تا به شما بیاموزیم که چگونه تبلیغات خود را بنویسید که نتایج واقعی بدست آورید!؟ گویا آی تی در این مطلب ارزشمند به شما کمک می کند تا گام به گام با فرآیند نوشتن تبلیغات آشنا شوید.

اولین گام نوشتن تبلیغات: مخاطب هدف خود را مشخص کنید

هنگام نوشتن تبلیغات اولین کاری که باید کنید این است که مشخص کنید که می خواهید تبلیغ شما به گوش چه کسی برسد؟ وقتی که مخاطبین خود را به درستی انتخاب می کنید این تضمین برای شما است که در هیاهوی رسانه ای تبلیغ شما به دست کسانی برسد که درگیر موضوع تبلیغ شما هستند.

بدانید که هر چه در انتخاب مخاطب دقیق تر باشید کارتان را بهتر انجام خواهید داد. به عنوان مثال وقتی بخواهیم برای تناسب اندام و شغل مربوط به آن یک تبلیغ بنویسیم قطعا به دنبال این نیستیم که برای عبارت افراد علاقمند به تناسب اندام تبلیع بسازیم! در واقع طرز نوشتن تبلیغات در چنین شرایطی می تواند چنین باشد:

افرادی که مشغله زیادی دارند و بین ۲۵ تا ۴۰ سال سن دارند و می خواهند یک سری تمرینات تناوبی با شدت بالا داشته باشند!

هر چه تبلیغات شخصی سازی تر شود بهتر است چرا که با شخصی سازی چالش ها و علایق مخاطبین مورد هدف قرار می گیرد و احتمال درگیری مخاطب بیشتر خواهد بود.

طبق تحقیقات McKinsey، این شخصی‌سازی به افزایش ۵ تا ۱۵ درصدی درآمد کمک می‌کند. (اگر دوست دارید در مورد این پژوهش بیشتر بخوانید این لینک را ببینید)

گام دوم نوشتن تبلیغ:‌ تحقیقات بازار داشته باشید

تحقیقات بازار یعنی درک عمیق تر از دنیای مخاطبین! در واقع می توان این گام را گام دوم در مخاطب شناسی تصور کرد.

در تحقیقات بازار به طور عمیق تر در مورد اطلاعات بیشتر و تجزیه و تحلیلی از مشتریان بالقوه انجام می شود. این اطلاعات شامل سن، جنسیت، سطح تحصیلات و موقعیت مکانی زندگی و کار می باشد. از طرفی از نظر روانشناسی و رفتارهای فردی نیز این افراد مورد بررسی قرار می گیرند و داده ها تجزیه و تحلیل می شوند. از جمله اطلاعات روانشناسی در این باره می توان به علایق و ارزش ها و سبک زندگی و تفکر این افراد می توان اشاره کرد. در کنار این قضیه در نوشتن تبلیغ درست رفتارهای کاربران از جمله عادات خرید و مصرف و الگوی مصرف رسانه نیز اهمیت دارد.

با کمک آنچه در بالا گفته شد باید هنگام نوشتن تبلیغات بتوانید به سوالات زیر پاسخ های دقیقی بدهید:

  1. بازه سنتی مخاطبین هدف نوشتن تبلیغات من برای محصول یا خدمات مورد نظر چیست؟
  2. بزرگترین چالش مخاطبین من چیست؟
  3. آن ها بیشتر وقت خود را در طول روز صرف چه کاری می کنند؟
  4. محل زندگی و کار (گاها این گزینه نیز مهم است) مخاطبین من کجاست؟
  5. آن ها از چه رسانه اجتماعی بیشتر استفاده می کنند؟
  6. آنها معمولا چه نوع تبلیغاتی را می بینند؟

بهترین روش انجام تحقیقات بازار

برای انجام تحقیقات بازار روش های مختلفی وجود دارد.

  • داده های موجود از تحقیقات گذشته توسط همکاران
  • نظرسنجی
  • طراحی پرسشنامه
  • انجام تحقیقات روی گروهی متمرکز

معمولا بهترین روش این است که گروهی از افراد که مخاطب هدف هستند را کاندید کنید و از آن ها درباره چگونگی و نحوه استفاده آنها و چالش های آن ها با محصول صحبت شود.

نوشتن سناریو تبلیغاتی به تناسب قالب تبلیغ

سومین گام در طراحی ساختار تبلیغ و نوشتن تبلیغات این است که بدانیم می خواهیم تبلیغ خود را در چه قالبی بنویسیم و طراحی کنیم. نوع تبلیع و فرمت آن مشخص می کند که در نوشتن سناریو تبلیغاتی درست عمل کنیم.

انواع فرمت های تبلیغات شامل موارد زیر می شود:

  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات صوتی
  • تبلیغات به کمک اینفلوئنسرها
  • تبلیغات نمایشی
  • تبلیغات متنی یا همان ریپورتاژ
  • شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات در موتور جستجو (SEM)
  • پادکست

در ادامه محبوب ترین روش های تبلیغات را آورده ایم:

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی شامل تبلیغاتی است که به صورت بنر روی وب سایت ها یا به صورت پاپ آپ ها نمایش داده می شود. طبق تحقیقات در ایالات متحده آمریکا، معمولا ۳۰ درصد هزینه تبلیغات برای هر خدمات یا محصول در کمپین های تبلیغاتی برای تبلیغات نمایشی در نظر گرفته می شود. می توان گفت که این میزان نشان از اهمیت و اثرگذاری این تبلیغات است. مخصوصا وقتی این تبلیغات هوشمند سازی شوند و به مخاطبین خاص به کرات نماش داده شوند اثر گذاری بهتری نیز دارند.

تبلیغات ویدیویی

ویدیو این توانایی را دارد که اطلاعات و مفهوم را خیلی سریع به مخاطب منتقل کند. طبق پژوهش ها ۹۱ درصد از کسب و کارها از ویدیو برای تبلیغات در کمپین های خود استفاده می کنند. تبلیغات ویدیویی معمولا می تواند کوتاه یا بلند باشد. به تناسب رسانه ای که قرار است ویدیو در آن تبلیغ شود اندازه ویدیوی تبلیغاتی در نظر گرفته می شود.

نوشتن تبلیغات و نوشتن سناریو تبلیغاتی

 تبلیغات صوتی

تبلیغات صوتی که در پلتفرم‌های پخش صوتی مانند Apple Music، Spotify و Pandora ارائه می‌شوند، معمولاً ۱۵ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشند و می‌توانند مبتنی بر موسیقی یا صدا باشند. تبلیغات صوتی از نوع تبلیغات جوان و تازه به شمار می آید و امید می رود به زودی پایاپای تبلیغات ویدیویی نقش خود را ایفا کند.

تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ

در تبلیغات اینفلوئنسری از یک فرد مشهور که از نقطه نظرات مختلف محبوب اجتماع است استفاده می شود تا در مورد محصول شما تبلیغ کند بحث کند یا مخاطبین خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به محصول شما هدایت کند. از بیشترین نمونه های این نوع تبلیغات می توان به تبیلیغات ویدیویی در پیام های بازارگانی، و رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام می توان اشاره کرد.

تبلیغات در موتورهای جستجو

تبلیغ در موتورهای جستجو در واقع یک سری روش های حمایت شده است که بر اساس آنچه که کاربران جستجو می کنند نتایج سریع تر و صریح تری مشاهده می کنند. این تبلیغات معمولا به صورت تبلیغات کلیکی گوگل محسوب می شوند.

در تبلیغات کلیکی در موتور جستجو زمانی که یک فرد عبارات یا کلمات کلیدی خاصی را جستجو می کند، تعداد دفعاتی که تبلیغ شما نمایش داده می شود ممکن است بر اساس آنچه رقیب شما برای تبلیغات روی همان کلمات کلیدی پرداخت می کند متفاوت باشد.

دقت کنید که یکی دیگر از روش های تبلیغات در موتور جستجو این است که روی محتوا و وب سایت خود چنان کار کنید و سایت را برای نمایش در موتور جستجو بهینه کنید که بدون حتی پرداخت به گوگل سایت شما در لیست نمایشی گوگل در پاسخ به جستجوی کاربران نمایش داده شود. به این کار سئو یا SEO می گوییم.

شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین و پر سود ترین تبلیغات به شمار می آید. این شبکه ها شامل اینستاگرام توییتر لینکدین و غیره هستند و نحوه طراحی تبلیغ و نوشتن تبلیغ برای هر پلتفرم و نوع تبلیغی که نیاز دارید فرق دارد.

پادکست

پادکست هم فرم قوی برای تبلیغات است. شما می توانید تبلیغ خود را در ابتدا و وسط یا در انتهای پادکست قرار دهید. معمولا پادکست ها به دست مخاطبین اصلی خود می رسند. از طرفی می توان برخی پادکست ها را در سامانه های ویدیویی نظیر یوتیوب نیز بارگذاری کرد.

در نوشتن تبلیغات به هدف خود فکر کنید

اینکه می خواهیم تبلیغ خود را به چه کسی نشان دهیم و حتی از چه روشی برای نمایش آن استفاده کنیم بخشی از نبرد طراحی و ساختن تبلیغات به شمار می آید. مهم این است که بدانیم از تبلیغ چه می خواهیم.

هدف از تبلیغ چیست؟

اهدافی که برای ایجاد تبلیغات داریم معمولا به ۳ دلیل هستند:

  • آگاهی کاربر از برند
  • آگاهی کاربر از محصول
  • تبدیل ها (تبدیل مخاطب به خریدار و یا غیره)

آگاهی از برند برای این است که مخاطب حس آشنایی و صمیمیت با برند شما داشته باشد. این کار موجب می شود که ارتباط و اعتبار طولانی مدت به کسب و کار شما داده شود. همچنین کمک می کند در طول مدت تبدیلات خوبی داشته باشید. هشیاری از برند چیزی شبیه این است که وقتی کسی اسم بوئینگ را نزد شما می آورد شما به طور اتوماتیک به هواپیما فکر می کنید. می خواهید هنگام شنیدن نام برندتان مردم به چه چیزی فکر کنند؟ می توانید یک تبلیغ یا مجموعه ای از تبلیغات برای آگاهی از برند خود داشته باشید و آن طور که می خواهید در ذهن مخاطب نقش ببندید در مورد سناریو تبلیغ نویسی فکر کنید و بنویسید.

در پروسه نوشتن آگاهی از محصول و تبدیل تمرکز نوشتن تبلیغات بر محصول است نه بر برند. اما یک تفاوت هم بین این دو وجود دارد. تفاوت اصلی بین آگاهی محصول و تبدیل این است که در قیف بازاریابی و فروش بعد از تولید و نوشتن و طراحی تبلیغ برای آگاهی از محصول باید به فروش تمرکز داشت اما در تبدیل مستقیما در لحظه و حال به فروش متمرکز می شویم.

چگونه یک تبلیغ برای محصول یا برند بنویسیم

وقتی می خواهیم با نوشتن تبلیغات برای یک محصول خاص مشتری زایی و تبلیغ کنیم باید صرفا تمام تمرکز ما روی آن محصول باشد نه دسته بندی محصولات! وقتی صحبت از معرفی محصول می شود مشتریان بالقوه باید بدانند که محصول چیست و چطور کار می کند و چطور می تواند به آن ها کمک کند. بسته به نوع محصول و یا پلتفرمی که محصول بر قالب آن ارائه می شود ممکن است نیاز باشد یک آموزش با کیفیت از نحوه استفاده و یا خروجی این محصول تهیه شود.

در مقابل، اگر در حال ایجاد آگاهی از برند باشم، ممکن است بیشتر در مورد کارمندان، فرهنگ شرکت، تاریخچه و موقعیت ارزشی خود صحبت کنم تا اعتبار و اعتماد ایجاد شود. تبلیغات آگاهی از برند به جای تمرکز بر فروش سریع، نیاز به ارتباط عاطفی طولانی مدت دارند.

پلتفرم خود را انتخاب کنید

هنگام انتخاب پلتفرم به ویژگی های مخاطبین و اطلاعاتی که در بخش مخاطب شناسی به دست آورده بودیم نیاز داریم. وقتی ما می خواهیم پلتفرم انتخاب کنیم لازم است که جایی را انتخاب کنیم که کاربران هدف در آن وجود داشته باشند. به عنوان مثال اگر بخواهید برای یک فروشگاه لباس تبلیغ کنید بهترین پلتفرم اینستاگرام است نه لینکدین! اگر جای اشتباه انتخاب کنید تبلیغ خروجی نخواهد داشت و با شکست مواجه خواهد شد.

نوشتن تبلیغات

نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که با کمک دیتاهای آن می توان تشخیص داد که بهترین سرویس و پلتفرم برای نرخ تبدیل بیشتر یا ROI کدام است.

بیشتر بخوانید: کاملترین راهنمای رفتن به اکسپلور در اینستاگرام

انتخاب پلتفرم تبلیغاتی برای نوشتن تبلیغات

اگر میخواهید از پلتفرم های مختلف آگاهی پیدا کنید لازم است که بدانید که هر پلتفرم چگونه کار می کند! مثلا در گوگل مخاطب مستقیما نیاز خود را جستجو می کند و تبلیغات گوگلی در مقابل چشم او قرار می گیرد و اقدام می کند اما در رسانه های اجتماعی ابتدا کاربر با برند و محصول اشنا می شود و بعد در وی علاقه و نیاز و انگیزه خرید ایجاد می شود.

فقط دقت داشته باشید که شما باید برای یک کمپین تبلیغ نویسی کنید نه لزوما یک پلتفرم. مخصوصا اگر بار اول است که برای محصول یا برند خاصی تبلیغ نویسی می کنید لازم است که ازمون خطا را نیز مد نظر داشته باشید و با دقت ریسک را کاهش دهید. بنابراین به یک پلتفرم خاص بسنده نکنید.

بودجه بندی کنید

فقط تبلیغات دهان به دهان از مشتریان راضی و وفادار است که برای شما پولی نمی اندازد! (که البته انگار قبلا انداخته است!) اما سایر پلتفرم های تبلیغاتی و روش های تبلیغاتی حتما باید پول پرداخت کنید. برای تبلیغات هم بودجه مشخص و خاصی هیچ وقت ارائه نمی شود. اینکه چقدر هزینه کنید بستگی به هدف تبلیغ، قالب، پلتفرم، هزینه های تولید و میزان قدرت برند شما دارد.
معیارهای صنعت و داده‌های بازار می‌توانند نقطه شروع مفیدی برای درک میانگین هزینه‌های مرتبط با قالب‌ها و پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلف و همچنین هزینه‌هایی که برندهای مشابه هزینه می‌کنند، ارائه دهند. به عنوان مثال، کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​به طور متوسط ​​بین ۱۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار برای هر پروژه برای تبلیغات آنلاین هزینه می کنند. البته که توصیه می کنیم که در انتخاب بودجه از کم شروع کنید و آن را کم کم به تناسب مقیاس افزایش می دهیم.

شروع با بودجه کمتر به شما امکان می دهد استراتژی های مختلف را آزمایش کنید، بفهمید چه چیزی برای مخاطبان هدف شما بهتر است و کمپین های خود را قبل از سرمایه گذاری بزرگتر بهینه کنید.

باروخ لابونسکیس پیشنهاد می‌کند که «بسیاری از مردم می‌خواهند تمام پول تبلیغات خود را در رسانه‌ای بگذارند که پر زرق و برق‌ترین است. در عوض، پیشنهاد می‌کنم با تمرکز بیشتر کمپین بر روی ابزارهای ارزان‌تری که می‌توانید بیشتر یا بیشتر اجرا کنید، بودجه خود را بیشتر افزایش دهید.»

پیام تبلیغاتی خود را بسازید

این خیلی مهم است که بتوانیم پیام تبلیغاتی خود را به گوش مخاطب برسانیم و او را به درک و فهم پیام خود وادار کنیم. این پیام باید بتواند هدف تبلیغاتی را برآورده کند. از همه مهم تر باید فاکتور جذابیت این پیام در حد عالی و چشمگیر باشد.

بنابراین موقع ساختن پیام تبلیغاتی از خود باید بپرسیم که:

  • دقیقاً می خواهم تبلیغ من چه بگوید؟
  • چطوری باید بگوید؟

بینش مخاطبین را دوباره بررسی کنید

قبل از هر بخش از ساختن تبلیغ و نوشتن تبلیغات باید توجه مان را به سوی مخاطبین ببریم و دوباره در مورد نیازها، خواسته ها و نقاط درد زندگی و نیاز مخاطبین فکر کنیم تا حداکثر تمرکز را روی آن ها در نوشتن تبلیغات و طراحی تبلیغات داشته باشیم. باید برای یک سازنده تبلیغ دیگر مشخص باشد که آرزوی بزرگ مخاطبین چیست و چه چیزی آن ها را شب ها بیدار نگه می دارد! یا حداقل روزها بیدار می کند؟ (کنایه از انگیزه ها و نگرانی ها). وقتی مخاطب را درک می کنیم پیامی می سازیم که با آن ها صحبت می کند و آنها را قانع می کند

بر روی مزایا تمرکز کنید

مردم با دیدن یک تبلیغ به خیلی چیزها توجه نمی کنند! فقط می خواهند ببینند که این پیشنهاد چطور مشکل آن ها را حل می کند. همیشه باید در نوشتن تبلیغات به این توجه داشت که چطور خدمات یا محصول میتواند مزایایی را برای مشتری ایجاد کند. به عنوان مثال برای این که بخواهید یک جاروبرقی را تبلیغ کنید باید در نوشتن دقت کنید که بجای این که بنویسید این جاروبرقی مکش خوبی دارد! بنویسید که این جارو برقی در یک لحظه همه چیز را تمیز می کند بنابراین زمان بیشتری برای لذت بردن از چیزهای اطرافتان دارید.

یک عنوان جذاب پیدا کنید

هنگامی که می خواهید یک عنوان برای تبلیغ خود بسازید می توانید از یک سوال، یک واقعیت شگفت‌انگیز یا یک عبارت مبتنی بر سود استفاده کنید تا آنها را مجبور به توقف و کلیک کردن کنید. دقت کنید که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نیز در تولید عنوان های جذاب به شما کمک می کنند.

نوشتن سناریو تبلیغاتی

محصول خود را از رقبا متمایز کنید.

برگ برنده در بازار امروز این است که مزیت رقابتی داشته باشید چرا که مشتری را قانع می کنید بین چند محصول مشابه شما از خدمات شما استفاده کند. این مزیت رقابتی شامل چه چیزهایی می تواند باشد؟ قیمت؟ کیفیت؟‌ تعداد؟ خدمات پس از فروش؟

در نوشتن تبلیغات باید به مزیت رقابتی با سایر رقبا به دقت اشاره شود و باید گفته شود که چرا واقعا و منطقا محصول من بهترین محصول است!

تبلیغ را پیچیده نکنید

برایان تاون، مدیر عامل و موسس آژانس بازاریابی و برندسازی Michigan Creative، به برندها توصیه می‌کند که طراحی را تا حد امکان ساده نگه دارند، زیرا “یک مشکل رایج در طراحی تبلیغات، شلوغ کردن آگهی با اطلاعات بیش از حد است که می‌تواند پیام را محو کند”

یک CTA شفاف بنویسید

CTA یعنی call to action  و این یعنی دعوت به کار و عمل!

تمام اهداف تبلیغاتی و هزینه هایی که انجام می شود زمانی به هدر می رود که مخاطب وقتی تبلیغ را دید با خودش بگوید حالا که چه! چه باید بکنم؟ یا کجا باید بروم!Domante Gerdauske، سرپرست تیم تبلیغات دیجیتال در پلتفرم اتوماسیون بازاریابی Omnisend، می‌گوید که همیشه باید CTA خود را با اهداف خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، برای آگاهی از برند، او استفاده از «CTAهای نرم‌تر» مانند «بیشتر بیاموزید» یا «از وب‌سایت ما دیدن کنید» توصیه می‌کند.

همچنین توصیه می کند که برای فروش از CTA هایی استفاده کنید که عمل محور هستند.

بنابراین از CTA با دقت بیشتری استفاده کنید.

نباید به گونه ای این عبارت ها و دکمه ها را بکار گرفت که از چشم مخاطب دور بماند. بلکه باید تنظیمات آن را جوری انجام داد که در تیر رس چشم مخاطب باشد و در مکانی تعبیه شود که اقدام به عمل کاربر برایش راحت باشد (مثلا در گوشه ای از گوشی و جایگاهی از تصویر قرار بگیرد که دست و انگشت تپ مخاطب با آن مانوس تر است).

یکی دیگر از مهم ترین ترفندهای طراحی و ساختن CTA هنگام نوشتن تبلیغات و ساختن تبلیغ این است که طرح آن باید یک رنگ متفاوت از پس زمینه داشته باشد و فونتی در آن بکار برده شده باشد که متفاوت از دیگر فونت هاست. البته که مکان آن نیز خوب است که در کنار یک منطقه مورد علاقه باشد مثل تصویر محصول یا توضیحات مفید یا هر جایی که مخاطب حالش با این تبلیغ رو به مثبت می رود.

توسعه تبلیغات یا جمع آوری داشته ها برای نوشتن تبلیغ

وقتی که پیام برند خود را مشخص کردید و فهمیدید که می خواهید چکار کنیم نوبت به جمع آوری دارایی هایتان می رسد. حالا باید به دنبال عناصر دیداری و شنیداری مختلفی برای نهایی کردن تبلیغ باشیم. این محتوا به نوع تبلیغ و پلتفرم تان بستگی دارد. تبلیغات در بستر موارد مشخص شده در قالب های پیشنهادی زیر یا به صورت ترکیبی ارائه می شود:

  1. عکاسی
  2. وویس
  3. موزیک
  4. ویدیو
  5. افکت های صوتی
  6. گیف ها
  7. انیمیشن

ابزارهایی مانند Adobe Photoshop و Adobe Audition می‌توانند به شما در ویرایش این دارایی‌های خلاقانه کمک کنند، یا می‌توانید از ابزار خلاقانه‌ای مانند Canva که شامل قالب‌های طراحی به صورت درگ اند دراپ است استفاده کنید. یعنی این سرویس به شما اجازه می دهد به راحتی با کشیدن ابجکت ها روی صفحه به طور انلاین طرح خود را تکمیل کنید.

امکانات دیگر شامل مواردی است که هیچ حق کپی رایت یا لایسنسی ندارند. شما می توانید از این دارایی ها که معمولا به صورت تصویر یا موسیقی نیز هستند استفاده کنید و تبلیغ خود را پر بار کنید. دقت کنید که نداشتن حق کپی رایت بسیار اهمیت دارد.

یک ماکت آزمایشی طراحی کنید

همیشه باید قبل از ارائه نهایی، پس از نوشتن تبلیغات کمپین خود را تست کنید. برای این موضوع چند علت مهم دارم:

  1. علت اول: طرح های تبلیغاتی و آنچه که قرار است در کمپین ها بکار ببریم این امکان را دارند که در همه فرمت و قالب ها به درستی ننشینند و کار نکنند. ماکت ها کمک می کنند که با کمک تجسم ظاهر یک اگهی را بررسی کنیم. با این کار مشکلات احتمالی شناسایی می شوند. به عنوان نمونه این تجسم و جاگذاری کمک می کند که بفهمیم که ویدیوی افقی چقدر خوب و کامل نمایش داده می شود و در یک پلتفرم عمودی چطور به نظر می رسد.
  2. علت دوم: ماکت سازی کمک می کند تا بتوانیم اشتباهات، خطاها و غیره را تشخیص بدهیم. این خطاها می تواند چیزهای ساده مثل رنگ ها تا چیزهای مهم مثل برندینگ و انتقال پیام برند را تشکیل دهد.
  3.  علت سوم: دریافت فیدبک ها بسیار مهم هستند. می توان یک ماکت را به دیگران نشان داد و نظرخواهی کرد و حتی آزمایش کرد. گاهی برای بهبود کار خود نیاز داریم تا انتقاد بشنویم. مثلا خیلی خوب است که اگر کسی قبل از لانچ رسمی تبلیغات و کمپین به ما بگوید که عکسی که انتخاب کرده اید اصلا چشم نواز نیست! چرا که وقت داریم و می توانیم آن را تعویض کنیم.

آیا شما دلیل دیگری برای ایجاد یک طرح آزمایشی می شناسید؟

آگهی نهایی را ایجاد کنید

در این مرحله که مرحله ۱۰ ام است شما همه آنچه برای ترکیب و تنظیم و ساختن آگهی نیاز دارید را در دسترس دارید. اگر از مرحله قبل پیش نویسی دارید حالا وقت آن رسیده تا آن را تقویت کنید و جلا دهید. این جلادهندگی ها می تواند شامل تغییر یا بهبود کلمات یا حتی تنظیم رنگ های جدید و جاگذاری تصاویر بهتر باشد.

چطور یک ویدیو کوتاه در Canva درست کنیم

شما می توانید از Canva  استفاده کنید و یک ویدیوی ساده بسازید و آن را در رسانه های اجتماعی مثل یوتیوب یا غیره نشر کنید.

گام اول: سایت Canva  را باز کنید و در قسمت جستجو عبارت Video Ads را بنویسید و اینتر را بزنید:

چطور یک ویدیو کوتاه در Canva درست کنیم

گام دوم: حالا شما می توانید کتابخانه ویدیوهای این سرویس را مشاهده کنید. از میان آن ها سبکی را انتخاب کنید که به سبک فرمت و پلتفرم شما نزدیک باشد.

Canva

گام سوم: قالب را سفارشی کنید قالب‌های تبلیغات ویدیویی Canva با عناصر از پیش طراحی‌شده مانند جعبه‌های متن، تصاویر، کلیپ‌های ویدیویی و موسیقی ارائه می‌شوند. شما می توانید این عناصر را با محتوای خود جایگزین کنید.

  • عناصر دلخواه بصری خود را اضافه کنید:

با این که در این سرویس امکانات متفاوت بصری برای افزودن به ویدیو وجود دارد در عین حال ممکن است بخواهید یک المان اختصاصی از سیستم رایانه خودتان به طرح اضافه کنید. کافی است روی Uploads کلیک کنید و طرح را از سیستم خود اضافه کنید. حالا می توانید طرح را با کشیدن و انداختن در جای مناسب از صفحه تبلیغ تنظیم کنید.

افزودن عناصر بصری به ویدیو تبلیغاتی

  • متغییر های متنی را جایگزین کنید

مطمینا شما متن هایی برای ویدیوی خود خواهید داشت. به طور اتوماتیک فیلد های متنی مختلفی روی صفحه وجود دارند. کافی است روی آن ها کلیک کنید و در حالت ویرایش قرار دهید و متن دلخواه خود را به آن اضافه کنید.

گام چهارم: تنظیم فونت

حالا باید فونت و رنگ های آ‌ن را تنظیم کنید. برای این کار گزینه Styles در دسترس شما است. با کمک این ویژگی متن را به قالبی در آورید که در ذهن شما و متناسب با برند و چیزی است که برای طرح در نظر داشته اید. ممکن است طرح خود سیستم نیز برایتان جالب باشد. پس همه چیز را چند بار امتحان کنید.

چطور یک ویدیو کوتاه در Canva درست کنیم

گام پنجم: از عناصر بصری بیشتر استفاده کنید. شما می توانید با کمک جلوه های ویژه انیمیشنی و بصری و حتی به کمک صداهای جالب ویدیوی خود را تقویت کنید. البته این گزینه کاملا اختیاری است.

گام ششم: روی دکمه پخش یا play کلیک کنید تا پیش نمایشی از ویدیو را ببینید. بدین ترتیب می توانید مطمین بشوید که همه چیز به خوبی در حال کار کردن است. در نهایت اگر لازم است المانی را تغییر دهید و ویدیو را به چیزی که در ذهن داشتید نزدیک کنید.

گام هفتم: وقتی همه چیز در حد عالی انجام شد، می توانید ویدیو را به صورت دلخواه و فرمت مورد نظر دانلود کنید:

دانلود ویدیوی ساخته شده در کنوا

به جزییات کوچک و کم اهمیت بیشتر توجه کنید

جزییات کوچک گاهی چالش بر انگیز می شوند. تصور کنید که در حال نوشتن تبلیغات برای یک کنسرت هستید. همه چیز را به طور عالی کنار هم چیده اید! از سناریویی که نوشته اید تا المان های گرافیکی و حتی موسیقی! حتی تلفیق رنگ ها نیز بسیار زنده و عالی است. اما فراموش کرده اید زمان و مکان را بنویسید! این تبلیغ تقریبا هیچ ارزشی ندارد.

درست است که ممکن است کاربری روی لینک سایت شما کلیک کند تا به دنبال تاریخ و زمان برگزاری کنسرت بگردد اما باز هم تضمینی وجود ندارد که کسی واقعا روی لینک سایت کلیک کند.

بنابراین خوب است که همیشه قبل از هر طراحی المان های مهم را یادداشت کنیم. معمولا وقتی طرح های مشابه را مشاهده می کنیم خوب است که جزییات آنچه که کارکرده اند را لیست کنیم و در نهایت با لیست خود مقایسه کنیم. اینگونه احتمالا چیزی از قلم نمی افتد.

نحوه اندازه گیری موفقیت تبلیغ را تعیین کنید

باید بتوانید نتایج تبلیغ را اندازه گیری کنید و پیگیری کنید. باید هدف خود را مشخص کنیم و این هدف ها را قابل اندازه گیری کنیم. مثلا اگر می خواهید آگاهی از برند هدف شما باشد باید مشخص کنید که بعد از تبلیغ و در بازه زمانی لانچ بودن تبلیغ چند نفر یوزر گرفته اید. اگر هدف فروش است باید ببینید که چند نفر وارد قیف فروش شده اند یا خرید را نهایی کرده اند.  بنابراین لازم است که حتما شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) یا معیارهایی را که برای اندازه گیری پیشرفت یا موفقیت دنبال می کنید، تعیین کنید. نمونه های KPI عبارتند از:

  • Impressions: این گزینه نمایش دهنده تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما نمایش داده می شود. (به عنوان مثال X)
  • Clicks: این گزینه تعداد دفعاتی را نشان می دهد که کاربران روی تبلیغ کلیک کرده اند. (به عنوان مثال Y)
  • Click-through-rate یا نرخ کلیک:‌ این گزینه نسبتی است بین کسانی که تبلیغ را دیده اند و روی آن کلیک کرده اند. (X/Y)
  • Conversion rate یا نرخ تبدیل:‌ نرخی از افرادی است که تبلیغ را می بینند و هدف شما را برآورده می کنند (مثلا فروش)

ممکن است گزینه های دیگری نیز برای خود وضع کنید تا موفقیت را بر اساس آن بسنجید. مطمین باشید که هدف خود را در این سنجش ها تعمیم دهید و لحاظ کنید.

تبلیغ خود را در پلتفرم خاص خود راه اندازی کنید

در این مرحله که نوشتن تبلیغات و طراحی آن کامل شده است و شما توانسته اید نسخه اولیه آن را تنظیم کنید باید در پلتفرم های مختلفی که دارید آن را راه اندازی کنید تا مطمین شوید همه چیز به خوبی انجام می شود.

این پلتفرم ها با توجه به نیازسنجی ها و برنامه هایی که از قبل داشته اید می تواند شامل فیس بوک، توییتر سابق یا X فعلی، اینستاگرام، یوتیوب و غیره باشد.

تبلیغ خود را آنالیز کنید

بعد از این که تبلیغ را اجرا کردید باید با کمک ابزارهای مختلف که در سراسر وب به صورت رایگان یا پولی ارائه می شود (و یا حتی با ویژگی های پلتفرمی که در آن تبلیغ می کنید)‌ وضعیت را بررسی کنید و آیتم های خاص را مورد نظارت قرار دهید. معمولا در بازه های خاص این آنالیز ها روی عناصر محدودی انجام می شود. ممکن است هنگام آپلود تبلیغ خود روی اینستاگرام متوجه شوید که اینستاگرام بخاطر موسیقی روی ویدیوی تبلیغاتی از انتشار ویدیوی تبلیغاتی که ساخته اید ممانعت می کند. در چنین شرایطی این مشکل را با این راهنمای حل مشکل موسیقی اینستاگرام حل کنید.

تبلیغ را بهبود دهید

بعد از این که آنالیزها به خوبی انجام شدند نوبت به این می رسد که بر اساس آنالیز داده ها تغییراتی را (اگر لازم است) روی تبلیغ انجام دهید و ویرایش ها را تکمیل کنید و مجددا تبلیغ را در پلتفرم مورد نظر بروز رسانی کنید.

در صورتی که تجربه نوشتن تبلیغات یا سناریوهای تبلیغاتی گیرایی دارید می توانید از تجربه خود در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع کمکی:

وبسایت linkedin

وبسایت hubspot.com

source

توسط