نصب رم کامپیوتر، یکی از کارهای بسیار ساده هنگام خرید تهیه یک سیستم جدید یا ارتقای آن است. از آنجایی که شیوه نصب RAM روی مادربوردهای مختلف، تقریبا یکسان است، در آموزشی تصویری نگاهی دقیق به روش انجام این کار خواهیم داشت.

حافظه‌های رم تاثیر زیادی روی اجرای روان‌تر برنامه‌ها دارند. در کامپیوترها، رم همانند یک اتوبان بوده و نرم افزارها نیز نقش خودروها را ایفا می‌کنند؛ هرچه پهنای یک اتوبان بیشتر باشد، تعداد خودروهایی که به صورت هم‌زمان در حرکت خواهند بود نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از همین رو، وقتی شما میزان رم سیستم خود را افزایش می‌دهید، نرم افزارهای بیشتری می‌توانید به صورت هم‌زمان اجرا کنید.


بهترین اسپیکر انکر

اضافه کردن رم به کامپیوتر، یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش توان پردازشی کامپیوترهاست و از آنجایی که برنامه‌های مانند فتوشاپ یا گوگل کروم همواره حجم زیادی از حافظه رم را اشغال می‌کنند، افزایش میزان رم می‌تواند تجربه بسیار خوبی از کار کردن با کامپیوتر را برای کاربران رقم بزند.

اینکه مادربورد شما از چه تعداد یا چه ظرفیتی از حافظه‌های رم پشتیبانی می‌کند، تماما به مدل مادربوردتان بستگی دارد (پیش‌تر در مورد شیوه پیدا کردن مدل مادربورد صحبت کرده بودیم)؛ به همین دلیل، در ادامه فقط در مورد  آموزش نصب رم کامپیوتر روی مادربورد دسکتاپ صحبت خواهیم کرد.

نصب رم روی مادربورد - رم

چند نکته پیش از خرید رم و آموزش نصب RAM روی مادربورد

پیش از آنکه مستقیما سراغ آموزش روش نصب RAM روی کیس برویم، بهتر است چند نکته مهم را بیان کنیم.

در حال حاضر، انواع مختلفی از حافظه‌های رم در بازار وجود دارد. بسیاری از سیستم‌های مدرن امروزی از حافظه های DDR5 و DDR4 بهره می‌برند، در حالی که بسیاری از سیستم‌های قدیمی‌تر به حافظه های DDR3 و DDR2 مجهز شده‌اند. البته، اعلام شده است که در آینده رم های DDR6 نیز معرفی خواهند شد، اما قیمت آنها در زمان عرضه بسیار بالا خواهد بود و پردازنده‌های آینده نیز از رم‌های نسل قبلی پشتیبانی خواهند کرد. در حال حاضر، حافظه های DDR5 پادشاهی می‌کنند.

مسئله دیگری که در کنار نوع رم باید پیش از آموزش نصب رم کامپیوتر بیان کنیم، توجه به ظرفیت و سرعت رم‌ها است. این مسئله از آن جهت مهم است که هرگونه ناسازگاری بین این قطعه و مادربورد هنگام نصب بم کامپیوتر می‌تواند برای شما مشکل‌ساز باشد. هرچند، بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که تفاوت میان رم های با سرعت بالا از نظر عملکرد در مقایسه با رم هایی که سرعت پایین‌تری دارند، بسیار اندک است. به همین جهت بهتر است به ارزش خرید محصولات توجه بیشتری داشته و ترجیحا حافظه های رم را به صورت دو ماژول یا چهار ماژول با ظرفیت‌های کمتر به جای یک ماژول با ظرفیت بیشتر بخرید چرا که بسیاری از مادربوردها و رم ها از حالت دوکاناله و چهارکاناله پشتیبانی می‌کنند و با این کار می‌توان سرعت را افزایش داد.

به گزارش PCWorld، موضوع مهم دیگری که پیش از بیان طریقه نصب رم روی کامپیوتر باید به آن اشاره داشته باشیم، برند رم هاست. با کمی جستجو در بازار، محصولات بسیاری از برندهای معتبری مانند ای دیتا، کروشیال، جی.اسکیل، کینگستون، پترویت، پی ان وای و … را می‌توان پیدا کرد که هرکدام با ظاهری متفاوت به فروش می‌رسند. مهم‌ترین تفاوت در مورد این محصولات، همین ظاهر متفاوت و طراحی هیت‌سینک‌هاست. شاید برخی افراد، محصولات بعضی شرکت‌ها را توصیه کرده یا بعضی دیگر را کاملا رد کنند؛ ولی به صورت کلی، محصولاتی که توسط برندهای معتبر به بازار عرضه می‌شود، کیفیت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل بهتر است سراغ چیزی بروید که میان عملکرد و قیمت، تعادل مشخصی داشته باشد.

اگر آماده آشنایی با روش نصب رم کامپیوتر روی مادربورد هستید، در ادامه همراه ما باشید.

آموزش نصب رم کامپیوتر

برای شروع نصب RAM روی مادربورد، پیش از هر چیز، کامپیوتر را خاموش کرده و تمام کابل‌های متصل به آن را جدا کنید. درب کیس را نیز باید باز کرده و در جای مناسبی قرار داده باشید. اگر سیستم جدیدی خریداری کرده باشید هم کار شما ساده‌تر خواهد بود.

جای رم روی مادربورد کاملا مشخص است؛ خود رم‌ها شکلی باریک و مستطیلی دارند و معمولا به صورت عمودی روی شیارهای سمت راستی پردازنده (جایی که فن خنک‌کننده نیز بالای آن قرار گرفته) جای می‌گیرند.

نصب رم روی مادربورد - 1

برای نصب رم روی مادربورد کامپیوتر، ابتدا باید گیره‌های پلاستیکی دو سر شکاف‌ها را به سمت بیرون حرکت دهید تا قفل آنها باز شود. طبیعتا اگر سیستمی قدیمی دارید، لازم است رم های قبلی را جدا کنید؛ با حرکت دادن گیره‌های پلاستیکی، رم های قبلی از جای خود بیرون آمده و آزاد خواهند شد.

در برخی از محصولات مانند مادربوردهای جدید ایسوس، فقط در یک طرف شکاف رم می‌توان این گیره را پیدا کرد و لازم است همان را آزاد کنید.

نصب رم روی مادربورد - باز کردن گیره ها

پیش از نصب رم روی کامپیوتر، ابتدا نقطه اتصال و داخل شکاف را تمیز کنید؛ برای این کار می‌توانید از کمپرسور هوا و جاروبرقی کمک گرفته یا حتی محکم فوت کنید! فقط لازم است هیچ گردوخاکی داخل شکاف‌ها نباشد. توصیه می‌کنیم سراغ وسایل یا ابزارهایی که پرز می‌دهند هم نروید!

حال نوبت به گذاشتن RAM روی مادربورد رسیده است. اگر به اسلات رم روی مادربورد نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این قطعات سخت افزاری، دو دسته پین دارند که تعداد یکی از دسته‌ها به شکل مشخصی بیشتر از دسته دیگر است؛ با توجه به این مسئله، به آسانی می‌توانید جهت بالا-پایینی رم را پیش از نصب رم کامپیوتر مشخص کنید.

اگر نمی‌خواهید تمام اسلات های رم را پر کنید، کافی‌ست سراغ دفترچه مادربورد خود رفته و ببینید که کدام‌یک از شکاف‌ها برای اتصال در اولویت هستند. به علاوه، اگر دو ماژول رم دارید، سعی کنید حتما آنها روی اسلات‌های هم‌رنگ یکدیگر وصل شوند (در تصویر زیر، شکاف‌ها به دو رنگ سفید و مشکی هستند).

نصب رم روی مادربورد - اسلات های رم

در ادامه آموزش نصب رم کامپیوتر روی مادربورد، بعد از اینکه جهت قرار دادن رم را مشخص کردید، آن را به صورت عمودی روی اسلات قرار داده و دو طرف آن را به صورت هم‌زمان روی مادربورد فشار دهید؛ با این کار، یک صدای کوچک شنیده می‌شود که همان صدای بسته شدن خودکار گیره‌هاست. البته، شاید به هر دلیلی لازم باشد که بعد از اتصال، گیره‌ها را به صورت دستی به سیستم وصل کنید.

طراحی شکاف‌های رم در برخی مادربوردها متفاوت بوده و ممکن است گیره فقط در یک طرف اسلات باشد. در این محصولات، بعد از تعیین جهت رم، ابتدا بخشی را باید روی مادربورد قرار داد که گیره ثابت دارد و سپس بخش دوم را پایین برد؛ در این حالت، گیره آن به صورت خودکار بسته می‌شود.

برای انجام کار، نیاز به هیچ فشار یا زوری نیست و همه چیز به راحتی آب خوردن انجام می‌شود!

بعضا دیده می‌شود که کاربران، این کار را با استرس فراوان انجام داده و حین نصب رم کامپیوتر روی مادربورد، آن را به سمت چپ یا راست خم می‌کنند که این کار باعث آسیب دیدن مین‌بورد می‌شود. همچنین اگر جهت رم درست نباشد یا فشار بیش از حد به مادربورد وارد کنید، ممکن است پین‌های اسلات رم بشکنند که در نتیجه آن، مادربورد آسیب می‌بیند و باید برای گارانتی ارسال شود.

آموزش نصب رم روی مادربورد

کار به پایان رسید! حالا رم ها روی سیستم نصب شده‌اند و تنها کاری که لازم است انجام دهید، بستن در کیس خواهد بود! بعد از نصب رم های جدید روی برخی مدل‌ها، شاید سیستم برای شناسایی رم ها چند مرتبه ری‌استارت شود که کاملا طبیعی است! پس نیازی به نگرانی در این مورد نیست.

نصب رم روی مادربورد کامپیوتر اصلا دشوار نیست

در آموزش نصب رم کامپیوتر روی مادربورد ddr2 یا مدل‌های جدیدتر DDR3 و DDR4 و DDR5، تلاش کردیم تا شیوه انجام این کار را در چند گام ساده آموزش دهیم. توجه داشته باشید که برای نصب رم کامپیوتر روی مادربورد، نیازی به انجام کارهای عجیب و غریب نبوده و بدون پرداخت هزینه، خودتان قادر به انجام این کار خواهید بود.

source

توسط